Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Förstår att Mercedes och Hamilton är besvikna, men under säsongens gång har de nog haft sin beskärda del av mycket flyt.

Angående beslutet på näst sista varvet, där hade Masi ett otroligt svårt läge. Suger ju nog fullständig att avsluta säsongen efter safetycar särskilt när det kommer att ge titeln till Mercedes. Det skulle ju ha varit ungefär lika mycket sura miner ifrån den andra sidan då att Masi gav titeln åt Lewis.

Men största barnungarna är absolut Hamilton fansen som gråter störtfloder och vill Masis huvud på en påle. Hur otroligt barnsligt är den petionen att ge titeln åt Lewis i efterhand.

Edit: Det är ju egentligen bara med otroligt mycket flyt som Lewis ens hade en chans på titeln i Abu Dhabi.

Exakt, Ham hade inte haft chans att vinna titeltn ens om det varit lika på tur/oturs-konto.
Vad är värst? Avsluta DEN HÄR säsongen bakom en SC eller med ett racevarv som KUNDE varit 100% rättvist om inte mercedes vägrat chansa och lagt på nya däck? Tyckte det slutade på det mest rättvisa sättet.

Skrivet av xc:

Nu var det ju dock lite så att Hamilton hade redan kört byxorna av Verstappen i hela racet.

Men som jävligt många har svårt att fatta inklusive dig verkar det som så är inte en säsong EN TÄVLING, det var 22 stycken! Jag håller absolut på Max och aldrig i livet på Lewis men jag kan ärligt säga att Lewis skulle vunnit i abu dhabi. MEN, det är spelets regler. Hur sjukt många ggr har inte Lewis dragit nytta av VSC/SC/rödflagg?? Så det kortet går inte att dra. Hur många poäng tror du Lewis hade tagit på imola om inte det blivit rödflagg?? Då hade Max vunnit VM även om han inte vann i abu dhabi.
Man kan inte konstant gråta och säga att Hamilton blev rånad på titeln, för det blev han inte! Om något blev han rånad på race-segern men absolut inte titeln!! Vakna!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Nu var det ju dock lite så att Hamilton hade redan kört byxorna av Verstappen i hela racet.

ja och den ändrar ju inget.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Exakt, Ham hade inte haft chans att vinna titeltn ens om det varit lika på tur/oturs-konto.
Vad är värst? Avsluta DEN HÄR säsongen bakom en SC eller med ett racevarv som KUNDE varit 100% rättvist om inte mercedes vägrat chansa och lagt på nya däck? Tyckte det slutade på det mest rättvisa sättet.

Men som jävligt många har svårt att fatta inklusive dig verkar det som så är inte en säsong EN TÄVLING, det var 22 stycken! Jag håller absolut på Max och aldrig i livet på Lewis men jag kan ärligt säga att Lewis skulle vunnit i abu dhabi. MEN, det är spelets regler. Hur sjukt många ggr har inte Lewis dragit nytta av VSC/SC/rödflagg?? Så det kortet går inte att dra. Hur många poäng tror du Lewis hade tagit på imola om inte det blivit rödflagg?? Då hade Max vunnit VM även om han inte vann i abu dhabi.
Man kan inte konstant gråta och säga att Hamilton blev rånad på titeln, för det blev han inte! Om något blev han rånad på race-segern men absolut inte titeln!! Vakna!

Hur är det spelets regler om man inte följer reglerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Hur är det spelets regler om man inte följer reglerna?

Nu följde ju dem reglerna..
Men visst Masi följde inte hur dem brukar göra men han följde också teamens önskning om att racen inte ska avslutas bakom SC.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Hur är det spelets regler om man inte följer reglerna?

Spelets regler? Att en krasch och vsc/sc/rödflagg kan komma närsomhelst och ändra förutsättningarna. Vad är det som är svårt att inse?
Eller du tycker att Latifi inte följde reglerna och kraschade eller?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Spelets regler? Att en krasch och vsc/sc/rödflagg kan komma närsomhelst och ändra förutsättningarna. Vad är det som är svårt att inse?
Eller du tycker att Latifi inte följde reglerna och kraschade eller?

Kom igen, lek inte dum. Du vet att jag menar hur Masi tog in säkerhetsbilen Om du inte förstår det avslutar jag diskussion redan här med dig.

Permalänk
Medlem

En sak till som jag tänkte på. Om detta hade utspelat sig i början på säsongen så hade det inte blivit det här jävla kaosartade gnället! Säg till exempel att abu dhabi och monaco bytt plats. Då hade de släppt det som hände i abu dhabi jävligt mycket fortare och monaco där hamilton helt på egen hand inte kvalade eller placerade sig bättre än 7:a. Vad skulle då merca protestera mot?
De ska inte ta extra ställning till det inträffade för att händelsen var sista loppet och det kan påverka utgången av VM.
De ska alltid bedöma varje tävling individuellt.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Självklart ska ingen dödshotas men det hade nog hänt oavsett hur Mercedes hade reagerat. Minns ni Silverstone när RB anklagade Lewis för att vilja döda Max?

@Wyver Folk hade varit sura över resultaten i tidigare lopp, t.ex. Silverstone, Baku och Ungern. Men sannolikt hade inte många klagat över målgång under SC. Faktum kvarstår att Hamilton var 10s+ före Max och hade 5 bilar mellan sig.

Problemet är att Masi tog ett ad-hoc beslut och endast skickade bort 5 bilar för att sedan starta om loppet med ett varv kvar. Det handlar inte om någon incident mellan Lewis och Max, vilket det varit tidigare i säsongen, här är det istället ett enskilt beslut från Masi som resulterar i att Max får chansen att köra om Lewis på nya däck.

För mig har F1 tappat all integritet och jag har svårt att se hur övriga lag kan vilja ha kvar Masi på den positionen. Nu försöker FIA sopa det under mattan eftersom att den är ett perfekt scenario att sälja, en ung Max kniper titeln från Lewis på sista varvet i sista loppet. Folk verkar vara villiga och acceptera det också endast för att Hamilton och Mercedes för en gångs skull inte vinner.

Jag ser det lite som en slutspelsserie i t.ex. NHL där det varit kontroversiella domslut fram och tillbaka. I game 7 leder det ena laget med 2-0 och sedan bestämmer domaren att det är sista målet vinner och laget med 0 mål får en straff och målet ska försvaras av en utespelare.

Edit:
Jag förstår inte heller ni som skriver att Mercedes borde bytt till soft under SC efter Latifis krasch. Det korrekta scenariot hade varit att avsluta racet under SC. Det hade givetvis varit helt absurt om Lewis byter till soft och Max stannar ute, får track position, och sedan avslutas racet under SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Kom igen, lek inte dum. Du vet att jag menar hur Masi tog in säkerhetsbilen Om du inte förstår det avslutar jag diskussion redan här med dig.

Visste precis vad du syftade på. På samma sätt kan jag väl anta att du förstod vad jag menade med spelets regler och att en krasch kan komma närsomhelst och förändra utgången för alla?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Exakt, Ham hade inte haft chans att vinna titeltn ens om det varit lika på tur/oturs-konto.
Vad är värst? Avsluta DEN HÄR säsongen bakom en SC eller med ett racevarv som KUNDE varit 100% rättvist om inte mercedes vägrat chansa och lagt på nya däck? Tyckte det slutade på det mest rättvisa sättet.

Men som jävligt många har svårt att fatta inklusive dig verkar det som så är inte en säsong EN TÄVLING, det var 22 stycken! Jag håller absolut på Max och aldrig i livet på Lewis men jag kan ärligt säga att Lewis skulle vunnit i abu dhabi. MEN, det är spelets regler. Hur sjukt många ggr har inte Lewis dragit nytta av VSC/SC/rödflagg?? Så det kortet går inte att dra. Hur många poäng tror du Lewis hade tagit på imola om inte det blivit rödflagg?? Då hade Max vunnit VM även om han inte vann i abu dhabi.
Man kan inte konstant gråta och säga att Hamilton blev rånad på titeln, för det blev han inte! Om något blev han rånad på race-segern men absolut inte titeln!! Vakna!

Ojdå här var det laddat med heta känslor, jag håller inte på någon nu sen Kimi slutat köra.

Edit: Nu när Alonso är tillbaka får han nog bli nya favoriten...igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Edit:
Jag förstår inte heller ni som skriver att Mercedes borde bytt till soft under SC efter Latifis krasch. Det korrekta scenariot hade varit att avsluta racet under SC. Det hade givetvis varit helt absurt om Lewis byter till soft och Max stannar ute, får track position, och sedan avslutas racet under SC.

Precis, fatta om Merc tar in Hamilton och sedan avslutar racets bakom SC.

Edit:

Efter den här säsongen (Abu dhabi ej inräknat) förstår jag inte hur folk kan vilja ha kvar Masi som Race director.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Edit:
Jag förstår inte heller ni som skriver att Mercedes borde bytt till soft under SC efter Latifis krasch. Det korrekta scenariot hade varit att avsluta racet under SC. Det hade givetvis varit helt absurt om Lewis byter till soft och Max stannar ute, får track position, och sedan avslutas racet under SC.

RB visste väl inte heller ifall det skulle startas om eller avslutas bakom SC? De chansade för de hade inget att förlora på det. Fördelen med att ligga 2a.
Merca visste inte om det skulle startas om, det hörde man att Lewis ingenjör sa till Lewis 2 ggr "it might not restart" men att de inte vågade chans. Nu blev det en omstart och de vågade inte riskera att tappa banposition men de hade möjligheten att göra det! Och hade de då chansat hade inte Max gått in och Lewis hade enkelt vunnit.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Ojdå här var det laddat med heta känslor, jag håller inte på någon nu sen Kimi slutat köra.

Lite samma för mig, men istället för när Jenson Button slutade köra
Tycker mest det är kul att följa sporten i sig och har just nu varken favoritstall eller förare. Finns väl några som lockar mer, främst stall, men när det gäller förare spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

Kanske en impopulär åsikt, men vi testar ändå:

Som jag ser det är grundproblemet som allt det här handlar om är att teamen fått för mycket att säga till om. De borde inte vara med och bestämma hur olika situationer ska dömas, men av någon anledning så tillåts de göra det. Och när de nu fått tummen vill ha ha hela armen, därför de tjatar på race control över radion hela tiden om hur de vill att alla domslut ska göras.

Det wheelas och dealas kors och tvärs, "går ni med på att x om y?", osv. Följ reglerna bara.
Och beslutet i den avgörande situationen i sista racet? Det fick vi ju veta hade gjorts upp på förhand att man skulle se till att inte gå i mål bakom säkerhetsbilen om den situationen uppstod.

Där har vi det som behöver fixas, stäng ned teamens möjlighet att tjafsa om allt. Bestraffa dem för osportsligt uppträdande om de försöker (rimligen en sportslig bestraffning snarare än en monetär dito).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kanske en impopulär åsikt, men vi testar ändå:

Som jag ser det är grundproblemet som allt det här handlar om är att teamen fått för mycket att säga till om. De borde inte vara med och bestämma hur olika situationer ska dömas, men av någon anledning så tillåts de göra det. Och när de nu fått tummen vill ha ha hela armen, därför de tjatar på race control över radion hela tiden om hur de vill att alla domslut ska göras.

Det wheelas och dealas kors och tvärs, "går ni med på att x om y?", osv. Följ reglerna bara.
Och beslutet i den avgörande situationen i sista racet? Det fick vi ju veta hade gjorts upp på förhand att man skulle se till att inte gå i mål bakom säkerhetsbilen om den situationen uppstod.

Där har vi det som behöver fixas, stäng ned teamens möjlighet att tjafsa om allt. Bestraffa dem för osportsligt uppträdande om de försöker (rimligen en sportslig bestraffning snarare än en monetär dito).

Håller med! Hade varit kul att "köra om" hela den här säsongen utan ngn påverkning och hets från teamen.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Enkel fråga om det är svart vitt att Masi bröt mot reglerna. Varför överklagade de inte till världens slut, men istället avstod och gråter i media istället?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

RB visste väl inte heller ifall det skulle startas om eller avslutas bakom SC? De chansade för de hade inget att förlora på det. Fördelen med att ligga 2a.
Merca visste inte om det skulle startas om, det hörde man att Lewis ingenjör sa till Lewis 2 ggr "it might not restart" men att de inte vågade chans. Nu blev det en omstart och de vågade inte riskera att tappa banposition men de hade möjligheten att göra det! Och hade de då chansat hade inte Max gått in och Lewis hade enkelt vunnit.

Ja, givetvis hade Mercedes allting att förlora på att byta däck och RB hade ingenting att förlora. Vet inte vad du försöker skriva. Problematiken med att Masi bortser från reglerna och inte avslutar under SC är det som avgör. Inte att Mercedes stannar ute.

@Wyver För att nästa instans styrs av FIA.
https://the-race.com/formula-1/the-fia-court-problem-exposed-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Enkel fråga om det är svart vitt att Masi bröt mot reglerna. Varför överklagade de inte till världens slut, men istället avstod och gråter i media istället?

Jag tror jag har läst någonstans att Mercedes "gick med på" att inte överklaga mot att FIA skulle göra en ordentlig utredning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Ja, givetvis hade Mercedes allting att förlora på att byta däck och RB hade ingenting att förlora. Vet inte vad du försöker skriva. Problematiken med att Masi bortser från reglerna och inte avslutar under SC är det som avgör. Inte att Mercedes stannar ute.

Fortfarande, han har i regelboken rätt att kontrollera SC. Han bröt inte mot reglerna, men ja han tog ett beslut vi aldrig sett förut.
Skyll på FIA som ger RD den möjligheten.

EDIT: En möjlighet jag inte anser en RD ska ha kan tilläggas men för stunden har han det.
Teamen i F1 är väldigt duktiga på att pusha för en sak fram tills att dem själva inte står på sidan som vann. Var ju samma med bangärnserna i början av säsongen då teamen ville ha en tydlig markering vart det är osv. I Frankrike sätter då FIA upp kerbs i utgången på kurva 2, något alla team klagar på för då kan dem inte gena där utan måste hålla sig på banan annars går bilen sönder.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Fortfarande, han har i regelboken rätt att kontrollera SC. Han bröt inte mot reglerna, men ja han tog ett beslut vi aldrig sett förut.
Skyll på FIA som ger RD den möjligheten.

Ja faktiskt. Det finns 2 sidor av ett mynt, bröt han mot reglerna eller inte? Ja eller nej? Svar: nej! Han hade rätt att göra som han gjorde även om det aldrig gjorts innan och han säger emot sig själv mot liknande situationer från förr när han gjort tvärtom. Men han fick lov att göra som han gjorde enligt regelboken.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det wheelas och dealas kors och tvärs, "går ni med på att x om y?", osv. Följ reglerna bara.

Om det syftar på omkörningen så tycker jag att den händelsen blivit förvanskad. När man kör om utanför så kan man ge tillbaka positionen eller bli utredd. Nu blev det istället direkt rödflaggat och RB gavs inte möjligheten. Så för att organisera omstarten så tillfrågades RB om de frivilligt gav tillbaka positionen innan start för att slippa göra det under kaoset som sker vid omstart. Sedan finns naturligtvis möjligheten att vägra att lämna tillbaka platsen, men det innebär inte att det är kohandel som många framställer det som.

***

Det är ett stort problem att F1 upplevs som inkonsekvent (t.ex. godtyckligt att få trycka ut motståndaren) men jag tycker samtidigt att folk verkar gräva ner sig i sina skyttegravar och riktar all sin kritik mot domaren som omöjligt kan göra rätt. F1 är en sport där det finns oändligt med variabler och en situation aldrig är identisk med en annan utan går att tolka väldigt subjektivt. Bara titta på /r/soccer och valfri straffsituation där alla tycker olika och det alltid är domarens fel oavsett vilket beslut som tas.

Sista loppet var ett klockrent exempel. Det framstod som tydligt från början vad som skulle ske och många påpekade att säkerhetsbilen skulle kommit in tidigare. Då hade det varit en non-issue och vi hade fått resultatet som vi nu sitter med. Men av någon anledning så dröjde folket på banan någon minut extra vilket omkullkastade hela planen och man tvingades till en ad-hoc lösning för att få till ett avslut under grönflagg som alla team efterfrågat. Problemet är att reglementet gör det öppet för tolkning och subjektivitet. Bättre att ge sig på reglerna istället för den individen som tvingas ta ett omöjligt beslut. Kanske genom att följa Indycar och deras rödflagg men det finns säkert nackdelar med det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Om det syftar på omkörningen så tycker jag att den händelsen blivit förvanskad. När man kör om utanför så kan man ge tillbaka positionen eller bli utredd. Nu blev det istället direkt rödflaggat och RB gavs inte möjligheten. Så för att organisera omstarten så tillfrågades RB om de frivilligt gav tillbaka positionen innan start för att slippa göra det under kaoset som sker vid omstart. Sedan finns naturligtvis möjligheten att vägra att lämna tillbaka platsen, men det innebär inte att det är kohandel som många framställer det som.

***

Det är ett stort problem att F1 upplevs som inkonsekvent (t.ex. godtyckligt att få trycka ut motståndaren) men jag tycker samtidigt att folk verkar gräva ner sig i sina skyttegravar och riktar all sin kritik mot domaren som omöjligt kan göra rätt. F1 är en sport där det finns oändligt med variabler och en situation aldrig är identisk med en annan utan går att tolka väldigt subjektivt. Bara titta på /r/soccer och valfri straffsituation där alla tycker olika och det alltid är domarens fel oavsett vilket beslut som tas.

Sista loppet var ett klockrent exempel. Det framstod som tydligt från början vad som skulle ske och många påpekade att säkerhetsbilen skulle kommit in tidigare. Då hade det varit en non-issue och vi hade fått resultatet som vi nu sitter med. Men av någon anledning så dröjde folket på banan någon minut extra vilket omkullkastade hela planen och man tvingades till en ad-hoc lösning för att få till ett avslut under grönflagg som alla team efterfrågat. Problemet är att reglementet gör det öppet för tolkning och subjektivitet. Bättre att ge sig på reglerna istället för den individen som tvingas ta ett omöjligt beslut. Kanske genom att följa Indycar och deras rödflagg men det finns säkert nackdelar med det också.

Jag syftar på det OCH annat tjafs som pågått under säsongen.

Och jag tycker nog vi får finna oss i att domarna och deras beslut aldrig kommer bli perfekta.
Däremot behöver vi inte tillåta något slags ständig påverkanskampanj från teamen. Skicka hem Toto och Horner och alla andra som inte kan bete sig som folk, och låt teamen förklara för Lewis och Max varför de får ständiga bestraffningar för teamens osportsliga beteende.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tänk om Latifi hade kraschat två varv tidigare...

Merc hade inte vågat byta till Soft, RB hade fortfarande chansat och lagt på nya däck.
Utgången hade högst troligt blivit precis den samma, fast "normala" SC regler hade följts...

RD följde regelboken, under de förutsättningar teamen hade varit överens om innan racet. Oavsett hur han hade gjort hade ett läger varit förbannat, överklagat, krävt hans avgång osv osv.

Hoppas verkligen Masi är kvar, FIA står upp för honom och alla kan komma till sans och avnjuta en ny spännande säsong.
(sen finns det så klart mycket att förbättra, konsekventa domslut, var på banan (eller snarare utanför) man får raca mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av highscore:

Tänk om Latifi hade kraschat två varv tidigare...

Merc hade inte vågat byta till Soft, RB hade fortfarande chansat och lagt på nya däck.
Utgången hade högst troligt blivit precis den samma, fast "normala" SC regler hade följts...

RD följde regelboken, under de förutsättningar teamen hade varit överens om innan racet. Oavsett hur han hade gjort hade ett läger varit förbannat, överklagat, krävt hans avgång osv osv.

Hoppas verkligen Masi är kvar, FIA står upp för honom och alla kan komma till sans och avnjuta en ny spännande säsong.
(sen finns det så klart mycket att förbättra, konsekventa domslut, var på banan (eller snarare utanför) man får raca mm)

Precis såhär jag tänker med. Om exakt samma situation hade hänt tidigare under loppet eller under en annan racehelg så hade det inte blivit världens liv! Men eftersom det hände när det hände så har alla fått mycket glapp i mungiporna.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Självklart ska ingen dödshotas men det hade nog hänt oavsett hur Mercedes hade reagerat. Minns ni Silverstone när RB anklagade Lewis för att vilja döda Max?

@Wyver Folk hade varit sura över resultaten i tidigare lopp, t.ex. Silverstone, Baku och Ungern. Men sannolikt hade inte många klagat över målgång under SC. Faktum kvarstår att Hamilton var 10s+ före Max och hade 5 bilar mellan sig.

Problemet är att Masi tog ett ad-hoc beslut och endast skickade bort 5 bilar för att sedan starta om loppet med ett varv kvar. Det handlar inte om någon incident mellan Lewis och Max, vilket det varit tidigare i säsongen, här är det istället ett enskilt beslut från Masi som resulterar i att Max får chansen att köra om Lewis på nya däck.

För mig har F1 tappat all integritet och jag har svårt att se hur övriga lag kan vilja ha kvar Masi på den positionen. Nu försöker FIA sopa det under mattan eftersom att den är ett perfekt scenario att sälja, en ung Max kniper titeln från Lewis på sista varvet i sista loppet. Folk verkar vara villiga och acceptera det också endast för att Hamilton och Mercedes för en gångs skull inte vinner.

Jag ser det lite som en slutspelsserie i t.ex. NHL där det varit kontroversiella domslut fram och tillbaka. I game 7 leder det ena laget med 2-0 och sedan bestämmer domaren att det är sista målet vinner och laget med 0 mål får en straff och målet ska försvaras av en utespelare.

Edit:
Jag förstår inte heller ni som skriver att Mercedes borde bytt till soft under SC efter Latifis krasch. Det korrekta scenariot hade varit att avsluta racet under SC. Det hade givetvis varit helt absurt om Lewis byter till soft och Max stannar ute, får track position, och sedan avslutas racet under SC.

Men ingen som styr racet ska väl ta hänsyn till vilka däck som bilarna har, eller hur långa avstånd det är när ett race går in under SC. Att du skriver om att Ham leder med 10s är inte ett argument för domarnas beslut. Det tas aldrig hänsyn till det.

Tävlingsledningen ansvar för för säkerheten på banan och att få igång racet så fort som möjligt.
Inför racet hade teamen kommit överrens med tävlingsledningen att man ville verkligen avsluta racet under grönflagg.

Försök att sätta dig in varför tävlingsledningen gjorde som de gjorde istället. Tror du verkligen att de medvetet ville förändra resultatet? Eller är det mer sannolikt att de bara ville få igång loppet så att det inte slutade under gult.

Hela situationen är faktiskt lite ironiskt tycker jag.
Om man kan spekulera borde det vara så att tävlingsledningen verkligen ansträngda sig för att inte påverka utfallet av racet. Ta kurva 1 till exempel. Och det som hände på sista varvet var nog precis samma sak, de tvekade lite för länge kanske, de visste inte hur de skulle lösa situationen genom att låta racet vara grönt i mål samtidigt som de inte påverkade loppet. Att kreativt kasta en rödflagg är ju definitivt att påverka loppet också.
De hamnade i en för dem oerhört komplicerad situation och de hade bara någon minut på sig att hantera det.

Tycker du alltså det är OK att man ska bli sparkad för att man tar ett beslut i en rätt knepig situation?
Säg att du råkar göra ett beslut som påverkar en kund negativt. Är det OK då om en av era kunder börjar skriva artiklar och videos om dig och begära att du ska sparkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Men ingen som styr racet ska väl ta hänsyn till vilka däck som bilarna har, eller hur långa avstånd det är när ett race går in under SC. Att du skriver om att Ham leder med 10s är inte ett argument för domarnas beslut. Det tas aldrig hänsyn till det.

Tävlingsledningen ansvar för för säkerheten på banan och att få igång racet så fort som möjligt.
Inför racet hade teamen kommit överrens med tävlingsledningen att man ville verkligen avsluta racet under grönflagg.

Försök att sätta dig in varför tävlingsledningen gjorde som de gjorde istället. Tror du verkligen att de medvetet ville förändra resultatet? Eller är det mer sannolikt att de bara ville få igång loppet så att det inte slutade under gult.

Hela situationen är faktiskt lite ironiskt tycker jag.
Om man kan spekulera borde det vara så att tävlingsledningen verkligen ansträngda sig för att inte påverka utfallet av racet. Ta kurva 1 till exempel. Och det som hände på sista varvet var nog precis samma sak, de tvekade lite för länge kanske, de visste inte hur de skulle lösa situationen genom att låta racet vara grönt i mål samtidigt som de inte påverkade loppet. Att kreativt kasta en rödflagg är ju definitivt att påverka loppet också.
De hamnade i en för dem oerhört komplicerad situation och de hade bara någon minut på sig att hantera det.

Tycker du alltså det är OK att man ska bli sparkad för att man tar ett beslut i en rätt knepig situation?
Säg att du råkar göra ett beslut som påverkar en kund negativt. Är det OK då om en av era kunder börjar skriva artiklar och videos om dig och begära att du ska sparkas?

Tror du missuppfattar mig. Jag menar att eftersom han leder med 10+s och har 5 bilar mellan sig själv och Max fanns inget "race" innan SC, Hamilton var klar för segern. Således hade inte avslutning under SC varit något kontroversiellt även om lagen ville avsluta under grön flagg. Avsluta under grön flagg innebär inte att böja på reglerna för ett sista varv och kasta ut all integritet som har med sporten att göra. Det hade varit skillnad om Max faktiskt hade möjlighet att köra om innan SC var ett faktum. Utifrån dåvarande pace hade han inte en chans.

Givetvis förstår Masi vad som skulle hända om Max får position bakom Hamilton. Jag tror också att han hade gjort samma sak om situationen var omvänd.

Jag vet inte vad kurva 1 har att göra med Masis beslut. Det är återigen en situation som uppstår mellan Max och Lewis, liknande alla gånger de kört wheel to wheel. Men till saken hör att jag föredrar om bilar ger varandra utrymme, inte tränger den andra utanför banan. Jämför Vettels omkörning i samma kurva.

"... sparkad för att man tar ett beslut i en rätt knepig situation?".
Nu är vi på väg off-topic något oerhört. Jag diskuterar gärna F1 men inte förenklade generaliseringar.

Permalänk

Följ detta resonemanget hela vägen i mål.

Det kommer att göras ändringar kring hur man ska agera med SC. Jag skulle bli väldigt förvånad annars.

Vilka bilar som släpps förbi bakom SC kommer att bli mycket tydligare. "Any does not mean all" kommer absolut inget stall på gridden att acceptera. Det måste man fixa till 2022.

När man kallar in SC, gäller omstarten samma varv eller varvet efter? När på varvet måste man i så fall ha kallat in SC?

Om man gör dessa ändringar som tydligt går emot vad som hände i loppet, då har man indirekt tagit på skulden att man gjort fel. Därför kan det vara så att FIA bestämmer att Masi är den som får ta skiten.

Permalänk
Medlem

Hur man än vrider och vänder på det så är Max Verstappens första vm titel i F1 en titel han fick ifrån Masi/FIA.

Och till er som tycker att Redbull har dominerat 2021 säsongen så ta en titt igen då det krävdes sista loppet på sista tävlingen att vinna en titel medans Mercedes brukade säkra båda titlarna långt innan Abu Dhabi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Hur man än vrider och vänder på det så är Max Verstappens första vm titel i F1 en titel han fick ifrån Masi/FIA.

Och till er som tycker att Redbull har dominerat 2021 säsongen så ta en titt igen då det krävdes sista loppet på sista tävlingen att vinna en titel medans Mercedes brukade säkra båda titlarna långt innan Abu Dhabi.

Finns nog flera, inklusive jag, som verkligen inte håller med. Ser det helt och hållet som payback för allt Mercedrs och Hamilton kommit undan med genom åren.

Mästerskapet vinner man som sagt över en säsong, och hade inte Hamilton kört ut Verstappen i Silverstone, och Bottas gjort det i Ungern så skulle det ju inte ens ha varit nära. Betalt för gammal ost kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Nu följde ju dem reglerna..
Men visst Masi följde inte hur dem brukar göra men han följde också teamens önskning om att racen inte ska avslutas bakom SC.

Enligt FIAS reglemente så följde de inte reglerna. Men man får ju se det som fotbollsdomare. De kan inte döma rätt i varje situation och matchen spelas ändå inte om

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x