Veckans fråga: Är NFT:s här för att stanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej

Du äger en NFT. Den har ingenting med att du på nått sätt skulle äga en tavla/bild/sång/whatever.

Du äger en plats i en databas. Som någon valt att associera med en bild...bilden har inget med din NFT att göra, mer än att skaparen av NFT'n säger att: du har rätt att stå bredvid bilden.

Skrivet av Klarspråkarn:

Fast vad jag förstått äger man inte verket i sig, utan länken till det. Eller?

Typ att jag skulle kunna fotografera något fint och sedan lägga upp fotot som NFT. Du äger inte fotot om du köper NFT:n, utan en unik rätt att titta på det. Eller?

Vad jag förstått så äger man (den virtuella) tavlan, men skaparen har fortfarande copyright på den.
Dvs, du äger tavlan, men du kan inte sälja vidare kopior på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Se denna superba video som behandlar ämnet så vem som helst kan förstå.
https://www.youtube.com/watch?v=XwMjPWOailQ

Helt kanon video. Nu fattar även jag.

Konklusion: NFT är det dummaste påhitta grej vi har gjord till dags datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad jag förstått så äger man (den virtuella) tavlan, men skaparen har fortfarande copyright på den.
Dvs, du äger tavlan, men du kan inte sälja vidare kopior på den.

Du äger absolut inte tavlan. Du äger rätten till att stå i en digital databas kö plats, tavlan är bara en visuell representation av ditt nummer i kön. Du har ingen rätt att säga att tavlan är din, inte även representationen av tavlan, eller användning av tavlan. Bara ditt könummer (platsen i kön). Titta på videon som har postas, förklarar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad jag förstått så äger man (den virtuella) tavlan, men skaparen har fortfarande copyright på den.
Dvs, du äger tavlan, men du kan inte sälja vidare kopior på den.

Nej!

Tavlan är bara en representation av ditt könummer. Det du äger är ditt könummer, och du kan sälja ditt könummer om du vill. Tavlan vet inte om att kön existerar, och har inget med ägande av tavlan i någon form att göra

Jag kan göra en NFT av Musse Pigg och sälja den till dig, det betyder ingenting för någon annan och inget alls om upphovsrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Du äger absolut inte tavlan. Du äger rätten till att stå i en digital databas kö plats, tavlan är bara en visuell representation av ditt nummer i kön. Du har ingen rätt att säga att tavlan är din, inte även representationen av tavlan, eller användning av tavlan. Bara ditt könummer (platsen i kön). Titta på videon som har postas, förklarar allt.

Så man äger inte rättigheten att tex göra merchs som tshirtar och kaffemuggar med verket? För det är så jag har fått det förklarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Så man äger inte rättigheten att tex göra merchs som tshirtar och kaffemuggar med verket? För det är så jag har fått det förklarat.

Nix. Du äger inte verket. Du äger NFT:n av verket.

Det är därför jag skrattade livet ur mig när Konami sålde sin musik från Castlevania som NFT:er och folk på riktigt trodde att de köpte rättigheterna till musiken från spelet. Så många som blev blåsta p.g.a. FOMO.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nix. Du äger inte verket. Du äger NFT:n av verket.

Det är därför jag skrattade livet ur mig när Konami sålde sin musik från Castlevania som NFT:er och folk på riktigt trodde att de köpte rättigheterna till musiken från spelet. Så många som blev blåsta p.g.a. FOMO.

https://www.konami.com/games/memorial-nft/en/

Citat:

This is an initiative to create art NFTs using beloved in-game scenes from KONAMI titles, and for our fans to preserve them for many years to come. Purchase of 「KONAMI MEMORIAL NFT」 does not entitle you to any intellectual property rights (copyrights, trademarks, etc.).

Det är ingen som blev "blåst", folk är kanske okapabel till att läsa men det är ett annat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.konami.com/games/memorial-nft/en/
Det är ingen som blev "blåst", folk är kanske okapabel till att läsa men det är ett annat problem.

Snarare att det var köphetsen och missförstånd av vad en NFT är som gör att folk blir blåsta. Konami blåste inte dem. De är däremot blåsta som köpte NFT:er av Konami.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.konami.com/games/memorial-nft/en/
Det är ingen som blev "blåst", folk är kanske okapabel till att läsa men det är ett annat problem.

Gillar även denna:
"Q: Is there a possibility of KONAMI reselling the same NFT in the future?
A: NFT with the exact same data will not be resold, but similar NFTs tied to the same game-title may be resold in the future."

Skrivet av Sarato:

Snarare att det var köphetsen och missförstånd av vad en NFT är som gör att folk blir blåsta. Konami blåste inte dem. De är däremot blåsta som köpte NFT:er av Konami.

Jo, det är väl just att folk lurats in något slags hets att betala för hittepå än att Konami faktiskt sagt något annat än att de tar betalt för rent hittepå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Girighet/Kapitalism vinner alltid så tyvärr är svaret ja!

Permalänk
Medlem

NFT:s kommer finnas kvar så länge som bolagen tjänar pengar på dem.
För min del så tycker jag det är ett förkastligt beteende och finns inte en chans i helvete att jag köper en NFT.

Permalänk
Medlem

Klart det kommer finnas kvar, det är ju kapitalisternas dröm. Tänk att kunna sälja ingenting för stora pengar. Så länge det finns köpare kommer det fortsätta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickosaurus:

Girighet/Kapitalism vinner alltid så tyvärr är svaret ja!

Har inget med kapitalism att göra förutom att du är fri att köpa å sälja vad du vill i en fri marknad. Att du väljer att inte förstå vad du köper är DITT fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Klart det kommer finnas kvar, det är ju kapitalisternas dröm. Tänk att kunna sälja ingenting för stora pengar. Så länge det finns köpare kommer det fortsätta.

Vad är det är för skitsnack? Du får det att låta som att det är säljarnas fel att köparna frivilligt ger bort sina pengar?

Om jag säger att jag tänker på en siffra och du får köpa den siffran för 1 miljon kronor... är det då mitt fel om du väljer att köpa den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Vad är det är för skitsnack? Du får det att låta som att det är säljarnas fel att köparna frivilligt ger bort sina pengar?

Om jag säger att jag tänker på en siffra och du får köpa den siffran för 1 miljon kronor... är det då mitt fel om du väljer att köpa den?

Då läser du inte vad jag skrivit utan vad du tror jag skrivit.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tror det var i ett avsnitt i podden Kodsnack som en utvecklare var med och berättade om ett pågående projekt i Sverige där man använder blockkedjeteknik och NFT för att bygga en ny nationell betygsdatabas för högskolor och universitet. Dvs att NFT i detta fall hanterar studenters kursbetyg och slutbetyg då dessa är unika och inte bör förändras/manipulerad med tiden.

Det är ett rätt bra praktiskt användningsområde.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tror det var i ett avsnitt i podden Kodsnack som en utvecklare var med och berättade om ett pågående projekt i Sverige där man använder blockkedjeteknik och NFT för att bygga en ny nationell betygsdatabas för högskolor och universitet. Dvs att NFT i detta fall hanterar studenters kursbetyg och slutbetyg då dessa är unika och inte bör förändras/manipulerad med tiden.

Det är ett rätt bra praktiskt användningsområde.

Jag fattar inte. Varför är det bättre än en central databas? Någon måste ju gå i god för betyget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tror det var i ett avsnitt i podden Kodsnack som en utvecklare var med och berättade om ett pågående projekt i Sverige där man använder blockkedjeteknik och NFT för att bygga en ny nationell betygsdatabas för högskolor och universitet. Dvs att NFT i detta fall hanterar studenters kursbetyg och slutbetyg då dessa är unika och inte bör förändras/manipulerad med tiden.

Det är ett rätt bra praktiskt användningsområde.

Vet inte om det är live än, men det är exakt detta Cardano gör med skolsystemet i Etiopien. Eftersom de tydligen har väldigt stora problem med förfalskningar av betyg, så ville deras regering ha en säkrare lösning, vilket ju såklart NFTs på Cardano är

Permalänk
Medlem

Med 20 år av 3D-kunskaper hade jag väldigt lätt kunnat skapa NFTs o tjäna storkovan, men har inte gjort det för jag inte förstår mig på det. Tycker det är lika flummigt o abstrakt som konstauktioner där en vit tavla med en grön prick på säljs för 30 biljarder. Det är alltså inte konsten i sig som är fokuset, utan mest bara pengar o eventuellt kända namn.
Jag har alltså extremt svårt för att göra nånting jag inte tror på eller förstår så därför håller jag mig till prints av min 3D-konst till folk i min närhet istället. Sen tror o hoppas jag på att den här NFT-hypen dör ut asap, men med tanke på hur konstiga människor är i vad för hypes dom fastnar i så skulle det inte förvåna mig om det blev ännu större o abstraktare :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

Vet inte om det är live än, men det är exakt detta Cardano gör med skolsystemet i Etiopien. Eftersom de tydligen har väldigt stora problem med förfalskningar av betyg, så ville deras regering ha en säkrare lösning, vilket ju såklart NFTs på Cardano är

Man flyttar ju bara problemet... nu kommer fusket ske innan det loggas istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ja, för mig är det också väldigt svårt att förstå värdet i detta. Det är inte som att bilden eller tweeten blir otillgänglig för andra att få tag i. Och inte äger man bilden eller rättigheter runt den heller. Utan bara en unik länk, samt bevis på det, för att se bilden, eller?

Så en perfekt målad kopia av Mona Lisa eller originalet? Vilken hade du valt? Vad är värdet i originalet när en kopia kan se identisk ut?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så en perfekt målad kopia av Mona Lisa eller originalet? Vilken hade du valt? Vad är värdet i originalet när en kopia kan se identisk ut?

Tavlor är ofta också spekulationsobjekt som enbart inhandlas för att sen sälja vidare till vinst.
Så det är lite samma marknad. Men i fallet med tavlan är värdet i att det är ett original.

Men den stora skillnaden är: Du får en fysisk produkt!

En NFT är några bitar i en databas som är skapat från ingenting för att användas att sälja.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Man flyttar ju bara problemet... nu kommer fusket ske innan det loggas istället.

Hur är det lättast att fuska, genom att övertala en ensam person som har möjlighet att ändra en centraliserad databas eller varenda lärare man någonsin har haft i skolan sedan man började grundskolan?

Absolut är det teoretiskt möjligt att pistolhota varenda lärare man har innan de ger en ens betyg, men det är inte praktiskt möjligt

Lösningen gör det brutalt mycket säkrare

Skrivet av FX9:

Tavlor är ofta också spekulationsobjekt som enbart inhandlas för att sen sälja vidare till vinst.
Så det är lite samma marknad. Men i fallet med tavlan är värdet i att det är ett original.

Men den stora skillnaden är: Du får en fysisk produkt!

En NFT är några bitar i en databas som är skapat från ingenting för att användas att sälja.

Eller så köper man en tavla för att man gillar den
Om du har missat det så är handel med digitala saker väldigt, väldigt stor, typ CSGO-skins osv.

Och nej, en NFT behöver inte skapas med syftet att säljas. Jag har själv gjort några NFTs och skickat till mina nära och kära bara för att jag ville att de skulle ha dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Eller så köper man en tavla för att man gillar den

Absolut, det kan jag verkligen inte säga emot. Men ingen tavla är så fin att den är värd 10 miljoner, nej då räknar den som köper med att få igen pengarna när den säljs

Menar bara att fantasipriser på tavlor har väldigt lite att göra med nått annat än en att det är en investering

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Och nej, en NFT behöver inte skapas med syftet att säljas. Jag har själv gjort några NFTs och skickat till mina nära och kära bara för att jag ville att de skulle ha dem.

Den behöver inte skapas i syfte att säljas, men jag känner att hela den här tråden baserar sig på att det just det vi pratar om.

NFT's som säljs som investeringsobjekt.

Att det finns andra områden för dessa är såklart också öppen för diskussion, men jag har inte fått uppfattningen om att det är vad vi pratat om här

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Absolut, det kan jag verkligen inte säga emot. Men ingen tavla är så fin att den är värd 10 miljoner, nej då räknar den som köper med att få igen pengarna när den säljs

Menar bara att fantasipriser på tavlor har väldigt lite att göra med nått annat än en att det är en investering

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Absolut, en vanlig Svensson köper ju såklart inte en tavla för 10 miljoner. Men säg att man är mångmiljardär och råkar gilla en tavla väldigt mycket, varför inte köpa den för 10 miljoner utan något som helst syfte att sälja tillbaks den?

När jag var student hade jag inte köpt en tavla ens för 100 kr, även om jag gillade den. Nu kanske jag skulle betala några tusenlappar om jag verkligen gillade den (återigen, utan någon som helst syfte att sälja den i framtiden). Hade min lön varit 100 gånger så hög, hade nog min vilja att spendera pengar på något jag gillar ökat med ungefär lika mycket procentuellt

Människor gillar ju att samla på saker, även om det inte ger de något tillbaka, så jag ser inte det som något konstigt. Även om jag såklart håller med om att vissa, kanske till och med de flesta, köper svindyr konst för att sälja den senare dyrare

Skrivet av FX9:

Den behöver inte skapas i syfte att säljas, men jag känner att hela den här tråden baserar sig på att det just det vi pratar om.

NFT's som säljs som investeringsobjekt.

Att det finns andra områden för dessa är såklart också öppen för diskussion, men jag har inte fått uppfattningen om att det är vad vi pratat om här

Det handlar nog om att typ 90% av de som skriver i tråden inte ens har förstått vad NFTs är och vad det (i grunden) handlar om. Det är de som drar tråden i den riktningen som du ser. Men frågan som Sweclockers ställer är enkel. "Kommer NFT:s på sikt finnas kvar i nämnvärd utsträckning?", och svaret på den frågan är ett självklart ja för mig. Sedan att vi just nu är i en galen bubbla där (framförallt) PFP NFTs har helt sinnessjuka värderingar är också lika självklart ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nä. Det känns som en tidsfråga innan juristerna kommer på ett sätt att göra dem illegala.

Den primära anledningen till att hajpen överhuvudtaget existerar är att en majoritet inte begriper vad det handlar om. De tror att de "köper" en bild, en tweet eller whatever, men så är inte fallet.

Se denna superbra video som behandlar ämnet så vem som helst kan förstå.
https://www.youtube.com/watch?v=XwMjPWOailQ

Väldigt bra video, såg den häromdagen och fattade betydligt mer efter att ha sett den.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nä. Det känns som en tidsfråga innan juristerna kommer på ett sätt att göra dem illegala.

Den primära anledningen till att hajpen överhuvudtaget existerar är att en majoritet inte begriper vad det handlar om. De tror att de "köper" en bild, en tweet eller whatever, men så är inte fallet.

Se denna superbra video som behandlar ämnet så vem som helst kan förstå.
https://www.youtube.com/watch?v=XwMjPWOailQ

Älskar hans videor och hur han väldigt sakligt och rakt förklarar massor av intressanta saker

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Se denna superbra video som behandlar ämnet så vem som helst kan förstå.
https://www.youtube.com/watch?v=XwMjPWOailQ

Har alltid tyckt NFTs har varit konstigt o abstrakt, men efter den där bra förklaringen så kan jag dessutom lägga till att det är helt totalt värdelöst. Tack för länken!