PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

@goa200 riktigt snygg tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Föll för prylgalningen i mig o köpte en pizzaugn, riktigt kul men svårt! Nu senast blev jag ganska nöjd 😁

Kört med Iacopellis recept på youtube.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Vilken pizzaugn använder ni. Fördelar och nackdelar, något ni saknar?
Funderar på en som körs på gas för att det är bekvämt och lätt att kontrollera värmen. Den måste vara ganska stor eftersom jag oftas gör ganska stora pizzor.

Av gasugnar har jag erfarenhet från Ooni Koda 16 och Forno Allegro Surriento. Ingen av dem föll mig i smaken fullt ut, men det går att ha kul med båda. Det tråkigaste med Koda 16 är att 1) golvet bör bytas ut, 2) den bör kompletteras med en lucka, 3) lågt i tak, 4) ojämn värme, 5) för att inte kanterna ska bli brända så bör lågan vridas ner till lägsta vid gräddning (vilket lite förtar hela grejen med att kunna baka pizza i hög temperatur).

Nackdelar med Surrienton är 1) bör kompletteras med "flame guard" (kakelplattor mellan låga och sten), 2) ojämn värme, 3) priset. För mig, när jag packade upp den, var det tydligt att det inte är någon 10k-ugn. Brister i finish både i stål och sten. Den stank fiskrens första veckorna. För det priset tycker jag också att det bör ingå någon form av tändsystem (något som Koda 16 har). Här vrider du bara på gasvredet (odugligt placerat baktill) och skickar in armen med tändsticka/tändare och hoppas komma därifrån med håret/huden intakt.

Nu utvärderar jag Effeuno P134H (elektrisk) för fullt. Utan tvivel är det en rolig pizzaugn, och det finns potential för att baka bra pizzor i den. Men det är även här tydligt att kvalitetskontroll saknas helt, och P134H säljer som den gör enkom för 1) brist på konkurrens, och 2) hyfsat välställd medelklass älskar pizza. Som tur är har Macte Voyager seglat upp som ett alternativ. Tråkigt bara att när den blev med svensk återförsäljare så steg priset från 5000:- till 8500:- över en natt.

Om/när jag ska återgå till att baka pizza utomhus så blir det att snegla på en gasoldriven Valoriani Forno Baby. Men det är en helt annan prisnivå.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Av gasugnar har jag erfarenhet från Ooni Koda 16 och Forno Allegro Surriento....

Tack för att de delar med dig. Här var det visst en seriös pizzabagare ..det var kul.
Det blir nog att testa Ooni Koda 16 eller Cozzo 17 som är likvärdiga. Cozzo är billigare och det är där någonstans jag är beredd att lägga pengar på en pizzaugn och gasoltub. Jag har hittills bara själv kört med pizzasten i ugn som går till 275 resp. 300 och pizzastål trots att jag hållit på sedan 2007 tror jag men placerar man stålet högt och drar på grill (krävs lite timing) blir det riktigt hett. Napolitansk pizza har inte varit favoriten då de jag ätit inte varit någon jättehöjdare men nu vill jag se om jag kan göra en smarrig.

Ja, trist prispåslag men vi straffas ju alltid iof. Bör bli billigare om man kan köpa den från Italien eller annat EU-land.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Tack för att de delar med dig. Här var det visst en seriös pizzabagare ..det var kul.
Det blir nog att testa Ooni Koda 16 eller Cozzo 17 som är likvärdiga. Cozzo är billigare och det är där någonstans jag är beredd att lägga pengar på en pizzaugn och gasoltub. Jag har hittills bara själv kört med pizzasten i ugn som går till 275 resp. 300 och pizzastål trots att jag hållit på sedan 2007 tror jag men placerar man stålet högt och drar på grill (krävs lite timing) blir det riktigt hett. Napolitansk pizza har inte varit favoriten då de jag ätit inte varit någon jättehöjdare men nu vill jag se om jag kan göra en smarrig.

Ja, trist prispåslag men vi straffas ju alltid iof. Bör bli billigare om man kan köpa den från Italien eller annat EU-land.

Cozze ser väldigt meckig ut med sin lilla lucka?

Den här borde vara mer prisvärd, https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/grill/pizza/austin-and...

Kanske att du behöver uppgradera med biscottisten men det verkar ju även göra underverk för Ooni Koda..

Permalänk
Medlem

@Def_Dog Ja, aningen låg tyvärr men jag känner att det inte är några större problem. Tack, Austin and BBQ är ett alternativ.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Gick också tankarna i en gasdriven pizzaugn då jag bor i hyresrätt är eldad variant inte aktuell. Men jag bor på bottenvåning vilket medför att jag måste ta in ugnen när jag är klar. Och har inget bra stället att ha gasolflaska + pizzaugn. Så köpte en eletriskt variant som faktiskt fungerar riktigt bra. Sen är den ganska schysst designad så den kan stå framme.

Försöker hitta bra recept på deg just nu. Det är en liten inlärningsprocess det här med deg men en kul för man kan äta pizza varje dag typ

Skrivet av bennyfax:

@goa200 riktigt snygg tycker jag.

im inclined to agree

Permalänk
Medlem

Dagens Pizza-tips för sommaren!

Var ute och fixade med båten igår. På vägen hem bestämde vi oss för att vi var sugna på att sitta ute på altanen och käka lite pizza. Sagt och gjort åkte jag och hämtade Pizzaugnen hemma. Enda problemet - jag har ju såklart inte satt någon deg.

Då slog det mig att istället för att försöka snappjäsa en så kan jag testa en sån köp-deg från Hemköp. Jag köpte 2 olika varianter.

En surdeg - se länk:
https://www.hemkop.se/produkt/Pizzadeg-Surdeg-101226227_ST

Och en färsk pizzadeg från Garant - se länk:
https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/fardigmat/fars...

Surdegen var faktiskt ingen höjdare i en pizzaugn. Blev inte alls så bra som jag ville. Svårt att få den varm utan att bränna, ingen vidare mängd luft i degen, inget puff. Helt OK för att göra en pizza hemma i ugnen på fredagen men inte vad jag är ute efter när jag gör pizza.

Färsk pizzadeg från Garant dock, oj vilken överraskning. Är det i närheten av en deg som legat hemma och jäst över 72 timmar med riktigt bra råvaror? Absolut inte. Men med det sagt, jäklar vilken bra akutlösning. Pizza handlar ju trots allt om att göra saker tillsammans. Få dit familjen. Bjuda vänner. Om det är så att man blir sugen på att käka pizza och verkligen inte har hunnit att sätta en deg så är detta ett jättebra alternativ. Se bilder & film nedan för resultat.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Köpte en Ooni till föräldrarnas hus så jag kan baka pizza när jag är på besök:
Prosciutto portabello

Västerbottenost kantareller

Sardeller

Permalänk
Medlem

Nån som testat att frysa in deg?
Funkar det eller blir den dålig av att frysas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Nån som testat att frysa in deg?
Funkar det eller blir den dålig av att frysas?

Fungerar bra!

Kanske inte riktigt i klass med en färsk men ingen större skillnad tycker jag som glad amatör

Brukar faktiskt göra en stor sats och frysa in portionsvis för att sedan ta ut samma dag man vill ha pizza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

Fungerar bra!

Kanske inte riktigt i klass med en färsk men ingen större skillnad tycker jag som glad amatör

Brukar faktiskt göra en stor sats och frysa in portionsvis för att sedan ta ut samma dag man vill ha pizza.

Okej gött, är också en glad amatör så detta gör det ju klart enklare när man snabbt blir sugen.

får ta och göra ett test helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Okej gött, är också en glad amatör så detta gör det ju klart enklare när man snabbt blir sugen.

får ta och göra ett test helt enkelt.

Du kan plocka upp degen dagen innan och låta den ligga i kylskåpet. Sedan är det bara att plocka ut den i god tid så den hinner bli rumstempererad
Tänk dock på att om du portionerar den i påsar så kommer den kladda och fastna i påsen om den får ligga kvar i den. Plocka ur degen ur påsen direkt när du plockar upp den ur frysen och lägg den i en bunke.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förslag på pizzanamn förövrigt...
Killzone ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Nån som testat att frysa in deg?
Funkar det eller blir den dålig av att frysas?

Jag fryser in på det sätt som i den här videon, fungerar bra. Han förklarar även bästa sättet att tina.

https://www.youtube.com/watch?v=PCQ0maTaTMA

Permalänk
Medlem

Är det värt att spendera pengar på en elektrisk pizzaugn som bara når 350 grader? Jag känner till att det finns dylika som når upp till 500 grader men de är enbart för, i mitt tycke, små pizzor. Har bara 10 ampere att röra mig med (lägenhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är det värt att spendera pengar på en elektrisk pizzaugn som bara når 350 grader? Jag känner till att det finns dylika som når upp till 500 grader men de är enbart för, i mitt tycke, små pizzor. Har bara 10 ampere att röra mig med (lägenhet).

Nej, det är så nära en vanlig köksugn så du lär inte få någon större skillnad.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är det värt att spendera pengar på en elektrisk pizzaugn som bara når 350 grader? Jag känner till att det finns dylika som når upp till 500 grader men de är enbart för, i mitt tycke, små pizzor. Har bara 10 ampere att röra mig med (lägenhet).

Denna har jag: https://bagarenochkocken.se/grillar/kolgrillar/sage-spz820-th...

Den går till 400 grader. Är toknöjd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Denna har jag: https://bagarenochkocken.se/grillar/kolgrillar/sage-spz820-th...

Den går till 400 grader. Är toknöjd.

Har samma jag med. mycket mycket nöjd. Enda nackdelen är att man bara kan göra 30 cm pizzor i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Har samma jag med. mycket mycket nöjd. Enda nackdelen är att man bara kan göra 30 cm pizzor i den.

Ja, men eftersom det går så snabbt (2 minuter) per pizza, kan man göra många. Jag hade en liten aktivitet med min grupp på jobbet. Hade färdiga degar och alla fick göra sin egen pizza. Tog typ 20 minuter så hade alla 10 personer sin egen pizza färdig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, men eftersom det går så snabbt (2 minuter) per pizza, kan man göra många. Jag hade en liten aktivitet med min grupp på jobbet. Hade färdiga degar och alla fick göra sin egen pizza. Tog typ 20 minuter så hade alla 10 personer sin egen pizza färdig.

Ja det är inte direkt ett jätteproblem men som jag skrev det enda negativa med ugnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Nej, det är så nära en vanlig köksugn så du lär inte få någon större skillnad.

Kanske pizzastål är värt pengarna för ugn på 275 grader?

Skrivet av Jumpcut:

Denna har jag: https://bagarenochkocken.se/grillar/kolgrillar/sage-spz820-th...

Den går till 400 grader. Är toknöjd.

Har tittat på den tidigare och saliverat lite. Upp till 30cm diameter känns som liten pizza för mig. Men verkar vara det bästa alternativet om man måste gå på el.

Tackar för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kanske pizzastål är värt pengarna för ugn på 275 grader?

Har tittat på den tidigare och saliverat lite. Upp till 30cm diameter känns som liten pizza för mig. Men verkar vara det bästa alternativet om man måste gå på el.

Tackar för svaren!

Ja jag tycker den är riktigt bra. Och den kan stå framme också.
Finns andra bra ugnar också

https://burgerstore.se/product/macte-voyager-el-pizzaugn-500c...
Dock upplever inte jag denna så speciellt snygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kanske pizzastål är värt pengarna för ugn på 275 grader?

Ja det är ett måste, stål eller sten Förutsatte att du hade det redan eftersom du kollar på dyrare ugn. Du kan göra jättebra pizzor i vanlig ugn om du har en sten!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Finns andra bra ugnar också

https://burgerstore.se/product/macte-voyager-el-pizzaugn-500c...
Dock upplever inte jag denna så speciellt snygg

Hm, intressant, den hade jag missat. Ska kolla lite närmare.

Har gott om utrymme att gömma ugnen i när den inte används.

Permalänk
Medlem

Ni som har pizzaugn på gas. Hur stor tub och hur många ggr kan ni göra pizza?
Beror givetvis på hur många pizzor man bakar, tid etc men 5kg tub värmer upp ugnen ca 10ggr?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Ni som har pizzaugn på gas. Hur stor tub och hur många ggr kan ni göra pizza?
Beror givetvis på hur många pizzor man bakar, tid etc men 5kg tub värmer upp ugnen ca 10ggr?

Beror ju på ugn. Jag kör en koda 16 som bränner ca 0.55 kg/h. Således cirka 10h per 5kg-tub. Uppvärmingstiden är ca 15 min (med lucka), så det blir ganska många pizzor per gasfyllning.

Om jag skulle köpa nytt nu skulle jag köpa en 10kg-tub alla dagar i veckan, då kostnaden knappt skiljer sig, och kostnaden för fyllning bara är ca en hundring extra för dubbelt så mycket gas.

Permalänk
Medlem

@Babianen aha, tack för info. Då ska jag satsa på 10kg tub.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Vilken pizzaugn använder ni. Fördelar och nackdelar, något ni saknar?
Funderar på en som körs på gas för att det är bekvämt och lätt att kontrollera värmen. Den måste vara ganska stor eftersom jag oftas gör ganska stora pizzor.

Jag kör med en Ooni koda 16, bara gas alltså.

Velade länge mellan denna och ooni pro vilken även kan köras med ved. Men precis som du skriver är jag ganska bekväm av mig så jag insåg tillslut att koda 16 var ett bra val som första ugn. Såhär i efterhand hade jag köpt en större då antagligen vedeldad, vilket det blir i framtiden, eller bygga en.

Fördelarna är smidigt med gas, av och på bara liksom. Snabb uppvärmning, jag har dock införskaffat mig en lucka för att få en jämnare värmespridning över hela stenen. Just med gas är det ju även smidigt att kunna anpassa värmen under baket, speciellt som nybörjare. Nu för tiden kör jag nästan alltid full patte genom hela baket då jag vill kunna baka av en deg på 60-90sek. Den är också ganska portabel, inget man konkar med ut i skogen direkt men har haft med min till släkt och vänner tex.

Nackdelarna är för mig personligen storleken, vill alltid ha större. Känslig mot vind, tappar då snabbt värme på stenen och kan vara svårt att komma upp i maxtemp, löses lätt med ett ställe som är lä eller som jag gjorde och införskaffade mig en lucka. Lite låg i taket kan vara svårt som nybörjare då man risker att lyfta pizzan för högt och då bränns den lätt eller fattar eld i värsta fall.
Svårt att nyttja hela bakytan med gasen på max vid bak av napolitanska pizzor, då kommer pizzan för nära elden. Min pizzor är mellan 32-34cm och funkar finfint. Uppvärmning mellan pizzor skulle jag säga ligger på 3-5 min utan lucka och det är helt vindstilla. Med lucka 1-2min.

Sammanfattande skulle jag säga att koda 16 är en grymt bra startugn för att se om intresset är värt en större och dyrare ugn i framtiden. Jag ångrar inte mitt köp alls men det kan alltid bli bättre

Permalänk

Nån som råkar ha koll på W-värdet hos Ramlösa kvarns tipo 00-mjöl eller har testat att göra poolishbaserad pizzadeg på den? Bra/dålig?

Visa signatur

bajs