TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk

Hej

Någon som kan rekommendera en 75 tums tv nu på rean. Budget upp till 12 000:-
Tvn ska mest användas till att titta sport och serie.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Fast WebOS har väl stöd för Viaplay? Eller har de tagit bort det i senare versioner?

Viaplay finns, kollade precis. C More verkar inte finnas dock.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5763249

Funderar på OLED/Mini-LED TV, 55-66"

Spela kommer jag nog inte att göra på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Vad tror ni om den här?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5763249

Funderar på OLED/Mini-LED TV, 55-66"

Spela kommer jag nog inte att göra på TVn.

För det priset skulle jag kolla på A1/B1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Fast WebOS har väl stöd för Viaplay? Eller har de tagit bort det i senare versioner?

Mitt fel, måste blandat ihop Viaplay med någon annan app.

Edit: Discovery+ var appen jag tänkte på. Kanske dock finns nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Mitt fel, måste blandat ihop Viaplay med någon annan app.

Edit: Discovery+ var appen jag tänkte på. Kanske dock finns nu.

ViaFree finns ej heller. Discovery finns ej nej, och åtminstone på min LG från 2019 så funkar det inte heller att streama den genom tvns inbyggda webbläsare.

Permalänk
Medlem

Lutar åt en 65" C1 för mig, med tanke på priset får jag väl ändå fråga, tror ni priset droppar ytterliggare? Några större uppdateringar för OLED 2022 som man missar?

Har en Philips 55oled754 som jag gärna behållt, men gränssnitt är fan den segaste skiten jag varit med om + grymt fult!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Lutar åt en 65" C1 för mig, med tanke på priset får jag väl ändå fråga, tror ni priset droppar ytterliggare? Några större uppdateringar för OLED 2022 som man missar?

Har en Philips 55oled754 som jag gärna behållt, men gränssnitt är fan den segaste skiten jag varit med om + grymt fult!

Varför inte B1? Behöver du fyra portar med HDMI 2.1? 3000 extra för C1 tycker inte jag är värt pengarna om man inte behöver det.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Lutar åt en 65" C1 för mig, med tanke på priset får jag väl ändå fråga, tror ni priset droppar ytterliggare? Några större uppdateringar för OLED 2022 som man missar?

Har en Philips 55oled754 som jag gärna behållt, men gränssnitt är fan den segaste skiten jag varit med om + grymt fult!

Komplettera den med en Shield istället?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Komplettera den med en Shield istället?

Problemet är att jag switchar mellan PC, PS5 och Chromecast hela tiden

Ang B1 så verkar den intressant. Dock så har B1 sämre SoC/chip än C1, ska testa i butik om jag märker skillnad på responsen.
En annan funktion som verkar intressant i framtiden är VRR ner till 30 fps, kanske är bra då jag gamar en del från PCn -> TV. Köper jag TV för 15/18k så tänker jag att den ska hålla några år.. men ja 3k är mkt för dessa funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Lutar åt en 65" C1 för mig, med tanke på priset får jag väl ändå fråga, tror ni priset droppar ytterliggare? Några större uppdateringar för OLED 2022 som man missar?

Har en Philips 55oled754 som jag gärna behållt, men gränssnitt är fan den segaste skiten jag varit med om + grymt fult!

Nej, tror inte den droppar ytterligare förrän kommande vår/sommar. I så fall handlar det kanske om en tusenlapp. Priserna följer i princip exakt samma mönster varje år så vill du kunna "spå framtiden" är det bara att kolla på 2020.

Nästa års modeller kommer kanske ha de nya Evo-panelerna i alla storlekar av C-serien och alla exemplar, istället för att som nu blanda de två paneltyperna. Vi får även se om LG också börjar med kylflänsar för panelerna, likt Sony och Panasonic. Det skulle i så fall kunna leda till mindre aggressiv ABL och ytterligare minskad risk för inbränning.

Rörande B1 så skiljer peak brightness i HDR också en del, det handlar inte bara om dess SoC. Sedan får man givetvis fundera på om man ser skillnaden.

Annars tycker jag som andra nämnde att det nog är mer värt att skaffa en Nvidia Shield TV (eller Apple TV om du föredrar deras ekosystem) istället om du bara stör dig på gränssnitt på din nuvarande TV.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, tror inte den droppar ytterligare förrän kommande vår/sommar. I så fall handlar det kanske om en tusenlapp. Priserna följer i princip exakt samma mönster varje år så vill du kunna "spå framtiden" är det bara att kolla på 2020.

Nästa års modeller kommer kanske ha de nya Evo-panelerna i alla storlekar av C-serien och alla exemplar, istället för att som nu blanda de två paneltyperna. Vi får även se om LG också börjar med kylflänsar för panelerna, likt Sony och Panasonic. Det skulle i så fall kunna leda till mindre aggressiv ABL och ytterligare minskad risk för inbränning.

Rörande B1 så skiljer peak brightness i HDR också en del, det handlar inte bara om dess SoC. Sedan får man givetvis fundera på om man ser skillnaden.

Annars tycker jag som andra nämnde att det nog är mer värt att skaffa en Nvidia Shield TV (eller Apple TV om du föredrar deras ekosystem) istället om du bara stör dig på gränssnitt på din nuvarande TV.

Tack, verkar som priserna börjar runt 25k för 2022 "C1"-modell vilket känns lite häftigt. Tyvärr hjälper (väl?) inte shield mot att det tar 15sekunder ibland innan man får upp source-menyn på tv:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Tack, verkar som priserna börjar runt 25k för 2022 "C1"-modell vilket känns lite häftigt. Tyvärr hjälper (väl?) inte shield mot att det tar 15sekunder ibland innan man får upp source-menyn på tv:n

Ja, priserna sjunkar med närmare 50% i slutet på året, vilket är varför alla rekommenderar att man köper TV denna period istället för när de lanseras.

Nej, det gör det ju tyvärr inte. Med HDMI-CEC aktiverat borde det väl räcka att starta de olika enheterna för att få TV:n att växla dit? Det kanske går snabbare än att manuellt göra det via source-menyn?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej,

Är ute efter en 70" TV. Mestadels TV-tittande och fotboll.

Står i valet och kvalet på dessa två som har samma pris och är min maxbudget.
Vilken hade ni valt?

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/philips-70pus900612/1...

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc...

Permalänk
Medlem

Jag har sjukt svårt att navigera utbudet fastän denna grymma guiden. Spelar inte och streamar mest film och serier (även lite reguljärtv..) på min nuvarande 40", 7-8år gamla SamsungTV.

Riktigt sugen att uppgradera till bättre ljud och bild och min ursprungliga budget var runt 6-7k men nu när alla verkar rekommendera OLED från LG så sneglar man ju såklart på instegsmodellen A1. Tyvärr är ju inte prissänkningen nu under mellandagsrean lika stor på dem som de dyrare modellerna.. Tror ni de kommer sjunka ännu mer den närmsta tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tänk på att många LCD-paneler för TV-apparater har subpixel-layouten BGR istället för RGB. Detta tenderar att göra text mindre skarp. Därmed bör du försöka kolla upp om så är fallet för den aktuella modellen.

https://www.rtings.com/monitor/tests/picture-quality/text-cla...

Åh, bra påpekande! Upptäckte dock rätt nyligen att skärmen jag använt på jobbet använder BGR (https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...) men jag har aldrig märkt av det, så jag tror jag klarar mig oavsett. Pixlarna är så små i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skråkan:

Jag har sjukt svårt att navigera utbudet fastän denna grymma guiden. Spelar inte och streamar mest film och serier (även lite reguljärtv..) på min nuvarande 40", 7-8år gamla SamsungTV.

Riktigt sugen att uppgradera till bättre ljud och bild och min ursprungliga budget var runt 6-7k men nu när alla verkar rekommendera OLED från LG så sneglar man ju såklart på instegsmodellen A1. Tyvärr är ju inte prissänkningen nu under mellandagsrean lika stor på dem som de dyrare modellerna.. Tror ni de kommer sjunka ännu mer den närmsta tiden?

Hade utan tvekan sparat till en OLED, går inte att jämföra tycker jag

Lutar nog mot en LG B1 för mig ändå, testade gränsnittet i affär och tyckte det var relativt rappt. Ingen större skillnad mot C1

Permalänk
Medlem

Ska flytta i mitten på februari och skulle vilja köpa en ny TV till nya lägenheten. Helst en 77" LG Oled G1 som nu ligger på 40.000kr. Vad tror ni om kommande prissänkningar? Kommer man kunna fynda denna i Q1 2022 eller?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tänkt att köpa en större modell ~85". Någon som har tips på vad som funkar bra?

Kikat en del och verkar som dessa ligger i liknande prisklass ~22k
SONY X85J 85"
Samsung 85" Q70A
SAMSUNG UE85AU8075UXXC 85"

Är det någon utav dessa som är mycket sämre/bättre än de andra eller ligger de runt samma kvalite?
Endast tänkt att kolla film/serier på den. Spelandet blir inget seriöst och är nog endast socialt gaming med alkohol i kroppen och då laggar saker oavsett hur bra svarstid det är på tvn.

Eller är det någon modell jag missat (i rimlig prisklass) som är bättre att satsa på?

Permalänk
Medlem

Köpte denna på Webhallen:
LG 2021 55" OLED55C15LA
https://www.webhallen.com/se/product/334826-LG-2021-55-OLED55...

Köpte sedan 1st presentkort på 10k och 1st presentkort på 2k via länken nedan och fick 6% rabatt:
https://link.getgifted.com/eq9a

Totalpriset på C1 blev 11 280 kr!

Fler butiker via denna länk med olika rabatter på presentkort:
https://offers.getgifted.com/se/benify

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Ingen som har tips på en 85" tv i 20.000kr klassen? Jag tycker det är en djungel utav tv apparater och himla svårt o veta vad mam ska välja. Är evigt tacksam för hyälp.

Permalänk

Funderar mellan a1 och en 706 55 tums tv för att använda i vardagsrummet, hur är betraktningsvinklarna? hur bra funkar google röstassistent? hur är det med inbränning och strömförbrukningen?

Permalänk
Medlem

Söker efter en ny TV då jag snart kommer att flytta. Har för tillfället en 50" plasma-TV av LG från 2009-2010 som jag tänkte skänka till föräldrarna. Jag kommer endast att använda TVn till att titta på film och tv-serier via Blu-rayspelare och dator, jag kollar inte på sport och äger ingen spelkonsol. 65" tror jag är en lämplig storlek till det nya vardagsrummet. Har rabatt hos LG och Samsung genom Benify.

Finns det en bättre TV än LG OLED65C1 65" 4K Ultra HD för de pengarna?

Tydligen gällde bara rabatten om man köpte genom LGs hemsida vilket gör att TVn nedan är billigare att köpa genom MediaMarkt än genom LG.

Tydligen gällde bara rabatten om man köpte genom LGs hemsida vilket gör att TVn nedan är billigare att köpa genom MediaMarkt än genom LG.
Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Söker efter en ny TV då jag snart kommer att flytta. Har för tillfället en 50" plasma-TV av LG från 2009-2010 som jag tänkte skänka till föräldrarna. Jag kommer endast att använda TVn till att titta på film och tv-serier via Blu-rayspelare och dator, jag kollar inte på sport och äger ingen spelkonsol. 65" tror jag är en lämplig storlek till det nya vardagsrummet. Har rabatt hos LG och Samsung genom Benify.

Finns det en bättre TV än LG OLED65C1 65" 4K Ultra HD för de pengarna?

Rekommenderar 65A1 för 12 000. C1 är något bättre men enligt mig inte värd ett 50 % högre pris, särskilt eftersom du inte ska spela. Skickar jämförelse nedan så kan du själv avgöra om du tycker det är värt det.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-lg-a1-o...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skråkan:

Jag har sjukt svårt att navigera utbudet fastän denna grymma guiden. Spelar inte och streamar mest film och serier (även lite reguljärtv..) på min nuvarande 40", 7-8år gamla SamsungTV.

Riktigt sugen att uppgradera till bättre ljud och bild och min ursprungliga budget var runt 6-7k men nu när alla verkar rekommendera OLED från LG så sneglar man ju såklart på instegsmodellen A1. Tyvärr är ju inte prissänkningen nu under mellandagsrean lika stor på dem som de dyrare modellerna.. Tror ni de kommer sjunka ännu mer den närmsta tiden?

Skrivet av Jumpcut:

Ska flytta i mitten på februari och skulle vilja köpa en ny TV till nya lägenheten. Helst en 77" LG Oled G1 som nu ligger på 40.000kr. Vad tror ni om kommande prissänkningar? Kommer man kunna fynda denna i Q1 2022 eller?

Om du inte behöver att den är jämntjock så är annars C1:an ett betydligt bättre val för de allra flesta. Kostar just nu 32790 så du har samtidigt råd att uppgradera ljudsystemet samtidigt om du absolut vill spendera 40000 kr.

Priserna följer som sagt tydliga mönster varje år så det räcker att titta på historiken för förra året för att se när och ungefär hur mycket priserna kommer sjunka. Normalt brukar inte priserna gå ner mer än strax under nuvarande rea-pris och först på våren/sommaren. Har visserligen sämre koll på just G-serien men skulle misstänka att den följer motsvarande mönster.

Skrivet av NeedHelp!:

Funderar mellan a1 och en 706 55 tums tv för att använda i vardagsrummet, hur är betraktningsvinklarna? hur bra funkar google röstassistent? hur är det med inbränning och strömförbrukningen?

OLED-panelerna från LG som båda TV-apparaterna har väldigt bra betraktningsvinklar, bäst av alla paneltyper som används i TV-apparater just nu (räknar inte med Micro LED och liknande som ännu är på utvecklingsstadiet).

Inbränning är mindre sannolikt numera vid blandad användning, men kan fortfarande ske. Tittar man mycket på material med statiska element ökar givetvis risken. Annars kan du läsa igenom Laxpuddings inläggshistorik för hans uppfattning som recensent.

Skrivet av Scarabeo:

Rekommenderar 65A1 för 12 000. C1 är något bättre men enligt mig inte värd ett 50 % högre pris, särskilt eftersom du inte ska spela. Skickar jämförelse nedan så kan du själv avgöra om du tycker det är värt det.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-lg-a1-o...

A1:an har dock inte direkt fantastisk HDR på grund av dess betydligt lägre maximala ljusstyrka. Vore intressant att veta vad @Laxpudding anser om skillnaden i praktiken?

Personligen skulle jag nog som minst hålla mig till B-serien.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om du inte behöver att den är jämntjock så är annars C1:an ett betydligt bättre val för de allra flesta. Kostar just nu 32790 så du har samtidigt råd att uppgradera ljudsystemet samtidigt om du absolut vill spendera 40000 kr.

Priserna följer som sagt tydliga mönster varje år så det räcker att titta på historiken för förra året för att se när och ungefär hur mycket priserna kommer sjunka. Normalt brukar inte priserna gå ner mer än strax under nuvarande rea-pris och först på våren/sommaren. Har visserligen sämre koll på just G-serien men skulle misstänka att den följer motsvarande mönster.

Hmm, har kikat lite på C1:an men vill helst ha en så tunn TV som möjligt. Har ett high end ljudsystem som även är accepterat av frun så då ändrar jag så lite jag kan i det

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, har kikat lite på C1:an men vill helst ha en så tunn TV som möjligt. Har ett high end ljudsystem som även är accepterat av frun så då ändrar jag så lite jag kan i det

Tycker du att det högre priset är värt det i din setup så är det naturligtvis ett bra alternativ.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tycker du att det högre priset är värt det i din setup så är det naturligtvis ett bra alternativ.

Jepp, men vill ju försöka pricka rätt med lägsta pris bara

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag lade en beställning på en LG OLED48C1 häromdagen och tänkte koppla den till min PC.
Nu har jag ett MSI GTX 1060 med massor av DP portar som klarar både 4K@120Hz, ljud och förhoppningsvis HDR på det.
HDMI är gissningsvis 2.0 eller 2.0b så endast 4K@60Hz på den.

Det är klart att det vore kul om HDMI porten ändå klarade 4K@120Hz men det är ju inte att räkna med antar jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

A1:an har dock inte direkt fantastisk HDR på grund av dess betydligt lägre maximala ljusstyrka. Vore intressant att veta vad @Laxpudding anser om skillnaden i praktiken?

Personligen skulle jag nog som minst hålla mig till B-serien.

Inte fått se A1:n ännu. Men i teorin håller nivåerna ändå rätt bra för den som tänker sig en biogrotta eller mysbelyst rum.