Permalänk
Medlem

PCIe x1 grafikkort med HDMI

Söker ett grafikkort med HDMI som passar i en PCIe x1 port och som inte tar upp mer än en expansionsplats på höjden. Det finns inga krav på FPS eller prestanda. Så länge den lyckas skicka ut bild så är jag nöjd.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Man kan köpa 1x till 16x extensions om du inte hittar några kort. 1x kort är inte särskilt vanliga.

Permalänk
Medlem

Skulle ett sånt här funka?
Tror jag har ett liknande liggandes, kan kolla närmare när jag kommer hem om intresse finns.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har läst att man kan fila bort plasten i slutet på pcie x1 sloten och sätta in ett längre, men nog bra att googla det mer innan man gör det:)

pcie x1 grafikkort är väldigt ovanliga.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1030GT som jag kan sälja billigt om intresse finns. Det är inte PCI x1 men det har HDMI/DP

Permalänk
Medlem
Skrivet av IIcx:

Man kan köpa 1x till 16x extensions om du inte hittar några kort. 1x kort är inte särskilt vanliga.

Tyvärr så får det inte plats i chassit.

Skrivet av bärplockaren:

Skulle ett sånt här funka?
Tror jag har ett liknande liggandes, kan kolla närmare när jag kommer hem om intresse finns.

https://m.media-amazon.com/images/I/81nAayM3qQL._AC_SX450_.jpg

Den där är tyvärr x16. Men annars hade den varit perfekt.

Tänker typ något sånt här.

Permalänk
Medlem

Att hitta en sådan med HDMI kan bli svårt, kanske en konverterare behövs.

Permalänk
Medlem

Det finns externa USB-grafikkort också som kan vara ett alternativ, dock så är dessa säkert inte billigare än ett lowend-grafikkort. Men som tidigare sagt, är nog svårt att hitta ett grafikkort som passar i en x1-slot. Rent signalmässigt sett dock så ska du kunna sätta i ett x16-kort i en x1-slot om du öppnar upp änden på porten (alt sågar i grafikkortet). Vissa moderkort kommer ju även med porten "öppen" i änden för just detta ändamål.

Permalänk
Medlem

Du kan köra in ett x16 grafikkort i en x1-slot. Ta bara bort plasten i slutet av porten

Permalänk

Har ett pcie 1x GT 730 i min server, och även 1x -> 16x adapter om det kan vara intressant, vad är du villig att ge för något av dem dem?

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen om att kapa lite i ett vanligt x16 kort eller i moderkortet. Har tidigare testat det med ett grafikkort och det slutade fungera. Så jag är inte så sugen på att testa det igen. Vill gärna undvika att kapa i moderkortet då det är ett vettigt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Har ett pcie 1x GT 730 i min server, och även 1x -> 16x adapter om det kan vara intressant, vad är du villig att ge för något av dem dem?

Typ 500-600 för kortet.

Permalänk

Ska vi säga 550kr då, mitt i ditt spann?
Detaljer i PM?

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Ska vi säga 550kr då, mitt i ditt spann?
Detaljer i PM?

Det blir perfekt

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad