Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spelprestanda 386sx

Permalänk
Medlem

Spelprestanda 386sx

Haft en paus från retro och gjort om retrohörnan.
Kom att tänka på min ena maskin:
386sx 25Mhz
8Mb RAM
512KB grafik, något integrerat/oidentifierat.
Ljudkort som jag inte kommer på nu.

Dos 6.22
Windows 3.11

Testade Wolfenstein 3d där det inte blev direkt övertygande fps.
Många år sedan jag körde det sist så kan inte komma ihåg om det ska vara så eller det bromsar någonstans.
Är cpu för slö eller det kan vara något annat?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kanske att 16bit-bussen i SX-versionen av 386 är det som skapar långsamheten, för på pappret ska väl wolf3d "flyta". Men då pratar vi typ 30fps max.

Blir det bättre om du kör i dos?

edit: Kanske inte ens 30fps... tror vi båda har nostalgi-glasögonen på oss?

Citat från Doomworld:

Citat:

However, unlike Doom, actor logic does not always run at 70Hz. A typical frame rate for the day was probably around 17fps and the AI would indeed run 17 times per second in that case. The rest of the tics that passed per frame would be accounted for by simply multiplying the effect by the number of tics passed. This makes the Wolf3D engine completely indeterministic. (The slowest the engine can run is 7Hz.)

id Software was aware of this, and thus demos are recorded and played back with a constant tic skip (4 tics per frame). In that case the TICRATE is effectively 17.5Hz.

Så... 17fps? Det låter nog fan ganska rimligt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Haft en paus från retro och gjort om retrohörnan.
Kom att tänka på min ena maskin:
386sx 25Mhz
8Mb RAM
512KB grafik, något integrerat/oidentifierat.
Ljudkort som jag inte kommer på nu.

Dos 6.22
Windows 3.11

Testade Wolfenstein 3d där det inte blev direkt övertygande fps.
Många år sedan jag körde det sist så kan inte komma ihåg om det ska vara så eller det bromsar någonstans.
Är cpu för slö eller det kan vara något annat?

386'or är inte biffiga nog för att spela 3D spel.
De flesta 2D borde dock fungera utmärkt, kör SimCity vettja!

Permalänk

Varför en sådan slö dator till detta? Om målet är uppleva gamla minnen när man var liten och satt med slö hårdvara så förstår jag när man vill att det ska hacka som de gjorde förr.
Men både windows 3.1 (egentligen 3.11) och Wolfenstein spelade folk på 486 DX4 100MHZ 8MB ram den är otroligt mycket snabbare. Det fanns även pentium på denna tid men hur långt upp man kan gå utan gå över till windows 95?

Samma Simcity som nämns. Jag spelade det nog senast på en Pentium 4 eller något. I vilket fall, köra Simcity på en 386a är segt och att göra det idag så är det mer för att man vill uppleva seghet och få det så identisk emot ens gamla minnen.

Jag ser det lite som att se om starwars från en gammal vhs film som är sliten och man har spelat in denna från marksända tvätet när man hade dålig mottagning.
Visst ska man ha den gamla nostalgikänslan så är detta kanske rätt.
De flesta väljer dock se filmen med så bra kvalite som möjligt.

*edit*
Min rekommendation är. Såklart identisk dator man hade när man var liten. Eller den absolut önskedatorn man skulle vilja ha då. Och få känna hur spelet kändes om man hade haft gott om pengar.
Inte tvärt om få uppleva att om man på den tiden hade riktigt dålig hårdvara för spelen folk spelade då, hur uppleves det idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför en sådan slö dator till detta? Om målet är uppleva gamla minnen när man var liten och satt med slö hårdvara så förstår jag när man vill att det ska hacka som de gjorde förr.
Men både windows 3.1 (egentligen 3.11) och Wolfenstein spelade folk på 486 DX4 100MHZ 8MB ram den är otroligt mycket snabbare. Det fanns även pentium på denna tid men hur långt upp man kan gå utan gå över till windows 95?

Samma Simcity som nämns. Jag spelade det nog senast på en Pentium 4 eller något. I vilket fall, köra Simcity på en 386a är segt och att göra det idag så är det mer för att man vill uppleva seghet och få det så identisk emot ens gamla minnen.

Jag ser det lite som att se om starwars från en gammal vhs film som är sliten och man har spelat in denna från marksända tvätet när man hade dålig mottagning.
Visst ska man ha den gamla nostalgikänslan så är detta kanske rätt.
De flesta väljer dock se filmen med så bra kvalite som möjligt.

*edit*
Min rekommendation är. Såklart identisk dator man hade när man var liten. Eller den absolut önskedatorn man skulle vilja ha då. Och få känna hur spelet kändes om man hade haft gott om pengar.
Inte tvärt om få uppleva att om man på den tiden hade riktigt dålig hårdvara för spelen folk spelade då, hur uppleves det idag?

Varför inte? Det finns gott om spel som är bra som fungerar finfint även på en långsammare 386SX. Vill minnas detta är en Victor i deras jättesöta mini-minitower-utförande, bara det är anledning nog för att vilja ha en. ganska exakt en 3,5"-enhet bred och väldigt tidstypisk design, jag gillar dem!

Wolfenstein borde rulla på ganska bra, eller i alla fall bra som man tyckte på den tiden. Det ska räcka med en snabb 286a (16+mhz) för att det ska vara spelbart.

Gamla orginal Simcity är absolut inga problem att köra på en tidig 386a, däremot skulle jag inte prova SC2000 för det vill ha snabbare dator.

Jag har själv gett mig på att bygga en snabb och användbar ren DOS-dator, den landade på en Pentium 200 som är långt över vad som behövs. Det hindrar mig dock inte från att ha ytterligare ett gäng långsammare datorer som kan användas till mer eller mindre samma sak... bara för att det är kul

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

386sx är väl kanske inte så het för lite mer avancerade spel, men kan fungera riktigt bra för spel som man körde på en 286a !

Har för mig man kunde krympa fönstret i Wolfenstein 3D för mindre renderingsyta och fler FPS ?

Andra spel jag kommer på såhär på rak arm som jag tror skulle gå mer än utmärkt på den maskinen:

Pinball Fantasies
Sim City
Lotus III
Stunts
Kings Quest 5
Street Rod / Street Rod II
Arkanoid
Lemmings
Ironman (fanns till NES också men tror det hette nått annat där, man kör små bilar runt i sandbanor och kan uppgradera, i menyerna figurerar damer i lätt klädsel, lite halvt billigt / smaklöst )
CD-MAN (variant av packman)
Tetris 3D
Cool spot (nått reklamspel från 7up tror ja det var)
The lost Vikings

Kanske Settlers ?

(alltså spel jag råkade komma på när jag satt och bläddrade i filerna på servern, kan ha fel på kraven på nått av dem, isf ber jag om ursäkt ..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Varför inte? Det finns gott om spel som är bra som fungerar finfint även på en långsammare 386SX. Vill minnas detta är en Victor i deras jättesöta mini-minitower-utförande, bara det är anledning nog för att vilja ha en. ganska exakt en 3,5"-enhet bred och väldigt tidstypisk design, jag gillar dem!

Wolfenstein borde rulla på ganska bra, eller i alla fall bra som man tyckte på den tiden. Det ska räcka med en snabb 286a (16+mhz) för att det ska vara spelbart.

Gamla orginal Simcity är absolut inga problem att köra på en tidig 386a, däremot skulle jag inte prova SC2000 för det vill ha snabbare dator.

Jag har själv gett mig på att bygga en snabb och användbar ren DOS-dator, den landade på en Pentium 200 som är långt över vad som behövs. Det hindrar mig dock inte från att ha ytterligare ett gäng långsammare datorer som kan användas till mer eller mindre samma sak... bara för att det är kul

Om vi pratar Victor 386sx i litet sött miniutförande nu och du är känslig kanske du ska sluta läsa här....

Men iaf så hade jag en sån för många år sedan, den var väldigt obsolete på den tiden, och jag höll iaf på med något som krånglade så fick jag lite damp och drämde till datorn, det blev kortis i den och strömmen gick i mitt rum.

Det är väl 20år sen så hoppas det kan vara preskriberat.

Tror jag gjorde mig omaket att slänga in Windows 95 på den, det var en plågsam upplevelse

Jepp, många datorer har man kastat som skulle vara värda en hel del pengar idag, detta är kanske inte en av dem men....

Som en IBM PC XT med floppy och CGA skärm, komplett med TGB o allt.. ingen minns var vi gjorde av den, den var i fint skick dessutom !

Buh.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför en sådan slö dator till detta? Om målet är uppleva gamla minnen när man var liten och satt med slö hårdvara så förstår jag när man vill att det ska hacka som de gjorde förr.
Men både windows 3.1 (egentligen 3.11) och Wolfenstein spelade folk på 486 DX4 100MHZ 8MB ram den är otroligt mycket snabbare. Det fanns även pentium på denna tid men hur långt upp man kan gå utan gå över till windows 95?

Samma Simcity som nämns. Jag spelade det nog senast på en Pentium 4 eller något. I vilket fall, köra Simcity på en 386a är segt och att göra det idag så är det mer för att man vill uppleva seghet och få det så identisk emot ens gamla minnen.

Jag ser det lite som att se om starwars från en gammal vhs film som är sliten och man har spelat in denna från marksända tvätet när man hade dålig mottagning.
Visst ska man ha den gamla nostalgikänslan så är detta kanske rätt.
De flesta väljer dock se filmen med så bra kvalite som möjligt.

*edit*
Min rekommendation är. Såklart identisk dator man hade när man var liten. Eller den absolut önskedatorn man skulle vilja ha då. Och få känna hur spelet kändes om man hade haft gott om pengar.
Inte tvärt om få uppleva att om man på den tiden hade riktigt dålig hårdvara för spelen folk spelade då, hur uppleves det idag?

Både Simcity pch Wolfenstein spelades på 286or när jag var yngre iaf

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Både Simcity pch Wolfenstein spelades på 286or när jag var yngre iaf

Man spelade på utrustning man hade. När spelen släpptes så fanns det inte så bra hårdvara. Men det handlar om vad ens mål med känslan är.

Jag minns när nead for speed kom så klarade ej min dator av att spela detta med ljud, jag fick även ha lägsta upplösningen. Om jag skulle spela om Need for Speed 1 idag. Vill jag då göra det i lägsta upplösningen, utan ljud och hackit för att uppleva den gamla känslan jag hade?
Eller vill jag tvärt om uppleva spelet som en rik unge pappa betalar gjorde på sin värstingdator den tiden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Om vi pratar Victor 386sx i litet sött miniutförande nu och du är känslig kanske du ska sluta läsa här....

Men iaf så hade jag en sån för många år sedan, den var väldigt obsolete på den tiden, och jag höll iaf på med något som krånglade så fick jag lite damp och drämde till datorn, det blev kortis i den och strömmen gick i mitt rum.

Det är väl 20år sen så hoppas det kan vara preskriberat.

Tror jag gjorde mig omaket att slänga in Windows 95 på den, det var en plågsam upplevelse

Jepp, många datorer har man kastat som skulle vara värda en hel del pengar idag, detta är kanske inte en av dem men....

Som en IBM PC XT med floppy och CGA skärm, komplett med TGB o allt.. ingen minns var vi gjorde av den, den var i fint skick dessutom !

Buh.

Jag har gjort liknande dumheter. Ingen är ofelbar och tur är väl det....

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||