TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem

Kap.7 Samsung 2021 OLed

Tack för en välformulerad recension.
Dock är jag lite reserverad till Kap.7 Samsung, bilden visar att Samsung QN90A har VA panel, vilket stämmer i US, vi i EU/Norden får ADS(IPS) panel! Vill man va säker på att få en VA panel bör man köpa QN9xA(91,92,93 och QN95A.
https://www.displayspecifications.com/en/model/c87c24b4
Syftar ni kanske på 85 tums versionen har va panel?

QN90A saknar Ultra Viewing Angle (utöver 85 tum) (*För QN90A 50-75" gäller Wide Viewing Angle. Källa: https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/qn90a-65-inch-neo-qled... övriga QN9xA modeller har Ultra Viewing Angle.

Hänvisar till användaren BBA12 (Här finns en chart för VA vs ADS paneler per modell:
https://www.avsforum.com/threads/2021-samsung-qn90a-neo-qled-...

Nån som har nån information angående detta?

-------------

Sen visar bilden att Q80A är ADS, är detta dokumenterat på Nordiska marknaden?
Jag hänvisar återigen till BBA12 chart https://www.avsforum.com/threads/does-samsung-q80a-european-v... där det framkommer (i flera trådar) att Q80A har VA paneler i EU.?
Även https://www.displayspecifications.com/en/model/3eeb24c1 visar Q80A som VA.

Är det någon som äger en Q80A som har lite information alternativt kollat sin service meny om det är VA lr ADS?

Jag kan såklart ha fel, säger inte att alla källor är 100%, men detta tyckte jag var värt att nämna då det för mig är viktigt mellan valet med en VA vs IPS TV, och det är välkänt att Samsung lurat många kunder med detta.

Har mejlat 6 återförsäljare av dessa modeller och frågat detaljerat vilka paneler dom använder, så får se om man får ett ordentligt svar eller om det blir ett IQ fiskmås svar.!?

-------------

Nu tänkte jag be om råd då jag behöver köpa en ny TV under mellandagarna, sitter på en gammal Samsung 46 FHD
(https://www.samsung.com/se/support/model/UE46ES7005UXXE/) från 2012 (visserligen uppgraderad med SEK-1000 Evolution Kit), Wi-Fi chipset la av för flera år sen, gör inget kör ändå kabel, dock har den fått coilwhine vilket stör. Dessutom har jag flyttat från en 1:a till en stor 3:a.

Vad jag söker är en UHD (Helst Q-Led) VA panel (Kontrast, svärta och ljusstyrka, nej jag vet att LED inte kan vinna över en OLED i svärta... och 65 tum, vad det än blir kommer det bli en enorm uppgradering!

Jag har 2 stora fönster på vänster sida av rummet, men har oftast mörkt i rummet när jag tittar på Film / Serier, jag äger varken PS4/5 eller en Xbox, så en massa HDMI 2.1 är onödigt i dagsläget, ARC för Yamaha recievern och en 2.1 Hdmi räcker, men vill ha en Tv som håller i längen. Har tittat på OLED LG C1 65 men vågar inte mig på den pga ev inbränningar och det finns ingen dokumenterad info om hur den Tvn påverkas över tiden. (Budget 10-20k helst runt 10k).

Tittat på dessa:

1. https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q80a-65-inch-qled-4k-s... Q80A 9990kr
(perfekt för min budget), väntar på definitivt svar angående panelen som nämnt ovan. (Ingen Neo Qled).

2. https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/qn95a-65-inch-neo-qled... 19990kr
(Garanterad VA panel / Qled, lite över min budget!)

3. https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/qn92a-65-inch-neo-qled... 17990kr
Som ovan utan Slim One Connect Box och 1 2.1 HDMI istället för 4, känns som att man då kan lägga ut 2000kr till och ta alternativet ovanför).

4. LG OLED65C1 65 17990kr (rädd för inbränningar, mycket bloat, orka sätta upp Pi-hole?)

5. https://www.tcl.com/se/sv/ny-produktlista/c82-series/65-c825.... TCL 65C825 65 11990kr
(mini led, framtidssäker med 4 2.1 hdmi, Dolby Vision, osäker på denna då jag har läst både bra och dåliga recensioner, sen ganska tjock p.g.a medföljande Onkyo soundbaren.) Har någon erfarenhet av denna?

Råd? Förslag? (Philips är jag inte mycket för, Sony har jag aldrig testat).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xflow:

Tack för en välformulerad recension.
Dock är jag lite reserverad till Kap.7 Samsung, bilden visar att Samsung QN90A har VA panel, vilket stämmer i US, vi i EU/Norden får ADS(IPS) panel! Vill man va säker på att få en VA panel bör man köpa QN9xA(91,92,93 och QN95A.
https://www.displayspecifications.com/en/model/c87c24b4
Syftar ni kanske på 85 tums versionen har va panel?

QN90A saknar Ultra Viewing Angle (utöver 85 tum) (*För QN90A 50-75" gäller Wide Viewing Angle. Källa: https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/qn90a-65-inch-neo-qled... övriga QN9xA modeller har Ultra Viewing Angle.

Hänvisar till användaren BBA12 (Här finns en chart för VA vs ADS paneler per modell:
https://www.avsforum.com/threads/2021-samsung-qn90a-neo-qled-...

Nån som har nån information angående detta?

-------------

Sen visar bilden att Q80A är ADS, är detta dokumenterat på Nordiska marknaden?
Jag hänvisar återigen till BBA12 chart https://www.avsforum.com/threads/does-samsung-q80a-european-v... där det framkommer (i flera trådar) att Q80A har VA paneler i EU.?
Även https://www.displayspecifications.com/en/model/3eeb24c1 visar Q80A som VA.

Är det någon som äger en Q80A som har lite information alternativt kollat sin service meny om det är VA lr ADS?

Jag kan såklart ha fel, säger inte att alla källor är 100%, men detta tyckte jag var värt att nämna då det för mig är viktigt mellan valet med en VA vs IPS TV, och det är välkänt att Samsung lurat många kunder med detta.

Har mejlat 6 återförsäljare av dessa modeller och frågat detaljerat vilka paneler dom använder, så får se om man får ett ordentligt svar eller om det blir ett IQ fiskmås svar.!?

Backa tillbaka till sida 6 av forumtråden och framåt där diskussionen om Samsungs paneler kommer igång. Det man kan konstatera är att ingen riktigt vet och ingen heller berättar. Enda sättet att bekräfta vad det är för panel i flera av Samsungs modeller är att köpa den själv.

Även om någon kan bekräfta detta på just sitt exemplar är det inte säkert det applicerar för andra delar av världen eller för den delen tiden för tillverkningen. Fullt möjligt att den man köper under hösten är annorlunda mot den man köper på våren. Om jag skulle få möjlighet att pröva en nordisk 65-tums Q80A idag och bekräfta en viss paneltyp är det inte säkert att modellen i östeuropa har samma panel. Eller viceversa beroende på tidpunkten för när TV:n monterades i butik. Samt med näthandel – det är kanske en modell från annan försäljningsregion med annan panel som säljs.

Det praktiska man göra av en sådan situation är att helt enkelt att undvika flera av årets Samsungs-modeller eftersom man inte vet exakt vad man får för TV. Är det prompt just någon av de "drabbade" modellerna man vill köpa – då får man köpa en, kolla själv och försöka bidra till mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte fått se A1:n ännu. Men i teorin håller nivåerna ändå rätt bra för den som tänker sig en biogrotta eller mysbelyst rum.

Detta gjorde mig nojjig! Var inne i några butiker och kollade men ingen hade A1:an framme. Upplever själv inte att jag har ett så ljust vardagsrum (inget direkt solljus och djupa fönster) men när alla nämner det så drar man ändå öronen åt sig.

I butikerna såg jag dock en tydlig skillnad på bildkvaliteten mellan OLED och LED och jag känner mig säker på att OLED är rätt väg att gå när större delen av användningen kommer gå till film och serier.

Kanske väntar ett tag alternativt kollar andrahandsmarknaden för folk som uppgraderat!

Tillägg av info :)
Permalänk
Medlem

Jag har en C1 och en A1. Har inte sett alltför mycket HDR på C1:an för att jämföra men är i alla fall helnöjd med A1. Ruskigt mycket för pengarna, inte minst i 77 tum!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av skråkan:

Detta gjorde mig nojjig! Var inne i några butiker och kollade men ingen hade A1:an framme. Upplever själv inte att jag har ett så ljust vardagsrum (inget direkt solljus och djupa fönster) men när alla nämner det så drar man ändå öronen åt sig.

I butikerna såg jag dock en tydlig skillnad på bildkvaliteten mellan OLED och LED och jag känner mig säker på att OLED är rätt väg att gå när större delen av användningen kommer gå till film och serier.

Kanske väntar ett tag alternativt kollar andrahandsmarknaden för folk som uppgraderat!

De flesta överskattar hur ljusa deras vardagsrum egentligen är och hur mycket ljus de egentligen behöver. Särskilt som det mesta av kvalitetstittandet där dina ögon kan tillgodogöra sig bildkvalitet kommer att ske mörka kvällar under den mörka delen av året.

A1 är fortfarande i sina sämsta HDR-stunder betydligt ljusstarkare än majoriteten av LCD-modellerna i samma prisklass. Och när det kommer SDR är den lika ljusstark eller ljusstarkare än majoriteten basmodeller. Det verkar endast vara Samsung som är mer ljusstarkare i SDR på modeller i samma prisklass.

Det finns alltid stunder när man kan behöva ha mer ljus. Så en ljusstark TV kan vara en fördel om du ska titta på storslalom en solig februaridag när solen lyser rakt in och du (eller den som bestämmer i hushållet) prompt vägrar gardiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har en C1 och en A1. Har inte sett alltför mycket HDR på C1:an för att jämföra men är i alla fall helnöjd med A1. Ruskigt mycket för pengarna, inte minst i 77 tum!

Skrivet av Laxpudding:

De flesta överskattar hur ljusa deras vardagsrum egentligen är och hur mycket ljus de egentligen behöver. Särskilt som det mesta av kvalitetstittandet där dina ögon kan tillgodogöra sig bildkvalitet kommer att ske mörka kvällar under den mörka delen av året.

A1 är fortfarande i sina sämsta HDR-stunder betydligt ljusstarkare än majoriteten av LCD-modellerna i samma prisklass. Och när det kommer SDR är den lika ljusstark eller ljusstarkare än majoriteten basmodeller. Det verkar endast vara Samsung som är mer ljusstarkare i SDR på modeller i samma prisklass.

Det finns alltid stunder när man kan behöva ha mer ljus. Så en ljusstark TV kan vara en fördel om du ska titta på storslalom en solig februaridag när solen lyser rakt in och du (eller den som bestämmer i hushållet) prompt vägrar gardiner.

Tusen tack båda för snabbt svar och förklaring. Alltid lätt att jämföra mot andra modeller snare att utvärdera mot ens behov! Med CDONs rea + rabatten via Getgifted blir det ganska bra prissänkning ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av skråkan:

Detta gjorde mig nojjig! Var inne i några butiker och kollade men ingen hade A1:an framme. Upplever själv inte att jag har ett så ljust vardagsrum (inget direkt solljus och djupa fönster) men när alla nämner det så drar man ändå öronen åt sig.

I butikerna såg jag dock en tydlig skillnad på bildkvaliteten mellan OLED och LED och jag känner mig säker på att OLED är rätt väg att gå när större delen av användningen kommer gå till film och serier.

Kanske väntar ett tag alternativt kollar andrahandsmarknaden för folk som uppgraderat!

Om du väntar ett tag får du vänta ca ett år för att få rimliga priser igen, eller hoppas knipa en i vår/sommar när de tömmer lagren på det begränsade antal de har kvar.

Om du inte har fönster direkt bakom TV:n, eller upplever att solen brukar lysa rakt på TV:n är det nog inget problem dock. Köpte själv en C1 under Black Week och upplevde den som alldeles för ljusstark i SDR på 80% OLED brightness som var standard i vissa lägen om jag minns rätt, så fick dra ner ljusstyrkan rejält. Därmed tror jag att A1:an kommer ha tillräcklig ljusstyrka för dig i SDR.

I HDR är C1:an på gränsen till "ont i ögonen"-ljus i ett mörkt rum på max om det är annat än små highlights, så kommer nog justera ner den en bit där också. Har dock svårt att avgöra för A1:an då den är ganska mycket ljussvagare trots allt.

Notera dock att jag inte kollar på sport också liknande med stora ljusa partier så vet inte hur det skulle bli.

EDIT: Glömde säga att jag personligen skulle vara extremt tveksam till att köpa en OLED-TV begagnad. Först och främst vet du inte hur den använts och risken för märkbar inbränning under de åren du har den ökar därmed. Samtidigt kommer sannolikt inte LG vilja ha något med den att göra så eventuella panelutbyten ifall problem uppstår kan man nog glömma.

Kollar man på en modell som är några år gammal är riskerna ovan ännu större, samtidigt som dessa tidigare paneler var ännu känsligare. Dessa skulle jag inte ens överväga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av skråkan:

Detta gjorde mig nojjig! Var inne i några butiker och kollade men ingen hade A1:an framme. Upplever själv inte att jag har ett så ljust vardagsrum (inget direkt solljus och djupa fönster) men när alla nämner det så drar man ändå öronen åt sig.

I butikerna såg jag dock en tydlig skillnad på bildkvaliteten mellan OLED och LED och jag känner mig säker på att OLED är rätt väg att gå när större delen av användningen kommer gå till film och serier.

Kanske väntar ett tag alternativt kollar andrahandsmarknaden för folk som uppgraderat!

Ica Maxi hade A1 framme för ett tag sedan, men de kan såklart vara slut

Permalänk
Medlem

Jag tror jag gjort en viss miss om jag väljer en 48C1 istället för 48A1, eftersom jag ändå inte kan köra en 120Hz signal med mitt grafikkort, och inte över en 5m kabel. Men det kanske inte är så dumt med C1 modellen ändå. Mellanskillnaden låg på 2000 kr, men inget fruktansvärt prispåslag kan jag tycka.

Vad synd att displayport inte alls verkar användas till TV, men det kanske har sina skäl.

Om det är sant att GSYNC kräver displayport, varför står det här och där att C1:an har GSYNC men inte displayport?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Luminous:

Vad synd att displayport inte alls verkar användas till TV, men det kanske har sina skäl.

Om det är sant att GSYNC kräver displayport, varför står det här och där att C1:an har GSYNC men inte displayport?

Displayport är en nischad lösning. Många ser det inte som nischat eftersom de lever mitt i denna nischen och därför tror att DP är relevant för alla andra på samma sätt som det är relevant för en själv. Men ur alla hänseenden är det rimligare och enklare att placera en HDMI-kontakt på datorn.

Sitter man med ett snuttans äldre grafikkort – vilket är begripligt – kan man fortfarande köra 1080p/120 eller 1440p/120 till en TV som C1, men inte A1.

"G-Sync" är Nvidias beskrivning av adaptiv synk med en Nvidia-GPU. Det är inte specifikt något för Displayport eller deras egna skärmmoduler, utan Nvidia använder "G-Sync"-begreppet även om HDMI VRR vilket det är när det handlar om en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag tror jag gjort en viss miss om jag väljer en 48C1 istället för 48A1, eftersom jag ändå inte kan köra en 120Hz signal med mitt grafikkort, och inte över en 5m kabel. Men det kanske inte är så dumt med C1 modellen ändå. Mellanskillnaden låg på 2000 kr, men inget fruktansvärt prispåslag kan jag tycka.

Vad synd att displayport inte alls verkar användas till TV, men det kanske har sina skäl.

Om det är sant att GSYNC kräver displayport, varför står det här och där att C1:an har GSYNC men inte displayport?

Ett alternativ hade ju varit denna som testades nyligen, men prispåslaget är ju knappast värt det bara för DP

https://www.sweclockers.com/test/33276-gigabyte-aorus-fo48u-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Displayport är en nischad lösning. Många ser det inte som nischat eftersom de lever mitt i denna nischen och därför tror att DP är relevant för alla andra på samma sätt som det är relevant för en själv. Men ur alla hänseenden är det rimligare och enklare att placera en HDMI-kontakt på datorn.

Sitter man med ett snuttans äldre grafikkort – vilket är begripligt – kan man fortfarande köra 1080p/120 eller 1440p/120 till en TV som C1, men inte A1.

"G-Sync" är Nvidias beskrivning av adaptiv synk med en Nvidia-GPU. Det är inte specifikt något för Displayport eller deras egna skärmmoduler, utan Nvidia använder "G-Sync"-begreppet även om HDMI VRR vilket det är när det handlar om en TV.

Jag förstår, men jag kommer alltså inte kunna köra VRR utan ett nyare grafikkort då. Jag kan nog leva med det.
Och att köra 1440p i 120Hz kan ju gå bra det. 4k i 120Hz är ju ändå rätt tungdrivet vare sig vi pratar spel eller filmuppskalning.

Skrivet av medbor:

Ett alternativ hade ju varit denna som testades nyligen, men prispåslaget är ju knappast värt det bara för DP

https://www.sweclockers.com/test/33276-gigabyte-aorus-fo48u-e...

Fin skärm må jag säga. Men priset...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Luminous:

Jag förstår, men jag kommer alltså inte kunna köra VRR utan ett nyare grafikkort då. Jag kan nog leva med det.
Och att köra 1440p i 120Hz kan ju gå bra det. 4k i 120Hz är ju ändå rätt tungdrivet vare sig vi pratar spel eller filmuppskalning.

AMD-kort från ca 2016 och framåt samt Nvidia från Turing, alltså GTX 16xx och RTX 2xxx och modernare, kan köra VRR över HDMI.

Uppskalning till 4K/120 av film är en icke-fråga, dels för att filmerna inte kör 120 Hz, utan vanligtvis 24 FPS. Uppskalning av 4K aldrig varit ett problem under de snart 10 år 4K-paneler varit tillgängliga.

Rendera spel i 4K/120 är sällan ens möjlig för alla spelmotorer. De flesta rullar av långt innan 120 FPS. Eller ens nödvändigt för spelen som kräver hög frekvens. Där kan man lika väl köra 1080p eller 1440p för att maxa sin FPS på rappa shooters med simpare grafik. Nya och tunga AAA-titlar går att optimera så att man håller sig runt 60–80 FPS och där hjälper 120 Hz till med latenserna och synkroniseringen. Särskilt med VRR då.

Jag skulle säga att väldigt många gör detta till ett större problem än vad det är. Man fastnar i tanken att man måste driva allt på maxläge i minst 4K/120 FPS – annars är det helt förlorat och tekniken förgäves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

AMD-kort från ca 2016 och framåt samt Nvidia från Turing, alltså GTX 16xx och RTX 2xxx och modernare, kan köra VRR över HDMI.

Uppskalning till 4K/120 av film är en icke-fråga, dels för att filmerna inte kör 120 Hz, utan vanligtvis 24 FPS. Uppskalning av 4K aldrig varit ett problem under de snart 10 år 4K-paneler varit tillgängliga.

Rendera spel i 4K/120 är sällan ens möjlig för alla spelmotorer. De flesta rullar av långt innan 120 FPS. Eller ens nödvändigt för spelen som kräver hög frekvens. Där kan man lika väl köra 1080p eller 1440p för att maxa sin FPS på rappa shooters med simpare grafik. Nya och tunga AAA-titlar går att optimera så att man håller sig runt 60–80 FPS och där hjälper 120 Hz till med latenserna och synkroniseringen. Särskilt med VRR då.

Jag skulle säga att väldigt många gör detta till ett större problem än vad det är. Man fastnar i tanken att man måste driva allt på maxläge i minst 4K/120 FPS – annars är det helt förlorat och tekniken förgäves.

Jag har ett GTX 1060 så jag får väl uppgradera, kanske köpa något med HDMI 2.1 när priset är rätt, kanske till nästa jul?

Jag kan förtydliga vad jag tänkte med uppskalning där, jag brukar köra madvr och mpv med diverse obskyra uppskalningsalgoritmer som NNEDI3, ravu osv.
Om källmaterialet är i samma upplösning som skärmen/TVn spelar det inte roll, men om det är 720 eller 1080 som skalas till en 1440 eller 4K bild, då kan det tugga processorkraft.
Om TVn i sig gör ett bra jobb med skalningen så är det ju inte viktigt, men jag har aldrig ägt en TV av nyare slag som gör någon märkvärdig förbättring av den signal den får inmatad.
Det återstår att se vad "alfa-9" processorn går för och dessa sk AI skalningsmetoder.
Det är precis vad madvr och mpv annars gör i datorn.

Jag skulle kunna tillägga att jag brukade leka med vapoursynth samt SVP för att självspäka mig med den berömda såpopera-effekten, men att jag skaffar en 120 Hz TV är ju egentligen mest ett sammanträffande undantaget att det eventuellt går att spela i 120 Hz på den och att filmmaterial i 24 och 30 fps visas utan "pulldown" om uppdateringsfrekvensen är jämnt delbar med bildhastigheten.

Jag är inte säker på att pulldown när 24/30 fps visas på 60 Hz är ett problem, jag störs inte av det tror jag.
Det beror väl på hur TVn hanterar bildserien. Det går ju att interpolera eller manipulera bildserierna så att det inte uppstår pulldown.
Och detta går även att göra utan att öka bildhastigheten till 60 eller mer, vilket många verkar ogilla och jag kan definitivt förstå varför.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Lutar åt en 65" C1 för mig, med tanke på priset får jag väl ändå fråga, tror ni priset droppar ytterliggare?

Hade faktiskt fel. Webhallen kör en flash sale på 65" C1 i några timmar till (även begränsat på antal tror jag) så då är den bara 500 kr dyrare än nuvarande kampanjpris på B1 i samma storlek. Garanterat värt att välja den över B1 för den lilla prisskillnaden.

EDIT: Galet lågt pris på Mediamarkt just nu. Håller med folk nedan om att det nästan måste vara något fel.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-65-oled-4k-uhd-sm...

EDIT 2: Gick inte att checka ut.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Lg C1 65" för 9990kr på Media Markt! Måste vara en felprissättning...eller?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-65-oled-4k-uhd-sm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuze0X:

Lg C1 65" för 9990kr på Media Markt! Måste vara en felprissättning...eller?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-65-oled-4k-uhd-sm...

säljer ju 55" för 7777kr också

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuze0X:

Lg C1 65" för 9990kr på Media Markt! Måste vara en felprissättning...eller?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-65-oled-4k-uhd-sm...

Grattis de som lyckas, jag hade en i korgen, men bestämde mig för att skippa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grattis de som lyckas, jag hade en i korgen, men bestämde mig för att skippa

Ser fortfarande de priserna. Synd att man köpte en 55" C1 för 10990 kr i mitten av november.

EDIT: Gick inte att checka ut.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuze0X:

Lg C1 65" för 9990kr på Media Markt! Måste vara en felprissättning...eller?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-65-oled-4k-uhd-sm...

Det var det sjukaste.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ser fortfarande de priserna. Synd att man köpte en 55" C1 för 10990 kr i mitten av november.

Jag köpte en för 11 280 kr för 3 dagar sen och tvn ska komma imorgon.
Känns ganska surt kan jag säga!

Edit dom är nerplockade nu på MM

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Jag köpte en för 11 280 kr för 3 dagar sen och tvn ska komma imorgon.
Känns ganska surt kan jag säga!

Edit dom är nerplockade nu på MM

Skillnaden är att du skulle kunna returnera den. Jag har inget öppet köp eller liknande kvar eftersom mer än 30 dagar passerat.

Mm, försökte checka ut en och då fungerade det inte. På ett sätt känns det bättre, eftersom jag annars skulle gå och gräma mig för att jag betalde för mycket, trots att jag betalde mindre än många andra. Satt också och valde mellan 55" och 65" förut så hade varit lite extra retligt.

Om några enstaka personer lyckas få den för detta fantastiska men sannolikt felaktiga pris är det ju bara kul dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skillnaden är att du skulle kunna returnera den. Jag har inget öppet köp eller liknande kvar eftersom mer än 30 dagar passerat.

Mm, försökte checka ut en och då fungerade det inte. På ett sätt känns det bättre, eftersom jag annars skulle gå och gräma mig för att jag betalde för mycket, trots att jag betalde mindre än många andra. Satt också och valde mellan 55" och 65" förut så hade varit lite extra retligt.

Om några enstaka personer lyckas få den för detta fantastiska men sannolikt felaktiga pris är det ju bara kul dock.

Jag orkar inte hålla på då jag köpte presentkort med 6% rabatt. Orkar inte strula så jag får nöja mig med priset jag fick.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Jag orkar inte hålla på då jag köpte presentkort med 6% rabatt. Orkar inte strula så jag får nöja mig med priset jag fick.

Nu gick den ju inte att köpa på Mediamarkt för det priset ändå, så du kan vara nöjd igen.

EDIT: Gillar annat paketpriset på 65" C1 och väggfäste för 2742 kr en bit ner på sidan. Där står priset som 1995 kr för själva TV:n.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det var det sjukaste.

Borttagen nu, säkert något fel. Galet nice för den som hann beställa.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Borttagen nu, säkert något fel. Galet nice för den som hann beställa.

Tack o lov

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Lite OT, men på tal om fel-priser (och bra deals) lyckades jag knipa en Optomaprojektor UHD35 för 6,2k på Compliq i veckan.

https://shop.compliq.se/optoma-uhd35-dlp-projector/cat-p/c/p1...

Strax efter köp var den åter på 11,4k.

Hade den på prisbevakning på prisjakt (billigaste där var 9,9k), så fick mail när det hände. Jag lär inte ha varit ensam att köpa, då lagersaldot droppade ca 15st.

Fick också lära mig att en 10meters-hdmikabel för att kunna leverera 4K upplösning i någorlunda hz kräver sin kabel... optisk
Efter en del letande hittade jag en "2,1-kabel" för 435 spänn https://www.aliexpress.com/item/1005003192427292.html?spm=a2g...

Billigaste jag kunde hitta (har inte letat ihjäl mig) i Sverige med samma prestanda ligger på 990kr https://noerdic.se/products/hdmi-cable-8k-60hz-10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuze0X:

Lg C1 65" för 9990kr på Media Markt! Måste vara en felprissättning...eller?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-65-oled-4k-uhd-sm...

Helt säker, detta var inlägget som gjorde att jag hittade 77B1 för 7990, det ledde mig till Media Markt och sedan kollade jag andra oled...

Med andra ord tack för min TV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt säker, detta var inlägget som gjorde att jag hittade 77B1 för 7990, det ledde mig till Media Markt och sedan kollade jag andra oled...

Med andra ord tack för min TV!

Kul att kunna hjälpa till! Typiskt att man köpt tv själv för några veckor sedan haha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuze0X:

Kul att kunna hjälpa till! Typiskt att man köpt tv själv för några veckor sedan haha...

Hade du inte öppet köp? Hoppas inte många köpte bara för att sälja iaf.

Jag hade inte tänkt köpa TV nu ens, men gick inte att låta bli