Koppla in mekaniska hårddiskar + SSD hårddisk i ny dator.

Permalänk

Koppla in mekaniska hårddiskar + SSD hårddisk i ny dator.

Hej!

Beställde nyligen ny dator med följande moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1903230/asus-rog-strix-b550-f-gam...

Bad de att dra fram kablar för att jag skulle sätta in mitt befintliga grafikkort samt befintliga hårddiskar (två interna mekaniska samt en ssd disk).

Nu till problemet: jag ser att de tagit fram SATA kablar men räcker det med att jag sätter i dessa i hårddiskarna? Behövs det inte en kabel från moderkortet till hårddisken likväl eller behövs det inte med de nyaste moderkorten?

Jag hittar inte var på moderkortet i sådant fall jag ska sätta en sådan sladd för att koppla. Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Sata kopplas mellan hd och moderkortet och sedan måste du också koppla strömkontakt till hd. Det är allt.

förtydl
Permalänk
Medlem

Som du skriver så tolkar jag det att de har dragit fram SATA-power kablar.
Sedan ansluter du med själva SATA kabeln från moderkortet till din disk.

Om det är som ovan så behöver du alltså ta fram en SATA kabel från det som följde med moderkortet och ansluta till dels moderkort och disk.
Manualen som du fick med har en bild på SATA kontakterna och tipset är ju att ansluta till den kontakten som har lägst nummer först (har sett att har börjat numrera från 0 eller 1 beroende på).

Alternativet är att du tar en bild på hur det ser ut just i din dator, visa kabeln som redan är fördragen, så kan vi kommentera på den.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av h.kan:

Sata kopplas mellan hd och moderkortet och sedan måste du också koppla strömkontakt till hd. Det är allt.

Ok! Hur hittar jag uttagen för strömkontakten på moderkortet? Hittar inget sådant tror jag.

Ok. De här smala avlånga sladdarna från nätagget finns att koppla tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Hur hittar jag uttagen för strömkontakten på moderkortet? Hittar inget sådant tror jag.

Ok. De här smala avlånga sladdarna från nätagget finns att koppla tror jag...

Det finns 2 sladdar som ska kopplas in i din SSD/HDD.

1. Strömkontakterna kommer från PSU (nätaggregatet) - sitter antagligen i botten av datorn. (dessa är ca 2 cm breda)
2. Datakontakterna går från moderkortet till ssd/HDD. Kontakterna sitter på kanten, nere till höger på moderkortet. (dessa är ca 1 cm breda)

Jag skulle rekommendera att du går ut på youtube och kollar en video om du känner dig osäker

Ditt moderkort har 6 st SATA kontakter.

antalet SATA kontakter
Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det finns 2 sladdar som ska kopplas in i din SSD/HDD.

1. Strömkontakterna kommer från PSU (nätaggregatet) - sitter antagligen i botten av datorn. (dessa är ca 2 cm breda)
2. Datakontakterna går från moderkortet till ssd/HDD. Kontakterna sitter på kanten, nere till höger på moderkortet. (dessa är ca 1 cm breda)

Jag skulle rekommendera att du går ut på youtube och kollar en video om du känner dig osäker

Ditt moderkort har 6 st SATA kontakter.

6 SATA kontakter - är det dessa som är på moderkortet som är inte är så breda som 2cm (de är typ 1 cm)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Hur hittar jag uttagen för strömkontakten på moderkortet? Hittar inget sådant tror jag.

Ok. De här smala avlånga sladdarna från nätagget finns att koppla tror jag...

Det sitter 6 stycken SATA uttag på ditt moderkort. Har ringat in dessa här:

Som synes 3 uttag på rad men det är 2 uttag i varje rad så totalt 6 portar har du på moderkortet. Med moderkortet medföljer 4 stycken SATA kablar koppla in 3 av dessa med den raka änden i moderkortet och den vinklade kontakten ska sedan kopplas in i diskarna. De uttag du ska välja på moderkortet är de mittersta 2 samt den nedersta porten på det översta uttaget. Ifall du kopplar in diskarna på de 2 nedersta portarna så kommer dessa stängas av i händelse av att du i framtiden kopplar in en NVME m.2 enhet i den nedersta sloten för sådana detta då dessa portar delar bandbredd så bättre att undvika koppla in diskarna i dessa portar.

Förutom SATA data kablar så måste du även koppla in SATA strömkablar från nätaggregatet så bara dra fram en sådan så sitter det flera SATA kontakter på en sådan kabel som du kan koppla in i dina diskar.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det finns 2 sladdar som ska kopplas in i din SSD/HDD.

1. Strömkontakterna kommer från PSU (nätaggregatet) - sitter antagligen i botten av datorn. (dessa är ca 2 cm breda)
2. Datakontakterna går från moderkortet till ssd/HDD. Kontakterna sitter på kanten, nere till höger på moderkortet. (dessa är ca 1 cm breda)

Jag skulle rekommendera att du går ut på youtube och kollar en video om du känner dig osäker

Ditt moderkort har 6 st SATA kontakter.

En annan fråga: Måste man köpa till något typ av "Mini tower" eller dylikt för att fästa hårrdiskarna i chassit på ett bra sätt eller hur löser man det? Verkar inte finnas någon inbyggt sådant torn som de har byggt så jag ser inte riktigt var jag ska fästa hårddiskarna någonstans....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

En annan fråga: Måste man köpa till något typ av "Mini tower" eller dylikt för att fästa hårrdiskarna i chassit på ett bra sätt eller hur löser man det? Verkar inte finnas någon inbyggt sådant torn som de har byggt så jag ser inte riktigt var jag ska fästa hårddiskarna någonstans....

Vad har du för chassi idag?

SSD diskarna kan du ev. fästa bakom moderkortet, men utan att veta vad du har för chassi så är det omöjligt att säga.

Beroende på chassi så kanske det inte ens finns plats för att fästa någon HDD alls, samt begränsat med plats för SSD.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Som ovan skrev. Ta bort sidostycket på förmodligen högersidan sett framifrån. Så kan där finnas fäste till SSD diskar. Oftast bara två skruvhål som är lite upphöjda.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vad har du för chassi idag?

SSD diskarna kan du ev. fästa bakom moderkortet, men utan att veta vad du har för chassi så är det omöjligt att säga.

Beroende på chassi så kanske det inte ens finns plats för att fästa någon HDD alls, samt begränsat med plats för SSD.

Jag har detta chassi:

https://www.inet.se/produkt/6905044/fractal-design-define-s-s...

Det såg lite ut som om man kunde fästa det bakom moderkortet, d.v.s. på andra långsidan (man kan ju ta av locket på sidorna och på baksidan så att säga där inte moderkort, processor, ramminnen etc är så fanns det kablar (breda 2cm sata tror jag) till diskarna och det såg ut som man skulle kunna fästa hårddiskarna på baksidan, frågan är bara hur man gör...

Permalänk
Skrivet av Xish:

Som ovan skrev. Ta bort sidostycket på förmodligen högersidan sett framifrån. Så kan där finnas fäste till SSD diskar. Oftast bara två skruvhål som är lite upphöjda.

https://www.inet.se/produkt/6905044/fractal-design-define-s-s...

Här ser du bild på exakt hur chassit ser ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Jag har detta chassi:

https://www.inet.se/produkt/6905044/fractal-design-define-s-s...

Det såg lite ut som om man kunde fästa det bakom moderkortet, d.v.s. på andra långsidan (man kan ju ta av locket på sidorna och på baksidan så att säga där inte moderkort, processor, ramminnen etc är så fanns det kablar (breda 2cm sata tror jag) till diskarna och det såg ut som man skulle kunna fästa hårddiskarna på baksidan, frågan är bara hur man gör...

Du fäster alla hårddiskar på de de orange-färgade vaggorna.

SSD-diskarna med fördel på de bakre ensamma vaggorna medans HDD fäster du på de någon av de 4 främre vaggorna.

Detta bör stå i manualen till chassit hur du gör, men förenklat:

1. Skruva loss en vagga.
2. Skruva fast hårddisken
3. Skruva fast vaggan
4. Anslut strömkabeln
5. Ansut SATA sladden
WIN!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Du fäster alla hårddiskar på de de orange-färgade vaggorna.

SSD-diskarna med fördel på de bakre ensamma vaggorna medans HDD fäster du på de någon av de 4 främre vaggorna.

Detta bör stå i manualen till chassit hur du gör, men förenklat:

1. Skruva loss en vagga.
2. Skruva fast hårddisken
3. Skruva fast vaggan
4. Anslut strömkabeln
5. Ansut SATA sladden
WIN!

Hur lång tid tror du det tar att göra detta med två hårddiskar samt en ssd? 1 timme? 2 timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur lång tid tror du det tar att göra detta med två hårddiskar samt en ssd? 1 timme? 2 timmar?

Byta HDD's går snabbt bara du har en standard-skruvmejsel och rätt skruv. För mig tar det ungefär 10-15 minuter att montera 3 diskar men för dig kanske 30-60 minuter. De mekaniska diskarna ska monteras på de stora slädarna med gummibussning som agerar vibrations/ljuddämpare och din SSD bakom moderkortsplåten på en liten släde utan bussningar (alternativt kan du också placera din SSD på en av de stora med gummibussningar om det underlättar kabeldragningen). 4 skruv till varje disk. Det ska finnas skruvar i tillbehörspåsen som medföljde chassit. Här ser du hur Jonas monterat diskar:

Som synes så har han dock monterat en SSD i en av de stora slädarna vilket också går bra.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Det sitter 6 stycken SATA uttag på ditt moderkort. Har ringat in dessa här:

https://i.imgur.com/ofkxqvs.jpg

Som synes 3 uttag på rad men det är 2 uttag i varje rad så totalt 6 portar har du på moderkortet. Med moderkortet medföljer 4 stycken SATA kablar koppla in 3 av dessa med den raka änden i moderkortet och den vinklade kontakten ska sedan kopplas in i diskarna. De uttag du ska välja på moderkortet är de mittersta 2 samt den nedersta porten på det översta uttaget. Ifall du kopplar in diskarna på de 2 nedersta portarna så kommer dessa stängas av i händelse av att du i framtiden kopplar in en NVME m.2 enhet i den nedersta sloten för sådana detta då dessa portar delar bandbredd så bättre att undvika koppla in diskarna i dessa portar.

Förutom SATA data kablar så måste du även koppla in SATA strömkablar från nätaggregatet så bara dra fram en sådan så sitter det flera SATA kontakter på en sådan kabel som du kan koppla in i dina diskar.

Jag köpte 2 st M2 diskar (USB liknande) på 1 TB vardera som de redan kopplat in och installerat. Datorn är färdigmonterad - bara mina två stora mekaniska hårddiskar samt en SSD som ska kopplas in…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Jag köpte 2 st M2 diskar (USB liknande) på 1 TB vardera som de redan kopplat in och installerat. Datorn är färdigmonterad - bara mina två stora mekaniska hårddiskar samt en SSD som ska kopplas in…

Om du har 2 m.2 enheter inkopplade så kom då ihåg att inte använda de 2 nedersta SATA portarna på ditt moderkort då dessa ej kommer fungera när du använder NVME.

Om allt kablage redan är draget nu så kan du om du är lite händig montera 3 diskar på under 15 minuter. Eller har du tappat bort skruvarna som behövs? De ska finnas i tillbehörslådan som följde med chassit.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Om du har 2 m.2 enheter inkopplade så kom då ihåg att inte använda de 2 nedersta SATA portarna på ditt moderkort då dessa ej kommer fungera när du använder NVME.

Om allt kablage redan är draget nu så kan du om du är lite händig montera 3 diskar på under 15 minuter. Eller har du tappat bort skruvarna som behövs? De ska finnas i tillbehörslådan som följde med chassit.

Tror jag har sådana småskruvar (det är svarta små va?)

Ok! Alltså om datorn står rakt upp som den ska så ska jag INTE ta de nedersta uttagen i moderkortet för vad händer då? Förstöra diskarna?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Tror jag har sådana småskruvar (det är svarta små va?)

Ok! Alltså om datorn står rakt upp som den ska så ska jag INTE ta de nedersta uttagen i moderkortet för vad händer då? Förstöra diskarna?

Nej, de portarna inaktiveras

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nej, de portarna inaktiveras

Sista frågan: när man kopplat in hårddiskarna - hur gör man i Windows 8 för att aktivera dessa så de blir synliga när man går in på ”Den här datorn”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Sista frågan: när man kopplat in hårddiskarna - hur gör man i Windows 8 för att aktivera dessa så de blir synliga när man går in på ”Den här datorn”?

Öppna "Disk management" och ge diskarna en enhetsbeteckning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.