Permalänk
Avstängd

Min processor har idle på 100 grader

Köpte ett moderkort, cpu, gpu och kylare av en i Sweclockers. Förvisso så skulle det även vara en 1650S men fick bara en vanlig 1650.
Idle temp ligger på 100 C visar bios/Hwmonitor och speccy. OPS det är en i7 4770k
Tagit isär kylaren och satt in den igen (intel kylare), samt bytt kylpasta men det hjälper inte alls.
Hur som, vad är problemet tro?

Permalänk
Avstängd

Kan det vara moderkortet som rapporterar fel?
Har svårt att tro den ligger på 100C idle direkt när jag startar datorn.

Permalänk
Medlem

testa ett annan program? låter inte troligt den idlar på 100 grader om du satt den korrekt. om du känner på kylaren känns den varm eller inte?

Permalänk
Medlem

Du visar tempen i Fahrenheit?

Permalänk
Medlem

Är du helt säker kylaren sitter ordentligt?
Kolla på baksidan på moderkortet: alla plastplupparna ska genom helt.
Se tex bilden här:

De två nedre plupparna är nog genom helt, men de två övre är INTE det.

https://linustechtips.com/uploads/monthly_2018_12/76A1070A-BC...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Viking
Skrivet av Bigmoee:

Köpte ett moderkort, cpu, gpu och kylare av en i Sweclockers. Förvisso så skulle det även vara en 1650S men fick bara en vanlig 1650.
Idle temp ligger på 100 C visar bios/Hwmonitor och speccy. OPS det är en i7 4770k
Tagit isär kylaren och satt in den igen (intel kylare), samt bytt kylpasta men det hjälper inte alls.
Hur som, vad är problemet tro?

Hoppas du sagt till angående grafikkortet. Enorm skillnad mellan 1650 och 1650 Super.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

testa ett annan program? låter inte troligt den idlar på 100 grader om du satt den korrekt. om du känner på kylaren känns den varm eller inte?

Den känns inte varm alls och det är problemet, trodde den inte har kontakt, men när jag tog ut den så hade kylpastan spridit sig

Skrivet av Megamannens:

Du visar tempen i Fahrenheit?

Nope celcius

Skrivet av Roger W:

Är du helt säker kylaren sitter ordentligt?
Kolla på baksidan på moderkortet: alla plastplupparna ska genom helt.
Se tex bilden här:
De två nedre plupparna är nog genom helt, men de två övre är INTE det.
https://linustechtips.com/uploads/monthly_2018_12/76A1070A-BC4C-436A-8004-9FB8E1E3B5E9.jpeg.1f44431f503d7bf43e1f9f7e6a838888.jpeg
https://linustechtips.com/uploads/monthly_2018_12/76A1070A-BC...

Två verkar haka upp sig, uppe till höger och nere till vänster. Men det bör vara tillräckligt för att inte ligga på 100 C tänker jag ändå?

EDIT: Tack! Verkar som att de inte hade kontakt trots jag hade två från vardera sidor inne. Alla är nu inne och temp är på 45 ish

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Hoppas du sagt till angående grafikkortet. Enorm skillnad mellan 1650 och 1650 Super.

Jävlar, mer än jag trodde nu när jag kollade upp. Redan kontaktat han men inget svar tyvärr, senast inloggad idag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigmoee:

Den känns inte varm alls och det är problemet, trodde den inte har kontakt, men när jag tog ut den så hade kylpastan spridit sig
Nope celcius
Två verkar haka upp sig, uppe till höger och nere till vänster. Men det bör vara tillräckligt för att inte ligga på 100 C tänker jag ändå?

EDIT: Tack! Verkar som att de inte hade kontakt trots jag hade två från vardera sidor inne. Alla är nu inne och temp är på 45 ish

Skönt å höra. Det räcker med att en sida inte sitter och du får problem med temperaturen.

Förövrigt låter det väldigt konstigt att du inte heller fick grafikkortet som angavs. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Bra du fick det att funka nu. Kan vara värt ändå att köpa en ny kylare. För ca 300kr får du en kylare som är enormt mycket bättre och tystare.

Fick du fel grafikkort och säljaren inte svarar dig så anmäl direkt till sweclockers redaktion.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saligt:

Skönt å höra. Det räcker med att en sida inte sitter och du får problem med temperaturen.

Förövrigt låter det väldigt konstigt att du inte heller fick grafikkortet som angavs. Hoppas det löser sig.

Haha jo det märker man nu. Antar att förra killen haft den på 100c sen början. Nu när man ser hur stor skillnad det är mellan 1650s och 1650 blir man lite salty.

Skrivet av SCORPIUS:

Bra du fick det att funka nu. Kan vara värt ändå att köpa en ny kylare. För ca 300kr får du en kylare som är enormt mycket bättre och tystare.

Fick du fel grafikkort och säljaren inte svarar dig så anmäl direkt till sweclockers redaktion.

Jag ska nog beställa en, kostar trots allt bara 300kr som du säger, känns inte som en komponent man vill snåla med. *SNIPP*

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bigmoee:

Haha jo det märker man nu. Antar att förra killen haft den på 100c sen början. Nu när man ser hur stor skillnad det är mellan 1650s och 1650 blir man lite salty.

Jag ska nog beställa en, kostar trots allt bara 300kr som du säger, känns inte som en komponent man vill snåla med. *SNIPP*

Har affären inte gått rätt till så ska du anmäla detta till oss moderatorer.
Hot och "jag ska åka dit och knacka på" är inget språk som accepteras på Sweclockers.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Har affären inte gått rätt till så ska du anmäla detta till oss moderatorer.
Hot och "jag ska åka dit och knacka på" är inget språk som accepteras på Sweclockers.

/Moderator

Ok pm