Boot order problem i BIOS, Gigabyte b550m ds3h
Hej,
Jag har ett litet problem som jag hoppas få lite råd kring. Jag köpte nyligen en M2 SSD för att ersätta en gammal och liten 2,5'' SSD som systemdisk. OS (Win10) med mera har flyttats över till M2-SSDn genom diskkloning och den gamla SSDn är helt tömd. Jag har försökt ändra boot order i BIOS så att M2-SSDn ska ligga som nr 2 i den ordningen, men mina ändringar av boot ordern verkar inte "ta" då dessa inte sparas när jag väljer "save and exit" i BIOS. När jag googlat kring detta har jag stött på andra som haft liknande problem, som fått rådet att koppla om SATA-kablarna så att enheterna är anslutna i den ordning de ska boota (boot order 1 ansluts med SATA1 osv). Jag ser dock inte att det kan hjälpa mig, eftersom min M2-SSD inte ansluts med SATA?
Mitt moderkort är ett Gigabyte b550m ds3h och boot ordern nu (som jag alltså inte lyckas ändra) är:
1. DVD-ROM
2. 2,5'' SSD
3. 2,5'' mekanisk hårddisk
4. M2 SSD
Edit1: Moderkortet installerades för ca ett år sedan och jag har inte uppdaterat BIOS, kan det spela roll?
Det jag vill ändra är alltså att nr 2 och 4 i boot ordern byter plats. Datorn startar och fungerar som den ska med boot ordern som är nu, eftersom den inte hittar något att boota upp på nr 1-3 i listan, men jag misstänker att boot ordern ställer till det för mig när jag försöker avaktivera CSM support i BIOS. När jag testat att avaktivera det så bootar inte operativsystemet alls utan jag hamnar direkt i BIOS vid uppstart.
Mycket tacksam för all input!
Edit2: Kanske la den här tråden i fel forum? Ber i så fall om ursäkt, om moderator ser detta.