PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Ja jag har sneglat lite på https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rund-p...
Är det bra size för en 260-300grams degboll?

Sen verkar det vara snålt med san marzano tomater i vanliga livsmedelsbutiker och råkar dem ha så är dem oftast svindyra. Jag skulle jag vilja köpa bulk för att få ner priset per burk men vart?
Caputomjöl är det bättre med, det brukar finnas på dem flesta större livsmedelsbutikerna. Hade gärna köpt 25kg säck men det blir knepigt med förvaringen.

Sen är frågan om caputos torrjäst är så mycket bättre än vanliga torrjästen vi har (gula förpackningen)?
Jäst har ju ett relativt kort bäst före datum (10 mån?) och det går ju åt väldigt lite för pizzor och caputos är väl 100gram vilket är typ 200 pizzor och så mycket äter jag inte på 10 månader

Din länk till IKEA länkar till den lilla burken på 450 ml, men den är för liten. Ta den större varianten på 750 ml, den tycker jag är perfekt!

Tomater och jäst tycker jag i ärlighetens namn inte är så stor skillnad. Jag gör egen tomatsås med mycket puré och kryddor i, så tomatbasen upplever jag faktiskt ingen jätteskillnad i. Jäst kan jag faktiskt inte tänka mig att det blir någon större skillnad om du ska välja torrjäst. Vill du få annat resultat i jäsningen så bör du testa surdeg

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Din länk till IKEA länkar till den lilla burken på 450 ml, men den är för liten. Ta den större varianten på 750 ml, den tycker jag är perfekt!

Tomater och jäst tycker jag i ärlighetens namn inte är så stor skillnad. Jag gör egen tomatsås med mycket puré och kryddor i, så tomatbasen upplever jag faktiskt ingen jätteskillnad i. Jäst kan jag faktiskt inte tänka mig att det blir någon större skillnad om du ska välja torrjäst. Vill du få annat resultat i jäsningen så bör du testa surdeg

Härligt, då ska jag rycka ett gäng 750ml nästa gång jag är på ikea (inom 10 år).

Jag brukar försöka hålla det så simpelt som möjligt för att man inte ska tröttna, brukar rikta in mig på bra råvaror istället.
Min tomatsås består av hela eller krossade burktomater, vitlök samt salt och peppar efter smak i ett snabbt uppkok nån timme innan gräddning.
Degen (2 pizzor) sätter jag på onsdag så den får kalljäsa så jag har pizza till middag fredag/lördag.

Tror inte jag köpt en färdig pizza på 3 år sen jag började göra mina egna.

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Jag känner att jag måste uppa mitt pizzagame detta år.
Vilken är eran go-to pizza affär för tillbehör och ingredienser?

Jag är ute efter bra mjöl (caputo 00), bra san marzano tomater samt en schysst låda/burk för kalljäsning i kylen.
Köper gärna i bulk för att få ner priserna då jag vägrar betala 35spänn för en burk med tomater.

kan tipsa om https://www.pizzashoppen.se/butik/

Där har jag köpt min deglåda, funkar bra och de kör rea på den nu för 199kr.

Annars är lilla napoli's shop också nice https://shop.lillanapoli.se/

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda dessa för jäsning, blir ju alltid någon sån tillhands när någon grannes unge ska inkassera till klasskassan.

https://www.kakservice.se/Produkter/Kakor/Dagnys-Dammsugare

Alternativt en pepparkaksburkar, men dom är lite höga så Dagnys burk funkar bättre, brukar även ha en sån med lite semolina (durummjöl) i som man doppar degen i innan den läggs på bakbordet 🙃

Permalänk
Medlem

Ha, jag läste rubriken och tänkte att det här handlar om hur man bakar god pizza...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

San Marzano-tomater som är riktigt bra:
http://www.itigo.se/produkt/Hela-solmogna-Italienska-San-Marz...

Klart under 35 kr/burken om man handlar för minst 500 kr så det blir fraktfritt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Blev informerad att min lokala pizzeria faktiskt tagit in pepperonikorv.
Extremt tveksam till detta, måste undersöka saken vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Ha, jag läste rubriken och tänkte att det här handlar om hur man bakar god pizza...

Vart vill du komma?

Permalänk
Medlem

Shit, trodde först inte på dom, men dom skickade en bild efteråt.
Dock tycker jag den var rätt så mild, kände ingen hetta alls, vilket det borde finnas lite tycker man?
Och så saknar det nötkött i den.

Tyvärr så var pizzan i sig DRÄNKT i fett, som du kan se på bilden, men det gick ner xD

"Made in Denmark to a secret , authentic recipe and air dried for 20 days. Smoked over beech wood chips and delicious for pizza, hot sandwiches and pasta. Better quality meat minimises greasing out and air drying process helps reduce cupping and charring."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Shit, trodde först inte på dom, men dom skickade en bild efteråt.
Dock tycker jag den var rätt så mild, kände ingen hetta alls, vilket det borde finnas lite tycker man?
Och så saknar det nötkött i den.

Tyvärr så var pizzan i sig DRÄNKT i fett, som du kan se på bilden, men det gick ner xD

"Made in Denmark to a secret , authentic recipe and air dried for 20 days. Smoked over beech wood chips and delicious for pizza, hot sandwiches and pasta. Better quality meat minimises greasing out and air drying process helps reduce cupping and charring."

https://i.imgur.com/WZ6ciyk.jpg
https://i.imgur.com/PyPcdme.jpg

Så där tycker jag det blir oavsett vilket märke / variant av peperoni man har, alltid flottigt. Det är min favoritpizza för hemmabak så jag har testat många olika sorter! Men samtidigt tycker jag att det ger väldigt mycket smak över pizzan Min åker in i pizzaugnen om 20 minuter! <3

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Så där tycker jag det blir oavsett vilket märke / variant av peperoni man har, alltid flottigt. Det är min favoritpizza för hemmabak så jag har testat många olika sorter! Men samtidigt tycker jag att det ger väldigt mycket smak över pizzan Min åker in i pizzaugnen om 20 minuter! <3

Åh då är jag med. Det är alltså pepperonin som bidrar till att det blir lite extra fett som smälter ut på pizzan?
Lite ovant för mig, ska kanske testa dubbel botten nästa gång, så det åtminstone inte blir så ensidigt xD
Det var lövtunn botten på den här O_O

Permalänk
Medlem

Det är den där extra antibiotikasprutan i det danska köttet som ger det 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

San Marzano-tomater som är riktigt bra:
http://www.itigo.se/produkt/Hela-solmogna-Italienska-San-Marz...

Klart under 35 kr/burken om man handlar för minst 500 kr så det blir fraktfritt.

Har dom på City Gross för samma pris. Brukar köpa ett gäng när dom skickar ut 10%-kupongen.

Permalänk
Medlem

Absolut inget proffs på pizzabak men bidrar ändå. Brukar göra degen en dag i förväg och låta den jäsa i 12° över natten, arbeta till en boll ett par timmar före bak och låta den svälla. Bara (hemgjord) tomatsås, champinjoner och riven ost på.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-rP2rZBk/0/f0bffdb5/X2/i-rP2rZBk-X2.jpg

Absolut inget proffs på pizzabak men bidrar ändå. Brukar göra degen en dag i förväg och låta den jäsa i 12° över natten, arbeta till en boll ett par timmar före bak och låta den svälla. Bara (hemgjord) tomatsås, champinjoner och riven ost på.

Skulle man kunna få receptet på degen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

Skulle man kunna få receptet på degen?

1,5dl vatten, kallt, ha i lagom med torrjäst typ ett kryddmått-en halv tesked, låt den lösa upp sej och ha i 2 dl tipo 00 och knåda med elvisp med degkrokar tills den är blandad, ha i 1½ tsk salt ungefär ocj fortsätt knåda, ha i mer mjöl tills den känns lagom och ställ svalt 24-48 timmar, platta ut och vik ihop några gånger på mjölad arbetsyta, rulla till en tight boll och ställ i oljad skål att efterjäsa några timmar. Låter krångligt men det är kanske 20 min arbete totalt.

stjälpt ut bunken efter 48h

färdigrullad degboll

Detaljer, satte till bilder
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

1,5dl vatten, kallt, ha i lagom med torrjäst typ ett kryddmått-en halv tesked, låt den lösa upp sej och ha i 2 dl tipo 00 och knåda med elvisp med degkrokar tills den är blandad, ha i 1½ tsk salt ungefär ocj fortsätt knåda, ha i mer mjöl tills den känns lagom och ställ svalt 24-48 timmar, platta ut och vik ihop några gånger på mjölad arbetsyta, rulla till en tight boll och ställ i oljad skål att efterjäsa några timmar. Låter krångligt men det är kanske 20 min arbete totalt.

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-VTnnvVr/0/e1021ac6/X2/i-VTnnvVr-X2.jpg
stjälpt ut bunken efter 48h

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-wQFQJ6x/0/0f04f40b/X2/i-wQFQJ6x-X2.jpg
färdigrullad degboll

Tack så mycket! Kanske kan bli en pizza i helgen

Permalänk
Medlem

Jag bor ensam så jag tar mig sällan tid att baka egen pizza, men kan varmt rekommendera Dr Oetger's "Traditionale" med mozzarella och pesto.
Den brukar jag köpa när jag inte orkar laga mat, för att sedan mortla lite extra oregano och lite vitlökspulver. Sen skivor av någon god salami och extra lagrad ost ovanpå. Mumma! Klart godare än lokala pizzerian faktiskt.

Lägger mig nu i fosterställning för att ta emot sparkarna...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-rP2rZBk/0/f0bffdb5/X2/i-rP2rZBk-X2.jpg

Absolut inget proffs på pizzabak men bidrar ändå. Brukar göra degen en dag i förväg och låta den jäsa i 12° över natten, arbeta till en boll ett par timmar före bak och låta den svälla. Bara (hemgjord) tomatsås, champinjoner och riven ost på.

Det ser ut som en fluffig panpizza. Kör du bara degen på en höft eller efter recept? Kör du efter recept så lägg gärna ut receptet.

Tack på förhand.

Experimenterar själv med att göra egen pizza men tycker aldrig riktigt får får till en riktigt god hemlagad sådan.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Det ser ut som en fluffig panpizza. Kör du bara degen på en höft eller efter recept? Kör du efter recept så lägg gärna ut receptet.

Tack på förhand.

Experimenterar själv med att göra egen pizza men tycker aldrig riktigt får får till en riktigt god hemlagad sådan.

Jag höftar bara, efter beskrivningen ett par poster upp. Har bakat en del surdeg och andra bröd och gör pizza rätt ofta så det går på rutin.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jäst.

Finns det någon jäst man kan köpa som har vettig hållbarhet?

Kronjäst Torrjäst ska vid öppnad förpackning förbrukas inom 3 dygn och det gör man ju aldrig om man bara gör t ex 4 pizzor vid ett tillfälle.

Deras färska jäst håller längre vid öppnad förpackning men är sällan jag hinner använda den heller när man bara behöver dryga grammet av 50..

Eller hur gör ni för att minska svinnet? Vad finns det för husmorstips?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Kronjäst Torrjäst ska vid öppnad förpackning förbrukas inom 3 dygn och det gör man ju aldrig om man bara gör t ex 4 pizzor vid ett tillfälle.

Den håller mycket längre än 3 dagar. Min brukar hålla i flera månader.

Permalänk
Medlem

Det blev en riktigt okej margherita. Vanligtvis finns det mycket att anmärka på men den här var jag nöjd med.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Det blev en riktigt okej margherita. Vanligtvis finns det mycket att anmärka på men den här var jag nöjd med. https://i.imgur.com/JOWj6gf.jpeg

En margherita är aldrig fel.

Hmm inte bra att kolla igenom denna tråden när man är hungrig och går på diet.....
Jaja blir nog att sätta en deg någon dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Vad har ni för recept på deg för en pizza samma eftermiddag? Utan flera dagars jäsning, finns det? 😎

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Jäst.

Finns det någon jäst man kan köpa som har vettig hållbarhet?

Kronjäst Torrjäst ska vid öppnad förpackning förbrukas inom 3 dygn och det gör man ju aldrig om man bara gör t ex 4 pizzor vid ett tillfälle.

Deras färska jäst håller längre vid öppnad förpackning men är sällan jag hinner använda den heller när man bara behöver dryga grammet av 50..

Eller hur gör ni för att minska svinnet? Vad finns det för husmorstips?

Jag har använt gammal jäst typ, 10 dagar efter BF datum utan problem.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Vad har ni för recept på deg för en pizza samma eftermiddag? Utan flera dagars jäsning, finns det? 😎

Samma dag kan bli svårt, eller det går ju men du får ju inte så mycket smak i degen och den blir nog även svår att smälta i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramengaijin:

Samma dag kan bli svårt, eller det går ju men du får ju inte så mycket smak i degen och den blir nog även svår att smälta i magen.

Nja, det är ju inte direkt ovanligt med 45-120 minuter jäsning för bröd, bullar och liknande så det är ju inga konstigheter. Det blir inte riktigt lika bra som kalljäst, surdeg eller liknande förstås men det lär väl slå typ alla färdiga degar från Ica eller typ scones-deg som många verkar köra på när de gör pizza.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nja, det är ju inte direkt ovanligt med 45-120 minuter jäsning för bröd, bullar och liknande så det är ju inga konstigheter. Det blir inte riktigt lika bra som kalljäst, surdeg eller liknande förstås men det lär väl slå typ alla färdiga degar från Ica eller typ scones-deg som många verkar köra på när de gör pizza.

Det har du nog rätt i, jag har dock inget recept för så kort jäsning men du kanske har ett du prövat som du kan dela med dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramengaijin:

Det har du nog rätt i, jag har dock inget recept för så kort jäsning men du kanske har ett du prövat som du kan dela med dig?

Jag har för mig att denna var bra: https://www.sainsburysmagazine.co.uk/recipes/bread/quick-pizz...

Annars funkar alltid Jamies: https://www.jamieoliver.com/recipes/bread-recipes/pizza-dough...