Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

...men jag och sambon vill ha olika temperaturer, jag vill ha rött och hon helt genomstekt.
Ska man köra två vändor eller ska man bara köra på min temp och sen steka hennes extra i pannan?
...

Enklast är såklart att köra två olika vattenbad (med två olika cirkulatorer/temperaturer). Den 2a cirkulatorn kan även vara bra att ha när man tillagar grönsaker vid ngt annat tillfälle.

MEN
En av de finurliga fördelarna med "vacuum-tillagning" är att när du tillagar något rare/medium-rare/medium så SER det betydligt mindre "rött" ut än vid konventionell tillagning (Inget syre=mindre rött)

Personligen har jag lyckats "lura i" mina respektive att de ätit åtminstonne "en nivå" högre tillagat kött än det varit (i.e. Medium Rare till medium, alt. medium till well-done): f.ö. har de varit väldigt förtjusta i hur gott och saftigt det varit

Det är enligt min personliga erfarenhet inte "smaken" av well-done som de är ute efter, utan enbart "frånvaro av rött" (eller "blod" som de kallar det ibland/alltför ofta)

Permalänk
Medlem

Anovas support var verkligen lätt och smidig att ha att göra med!

Mailade dem förra veckan angående att jag tycker min Anova Pro har varit högljudd ända sen jag fick hem den i februari (lyckades få dealen när de tabbat sig med priset under Black Friday 2020). Efter att ha mailat dem en video och kollat igenom staven enligt deras "felsökning" så ska de skicka mig en helt ny och jag behöver inte ens lämna tillbaka den nuvarande, den rekommenderade de mig att återvinna. Dock så kommer jag ju självklart inte göra det då den fungerar den exakt som den ska, bara att den är högljudd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Anovas support var verkligen lätt och smidig att ha att göra med!

Mailade dem förra veckan angående att jag tycker min Anova Pro har varit högljudd ända sen jag fick hem den i februari (lyckades få dealen när de tabbat sig med priset under Black Friday 2020). Efter att ha mailat dem en video och kollat igenom staven enligt deras "felsökning" så ska de skicka mig en helt ny och jag behöver inte ens lämna tillbaka den nuvarande, den rekommenderade de mig att återvinna. Dock så kommer jag ju självklar inte göra det då fungerar den exakt som den ska, bara att den är högljudd!

Dem vet att marknaden för sous vide är stor med potential. Bra PR gör att vi rekommenderar deras märke.
Hur många lagar mat? Alla. Sous vide kan bli nya elvispen (not rly).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ska premiärtesta vår ugn med souse devide funktion till nästa helg. Tänkte köra ryggbiff men jag och sambon vill ha olika temperaturer, jag vill ha rött och hon helt genomstekt.
Ska man köra två vändor eller ska man bara köra på min temp och sen steka hennes extra i pannan?

Brukar ni köra ett gäng och sen lägga färdiga i frysen som man sen tinar och steker på eller är det bättre att köra nytt varje gång?
Om man har fler personer på middag så kanske denna lösning hade varit bra och man tar upp de som är körda på rätt temp till rätt person, bara en tanke från mig som nybörjare?

Jag hade kört båda i låga tempen, och sedan gjort de olika tjocka, så att stekytan gör den sista tillagningen på de tunnare biffarna.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Litet antiklimax...

Fick som sagt hem en ny Precision Cooker Pro, men den är tyvärr MER högljudd en min gamla plus att den har helt andra (störiga) ljud när man startar/stoppar den, är det något fel på ljudet tror ni? Hittar inget i appen om att det går att uppdatera firmware eller liknande för att "fixa" det.

Video på hur de skiljer sig i ljud:
https://youtu.be/rLTdYkvIh2M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Litet antiklimax...

Fick som sagt hem en ny Precision Cooker Pro, men den är tyvärr MER högljudd en min gamla plus att den har helt andra (störiga) ljud när man startar/stoppar den, är det något fel på ljudet tror ni? Hittar inget i appen om att det går att uppdatera firmware eller liknande för att "fixa" det.

Video på hur de skiljer sig i ljud:
https://youtu.be/rLTdYkvIh2M

Min låter som den till höger. Det tycker dock jag är tyst, men vi är nog ganska olika när det kommer till sånt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Litet antiklimax...

Fick som sagt hem en ny Precision Cooker Pro, men den är tyvärr MER högljudd en min gamla plus att den har helt andra (störiga) ljud när man startar/stoppar den, är det något fel på ljudet tror ni? Hittar inget i appen om att det går att uppdatera firmware eller liknande för att "fixa" det.

Video på hur de skiljer sig i ljud:
https://youtu.be/rLTdYkvIh2M

Min låter också som den till höger, hör den knappt 😂 Men trist om du stör dig på det, tror dock inte det är fel på någon av dom.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Litet antiklimax...

Fick som sagt hem en ny Precision Cooker Pro, men den är tyvärr MER högljudd en min gamla plus att den har helt andra (störiga) ljud när man startar/stoppar den, är det något fel på ljudet tror ni? Hittar inget i appen om att det går att uppdatera firmware eller liknande för att "fixa" det.

Video på hur de skiljer sig i ljud:
https://youtu.be/rLTdYkvIh2M

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min låter som den till höger. Det tycker dock jag är tyst, men vi är nog ganska olika när det kommer till sånt.

Skrivet av Aeqvist:

Min låter också som den till höger, hör den knappt 😂 Men trist om du stör dig på det, tror dock inte det är fel på någon av dom.

Min låter också som den högra. Inget jag tänker på då den alltid låtit så och jag inte har någon annan Sous-Vide att referera till. Kör ändå alltid i balja i tvättstugan, och där har vi både värmepanna och tvättmaskin/tumlare som låter, så det är inte som att den överröstar någon av dessa.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Litet antiklimax...

Fick som sagt hem en ny Precision Cooker Pro, men den är tyvärr MER högljudd en min gamla plus att den har helt andra (störiga) ljud när man startar/stoppar den, är det något fel på ljudet tror ni? Hittar inget i appen om att det går att uppdatera firmware eller liknande för att "fixa" det.

Video på hur de skiljer sig i ljud:
https://youtu.be/rLTdYkvIh2M

den högra tänker jag att den ska låta så, är ju en impeller(vattenfläkt) som pumpar runt vattnet.
den vänstra låter och ser ut som lagret eller någon annan del i pumpen är kass, syns även på tiden och kraften för cirkulationen att komma igång

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Litet antiklimax...

Fick som sagt hem en ny Precision Cooker Pro, men den är tyvärr MER högljudd en min gamla plus att den har helt andra (störiga) ljud när man startar/stoppar den, är det något fel på ljudet tror ni? Hittar inget i appen om att det går att uppdatera firmware eller liknande för att "fixa" det.

Video på hur de skiljer sig i ljud:
https://youtu.be/rLTdYkvIh2M

Var den vänstra den som du fick som ersättare?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Var den vänstra den som du fick som ersättare?

Ja precis, men den är ju snarare sämre haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

den högra tänker jag att den ska låta så, är ju en impeller(vattenfläkt) som pumpar runt vattnet.
den vänstra låter och ser ut som lagret eller någon annan del i pumpen är kass, syns även på tiden och kraften för cirkulationen att komma igång

Ja nu när du säger det, tänkte inte ens på att det tog flera sekunder att komma upp i samma cirkulation...

Men är inte ljudet på den vänstra ersättaren även konstigt? Låter förskräckligt med tjutande toner istället för de behagliga ljuden den högra har.

Permalänk

Tjena!
Jag köpte en sån här plastlåda för att sous videa i idag.
Förvaringsbox Jula
Har startat sous viden på 68grader och märkt att plasten har expanderat lite lite grann nu på nån timme.
Tror ni att det är nån större fara att plasten helt kapsejsar och jag får en gigantisk vattenpöl i köket?
Vet att det står att den ska klara 120 grader, men blir ändå lite fundersam på hur länge.
Är det nån som kör på dom här själv som kan komma med lite insikt?

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Tjena!
Jag köpte en sån här plastlåda för att sous videa i idag.
Förvaringsbox Jula
Har startat sous viden på 68grader och märkt att plasten har expanderat lite lite grann nu på nån timme.
Tror ni att det är nån större fara att plasten helt kapsejsar och jag får en gigantisk vattenpöl i köket?
Vet att det står att den ska klara 120 grader, men blir ändå lite fundersam på hur länge.
Är det nån som kör på dom här själv som kan komma med lite insikt?

Hade en liknande från Classe. Funkade perfa till jag köpte en riktig från Amazon. Expanderade lite då plasten inte var för tjock och fast till att börja med. Har för mig att jag körde potatis på väldig hög värme i den tom

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Tjena!
Jag köpte en sån här plastlåda för att sous videa i idag.
Förvaringsbox Jula
Har startat sous viden på 68grader och märkt att plasten har expanderat lite lite grann nu på nån timme.
Tror ni att det är nån större fara att plasten helt kapsejsar och jag får en gigantisk vattenpöl i köket?
Vet att det står att den ska klara 120 grader, men blir ändå lite fundersam på hur länge.
Är det nån som kör på dom här själv som kan komma med lite insikt?

Jag kör alltid mina långkörningar om det är högre temp på golvet i badrummet just för den risken, även om den är liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Tjena!
Jag köpte en sån här plastlåda för att sous videa i idag.
Förvaringsbox Jula
Har startat sous viden på 68grader och märkt att plasten har expanderat lite lite grann nu på nån timme.
Tror ni att det är nån större fara att plasten helt kapsejsar och jag får en gigantisk vattenpöl i köket?
Vet att det står att den ska klara 120 grader, men blir ändå lite fundersam på hur länge.
Är det nån som kör på dom här själv som kan komma med lite insikt?

Kör dubbla lådor och ställer i diskhon själv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av eat:

Jag kör alltid mina långkörningar om det är högre temp på golvet i badrummet just för den risken, även om den är liten.

Skulle ha tänkt på det innan jag startade den, är en längre körning nu (5 timmar kvar av 7), men verkar ha fungerat än så länge så får väl se XD

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör dubbla lådor och ställer i diskhon själv.

Ah, du har mindre lådor?

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Ah, du har mindre lådor?

Eller väldigt stor diskho? 😀

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Tjena!
Jag köpte en sån här plastlåda för att sous videa i idag.
Förvaringsbox Jula
Har startat sous viden på 68grader och märkt att plasten har expanderat lite lite grann nu på nån timme.
Tror ni att det är nån större fara att plasten helt kapsejsar och jag får en gigantisk vattenpöl i köket?
Vet att det står att den ska klara 120 grader, men blir ändå lite fundersam på hur länge.
Är det nån som kör på dom här själv som kan komma med lite insikt?

Kör 23 liter från just Jula. Den har funkat klockrent sedan Januari 2021. Är däremot ute efter en annan modell av hårdplast, då jag inte gillar att Julas är av lite mjukare sort som inte är lika stabil.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Kör 23 liter från just Jula. Den har funkat klockrent sedan Januari 2021. Är däremot ute efter en annan modell av hårdplast, då jag inte gillar att Julas är av lite mjukare sort som inte är lika stabil.

Nä precis är lite det jag kände nu också. Den kändes rätt stabil då jag köpte den, men nu när den blivit varm så känns den lite flimsig.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Eller väldigt stor diskho? 😀

Han kanske diskar i badkaret 😃

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Jag använder denna modell till mina sous-vide stavar, fungerar klockrent och plasten är lite hårdare.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...

Permalänk
Medlem

Kan ju även tipsa om dessa, om man vill satsa på något bra direkt - men som kostar lite mer.
https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-12-med-lock-anova/
https://www.kitchenlab.se/p/svart-kantin-gn-1-2-med-lock-for-...

Sväljer en stor stek, men inte en halv älg. Lite smidigare till vardags och värms upp snabbare än jättestora dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Ah, du har mindre lådor?

Skrivet av JoL_:

Eller väldigt stor diskho? 😀

Tror jag kör 22 liter. Tryckte på länken och såg 55 😂

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har par tjocka fläsk kotletter med ben och fettkappa. Köttet är ganska rent från fett förutom då kappan vilket också gör risken stor för att det blir torrt och tråkigt. Men numera har jag en snabbtermometer så man lätt kan hålla koll så att inte innertempen sticker för långt över 65 grader. Finns det forfarande en fördel att köra den i sous vide? Hur gör ni?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Benet kan ställa till det genom att plastpåsen går sönder när man pumpar ur luften.
Men annars, finns alltid fördel att köra sous vide.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har par tjocka fläsk kotletter med ben och fettkappa. Köttet är ganska rent från fett förutom då kappan vilket också gör risken stor för att det blir torrt och tråkigt. Men numera har jag en snabbtermometer så man lätt kan hålla koll så att inte innertempen sticker för långt över 65 grader. Finns det forfarande en fördel att köra den i sous vide? Hur gör ni?

Om det är svensk gris hade jag aldrig kört den så varm som 65 grader. Max 55 grader och sen steka/grilla på hög värme så du får en bra yta.

Permalänk
Medlem

Nja, de blev inte så jätte bra det där, troligen skulle man kört på en bra mycket lägre temp(som Daslch påpekade) men grejen är att det ändå tar ett tag att få fin yta på biffarna så kanske hade det ändå varit bättre att skippa sous vide i detta fallet.

Troligen stack tempen iväg för långt när vi tog fram ytan men ärligt talet, bitarna kändes inte jätte mörra ut från plastpåsarna ihäller. De hade släppt väldigt mycket vädska i påsarna och blivit klart mindre/tunnare.

Vad brukar ni annars köra för vardagskött? Fläskkarre har ju ofta mycket fett och skit i sig men det kanske blir bra i sous vide?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tiden då? Ju längre tid, desto mörare.
Vid 65 verkar det rekommenderas 1-2h

Ytan fixar man med snorhet grillpanna på ett par ögonblick.

Var det bra kött från början då? Svårt att få dåligt kött att bli bra.

Visa signatur

//
Tomas!