TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade du inte öppet köp? Hoppas inte många köpte bara för att sälja iaf.

Jag hade inte tänkt köpa TV nu ens, men gick inte att låta bli

Gissar att han precis som jag köpte under Black Week för över en månad sedan. Därmed hade 30 dagars öppet köp passerat redan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Gjorde bort mig och köpte en QN90A efter att ha läst utländska recensioner.

Till er som tvekar på ryktena - jag kan bekräfta att det är en ADS/IPS.

Jag fotade pixeluppsättningen och den var i en tydlig skev R-G-B formation. Rtings VA-panel hade rak B-G-R.

Jag har haft en uråldrig och billig TV innan, så mina åsikter ska kanske tas med en nypa salt. Men jag tycker väl själv att den har bra svärta, i bilder med stora svarta områden är det svårt att se avgränsning mellan bakgrund och panel. Man ser lite blooming, typ kring logotyper på svart bakgrund, men inte så farligt i mina ögon. Man måste vilja se den med andra ord. Ljusstyrkan gör det svårt att se blooming in i mörka områden på ljus bild. Går man långt ur betraktningsvinkeln (typ otittbart långt ut) så ser man tydligt backlightljuset som skiner mycket större än upplevd blooming. På ljusa bilder är den grym imo. Dock hackar den lite vid visst panorerande vilket antagligen kan ha med mina inställningar att göra.

Jag köper TV en gång var tionde år och vill ogärna känna mig lurad inför mitt nya köp. Å andra sidan har jag redan varit inne och bytt från den första jag köpte till denna och jag vet inte om jag har modet att varken åka in och vara jobbig igen eller ta ifrån min sambo ännu en ny fin TV i några dagar. Jag tyckte ju trots allt att den såg prima ut innan jag googlade sönder den. Nu känns det i bästa fall som att jag köpt en QN85A med bättre backlight och VRR, och i värsta fall som att jag köpt en ångande hög skit för att jag inte googlade tillräckligt. Det första är väl mer sanningsenligt och det andra mer färgat av att ha trott att man gjorde ett kap och insåg att det inte riktigt var så.

Någon TV-nörd som vill bekräfta eller dementera att det är extremt värt att krångla till sig en konkurrerande VA-TV för samma peng? Eller ännu bättre, någon som jämfört QN90A och QN95A IRL som kan bekräfta fantastiska magiska egenskaper? OLED är f.ö. uteslutet pga våra tittarvanor här hemma.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jlert:

Gjorde bort mig och köpte en QN90A efter att ha läst utländska recensioner.

Till er som tvekar på ryktena - jag kan bekräfta att det är en ADS/IPS.

Jag fotade pixeluppsättningen och den var i en tydlig skev R-G-B formation. Rtings VA-panel hade rak B-G-R.

Jag har haft en uråldrig och billig TV innan, så mina åsikter ska kanske tas med en nypa salt. Men jag tycker väl själv att den har bra svärta, i bilder med stora svarta områden är det svårt att se avgränsning mellan bakgrund och panel. Man ser lite blooming, typ kring logotyper på svart bakgrund, men inte så farligt i mina ögon. Ljusstyrkan gör det svårt att se blooming in i mörka områden på ljus bild. Går man långt ur betraktningsvinkeln (typ otittbart långt ut) så ser man tydligt backlightljuset som skiner mycket större än upplevd blooming. På ljusa bilder är den grym imo. Dock hackar den lite vid visst panorerande.

Jag köper TV en gång var tionde år och vill ogärna känna mig lurad inför mitt nya köp. Å andra sidan har jag redan varit inne och bytt från den första jag köpte till denna och jag vet inte om jag har modet att varken åka in och vara jobbig igen eller ta ifrån min sambo ännu en ny fin TV i några dagar. Jag tyckte ju trots allt att den såg prima ut innan jag googlade sönder den. Nu känns det i bästa fall som att jag köpt en QN85A med bättre backlight och VRR, och i värsta fall som att jag köpt en ångande hög skit för att jag inte googlade tillräckligt. Det första är väl mer sanningsenligt och det andra mer färgat av att känna sig lurad antar jag.

Någon TV-nörd som vill bekräfta eller dementera att det är extremt värt att krångla till sig en konkurrerande VA-TV för samma peng? Eller ännu bättre, någon som jämfört QN90A och QN95A IRL? OLED är f.ö. uteslutet pga våra tittarvanor här hemma.

Tack för bilden och detektivarbetet!

Vad är det för storlek på panelen? För det lär kunna skilja sig, likt att 50 och 85 tum troligtvis är VA eftersom det för stunden inte verkar ske någon IPS-tillverkning i precis de storlekarna.

Angående frågan om du blivit lurad så är det väl skulle jag säga 90 procent Nej och 10 procent Nja? En VA-panel med det filter som Q9-modellerna haft senaste åren ger samma fördelar som IPS men fortfarande en bättre panelkontrast vilket gör att sådant som exempelvis blooming inte märks lika tydligt. Så en modell med VA-panel torde därför vara bättre på just den punkten. Men man skulle verkligen behöva jämföra de två varianterna sida vid sida för att säga exakt hur mycket och hur viktigt den här skillnaden är.

Det är fortfarande så att en IPS/ADS-QN90A är en en väldigt bra TV på det hela stora. Problemet handlar mer om att du som kund med specifika krav inte riktigt vet vad du faktiskt betalar för eller kan förvänta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för bilden och detektivarbetet!

Vad är det för storlek på panelen? För det lär kunna skilja sig, likt att 50 och 85 tum troligtvis är VA eftersom det för stunden inte verkar ske någon IPS-tillverkning i precis de storlekarna.

Angående frågan om du blivit lurad så är det väl skulle jag säga 90 procent Nej och 10 procent Nja? En VA-panel med det filter som Q9-modellerna haft senaste åren ger samma fördelar som IPS men fortfarande en bättre panelkontrast vilket gör att sådant som exempelvis blooming inte märks lika tydligt. Så en modell med VA-panel torde därför vara bättre på just den punkten. Men man skulle verkligen behöva jämföra de två varianterna sida vid sida för att säga exakt hur mycket och hur viktigt den här skillnaden är.

Det är fortfarande så att en IPS/ADS-QN90A är en en väldigt bra TV på det hela stora. Problemet handlar mer om att du som kund med specifika krav inte riktigt vet vad du faktiskt betalar för eller kan förvänta dig.

43"-modellen av QN90A importerad från Tyskland verkar högst sannolikt vara en VA-panel baserat på dess egenskaper. Föräldrarna köpte en sådan i slutändan. Alla källor jag hittat verkar ha bekräftat att just 43" ska vara VA, till skillnad från majoriteten av de andra storlekarna.

Rent generellt tycker jag dock att denna typ av växlande av paneler mellan regioner utan någon officiell indikation på att sådant skett är riktigt fult. Om de inte var ute efter att medvetet lura folk skulle de ju ha använt ett annat modellnamn.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för bilden och detektivarbetet!

Vad är det för storlek på panelen? För det lär kunna skilja sig, likt att 50 och 85 tum troligtvis är VA eftersom det för stunden inte verkar ske någon IPS-tillverkning i precis de storlekarna.

Angående frågan om du blivit lurad så är det väl skulle jag säga 90 procent Nej och 10 procent Nja? En VA-panel med det filter som Q9-modellerna haft senaste åren ger samma fördelar som IPS men fortfarande en bättre panelkontrast vilket gör att sådant som exempelvis blooming inte märks lika tydligt. Så en modell med VA-panel torde därför vara bättre på just den punkten. Men man skulle verkligen behöva jämföra de två varianterna sida vid sida för att säga exakt hur mycket och hur viktigt den här skillnaden är.

Det är fortfarande så att en IPS/ADS-QN90A är en en väldigt bra TV på det hela stora. Problemet handlar mer om att du som kund med specifika krav inte riktigt vet vad du faktiskt betalar för eller kan förvänta dig.

Det är 55". Tack för nedlugnande kommentar. Bloomingen syns tidigare ur högre betraktningsvinklar, men knappt alls ur lägre vinklar och turligt nog har vi en hög TV-möbel.

Den är en extrem uppgradering från min gamla TV så egentligen borde jag vara nöjd. Den är också märkbart bättre än Q77A:n som jag hade hemma tidigare (och lämnade tillbaka pga påtvingad global backlight-dimming), och den kostade bara en tusenlapp extra under REA:n.

Edit: fan, nu kan jag inte se annat än bloomingen. Det blir nog ännu en retur. Heja samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade du inte öppet köp? Hoppas inte många köpte bara för att sälja iaf.

Jag hade inte tänkt köpa TV nu ens, men gick inte att låta bli

Varken orkar eller har tid att meka ner tvn från väggen och sedan packa och lämna tillbaka. Sedan slipper jag gärna inbränning. Men svärtan och kontrasten är riktigt frän på de där Oled skärmarna det måste man säga. Än så länge är vi riktigt nöjda med vår TCL C825.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlert:

Det är 55". Tack för nedlugnande kommentar. Bloomingen syns tidigare ur högre betraktningsvinklar, men knappt alls ur lägre vinklar och turligt nog har vi en hög TV-möbel.

Den är en extrem uppgradering från min gamla TV så egentligen borde jag vara nöjd. Den är också märkbart bättre än Q77A:n som jag hade hemma tidigare (och lämnade tillbaka pga påtvingad global backlight-dimming), och den kostade bara en tusenlapp extra under REA:n.

Edit: fan, nu kan jag inte se annat än bloomingen. Det blir nog ännu en retur. Heja samsung.

Köpte en XH95 från Sony i höstas. Har nog inte lika bra "pappers-spec" som Samsung men slutresultatet är magnifikt! Vet inte om årets modell (X95J) har hunnit gå ned i pris ännu. Är HDR inte jätteviktigt så finns X90J.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Köpte en XH95 från Sony i höstas. Har nog inte lika bra "pappers-spec" som Samsung men slutresultatet är magnifikt! Vet inte om årets modell (X95J) har hunnit gå ned i pris ännu. Är HDR inte jätteviktigt så finns X90J.

Tack för tips. Hann tyvärr före och bytte den mot en qn93a. Det var svårt att se skillnad på någon display på affärens demosnutt, men jag fotade pixlarna och den hade mycket riktigt Rtings VA-uppsättning.

Detta är första intrycket hemma:

- QN90A har klart starkare färger, och känns lite ljusare i allmänhet (kanske pga blooming). Även mjukare bildkänsla, menar inte detta negativt. Mindre sterilt, typ bio alltså.
- QN93A har klart bättre kontrast och mycket mindre blooming. Svärtan är mycket tightare runt ljusa objekt. På den förra sprider sig ljuset längre över skärmen. Bra exempel är HDR-film i tight format: på qn90a blir blackbarsen stundvis upplysta vid starkt ljus, men på qn93a är de kolsvarta.

Det är alltså vad man kan förvänta sig av respektive paneltyp. Måste dock säga att IPS-panelen är mil bättre än någon datorskärm jag ägt. Gamma-valet verkar för övrigt skilja sig åt mellan modellerna, så dom har inte bytt skärm utan att anpassa mjukvaran.

Imo ser båda skärmarna väldigt bra ut efter att ha tittat på dom, men QN90A överensstämmer nog mer med QN85A om man läser recensioner. Är man ute efter den utlovade OLED:ish kontrasten så ska man satsa på QN93A, om inte så blir man garanterat nöjd hur som.

Nu har jag i alla fall modellen jag ville ha från början och kan sova lugnt utan att bry mig om TVn i många år framöver.

Permalänk

Ser att de rear ut qa80 för samma pris som qa70.

Enligt rtings så är de olika paneler på dessa tv apparater
Är de ngn som kan bekfräfta de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pulverboi:

Ser att de rear ut qa80 för samma pris som qa70.

Enligt rtings så är de olika paneler på dessa tv apparater
Är de ngn som kan bekfräfta de?

Det är ett stort lotteri när det gäller Samsung men QA80 skall ha VA-paneler i Europa (4 olika tillverkare så vet inte hur kvalite varierar mellan storlekar) och IPS i US

https://www.avsforum.com/threads/does-samsung-q80a-european-v...

Permalänk
Medlem

Jag köpte förra veckan en Samsung QN95 osäker på vad det är för panel men är riktigt nöjd än så länge svärtan är riktigt bra svart är riktigt svart , i samband med Xbox series x köp så blev det en ”LCD” tv för just inbrännings problem som jag fått på min LG 55B8 dock kommer LG och byter panel nästa vecka .

Visst min oled har något bättre svärta men men ☺️

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är ett stort lotteri när det gäller Samsung men QA80 skall ha VA-paneler i Europa (4 olika tillverkare så vet inte hur kvalite varierar mellan storlekar) och IPS i US

https://www.avsforum.com/threads/does-samsung-q80a-european-v...

Samma pris på qa70 och qa80.
Vilken ska man köpa?

Permalänk
Skrivet av pulverboi:

Samma pris på qa70 och qa80.
Vilken ska man köpa?

Vilken storlek kikar du på?
Och vart har du hittat bäst pris på respektive?

Permalänk
Skrivet av Billy1990:

Vilken storlek kikar du på?
Och vart har du hittat bäst pris på respektive?

65 tum kostar 9900 både qa70 och qa80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pulverboi:

Samma pris på qa70 och qa80.
Vilken ska man köpa?

Om det stämmer att Q80A (inte QA80 ) har VA-panel i Europa borde den vara ett givet val. Det är en mer påkostad modell helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om det stämmer att Q80A (inte QA80 ) har VA-panel i Europa borde den vara ett givet val. Det är en mer påkostad modell helt enkelt.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80a-qled
Ips.
Q70a har VA.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70a-qled

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemet med Samsung 2021 är att det är inte helt bekräftat vilka modeller, i vilka storlekar och i vilka regioner man får en IPS- eller en VA-panel. Är man en köpare som har krav på en viss teknik måste man ta reda på det själv i butik, till exempel med ett kraftfullt macro-objektiv och plåta av subpixelstrukturen. Eller så undviker man Samsung för i år och väljer en tillverkare där man i högre grad vet mer exakt vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med Samsung 2021 är att det är inte helt bekräftat vilka modeller, i vilka storlekar och i vilka regioner man får en IPS- eller en VA-panel. Är man en köpare som har krav på en viss teknik måste man ta reda på det själv i butik, till exempel med ett kraftfullt macro-objektiv och plåta av subpixelstrukturen. Eller så undviker man Samsung för i år och väljer en tillverkare där man i högre grad vet mer exakt vad man betalar för.

Min nya Samsung Qn95 verkar det vara va i ärligt så vet jag inte med svärtan är väldigt bra riktigt nöjd inte lika bra kontrasten som min LG B8 men inte långt ifrån ☺️ Min lg har fått inbränningar så blev LCD denna gång dock kommer lg och lagar den nästa vecka

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kezzo:

Min nya Samsung Qn95 verkar det vara va i ärligt så vet jag inte med svärtan är väldigt bra riktigt nöjd inte lika bra kontrasten som min LG B8 men inte långt ifrån ☺️ Min lg har fått inbränningar så blev LCD denna gång dock kommer lg och lagar den nästa vecka

QN95A är so far bekräftat VA, så det är mer på den säkra(re) sidan vad man får.

Permalänk
Medlem

Läs inläggen ovan så ser du att Q80A verkar vara VA i Europa, men IPS/ADS i USA. Rtings.com testar USA-modellerna, vilka som sagt kan skilja sig markant från andra regioner. Du kan därmed inte dra några slutsatser från deras recensioner i detta fall.

Skrivet av Laxpudding:

Problemet med Samsung 2021 är att det är inte helt bekräftat vilka modeller, i vilka storlekar och i vilka regioner man får en IPS- eller en VA-panel. Är man en köpare som har krav på en viss teknik måste man ta reda på det själv i butik, till exempel med ett kraftfullt macro-objektiv och plåta av subpixelstrukturen. Eller så undviker man Samsung för i år och väljer en tillverkare där man i högre grad vet mer exakt vad man betalar för.

Tyvärr misstänker jag att det inte kommer bli bättre längre fram heller. Detta växlande av paneltyper är väl ett resultat av att Samsung Display slutat tillverka LCD-paneler, vilket gör att Samsung Electronics får försöka fördela ut köp av paneler på andra leverantörer. Om det sedan är för att leverantörerna inte kan producera tillräckligt med VA-paneler eller om de bara vill köra med många olika för att kunna pressa ner priserna är oklart. Man kunde ju dock tycka att de åtminstone kunde vara konsekventa med specifikationerna för varje modellnamn.

Det är ju tyvärr också så att de som letar efter en bra LCD-TV inte har så överdrivet många val, vilket gör Samsung svåra att ignorera helt. TCL släpper inte sina bästa modeller i Europa och Hisense lurar folk med sina modellnummer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Läs inläggen ovan så ser du att Q80A verkar vara VA i Europa, men IPS/ADS i USA. Rtings.com testar USA-modellerna, vilka som sagt kan skilja sig markant från andra regioner. Du kan därmed inte dra några slutsatser från deras recensioner i detta fall.

Tyvärr misstänker jag att det inte kommer bli bättre längre fram heller. Detta växlande av paneltyper är väl ett resultat av att Samsung Display slutat tillverka LCD-paneler, vilket gör att Samsung Electronics får försöka fördela ut köp av paneler på andra leverantörer. Om det sedan är för att leverantörerna inte kan producera tillräckligt med VA-paneler eller om de bara vill köra med många olika för att kunna pressa ner priserna är oklart. Man kunde ju dock tycka att de åtminstone kunde vara konsekventa med specifikationerna för varje modellnamn.

Det är ju tyvärr också så att de som letar efter en bra LCD-TV inte har så överdrivet många val, vilket gör Samsung svåra att ignorera helt. TCL släpper inte sina bästa modeller i Europa och Hisense lurar folk med sina modellnummer.

Tack för svar!

Då lär de ju bli en q80a .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med Samsung 2021 är att det är inte helt bekräftat vilka modeller, i vilka storlekar och i vilka regioner man får en IPS- eller en VA-panel. Är man en köpare som har krav på en viss teknik måste man ta reda på det själv i butik, till exempel med ett kraftfullt macro-objektiv och plåta av subpixelstrukturen. Eller så undviker man Samsung för i år och väljer en tillverkare där man i högre grad vet mer exakt vad man betalar för.

Man kan rätt enkelt fota med mobilen. Använd zoomlinsen om sådan finns. Ta kortet när du ser ett fasande rutnätsmönster och zooma in på bilden. Du kanske inte ser exakta strukturen, men du kan se ordningen på färgerna. Jämför denna med bilderna i Rtings recensioner.

Jag jämförde ordningen med rtings pixelfoton på QN85 (IPS) och QN95 (VA) och dessa stämde även överens med QN90 (IPS) och QN93 (VA). Både på butiksexemplaren och de jag fick hem. Det gick iaf smidigt att kontrollera i butik på detta sätt, jag testade hemma en gång sen tog det inte många sekunder att fota i butiken.

Permalänk
Medlem

Jag har själv grottat ner mig i detta kaninhål och utan att komma underfund med vilken TV som är optimal så slutade med att jag köpte både LG C1 55 tum och Samsung QN95A 55 tum. Om jag hade ett mörkt rum så skulle C1an varit en no-brainer men bor 6 våningar upp med stora fönster bredvid i vardagsrummet. Jag kan ärligen inte hålla med alla här som säger att C1an är "ljusstark" och fungerar i ljusa miljöer. För mig var TVn rent utav skit att använda under dagstid eller om de var lite ljust. För att kunna dra nytta av den svärta som är på C1an så behövde i alla fall jag ha det väldigt mörkt annars så speglar sig allt i svarta scener. Under dagtid så är TVn mer användbar som spegel pga reflektionerna och går knappt att se något.

Samsung QN95A var däremot betydligt bättre och fungerade ofantligt mycket bättre vad gäller reflektioner och ljusa miljöer. Dock stör det mig något enormt att den inte har stöd för Dolby Vision eller Atmos. Finns i princip inget material i HDR10+ och om man streamar på Disney+ eller Netflix så blir det bara statisk HDR istället för dynamisk. Hela TVn känns dum med 4 st. HDMI 2.1 om man inte kan faktiskt ta del av alla fördelar med 2.1. Vidare är jag väldigt skeptisk till One connect boxen och kabeln. Känns som en smidig grej men att allt förlitar sig på en kabel känns riskabelt. Likaså tycker jag One connect boxen blir skapligt varmt så känns inte som man kan ha den undangömd i en TV-bänk och då har ju hela poängen med boxen försvunnit.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jlert:

Man kan rätt enkelt fota med mobilen. Använd zoomlinsen om sådan finns. Ta kortet när du ser ett fasande rutnätsmönster och zooma in på bilden. Du kanske inte ser exakta strukturen, men du kan se ordningen på färgerna. Jämför denna med bilderna i Rtings recensioner.

Jag jämförde ordningen med rtings pixelfoton på QN85 (IPS) och QN95 (VA) och dessa stämde även överens med QN90 (IPS) och QN93 (VA). Både på butiksexemplaren och de jag fick hem. Det gick iaf smidigt att kontrollera i butik på detta sätt, jag testade hemma en gång sen tog det inte många sekunder att fota i butiken.

Bra tips!

Kan kräva att man har en hyfsat ny mobil. 4K på 65 tum är ganska låg pixeltäthe så får man det att fungera på en 24-27 tum Full HD-datorskärm hemma så kan man få till det på en TV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lelle91:

Jag har själv grottat ner mig i detta kaninhål och utan att komma underfund med vilken TV som är optimal så slutade med att jag köpte både LG C1 55 tum och Samsung QN95A 55 tum. Om jag hade ett mörkt rum så skulle C1an varit en no-brainer men bor 6 våningar upp med stora fönster bredvid i vardagsrummet. Jag kan ärligen inte hålla med alla här som säger att C1an är "ljusstark" och fungerar i ljusa miljöer. För mig var TVn rent utav skit att använda under dagstid eller om de var lite ljust. För att kunna dra nytta av den svärta som är på C1an så behövde i alla fall jag ha det väldigt mörkt annars så speglar sig allt i svarta scener. Under dagtid så är TVn mer användbar som spegel pga reflektionerna och går knappt att se något.

Samsung QN95A var däremot betydligt bättre och fungerade ofantligt mycket bättre vad gäller reflektioner och ljusa miljöer. Dock stör det mig något enormt att den inte har stöd för Dolby Vision eller Atmos. Finns i princip inget material i HDR10+ och om man streamar på Disney+ eller Netflix så blir det bara statisk HDR istället för dynamisk. Hela TVn känns dum med 4 st. HDMI 2.1 om man inte kan faktiskt ta del av alla fördelar med 2.1. Vidare är jag väldigt skeptisk till One connect boxen och kabeln. Känns som en smidig grej men att allt förlitar sig på en kabel känns riskabelt. Likaså tycker jag One connect boxen blir skapligt varmt så känns inte som man kan ha den undangömd i en TV-bänk och då har ju hela poängen med boxen försvunnit.

Bra exempel!

Vad som alldeles för ofta missas runt detta med ljusstyrka och reflexfilter är hur situationsberoende och relativ jämförelsen blir. Man man letar efter det förenklade och absoluta vilket leder till en del märkliga jämförelser.

QN95A kan nå över 1200 nits även i SDR och är därmed 4–6 ggr ljusstarkare än en C1 beroende på jämförelsen. Därför har QN95A ordentligt mycket mer resurser att få till en bild i ett väldigt ljust rum när pupillen dragit ihop sig pga av ljusnivåerna. Det hänger också lite på hur man ställer in dem då Samsung ur kartong har en bättre ljussensor och verkligen kan brassa på i ljusa rum utan att man behöver justera något. C1:n kommer vara medvetet snål med ljuset och man måste öppna upp ljusnivåerna manuellt.

Direkta reflexer mot QN95A kan leda till överstrålning med regnbågseffekter och interferensmönster, vilket inte sker på det blanka filtret hos C1. Så hur man placerar TV:n påverkar.

Men C1:n är fortfarande ljusstarkt relativt andra modeller. Hade du plockat hem en Samsung Q60-modell som en tredje jämförelse hade du upptäckt att den inte är ljusstarkare än C1 i alla lägen och att Q60:s filter dessutom reflekterar mycket mer vilket också påverkar svärta och kontrast till den grad att TV:n kan se ljusbrun ut där C1:n fortfarande är relativt mörkgrå. Och tittar vi på andra tillverkares modeller i samma klass som Q60 är de ännu ljussvagare och kanske även har ännu sämre filter.

Så det är först vid den nivån som QN9x–QN85, Sony X95J, TCL C825 och liknande vi har något som säkert kan trumfa en OLED i faktiskt ljusstyrka. Kliver man ned till framför allt Samsungs utbud till Q80-modellerna är det fortfarande hög ljusstyrka men också sämre reflexfilter som riskerar ta svärtan mot det ljusbruna. Men också där är konkurrenternas motsvarande bättre LCD:er endast lika eller marginellt ljusstarkare än en OLED.

Permalänk

Ska man vara missnöjd om man köpt en Sony A80J 65tum, och inte fått EVO panelen?
Tycker inte att jag ser någon ”Pink Tint” från vinklar.

Det jag stör mig mest på är att EVO panelen ska hålla längre speciellt den blåa färgen, bättre skydd mot inbränningar, men hur mycket längre det är det ingen som vet..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ballwaterboy:

Ska man vara missnöjd om man köpt en Sony A80J 65tum, och inte fått EVO panelen?
Tycker inte att jag ser någon ”Pink Tint” från vinklar.

Det jag stör mig mest på är att EVO panelen ska hålla längre speciellt den blåa färgen, bättre skydd mot inbränningar, men hur mycket längre det är det ingen som vet..

Vad har du hört om den blåa färgen? WOLED är fyra vita OLED-subpixlar där tre av dem har färgfilter för R, G och B. Det färgfilter som slits minst av alla är det blåa och det som slits snabbast är det röda, vilket är rimligt ur fysikalisk synpunkt.

Annars är Evo-panelens bekräftade existens på G1:n en rätt liten skillnad mot C1:n. Att det gradvid införs Evo-paneler på C1 och även kanske Sony är mer ett resultat av hur tillverkningen ser ut. Man fasar över till nyare paneler överlag. Men produkten du köpt är fortfarande densamma. Eventuella EVO-fördelar lär var än mer marginaliserade eftersom A80J är byggd för att leverera en viss kvalitetsnivå.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad har du hört om den blåa färgen? WOLED är fyra vita OLED-subpixlar där tre av dem har färgfilter för R, G och B. Det färgfilter som slits minst av alla är det blåa och det som slits snabbast är det röda, vilket är rimligt ur fysikalisk synpunkt.

Annars är Evo-panelens bekräftade existens på G1:n en rätt liten skillnad mot C1:n. Att det gradvid införs Evo-paneler på C1 och även kanske Sony är mer ett resultat av hur tillverkningen ser ut. Man fasar över till nyare paneler överlag. Men produkten du köpt är fortfarande densamma. Eventuella EVO-fördelar lär var än mer marginaliserade eftersom A80J är att byggd för att leverera en viss kvalitetsnivå.

Tack för förklarande svar, super!

Köper man en Sony A80J och får den gamla oled panel vs den nya EVO panelen, då har du i princip fått en bättre produkt och en som kanske håller längre tid/ bättre mot inbränningar för samma pengar. Det är det som jag inte riktigt kan släppa.

”LG uses an OLED panel that consists of an additional green emitting layer to reach these higher peak brightness levels. Additionally, the OLED evo panel improves the blue OLED material's efficiency, which helps boost the color range. This new panel will also last longer since it uses Deuterium, which is more heat-resistant than regular hydrogen”.

https://www.makeuseof.com/what-is-oled-evo/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ballwaterboy:

Tack för förklarande svar, super!

Köper man en Sony A80J och får den gamla oled panel vs den nya EVO panelen, då har du i princip fått en bättre produkt och en som kanske håller längre tid/ bättre mot inbränningar för samma pengar. Det är det som jag inte riktigt kan släppa.

”LG uses an OLED panel that consists of an additional green emitting layer to reach these higher peak brightness levels. Additionally, the OLED evo panel improves the blue OLED material's efficiency, which helps boost the color range. This new panel will also last longer since it uses Deuterium, which is more heat-resistant than regular hydrogen”.

https://www.makeuseof.com/what-is-oled-evo/

Även om panelen sig är tekniskt något bättre är det inte säkert att den skillnaden realiseras i den färdiga produkten. Vill man ha det senaste och det värsta så bör man välja produkter där tekniska framsteg uttryckligen realiseras, snarare än att gå på beskrivningar som kanske är ryckta ur sitt sammanhang. Det vill säga, välj en OLED G1 idag, sikta på en Panasonic JZ1500E och JZ2000E, Sony A90J eller Philips 936/986 där det finns bekräftat att det är något mer än de andra OLED-modellerna. Eller vänta in 2022-modellerna. Att köpa en enklare modell och hoppas den ska vara bättre baserat på lösryckta idéer är inte en hållbar köpstrategi.

Livslängden på LG:s WOLED är nog det minsta problemet. Rtings inbränningstest visade inte på någon förlust av ljusstyrka eller färgomfång efter 10.500 timmar hårdkörning. Och det var med 2017-panelerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Dock stör det mig något enormt att den inte har stöd för Dolby Vision eller Atmos.

Jag började tänka i liknande banor med dolby vision, sen kollade jag lite side-by-sides och läste lite och det verkar vara, som många säger, mest relevant på lite klenare TVs. Resultatet verkar oftast vara att bilden blir lite mörkare, detta antagligen för att den mappar ned ljusstyrkor för att matcha räckvidden TVn pallar med. Men samsungen har sån jäkla räckvidd på ljusstyrkan att jag inte tycker det är något problem för mig - kikar man pixarfilmer så blir ju highlightsen i väldigt ljusa utomhusscener likförbannat ljusare ändå Många HDR-filmer är redan för mörkt mastrade utan dolby imo, så jag sörjer inte. Eller ja, kanske dynamic-läget som hade ljusat upp mörka scener under dagen.

Är atmos bättre på TVs än på andra enheter? Hade ett atmos-chip på min förra mobil och det verkade ju bara vara någon konstig AI-mastring inställd på loudness och dynamisk (läs: långsamt anpassande och distraherande) stereobreddning. Förstörde typ all musik det kom i kontakt med.