Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd

Är på Huddinge-sidan av Stockholm och satan vad dåligt med laddare det finns här, i stort sett inga utan att köra 20+ minuter från sjukhuset/närakuten.

Sitter på Lidl Rågsved och laddar slött med 39kW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack! Får vi skicka iväg dig att testa Tesla, Volvo V40 och Polestar?
De kanske inte är vad du tänkt köpa men intressant att se hur du rankar de mot de andra.

Jag är nog mest intresserad av:
MG Marvel R
VW ID.3
Mini Cooper SE

Men Marvel är ju en SUV och helt annan typ av bil.

Tror det kommer många andra intressanta bilar snart.

En del svenska konsultbolag har faktiskt varit med och utvecklat (minst en) av Nios bilar.

Kul om han faktiskt åkte iväg o prova en V40 😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Föresten snacka med en dealer på Hedin Bil och de kommer höja priset på MG ZS EV imorgon.

Förmodligen Marvel R med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

V40 har jag redan kört Men förstod att han menade XC40 Recharge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Är på Huddinge-sidan av Stockholm och satan vad dåligt med laddare det finns här, i stort sett inga utan att köra 20+ minuter från sjukhuset/närakuten.

Sitter på Lidl Rågsved och laddar slött med 39kW

Ska ju inte klaga du laddar ju gratis på Lidl.

Annars har du en 150 kW på Circle K i Skärholmen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Ska ju inte klaga du laddar ju gratis på Lidl.

Annars har du en 150 kW på Circle K i Skärholmen.

Jo,
Hade gladeligen betalat men det finns inte ett skit.
Sedan är kablarna klippta på ck Skärholmen och det är helt fel sidan av stan var jag är nu med bara några mil kvar i batteri.

Edit: sedan så har 150kW:aren varit trasig i 5-6 veckor innan de klippte kablarna till båda laddarna

Permalänk
Medlem

Söder om stan kanske det är bäst att byta ut kopparn mot aluminium i kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Föresten snacka med en dealer på Hedin Bil och de kommer höja priset på MG ZS EV imorgon.

Förmodligen Marvel R med.

Till mig sa dom att det blivit höjt idag kl 12. Dom kunde inte säga hur mycket det skulle öka dock. Har inte provkört nån av dom än och är lite mer sugen på MG5an så jag avvaktar ändå.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hehe C40 hette den visst

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Vi funderar på en e208, ska försöka komma iväg och provköra i dagarna

Är ni nöjda? Vilken utrustningsnivå?

Körde med mellan nivån tyckte inte vi behövde det extra som GT gav( Navigering större fälgar och större skärm i mitten säkert något jag missat)

Det är en liten bil men mesta resorna är till och från jobbet ca 5 mil tur och retur ca 4 mil av det är motorväg(120).
Passera 200 mil idag med bilen och är väldigt nöjd efter lite över 1 månads användande av den.
Det som jag inte är nöjd med är en mjukvara i bilen som stänger ner laddning om det har avbrutits 10 gånger.
Så nu när det är kallt så stänger min laddare ner strömmen till bilen för att inte blåsa säkringarna, så efter ca 2 timmar får man då låsa upp bilen och plocka ur kabeln och sedan sätta i den igen för att den ska fortsätta ladda.

Skulle kunna säkraupp huset högre men tycker inte jag behöver det då jag hinner ladda det jag använder ändå.

Appen är inte världens bästa heller den funkar men är seg.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Att hitta den perfekta elbilen är allt annat än lätt. Tidigare hade jag en Model S och förra året provkörde jag en massa elbilar i jakten på en ersättare. Efter att ha provkört Porsche Taycan, Audi E-tron, Mercedes EQC, Polestar 2, ID3 och Tesla Model X / 3 så fick det bli en Model 3 Performance.

Tyvärr kommer jag behöva byta ut Model 3 mot något större till våren. En mer lättlastad familjebil står på önskelistan.

I år har jag provkört BMW iX, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq5, MG ZS EV / Marvel, Kia EV6 och Tesla Model Y. Av dessa är det tre bilar som jag kan tänka mig att äga. BMW iX, Kia EV6 och Model Y.

BMW iX (xDrive 40):
+ Överlag mycket trevlig att köra. Rolig och tyst
+ Mycket rymlig för passagerare
+ Mycket bra räckvidd på xDrive 50
~ Infotainment systemet var bättre än genomsnittet men ordentligt slött i jämförelse med Tesla och Polestar. Man förväntar sig mer i denna prisklass.
- Förvånadsvärt litet bagageutrymme
- För gungig. Det kan bero på att jag körde xDrive 40 som inte har luftfjädringen. xDrive 50 har luftfjädring och den ska man kunna konfigurera

Kia EV6 (GT-Line):
+ Hyfsade köregenskaper för att vara SUV-aktig bil
+ Man kan ställa in stolen riktigt bra och sitta relativt lågt. Man slipper därmed traktor-körstilen som många SUVar har
+ Stort utrymme i baksätet, men man sitter lite lågt - ungefär som i en Model 3
+ Bra prissättning på bas-modellen. Helt ok på Plus AWD också. Om jag skulle privatleasa någon av dessa och inte vilja lägga en förmögenhet så är Kia EV6 bas-modellen för 4700kr/mån oslagbart.
- Lite plottrig i interiören. Blank-svarta ytor är hopplösa
- Manuell inställning av rattposition, vilket gör det omöjligt att ha det som en del av förarprofilen
- Begränsat bagageutrymme då rutan sluttar kraftigt
- GT-Line har en fetare ljudanläggning och verkar inte ha något riktigt förvaringutrymme för laddkablar under lastgolvet.

Model Y (LR):
+ Den SUV jag kört som har sportigast köregenskaper. Kul att köra. Jag upplever den inte alls som stötig utan det är snarare utmärkt att det finns en SUV som inte hamnar i självgungning så fort man kör lite aktivt med den.
+ Gott om lastutrymme och gigantisk extra-utrymme under lastgolvet.
+ Förmodligen den enda Tesla där baksätet är rymligt och trevligt
- Räckvidden och laddningen är OK (bättre än många andra SUVar) men inte i nivå med andra Tesla-bilar. Batteriet är mindre än i Model 3.
- Eftersom det är en större och tyngre variant av Model 3 så är den sämre än en Model 3 på flera punkter. Sämre räckvidd, sämre prestanda osv.
- Model Y delar även nackdelar som även finns på Model 3 som tråkig ratt och dålig hantering av vindrutetorkare

Skoda Enyaq och Hyundai Ioniq5 är också bra bilar men lite för tråkiga på vägen.

Jag har även funderat lite på BMW i4, men av de bilder jag sett så har den riktigt litet baksäte som inte skulle få plats med barnstolar.

Vi får se vad det blir... kanske en Model Y i brist på andra alternativ. Hade någon gett mig en bil gratis hade BMW iX varit ett hett alternativ.

Ett tips är att testa iX3. Det är en "ombyggd" fossilbil men har fått rätt bra betyg och så. Om man vill ha en mer vanlig bil som bara råkar vara en elbil typ. Den har inte monsterprestanda men det är en BMW så hyfsat sportig ändå och funkar ju rätt bra som vardagsbil vad jag förstår.

Permalänk
Medlem

Skulle säga överväger du iX3 så kör iX istället.

Elbil på ren elbilsplattform.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MG ZS EV har fått en prishöjning vid leasing från 2495 till 2850 kr/mån för Comfort och 2785 till 3160 kr/mån för Luxury enligt säljare på Hedin Bil.

Går att se på deras hemsida där det med är ändrat nu.

Edit: MG Marvel R har också prishöjts ser jag på hemsidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

MG ZS EV har fått en prishöjning vid leasing från 2495 till 2850 kr/mån för Comfort och 2785 till 3160 kr/mån för Luxury enligt säljare på Hedin Bil.

Går att se på deras hemsida där det med är ändrat nu.

Edit: MG Marvel R har också prishöjts ser jag på hemsidan.

Dum fråga kanske, men jag antar att vi som redan beställt leasing på Marveln inte drabbas av denna höjning?

Ska bli intressant vad MG5 hamnar på nu iomed höjningen. Lär ju knappast bli 2000kr i månaden, som det ryktades om...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Dum fråga kanske, men jag antar att vi som redan beställt leasing på Marveln inte drabbas av denna höjning?

Ska bli intressant vad MG5 hamnar på nu iomed höjningen. Lär ju knappast bli 2000kr i månaden, som det ryktades om...

Nejdå.

Bara de som beställer from nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nejdå.

Bara de som beställer from nu.

Skönt å höra, tack!

Rätt saftig höjning ändå, 300+ spänn i månaden. Förvånad att de gör det redan nu när de ändå vill etablera sig i Norden och dessutom siktar på att bli "störst i Sverige 2022". Iomed höjningen så är ju Marvel Performance inte långt i från priset på en EV6 i basutförande.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Skönt å höra, tack!

Rätt saftig höjning ändå, 300+ spänn i månaden. Förvånad att de gör det redan nu när de ändå vill etablera sig i Norden och dessutom siktar på att bli "störst i Sverige 2022". Iomed höjningen så är ju Marvel Performance inte långt i från priset på en EV6 i basutförande.

Det är väl redan lång leveranstid? Har för mig att säljaren sa att jag kan förvänta mig att få bilen i augusti om jag beställer nu (förra veckan). De har har alltså nästan sålt slut all kapacitet för nästa år. Augusti -> december produktionen hinner de nog sälja nästa år trots de högre priserna.

Alla dessa komponentbrister och leveransproblem suger verkligen för bilmarknaden. Har märkt att flera billigare bilar har tagits bort från leasing på återförsäljarnas hemsidor. Dyrare bilar verkar prioriteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Är det bara leasingpriserna som ökat eller köp-priset också?

Var bra sugen att leasa ZS men hoppade och väntar in MG5an och köper den istället är min plan. Om priset hamnar där dom tror.

EDIT: Hade gamla priset på ZS uppskrivet (389.900kr) och ser att dom ökat till 399.990kr nu.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Var bra sugen att leasa ZS men hoppade och väntar in MG5an och köper den istället är min plan. Om priset hamnar där dom tror.

Min sambo är också inställd på att leasa MG5, men jag undrar vad för pris man kan räkna med. Tror ni att den hamnar under 3000 i månaden iaf, den som är mer utrustad av de 2 varianterna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om MG5 "Luxury" inte hamnar under 3000 kr/mån så gör de bort sig.
Den har 11,5 kWh mindre batteri än ZS. Vilket resulterar i sämre räckvidd trots lägre luftmotstånd.

Saker den objektivt gör sämre än ZS:

• inget panoramaglastak

• 1 istället för 3 "Radar för millimetervåg" (vad detta nu innebär...?)

• 60 km lägre WLTP

Saker den objektivt gör bättre än ZS:

• 31 l större lastutrymme

• 10 km/h högre maxhastighet

• 0.3 sekunder snabbare 0-100

Jag gissar på vilt på 2695 kr / mån för Luxury MG5 som kampanjpris i början.

MG Europe har tidigare sagt att riktpriset på MG5 skulle vara under €30,000 jämfört med ZS EV €34,990.
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=tcogMsWuLaQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Om föreningen skall installera uttag för motorvärmare borde dom dra el samtidigt till laddplatser, annars blir arbetet bara dyrare om man skall gå på ny kabeldragning igen om något år.
Kostnaden för att dra kabel till laddare samtidigt blir ju lägre om man gör det samtidigt som annan kabeldragning istället för vid 2 olika tillfällen.

Dom ska inte dra kablar till några stolpar, dom ska anlägga fler parkeringar, besöks i första hand. Sedan finns det tusen saker som går före i n större bostadsrättförening än ett par laddstolpar, det kan jag lova dig, du har noll koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Om MG5 "Luxury" inte hamnar under 3000 kr/mån så gör de bort sig.
Den har 11,5 kWh mindre batteri än ZS. Vilket resulterar i sämre räckvidd trots lägre luftmotstånd.

Saker den objektivt gör sämre än ZS:

• inget panoramaglastak

• 1 istället för 3 "Radar för millimetervåg" (vad detta nu innebär...?)

• 60 km lägre WLTP

Saker den objektivt gör bättre än ZS:

• 31 l större lastutrymme

• 10 km/h högre maxhastighet

• 0.3 sekunder snabbare 0-100

Jag gissar på vilt på 2695 kr / mån för Luxury MG5 som kampanjpris i början.

MG Europe har tidigare sagt att riktpriset på MG5 skulle vara under €30,000 jämfört med ZS EV €34,990.
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=tcogMsWuLaQ

En vild gissning är att MG5 kommer kosta 299.990kr, ZS 399.990kr och marvel 499.990kr. Det kanske bara är min ocd som vill ha det så också 🙄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Dom ska inte dra kablar till några stolpar, dom ska anlägga fler parkeringar, besöks i första hand. Sedan finns det tusen saker som går före i n större bostadsrättförening än ett par laddstolpar, det kan jag lova dig, du har noll koll.

Varför så dryg attityd? Beror väl helt och hållet på vad de har för verksamhetsplan för året, alla föreningar har olika priolistor helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på när utredningen om förenklade möjligheter att installera laddstolpar för föreningar ska vara klar?

Permalänk

Hur fungerar Teslas privat avbetalning? Är det som leasing? Vad händer om man tex kör mer än den angivna milen i kalkylen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImplicitReturn:

Hur fungerar Teslas privat avbetalning? Är det som leasing? Vad händer om man tex kör mer än den angivna milen i kalkylen?

Det är ett vanligt lån, så du står för all finansiell risk så spelar ingen roll hur mycket du kör för lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImplicitReturn:

Lånet baserar sig på ett restvärde som finns med i kalkylen, vilket betyder att efter 36 månader så förväntas bilen kunna säljas för det restvärdet och på så sätt lösa skulden som finns kvar på bilen. Kör du mer mil än vad du valt kommer antagligen restvärdet vara lägre och du kommer få hosta upp pengar ur egen ficka för att lösa bilen. Om bilen säljs för mer än vad som är kvar på lånet får du dock pengar i handen

Det är inte som leasing, utan det är du som äger bilen och gör vad du vill med den. Vill du sälja den så får du göra det , men då ska ju självklart hela skulden på bilen lösas i sambad med försäljning.

Lån med restvärde har blivit allt vanligare på senasre tid, men vad jag vet är det bara Tesla som har 1,95% ränta. Det finns både för- och nackdelar med att låna med restvärde, vet inte om det här är tråden att gå in på sådant dock, så jag låter bli

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jodå, jag har faktiskt rätt så bra koll, problemet är att många föreningar inte har det och ibland gör märkliga prioriteringar, men nu till saken som jag svara på i förra inlägget.

När man gör den typen av jobb så drar man ju elkablarna även till laddstolpar samtidigt som man anlägger parkeringen, det blir betydligt billigare och lättare och göra det i detta skedet än att komma efteråt.

Du sa även att motorvärmarplatser skulle prioriteras, dessa behöver ju el eller hur?
Så samma sak här om ny el måste dras, finns redan elen utdragen ja då kan man ju undra varför motorvärmarplatserna saknas.
Finns ju även lösningar (som visats tidigare) där man både har ladduttag och motorvärmaruttag i samma box.

Sen måste jag bara säga att om föreningen verkligen har tusen andra saker som går före ett par laddplatser idag, så antingen är den föreningen jäkligt misskött eller så kan dom inte planera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Intressant tråd. Jag är själv på jakt efter en ny bil och funderar på om man inte skulle ta och välja elbil, är nöjd med min pluginis och jag föredrar att enbart köra på el.

Vad är det som gäller med service för Tesla? Jag har läst att man slipper det men även att man bör göra nån mindre inspektion nångång om året?
Hur ser servicen ut för andra elbilar?

På iD4 är det om jag minns rätt 24 mån, jag vill gärna tro att det är fria mil men det låter för bra för att vara sant, så det låta jag vara osagt.
Kostnaden är ganska exakt 100 kr/månad var sig du har serviceavtal eller ej.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Lånet baserar sig på ett restvärde som finns med i kalkylen, vilket betyder att efter 36 månader så förväntas bilen kunna säljas för det restvärdet och på så sätt lösa skulden som finns kvar på bilen. Kör du mer mil än vad du valt kommer antagligen restvärdet vara lägre och du kommer få hosta upp pengar ur egen ficka för att lösa bilen. Om bilen säljs för mer än vad som är kvar på lånet får du dock pengar i handen

Det är inte som leasing, utan det är du som äger bilen och gör vad du vill med den. Vill du sälja den så får du göra det , men då ska ju självklart hela skulden på bilen lösas i sambad med försäljning.

Lån med restvärde har blivit allt vanligare på senasre tid, men vad jag vet är det bara Tesla som har 1,95% ränta. Det finns både för- och nackdelar med att låna med restvärde, vet inte om det här är tråden att gå in på sådant dock, så jag låter bli

Tack för en detaljerad svar! Känns som jag har lite koll nu. Ska kolla mer på lån med restvärde.