Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Men omvänt, en elbil som fortfarande "lever" kan ju med fördel bogseras och snabbladdas via regenerering, det har gjorts i flera videor! Man gör såklart bara tillräckligt så man har kräm att köra till en bra laddare sedan.

Du kan hitta massor av grejer på tuben som går att göra men som är skadligt för bilen eller rentutav farligt för dig.

Jag kan bara Tesla än så länge och där får du absolut inte (står i manualen) rulla hjulen utan att bilen aktivt körs. Det ska bero på värmeutvecklingen som sker när motorn går "baklänges" (d.v.s. regenererar batteriet).

Gissar att samma gäller många andra elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vet du vad de kommer höja till? är det bara en liten summa (och fria färger) eller är det en större ändring, så det lönar sig att beställa innan februari ?

Det är nog vid köp och inte privatleasing som jag läste om. Då handlade det om 15.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har hört tvärtom att dom höjer priset och alla färger blir "kostnadsfria".

Edit. Från och med februari.

Hmm okej.

Såg denna själv

https://www.blocket.se/annons/goteborg/kia_ev6_rwd_77_4kwh_22...

Så hörde av mig till min närmaste återförsäljare som sa att det är nya listpriset.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hmm okej.

Såg denna själv

https://www.blocket.se/annons/goteborg/kia_ev6_rwd_77_4kwh_22...

Så hörde av mig till min närmaste återförsäljare som sa att det är nya listpriset.

Det var nog kontantpriset jag läste om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du kan hitta massor av grejer på tuben som går att göra men som är skadligt för bilen eller rentutav farligt för dig.

Jag kan bara Tesla än så länge och där får du absolut inte (står i manualen) rulla hjulen utan att bilen aktivt körs. Det ska bero på värmeutvecklingen som sker när motorn går "baklänges" (d.v.s. regenererar batteriet).

Gissar att samma gäller många andra elbilar.

Fysiskt skiljer det sig inte från att rulla i en lång nedförsbacke? Bilen "körs aktivt". Teslan kan tom. säga till att regenereringen är begränsad, och förmodligen undviker den att skada sig själv helt automatiskt. Annars skulle man kunna bränna bilen ned för en alpväg?

https://www.youtube.com/watch?v=m6docCEHOqc

Permalänk
Medlem

Diggar solpanelerna. Det lär nog bli en standard i slutändan.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fysiskt skiljer det sig inte från att rulla i en lång nedförsbacke? Bilen "körs aktivt". Teslan kan tom. säga till att regenereringen är begränsad, och förmodligen undviker den att skada sig själv helt automatiskt. Annars skulle man kunna bränna bilen ned för en alpväg?

https://www.youtube.com/watch?v=m6docCEHOqc

Jag vet inte och det verkar inte du göra heller.

Jag tänker såhär: om Tesla avråder dig från att bogsera bilen i sin instruktionsbok så ska du nog se att det finns någon risk med det hela. Människor som producerar innehåll på tuben jagar klick och inte nödvändigtvis sanningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

https://youtu.be/x2SvJ2vwNUs

Diggar solpanelerna. Det lär nog bli en standard i slutändan.

Jo det känns som en självklar grej egentligen. Det har ju funnits i (några få modeller av) vanliga bilar ganska länge, då för att driva fläkten under varma dagar så man inte kommer till en kokhet bil.

Annars ser EQXX riktigt nice ut tycker jag. Bakdelen ger mig lite Aston-vibbar vilket jag verkligen gillar, fronten däremot vet jag inte riktigt. Inredningen ser rätt spacead ut men inte helt fel, trevligare än många av dagens MB-modeller i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

https://youtu.be/x2SvJ2vwNUs

Diggar solpanelerna. Det lär nog bli en standard i slutändan.

"it is a prototype so it will not be on the market"

Kanske är ensam om detta men jag hatar prototyper och konceptbilar, slutresultatet som går att köpa är aldrig ens i närheten av vad som visas, när verkligheten av produktionsteknik och kostnad kommer in blir bilen ändå precis som förra årets modeller med små tweaks...

Solpaneler på taket vill jag inte heller ha, vill ha glastak, har man väl haft det i en bil känns det konstigt att sitta i en bil utan, känns instängt.

ok, slutgnällt nu, snygg "bil" var det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det känns som en självklar grej egentligen. Det har ju funnits i (några få modeller av) vanliga bilar ganska länge, då för att driva fläkten under varma dagar så man inte kommer till en kokhet bil.

Gissar på att pratar solpaneler här! Hyundai Ioniq 5 har det som tillval för 19k och ska enligt Hyundai själva kunna ge upp till 200 mil per år extra i optimala väderförhållanden. Säljaren jag pratade med sa att Sverige absolut inte var ett sådant land som hade optimala förhållanden och rekommenderade starkt emot, jag skulle få fler mil av att lägga 19k på el vilket nog inte är helt orimligt Sen håller jag med ovan kommentar om att panoramatak är mer najsigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så hämtade jag ut min ID.4:a GTX idag. Underbar bil men i utrustningsdjungeln hade jag missat backkamera!?

Jag var nog dum nog att ta för givet att det ingick i en sådan i övrigt välutrustad och dyr bil. Grymt besviken på den fronten. Deras paketförvirring lyckades kollra bort mig iaf...

Någon mer som gjort denna missen? Backkamera tycker jag är något av standardutrustning idag.

Det går att eftermontera, den ska såklart kodas till bilen. Annars ingen jättekostnad: https://www.carsystems.eu/vw-id-4-rear-high-line-camera-kit-r...

Permalänk
Medlem

Beställde en Marvel R Performance i mellandagarna. Lev tid Juli 2022..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Beställde en Marvel R Performance i mellandagarna. Lev tid Juli 2022..

Gav du listpriset? Antar att du privatleasar? Sjukt prisvärd om man vill ha en bil med lite klipp i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fysiskt skiljer det sig inte från att rulla i en lång nedförsbacke? Bilen "körs aktivt". Teslan kan tom. säga till att regenereringen är begränsad, och förmodligen undviker den att skada sig själv helt automatiskt. Annars skulle man kunna bränna bilen ned för en alpväg?

https://www.youtube.com/watch?v=m6docCEHOqc

Har du bogserat en bil någon gång? då vet du hur det rycks och slits i bilen och man får kompensera med bromsning så det är inte direkt något man vill slänga på ännu mer stress med ett till moment som kan leda till skada. dessutom så måste nog bilen vara i "på" läget vilket kanske inte går med en tesla med urladdat batteri, med ett urladdat batteri kanske inte alla funktioner som ser till at regenereringen funkar som den ska?
Om manualen avråder dig att göra något så ska man antagligen inte göra det, titta inte på youtube, bättre att titta i manualen. dom som skapat bilen vet bäst vad som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så hämtade jag ut min ID.4:a GTX idag. Underbar bil men i utrustningsdjungeln hade jag missat backkamera!?

Jag var nog dum nog att ta för givet att det ingick i en sådan i övrigt välutrustad och dyr bil. Grymt besviken på den fronten. Deras paketförvirring lyckades kollra bort mig iaf...

Någon mer som gjort denna missen? Backkamera tycker jag är något av standardutrustning idag.

Håller med om att deras paket är helt ologiska..

T.ex ville ha akustikrutorna och då var man tvungen att välja ett paket med Panoramatak (som jag inte ville ha) för +18k istället för som på Enyaq där man kan välja till akustikrutorna separat och kanske landat på halva kostnaden.

Har beställt en GTX och valde allt utom DCC då jag personligen tycker att DCC mest är en gimmick har haft DCC på två av mina tidigare bilar och det är inget jag har upplevt något mervärde av.

Tycker backkameran på ID4 inte riktigt är genomtänkt då skyltbelysningen bländar kameralinsen i mörker vilket man kan lösa med en 3D utskriven "keps" som monteras ovanför linsen. Hade hellre föredragit den tidigare lösningen med backkameran gömd under Volkswagen emblemet men det är garanterat billigare tillverkningskostnad som ligger bakom detta beslut.

Vill du verkligen ha original backkameran så finns det att köpa retrofit monterings kit, dock är det inte billigt 😅
https://www.kufatec.com/en/volkswagen/id4/vw-id4/complete-set...
Alternativt kontaktar du Oem eftermontering: https://www.oem-eftermontering.se/

Min konfig...

Petade in 21" Narvik fälgarna vid ett senare tillfälle och syns därför inte bland tillvalen.
Enligt säljaren skall bilen börja byggas vecka 2. och vara leveransklar i mitten Februari, tror dock att det är lite glädje räkning, räknar inte med att jag får den förens i mars tidigast

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Gav du listpriset? Antar att du privatleasar? Sjukt prisvärd om man vill ha en bil med lite klipp i.

Jag leasade den till det billigare priset. De höjde vid årsskiftet.
Man vill ju se hur elbilsmarknaden håller sig, vad som kommer, batterihållbarhet för olika märken över tid, restvärden etc.
Så detta var för mig en kul bil att prova till låg kostnad och minimal risk.

Försäkringen på den 242 kr i månaden. Sjukt billigt det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

dessutom så måste nog bilen vara i "på" läget vilket kanske inte går med en tesla med urladdat batteri

Jag skrev från början en elbil som "lever", alltså som inte gett upp och kanske tex. går att krypköra men har 0% batteri kvar. Kan du inte det så kan du ju inte heller ladda batteriet genom att bogsera vilket var hela idén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag skrev från början en elbil som "lever", alltså som inte gett upp och kanske tex. går att krypköra men har 0% batteri kvar. Kan du inte det så kan du ju inte heller ladda batteriet genom att bogsera vilket var hela idén.

Oavsett så bör man inte göra något som det står att man inte ska göra i manualen?
Hur mycket ger regenerering egentligen? Har funnits väldigt länge på industri maskiner och ger enbart ett par extra % under en hel arbetsdag.
Någon som mätt hur mycket man får i en backe på tex 200 meter?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Oavsett så bör man inte göra något som det står att man inte ska göra i manualen?
Hur mycket ger regenerering egentligen? Har funnits väldigt länge på industri maskiner och ger enbart ett par extra % under en hel arbetsdag.
Någon som mätt hur mycket man får i en backe på tex 200 meter?

Jag är inte helt säker på att det ger speciellt mycket alls.

Såhär:

Du åker i 100km/h
Du släpper gasen och bilen börjar motorbromsa och regenerera
Du är nere i 30km/h efter X sekunder.
Du svänger.

Men om du inte regenererar så har vi följande istället:

Du åker i 100km/h
Du kan släppa gasen tidigare = förbrukar noll/lite energi
Du är nere i 30km/h efter 3X sekunder.
Du svänger

Så för att det ska löna sig att använda detta så måste man alltså få tillbaka mer energi av att regenerera än vad man spar på att inte gasa.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag är inte helt säker på att det ger speciellt mycket alls.

Såhär:

Du åker i 100km/h
Du släpper gasen och bilen börjar motorbromsa och regenerera
Du är nere i 30km/h efter X sekunder.
Du svänger.

Men om du inte regenererar så har vi följande istället:

Du åker i 100km/h
Du kan släppa gasen tidigare = förbrukar noll/lite energi
Du är nere i 30km/h efter 3X sekunder.
Du svänger

Så för att det ska löna sig att använda detta så måste man alltså få tillbaka mer energi av att regenerera än vad man spar på att inte gasa.

Jag tror att du borde se det som att man tar tillvara på den energin som annars hade omvandlats till värme i bromsarna när man bromsar. Motorbroms med regenerering iställer för bromspedal ger ett energitillskott i batteriet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag tror att du borde se det som att man tar tillvara på den energin som annars hade omvandlats till värme i bromsarna när man bromsar. Motorbroms med regenerering iställer för bromspedal ger ett energitillskott i batteriet.

Sant, bäst vore då alltså typ:

Släppa gasen utan att ha regenerering på
Slå på full regenerering
Svänga

För det känns lite som att gasa onödigt länge för att kunna regenerera inte alltid ger ett plus över att gasa en lite kortare sträcka och inte regenerera. Oavsett värmeenergi i bromsarna.

En fördel med regenerering är ju dock att man kan köra med en pedal, mer eller mindre, det är asnice.

Jag skulle vilja se ett test på detta, någon som har ett på lager?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Sant, bäst vore då alltså typ:

Släppa gasen utan att ha regenerering på
Slå på full regenerering
Svänga

För det känns lite som att gasa onödigt länge för att kunna regenerera inte alltid ger ett plus över att gasa en lite kortare sträcka och inte regenerera. Oavsett värmeenergi i bromsarna.

En fördel med regenerering är ju dock att man kan köra med en pedal, mer eller mindre, det är asnice.

Jag skulle vilja se ett test på detta, någon som har ett på lager?

Jag tror du underskattar hur ofta och hur mycket du behöver sakta in bilen. Om du inte hade någon regenerering och släppte på "gasen" så skulle bilen i praktiken inte sakta in alls på en väldigt, väldigt lång sträcka (om det inte är uppförsbacke). Regenerativ bromsning tar vara på energi varje gång du behöver sakta in.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Regenereringen är lite främmande i början men något man vänjer sig vid sen kan man ju välja om man vill försöka "optimera" sin körning eller inte.
Kör en e-niro och brukar köra på läge 2, enligt statistiken i appen så tillför det en del energi vilket är trevligt.

Smidigt att släppa gasen och sakta ner istället för att alltid behöva använda bromsen

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av 1ntel_R15E:

Regenereringen är lite främmande i början men något man vänjer sig vid sen kan man ju välja om man vill försöka "optimera" sin körning eller inte.
Kör en e-niro och brukar köra på läge 2, enligt statistiken i appen så tillför det en del energi vilket är trevligt.

Smidigt att släppa gasen och sakta ner istället för att alltid behöva använda bromsen

Jag har på Auto hela tiden. Guld att den bromsar/regenererar kraftigare när du närmar dig bilen framför. Inte riktigt enpedal, men nästan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har på Auto hela tiden. Guld att den bromsar/regenererar kraftigare när du närmar dig bilen framför. Inte riktigt enpedal, men nästan.

Har inte testat auto, får testa
Vill minnas man håller in paddeln för att få den i auto läget?

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av 1ntel_R15E:

Har inte testat auto, får testa
Vill minnas man håller in paddeln för att få den i auto läget?

Exakt! Minns inte om det är höger eller vänster, den stannar på sedan så har inte behövt slå igång igen på månader.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

OT. Toyota blev mest sålda märket i USA förra året. GM i USA hade lägsta produktionen på 90 år! Och Tyskland lägsta sedan 1974. De skyller på halvledarbrist. Ofattbart, bilindustrin i Väst verkar ha hamnat i en djup kris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

OT. Toyota blev mest sålda märket i USA förra året. GM i USA hade lägsta produktionen på 90 år! Och Tyskland lägsta sedan 1974. De skyller på halvledarbrist. Ofattbart, bilindustrin i Väst verkar ha hamnat i en djup kris.

Oj, det går bra nu! Ja, många är ju sena på bollen eller helt enkelt bygger dåliga bilar. Kineserna och koreanerna tar verkligen marknadsandelar nu. Måste svidigt för tyskarna att en koreansk elbil (Kia EV6) blev utsedd till årets bil inom premiumsegmentet i Tyskland

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Sant, bäst vore då alltså typ:

Släppa gasen utan att ha regenerering på
Slå på full regenerering
Svänga

För det känns lite som att gasa onödigt länge för att kunna regenerera inte alltid ger ett plus över att gasa en lite kortare sträcka och inte regenerera. Oavsett värmeenergi i bromsarna.

En fördel med regenerering är ju dock att man kan köra med en pedal, mer eller mindre, det är asnice.

Jag skulle vilja se ett test på detta, någon som har ett på lager?

Jag tror att du överkomplicerar här. Scenariot är normalt (som andra beskrivit) att man släpper gasen i lagom tid innan svängen och använder motorbroms med regenerering istället för bromsarna. Det är där vinsten görs. Vet inte riktigt vad du menar med "gasa onödigt länge" men det finns ingen nettovinst att göra genom att "gasa lite extra och regenerera" because physics.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Jag kör numera ganska ofta med D- - i min EQC,
När jag var till Tumba centrum och åkte till min lilla lya där ifrån, så hade jag fått 12km mer enligt GOM:en, istortsett bra nedför från centrum och hem, lite plant och sedan en liten uppför precis innan min parkering.

Det kändes lite kul att genereringen fick ihop 12km på den korta sträckan, även om det kanske bara är i GOM:en det skedde