Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja pre-built

jag har kikat på ny dator och då det verkar hopplöst att lösa ett grafikkort alls/till ett någorlunda vettigt pris har jag kollat på prebuilt maskiner, jag har tre olika som alla har sina för och nakdelar och skulle behöva input och råd.

Dator 1
25,000:-
5900X processor,
32 GB RAM
1 TB SSD
NVIDIA GeForce RTX 3080

länk

+32GB ram
+biffig processor
-omen burk, ej standard komponenter/moderkort
-verkar som man behöver komplettera med bättre kylning

Dator 2
25,000:-
5800X processor
16 GB RAM
1 TB SSD
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti

länk2

+bättre grafikkort
-"bara" 16GB ram
-sämmre processor
-omen burk, ej standard komponenter/moderkort
-verkar som man behöver komplettera med bättre kylning

Dator 3
25000:-
i7-12700K processor
16 GB DDR4 RAM
1 TB SSD
NVIDIA® GeForce® RTX 3080 - 10 GB

Länk 3

+nyaste processorn/chipset, funkar bra med win 11...osv
+byggd med "vanliga" komponenter
-bara 16 GB RAM, ej ddr5
-sämmre grafikkort.

Tankar, funderingar eller tipps på andra burkar mottages varmt.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag råkade rösta för dator 3, men jag tror nog att dator 2 är bättre.

Dator 2 har bäst grafikkort, och 16GB ram kommer räcka för gaming ett tag till.

Nästa dator du köper kommer innebära så mycket nya komponenter att det inte spelar så stor roll om nu chassit inte är ATX-standard (är du säker?)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Dator 2 ser bäst ut.
Dator 3 ser förövrigt ut att ha ett dåligt luftflöde och väldigt ogenomtänkt att det endast sitter på enda sidan utan något dammfilter?

Permalänk
Medlem

Lämnar förslag vad jag hade valt. Finns möjlighet att välja 12700k/12600k från intel med https://www.webhallen.com/se/product/341689-Noctua-NH-U12A-ch... och annat moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag tror att HP Omen datorerna har standard komponenter, det e inte alla pre-builds som har skumma modekort/nätagg. Var inne på MediaMarkt för ca 3månader sen och kollade specifikt på pre-builds för jag var lite intresserad av att se vad dom har för grejor i sig (har kommit efter ha kollat på Gamers Nexus) och en del dator (oftast dom med glasssida) har standard saker i sig. Visst kan man få någon skummare typ av OEM modekort med det e fortfarande ett ATX bräda med en vanligt chip-set.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk

En fråga som inte ställts (om jag inte missat det vill säga ) är vad datorn ska användas till? Spel, redigering??? Användningsområde kan ju spela in i valet tänker jag.

Om spel är det primära området skulle jag ta nr:2 men om prio är mer CPU-tunga saker skulle jag välja nr:1

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag tror att HP Omen datorerna har standard komponenter, det e inte alla pre-builds som har skumma modekort/nätagg. Var inne på MediaMarkt för ca 3månader sen och kollade specifikt på pre-builds för jag var lite intresserad av att se vad dom har för grejor i sig (har kommit efter ha kollat på Gamers Nexus) och en del dator (oftast dom med glasssida) har standard saker i sig. Visst kan man få någon skummare typ av OEM modekort med det e fortfarande ett ATX bräda med en vanligt chip-set.

jag tror omen datorerna har eget/oem grafikkort(kylare iaf), moderkort och prolle kyl

Skrivet av benonikenobi:

En fråga som inte ställts (om jag inte missat det vill säga ) är vad datorn ska användas till? Spel, redigering??? Användningsområde kan ju spela in i valet tänker jag.

Om spel är det primära området skulle jag ta nr:2 men om prio är mer CPU-tunga saker skulle jag välja nr:1

den skall användas till spel, photoshop, illustrator och indesign framförallt.
Idag är det spel i 1440p men med plan att köpa en LG C1 48"(4k@120Hz)

Permalänk
Skrivet av maschk:

jag tror omen datorerna har eget/oem grafikkort(kylare iaf), moderkort och prolle kyl

den skall användas till spel, photoshop, illustrator och indesign framförallt.
Idag är det spel i 1440p men med plan att köpa en LG C1 48"(4k@120Hz)

Då hade jag kört på alternativ 1, bättre CPU och mer ram. GPU duger gott ändå.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Dator 3, byggd med "vanliga" komponenter, vinner varje dag i veckan.
3080 vs 3080Ti är max 5% skillnad i prestanda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Problemet är att den inte alls behöver vara byggd med vanliga komponenter moderkortet på t ex medions som kör intel 11:e generation så har ramhastigheten varit låst till 2933 MHz. Går inte låsa upp. Är ganska säker på de tillverkar sina egna moderkort och chassin. Så det enda som är mindre färdigbyggt är väl att de brukar använda sig av t ex zotac grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Problemet är att den inte alls behöver vara byggd med vanliga komponenter moderkortet på t ex medions som kör intel 11:e generation så har ramhastigheten varit låst till 2933 MHz. Går inte låsa upp. Är ganska säker på de tillverkar sina egna moderkort och chassin. Så det enda som är mindre färdigbyggt är väl att de brukar använda sig av t ex zotac grafikkort.

enl pc components så är det ett Gigabyte Z690M Aorus Elite AX

Permalänk
Medlem

Jag skulle avvakta tills webhallen eller komplett kommer med en Alder Lake-kombo (12th gen) med DDR4-minne som går att "konfigurera själv" om du absolut måste ha en pre-built. För mig som är lite mid-range-budget-orienterad så hade jag siktat på en i5-12400F de är väldigt prisvärda tycker jag. Adderat mina gamla delar och skiftat plattform helt enkelt.

Kan man ta med sig något från sin gamla rigg så tycker jag det är det man bör göra om prestandan håller osv.

Då är allt standard eftersom de byggs med "vanliga" komponenter, i prebuilts som kommer från något märke så kan ofta BIOS. kylarlösningar osv ställa till det lite för en tyvärr.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maschk:

enl pc components så är det ett Gigabyte Z690M Aorus Elite AX

Ja i så fall är det klart det bästa köpet av de tre såg de t om hade vettig processorkylare med tanke på den stora gpu bristen på främst 3080 så är det inget dumt köp. Sen är väl frågan hur bra luftflöde det är i chassit men du kan ju alltid ta hem och testa den.

Netonnet har öppet köp i 90 dagar om du är klubbmedlem du kan läsa mer här.

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360000585705-Hur-f...-

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur rik du är TS men om det känns bättre att köpa en dator från t ex komplett så kanske den här är ett alternativ

https://www.komplett.se/product/1200154/dator-surfplatta/komp...

Du kan byta ut till ett ASUS GeForce RTX3080 TUF Gaming V2 för +2500kr

Kanske spara in pengar på att installera windows själv -899kr

Phanteks Eclipse P400A RGB Black
ASUS GeForce RTX3080 TUF Gaming V2
Intel Core i7-12700KF Processor
ASUS TUF GAMING LC 240 ARGB CPU Kylare
Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 3200Mhz 32GB
WD BLACK SN750 SE 1TB
Kingston NV1 NVMe M.2 SSD 1TB
ASUS PRIME Z690-P WIFI D4, LGA1700 Moderkort
Corsair TX750M, 750W PSU
Uten operativsystem
Garanti 3 års inskicksgaranti

Pris 31600kr

Permalänk
Medlem

Dator 3, inget fel på 16GB RAM. Om du inte ska streama från samma PC förstås.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Jag skulle avvakta tills webhallen eller komplett kommer med en Alder Lake-kombo (12th gen) med DDR4-minne som går att "konfigurera själv" om du absolut måste ha en pre-built. För mig som är lite mid-range-budget-orienterad så hade jag siktat på en i5-12400F de är väldigt prisvärda tycker jag. Adderat mina gamla delar och skiftat plattform helt enkelt.

Kan man ta med sig något från sin gamla rigg så tycker jag det är det man bör göra om prestandan håller osv.

Då är allt standard eftersom de byggs med "vanliga" komponenter, i prebuilts som kommer från något märke så kan ofta BIOS. kylarlösningar osv ställa till det lite för en tyvärr.

Lite nyfiken på varför menar du att man borde vänta på nya Alder Lake chippen. Kommer de leverera mycket bättre prestanda till likvärdig pris?
Känns som att om man alltid ska vänta på det nästa "nya" så blir det aldrig något köp Speciellt då det nu råder sån brist på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktoryous:

Lite nyfiken på varför menar du att man borde vänta på nya Alder Lake chippen. Kommer de leverera mycket bättre prestanda till likvärdig pris?
Känns som att om man alltid ska vänta på det nästa "nya" så blir det aldrig något köp Speciellt då det nu råder sån brist på grafikkort.

Hehe, ja det har du rätt i, för mig handlade det lite om nu eller aldrig, då jag satt på en processor från 2014, vilket fortfarande säkert skulle funka fin fint till det jag spelar idag, men jag har börjat redigera lite videos och så som hobby så jag behöver lite mer kräm i datorn, mer minne och fler kärnor var det jag var ute efter.

Har sett en del tester där "budget varianterna" 12100F och 12400F presterar likvärdigt med 12600K för ett mycket lägre pris, men de har samma prisklass som 11400F osv. Dock är moderkorten lite dyrare, speciellt Z-korten, men hade jag uppgraderat idag så hade jag nog kört på Alder Lake istället för Rocket Lake, för att sedan byta upp mig till DDR5-plattform.

Jag gillar budget-byggen så det är där jag kommer hålla mig.

Det är väl lite så jag menar.

Ang att alltid vänta på det senaste, hade jag haft lite bättre koll så hade jag faktiskt väntat på Alder Lake, men nu missade jag det helt så det blev en 11400F istället, funkar för mig.

Jag kanske inte är som alla andra men, jag månadssparar för att kunna köpa hårdvara utan att behöva tänka mig för om jag har råd eller inte, har gjort det i kanske 5 års tid nu. Ser till att det alltid finns pengar till det så jag slipper lägga upp allt på ett bräde, krisar det på annat håll så har jag pengar till det där med, det är en oansenlig summa på 300:- varje månad. Vissa lägger pengar på tobak osv, jag lägger pengarna på fonder aktier och hårdvara utöver mina andra sparanden.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk

Jag köpte dator nummer 3 från netonnet och är väldigt nöjt med den. Snygg, välbyggd och kyler bra! Enda jag kan klaga på är ramminnet som är något oklart och rätt undermåliga timings på 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktoryous:

Jag köpte dator nummer 3 från netonnet och är väldigt nöjt med den. Snygg, välbyggd och kyler bra! Enda jag kan klaga på är ramminnet som är något oklart och rätt undermåliga timings på 22.

Tja jag är supernyfiken på vilket moderkort det sitter i den burken (eller ja alla delarna för den delen) då jag brukar ge en del köpråd här på forumet så är medion bland de svårare att få information ifrån. Ibland verkar de köra på någon egen lösning för moderkort men ibland har de kvalitetsprodukter.