Veckans fråga: Är NFT:s här för att stanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Den behöver inte skapas i syfte att säljas, men jag känner att hela den här tråden baserar sig på att det just det vi pratar om.

NFT's som säljs som investeringsobjekt.

Att det finns andra områden för dessa är såklart också öppen för diskussion, men jag har inte fått uppfattningen om att det är vad vi pratat om här

Då är det ju skönt i denna djungeln av skit NFTs att det faktiskt 'kommit ut' NFT's med ett faktiskt användingsområde så som limited edition karaktärer i ett spel, digitalt land eller kanske en 10% boost i ränta på dina tillgångar på en specifik decentraliserad finans plats. Dock krävs det research och en gnutta erfarenhet för att filtrera ut rena bedrägerier och annat skräp.

Tål även att nämnas att NFT's fortfarande är i sin linda, många 10-tals och kanske 100-tals utdömda projekt som bara lever på en hype som är grundat på ett enda framgångs projekt några månader tidigare riskerar att bara dö ut när röken har lagt sig.

Tittade även på videon, synd att han totalt negligerat att berätta om olika positiva användningsområden som jag nämnde däremot gjorde han väldigt klart i att alla NFTs är värdelösa och mer eller mindre baserat på ett pyramid spel.

Synd också att sweclockers inte har gjort mer research eller faktiskt nämnt någonting från blockchain gaming världen som är på intågande. Sökte lite på nätet för ett par veckor sedan och hittade noll från SC. Detta är ju trots allt även en spel community.

Till sweclockers: Ni borde ha kollat in 'the sandbox'.

Permalänk
Medlem

Har inte satt mig in i djupare vad det är även om jag hört begreppet och även någon förklaring av det. Det är inte intressant alls.
Finns för många olika saker idag som på olika sätt handlar om att försöka skapa ett värde för skaparna/ägarna av något som bara existerar digitalt och egentligen är värdelöst.
Är du med i början och/eller är den som skapar/äger det i rätt läge, samt säljer i rätt läge kan du göra en fin vinst för något som knappt existerar (förenklat ja).

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Är du med i början och/eller är den som skapar/äger det i rätt läge, samt säljer i rätt läge kan du göra en fin vinst för något som knappt existerar (förenklat ja).

Vissa skulle nog säga att det du beskriver till viss del låter som aktiemarknaden.

Permalänk
Medlem

jag vill inte att NFT är här för att stanna. jag föredrar IRL.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

Vissa skulle nog säga att det du beskriver till viss del låter som aktiemarknaden.

Helt klart är det så ja, finns nog fler exempel på liknande.
Men aktierna har vanligtvis någon slags koppling till något med verkligt värde (som såklart även på olika sätt kan bli värdelöst), t ex ett företag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AnnoyingIB:

Inte många på Sweclockers heller baserat på kommentarsfältet och röstresultaten

Ok, men vad gör en NFT för en person då? låt säga att du köper en NFT, vad gör en NFT för dig personligen? vad får du ut av den, det är ju det som folk är intresseade av att veta, och just nu vad man ser är att det är totalt trams bara, varför skulle man få för sig att investera i en så kallad "NFT" ?

Om jag inte kan på något sätt tjäna på att äga en NFT så komemr jag aldrig att investera i en NFT, finns ingen anledning då, och OM man tjänar på att äga en NFT ja då kommer ju majoriteten att vilja äga NFT's, men det vi har sett hittils säger bara att det är ett ponsischeme, pyramidscheme etc

Alla som promotar NFT's är youtubare/streamers som har olika belöningar om du gör ditt eller dat för att du sen ska promota vidare det till 20 personer som i sin tur ska promota 20 personer........inget positivt alls som jag har sett av NFT's hittils, och tills jag gör så kommer jag rösta för att det är lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så en perfekt målad kopia av Mona Lisa eller originalet? Vilken hade du valt? Vad är värdet i originalet när en kopia kan se identisk ut?

Om det var den verkliga tavlan av da Vinci, skulle jag ha valt den. Den har ett högt värde eftersom just da Vinci målade den.

För mig personligen, som inte har något större konstintresse, och inte heller lägger värde i vem som har gjort något, skulle det inte spela roll, men värdet vid försäljning kommer vara absurt mycket högre.

Sen är det förstås en skillnad mellan en digital kopia och en "verklig" kopia. En digital kopia kan verkligen bli exakt lika, medan det inte gäller för en målad för hand.

Sen en NFT, om jag förstått det rätt, är ju inte ens att man äger tavlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

Då är det ju skönt i denna djungeln av skit NFTs att det faktiskt 'kommit ut' NFT's med ett faktiskt användingsområde så som limited edition karaktärer i ett spel, digitalt land eller kanske en 10% boost i ränta på dina tillgångar på en specifik decentraliserad finans plats.

Limited edition karaktärer och digitalt land finns ju redan sen innan och högre/lägre ränta kan man förhandla sig till. Hur gör NFTs det bättre för mig som privatperson? Genuin fråga, då jag än så länge inte förstått hur det kan gagna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

Då är det ju skönt i denna djungeln av skit NFTs att det faktiskt 'kommit ut' NFT's med ett faktiskt användingsområde så som limited edition karaktärer i ett spel, digitalt land eller kanske en 10% boost i ränta på dina tillgångar på en specifik decentraliserad finans plats. Dock krävs det research och en gnutta erfarenhet för att filtrera ut rena bedrägerier och annat skräp.

Tål även att nämnas att NFT's fortfarande är i sin linda, många 10-tals och kanske 100-tals utdömda projekt som bara lever på en hype som är grundat på ett enda framgångs projekt några månader tidigare riskerar att bara dö ut när röken har lagt sig.

Tittade även på videon, synd att han totalt negligerat att berätta om olika positiva användningsområden som jag nämnde däremot gjorde han väldigt klart i att alla NFTs är värdelösa och mer eller mindre baserat på ett pyramid spel.

Synd också att sweclockers inte har gjort mer research eller faktiskt nämnt någonting från blockchain gaming världen som är på intågande. Sökte lite på nätet för ett par veckor sedan och hittade noll från SC. Detta är ju trots allt även en spel community.

Till sweclockers: Ni borde ha kollat in 'the sandbox'.

Jag går in på sidan "The sandbox shop" om det är vad du menar?
Första jag ser är att köpa en liten byggnad i ett spel för 4500 dollar.
Tänker inte tillbringa en minut mer på den sidan.

Citerar deras info-sida: "The Sandbox is a community-driven platform where creators can monetize voxel ASSETS and gaming experiences on the blockchain"

"Sell, trade, and buy VoxEdit assets on The Sandbox's marketplace and monetize your creations. 95% of all transactions go to you, the creator!"
Så dom tar 5% av varje trade. Yepp, låter som dom försöker sko sig

Du får nog beskriva lite mer vad som är så bra med "the sandbox". Låter som spekulationsekonomi i mina, outbildade, öron.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Ok, men vad gör en NFT för en person då? låt säga att du köper en NFT, vad gör en NFT för dig personligen? vad får du ut av den, det är ju det som folk är intresseade av att veta, och just nu vad man ser är att det är totalt trams bara, varför skulle man få för sig att investera i en så kallad "NFT" ?

Om jag inte kan på något sätt tjäna på att äga en NFT så komemr jag aldrig att investera i en NFT, finns ingen anledning då, och OM man tjänar på att äga en NFT ja då kommer ju majoriteten att vilja äga NFT's, men det vi har sett hittils säger bara att det är ett ponsischeme, pyramidscheme etc

Alla som promotar NFT's är youtubare/streamers som har olika belöningar om du gör ditt eller dat för att du sen ska promota vidare det till 20 personer som i sin tur ska promota 20 personer........inget positivt alls som jag har sett av NFT's hittils, och tills jag gör så kommer jag rösta för att det är lurendrejeri.

Jo men nu har ju du som person möjlighet att hitta valfri idiot att sälja din värdelösa NFT till för ett mycket högre pris...en sådan möjlighet till avkastning kan ju såklart inte vara gratis. Det viktiga är att hoppa på tåget nu innan det blir allmänt känt att det är rent BS dolt bakom tekniskt mumbojumbo, upphypat av de som redan sitter på tåget.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tequilla:

Då är det ju skönt i denna djungeln av skit NFTs att det faktiskt 'kommit ut' NFT's med ett faktiskt användingsområde så som limited edition karaktärer i ett spel, digitalt land eller kanske en 10% boost i ränta på dina tillgångar på en specifik decentraliserad finans plats. Dock krävs det research och en gnutta erfarenhet för att filtrera ut rena bedrägerier och annat skräp.

Tål även att nämnas att NFT's fortfarande är i sin linda, många 10-tals och kanske 100-tals utdömda projekt som bara lever på en hype som är grundat på ett enda framgångs projekt några månader tidigare riskerar att bara dö ut när röken har lagt sig.

Tittade även på videon, synd att han totalt negligerat att berätta om olika positiva användningsområden som jag nämnde däremot gjorde han väldigt klart i att alla NFTs är värdelösa och mer eller mindre baserat på ett pyramid spel.

Synd också att sweclockers inte har gjort mer research eller faktiskt nämnt någonting från blockchain gaming världen som är på intågande. Sökte lite på nätet för ett par veckor sedan och hittade noll från SC. Detta är ju trots allt även en spel community.

Till sweclockers: Ni borde ha kollat in 'the sandbox'.

Visst finns det legitima användningsområden, till exempel skins till vapen i CS, eller unika items i spel som Diablo/WoW etc. Om ett företag står bakom en NFT och de garanterar värdet genom en koppling till något digitalt objekt, absolut

Men det är fortfarande enkelt för dem att släppa exakt samma skins i 100 upplagor till. Nya kölappar, samma vara. ’Värdet’ urvattnas väldigt lätt och själva NFT-tekniken tillför inte överdrivet mycket. Framförallt tror jag inte en sån blockkedja hålls öppen, utan inlåst i en proprietär marknadsplats...

Finns andra tekniker som uppfyller samma mål

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Tycker tekniken är intressant. Men nu är det mesta baserade på luftslott och av folk som vill bli rika på att göra ingenting.
Finns väldigt lite fundament bakom dessa bilder som säljs och folk försöker höja det till skyarna.

Riktiga konstverk eller första tweet etc kan jag förstå att det säljs för stora pengar.

Men jpeg bilder av en apa etc? Jag förstår att man säljer viss kombination av en sträng för krypto, men till dessa priser? (Så som jag förstår NFT egentligen är, kan ha fel).

NFT har inget i spel att göra anser jag heller. Spel ska spelas för underhållning, inte för att tjäna pengar och skapa ett moment där underhållning försvinner och finansiell miljö skapas.
Sedan att folk tror verkligen att NFT kommer ersätta biljetter etc. Varför ersätta en modell som fungerar utmärkt och inte har några problem idag, med en teknik som är omständligt (försäljning) och inte tillför något som förbättrar?

Kanske är boomer när det kommer till NFT. Men jag är väldigt pro teknik, men all ny teknik behöver inte betyda det är något bra eller här för att stanna.

Det är ännu värre, du köper en URL som någon annan hostar. D.v.s du har ingen garanti att den kommer innehålla exakt din apa/hamster/whatever.

Det är 100% ett pyramidspel där syftet är att locka in folk med stora summor. Prislapparna är ofta uppblåsta för att folk köper sina egna NFTs.

Det som säljs har inget värde alls.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en implementation av rent-seeking.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nej!

Tavlan är bara en representation av ditt könummer. Det du äger är ditt könummer, och du kan sälja ditt könummer om du vill. Tavlan vet inte om att kön existerar, och har inget med ägande av tavlan i någon form att göra

Jag kan göra en NFT av Musse Pigg och sälja den till dig, det betyder ingenting för någon annan och inget alls om upphovsrätt

Jag ogilla NFTer men det här är inte sant någonstans.

Köper man en NFT på någon av de stora plattformarna så har du köpt begränsade rättigheter till bilden, såklart inte copyright om du inte avtalat om det specifikt, detta fungerar exakt som om du hade gått in i en vanlig affär och köpt en tavla.

Säljer du något som du inte äger som en NFT begår du ett brott, det har inget att göra med NFTer eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag ogilla NFTer men det här är inte sant någonstans.

Köper man en NFT på någon av de stora plattformarna så har du köpt begränsade rättigheter till bilden, såklart inte copyright om du inte avtalat om det specifikt, detta fungerar exakt som om du hade gått in i en vanlig affär och köpt en tavla.

Säljer du något som du inte äger som en NFT begår du ett brott, det har inget att göra med NFTer eller inte.

I så fall finns det ett övrigt avtal som någon går i god för att ägandet av en viss nft även innebär andra saker. NFT i sig garanterar inte det, plattformen som just den säljs via kanske gör det dock.

Jag kan mynta en NFT och godtyckligt länka den till vad som helst, kanske copyright på gamla testamentet eller en oupptäckt planet eller vad som helst. NFTn i sig betyder inget för vad den är länkad mot, det är bara en representation. Jag kan absolut göra en NFT av något jag inte äger. Jag kan dock inte skriva ett avtal eller lova något för ägaren av denna NFT har något att säga om vad den är länkad till.

Vissa plattformar som säljer NFTs lovar saker utöver vad själva NFTn i sig betyder. De kollar upp saker och garanterar att ägande av en viss NFT betyder mer via sekundära avtal. Det är absolut okej och helt möjligt att göra, det är dock inget som en ’lös’ NFT i sig betyder...

Vad plattformen lovar har tekniskt sett inte med tekniken NFT att göra. Många tror därför felaktigt som du att de är samma sak. Många andra plattformar har inte alls samma garantier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag ogilla NFTer men det här är inte sant någonstans.

Köper man en NFT på någon av de stora plattformarna så har du köpt begränsade rättigheter till bilden, såklart inte copyright om du inte avtalat om det specifikt, detta fungerar exakt som om du hade gått in i en vanlig affär och köpt en tavla.

Säljer du något som du inte äger som en NFT begår du ett brott, det har inget att göra med NFTer eller inte.

Det stämmer väl inte, rätta mig gärna om jag har fel. Länken kan ju ändras till vad som helst av den som kontrollerar servern som NFTn länkar till. www.example.com/min-NFT.JPEG kan innehålla vad som helst: en bild, en film, ett text-dokument, ett program eller något annat som t.ex. ett virus.

OpenSea tog bort en NFT för att skaparen av den NFTen demonstrerade hur begränsade NFTs är genom att dynamiskt visa olika typer av innehåll varje gång någon besökte länken i NFT:n. OpenSea visade med sina handlingar att NFT:er i dagsläget inte ens är särskilt decentraliserade i praktiken.

https://twitter.com/moxie/status/1454863786783875075

Det betyder också att en myndighet i ett land kan tvinga en server-ägare att ändra vad som visas på en länk som är länkad från en NFT. I verkligheten styrs då alla NFTs av den lokala staten. OpenSeas högkvarter ligger i USA så amerikanska myndigheter är de som bestämmer vad OpenSea kan och inte kan göra.

De som styr block-kedjan kan också välja att ändra den efter eget godtycke. Det har redan skett med Ethereum när de forkade. När DAO blev hackad bestämde de sig för att retroaktivt ändra på block-kedjan i efterhand. Så om de som sköter utvecklingen av Ethereum och tillräckligt många deltagare tycker att din NFT inte borde existera kan de ta bort den om de vill.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

Intressant att läsa just på detta forumet om era svar. Hade samma fråga ställts på quora hade svaren sett snarlika, men annorlunda ut. Allt har med perspektiv att göra.

2 sidor, plus minus, ja nej osv.
Nu är det mycket fokus på ena sidan av myntet så jag vill experimentera lite härinne, för skojs skull.

Spendera 1 timme på att försöka förstå WEB3 och sedan 1 timme ytterligare på vad det för dig kan innebära.
Spendera 1 timme på att försöka förstå MetaVerse och 1 st timme på hur det skulle kunna hjälpa
Spendera 1 timme på att försöka förstå vad en NFT idag är, men 1 st ytterligare timme på vad en NFT skulle kunna vara.

När ni tror att ni har en större förståelse om respektive plattform och teknik. Fundera ut 5 st användningsområden som undviker problem där vinsten i resultatet är nytta och fördel för andra människor utan att inkludera pengar. Vad får ni fram då?

Skriv gärna hur ni då istället tänker så får vi se en utveckling i eventuellt ett framtida resultat. Glöm inte. Det finns inga rätt eller fel, bara vad som fungerar och inte, men ingen vet just nu.

Det här ska bli intressant att följa.

EDIT: Ni har redan påbörjat processen, men har inte aktivt tänkt på det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det stämmer väl inte, rätta mig gärna om jag har fel. Länken kan ju ändras till vad som helst av den som kontrollerar servern som NFTn länkar till. www.example.com/min-NFT.JPEG kan innehålla vad som helst: en bild, en film, ett text-dokument, ett program eller något annat som t.ex. ett virus.

OpenSea tog bort en NFT för att skaparen av den NFTen demonstrerade hur begränsade NFTs är genom att dynamiskt visa olika typer av innehåll varje gång någon besökte länken i NFT:n. OpenSea visade med sina handlingar att NFT:er i dagsläget inte ens är särskilt decentraliserade i praktiken.

https://twitter.com/moxie/status/1454863786783875075

Det betyder också att en myndighet i ett land kan tvinga en server-ägare att ändra vad som visas på en länk som är länkad från en NFT. I verkligheten styrs då alla NFTs av den lokala staten. OpenSeas högkvarter ligger i USA så amerikanska myndigheter är de som bestämmer vad OpenSea kan och inte kan göra.

De som styr block-kedjan kan också välja att ändra den efter eget godtycke. Det har redan skett med Ethereum när de forkade. När DAO blev hackad bestämde de sig för att retroaktivt ändra på block-kedjan i efterhand. Så om de som sköter utvecklingen av Ethereum och tillräckligt många deltagare tycker att din NFT inte borde existera kan de ta bort den om de vill.

Om man köper en NFT som hostas på en centraliserad server har man nog inte ens spenderat 30 minuter på att förstå vad en NFT är för något. Metadatan ska såklart vara permanent låst på en decentraliserad lagringslösning, annars är det ju väldigt väldigt få som klassar projektet som ett seriöst NFT-projekt

Det är väldigt konstigt att säga "OpenSea visade med sina handlingar att NFT:er i dagsläget inte ens är särskilt decentraliserade i praktiken." med tanke på att NFT:er där metadatan finns på Openseas servrar per definition inte är decentraliserade (och därmed tappar mycket av fördelarna som NFT-konceptet ger).

När det kommer till Ethereums fork vid DAO hacken, så är det just en fork. Dvs det finns en version av Ethereum (Ethereum classic) där de hackade transaktionerna lever kvar. Hade majoriteten bestämt sig för att det var de "korrekta" transaktionerna hade Ethereum sakta blivit mindre värt medan Ethereum classic hade tagit över. De som "styr" blockkedjan är alltså de som använder blockkedjan.

Skrivet av AlbinLoan:

Intressant att läsa just på detta forumet om era svar. Hade samma fråga ställts på quora hade svaren sett snarlika, men annorlunda ut. Allt har med perspektiv att göra.

2 sidor, plus minus, ja nej osv.
Nu är det mycket fokus på ena sidan av myntet så jag vill experimentera lite härinne, för skojs skull.

Spendera 1 timme på att försöka förstå WEB3 och sedan 1 timme ytterligare på vad det för dig kan innebära.
Spendera 1 timme på att försöka förstå MetaVerse och 1 st timme på hur det skulle kunna hjälpa
Spendera 1 timme på att försöka förstå vad en NFT idag är, men 1 st ytterligare timme på vad en NFT skulle kunna vara.

När ni tror att ni har en större förståelse om respektive plattform och teknik. Fundera ut 5 st användningsområden som undviker problem där vinsten i resultatet är nytta och fördel för andra människor utan att inkludera pengar. Vad får ni fram då?

Skriv gärna hur ni då istället tänker så får vi se en utveckling i eventuellt ett framtida resultat. Glöm inte. Det finns inga rätt eller fel, bara vad som fungerar och inte, men ingen vet just nu.

Det här ska bli intressant att följa.

EDIT: Ni har redan påbörjat processen, men har inte aktivt tänkt på det.

Problemet med Sweclockers är att majoriteten av de som skriver här på sin höjd kan tänka sig att spendera 22 minuter på en Youtube-video gjord av en snubbe som bara har en väldigt ytlig förståelse av vad NFT faktiskt innebär och som utöver det har en väldigt partisk åsikt. Det är (tyvärr) väldigt få som är villiga att spendera ens en timme på att förstå kryptovalutor, web3, NFTs osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Problemet med Sweclockers är att majoriteten av de som skriver här på sin höjd kan tänka sig att spendera 22 minuter på en Youtube-video gjord av en snubbe som bara har en väldigt ytlig förståelse av vad NFT faktiskt innebär och som utöver det har en väldigt partisk åsikt. Det är (tyvärr) väldigt få som är villiga att spendera ens en timme på att förstå kryptovalutor, web3, NFTs osv

Men om ingen lyckas övertyga eller ens ge nått praktiskt exempel på vad det kan tillföra mitt liv, förutom som en möjlighet till investering så har i alla fall inte jag den tiden att jag vill lägga flera timmar på det

Jag hoppas dock att de som blir blåsta på pengar kan ha samma avslappnade attityd till NFT som mig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men om ingen lyckas övertyga eller ens ge nått praktiskt exempel på vad det kan tillföra mitt liv, förutom som en möjlighet till investering så har i alla fall inte jag den tiden att jag vill lägga flera timmar på det

Jag hoppas dock att de som blir blåsta på pengar kan ha samma avslappnade attityd till NFT som mig

(Detta är skriver på mobil under fikarast, så har lite överseende)

Asså i princip är det ju ganska enkelt

NFTs är omöjliga att förfalska och (när det görs rätt) omöjliga för någon central part att modifiera. De är också möjliga att själv äga och hålla.

NFTs är alltså lösningen på digitalt ägandeskap. Så om man tänker på allt som är digitalt i dagsläget. Konst, musik, virtuellt land, in-game items osv. Vad vill man helst, att man själv äger dem eller att någon annan äger dem?

För mig är svaret enkelt

Sedan finns det såklart en jäkla massa halvdana idiotlösningar som lagrar metadatan i en centraliserad server, eller lösningar som fungerar enligt "kölapp"-systemet som videon på första sidan beskriver.

Att idiotlösningar finns (mycket pga att tekniken är hyfsat ny samt att vi just nu är i en NFT bubbla) hindrar inte det faktum att NFTs är lösningen för digitalt ägandeskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

(Detta är skriver på mobil under fikarast, så har lite överseende)

Asså i princip är det ju ganska enkelt

NFTs är omöjliga att förfalska och (när det görs rätt) omöjliga för någon central part att modifiera. De är också möjliga att själv äga och hålla.

NFTs är alltså lösningen på digitalt ägandeskap. Så om man tänker på allt som är digitalt i dagsläget. Konst, musik, virtuellt land, in-game items osv. Vad vill man helst, att man själv äger dem eller att någon annan äger dem?

För mig är svaret enkelt

Sedan finns det såklart en jäkla massa halvdana idiotlösningar som lagrar metadatan i en centraliserad server, eller lösningar som fungerar enligt "kölapp"-systemet som videon på första sidan beskriver.

Att idiotlösningar finns (mycket pga att tekniken är hyfsat ny samt att vi just nu är i en NFT bubbla) hindrar inte det faktum att NFTs är lösningen för digitalt ägandeskap

In-game saker som land och/eller items är ju per definition centraliserat till ägaren/utvecklaren av spelet

Samma med andra former av ägande av digitalt gods, minimala förändringar ger en helt ny bild/musik/... även pilla på metadata räcker för att ändra en hash totalt...

NFTs är absolut ett stort steg på vägen, men de i sig räcker så långt, det krävs större maskineri i vilken data som en NFT innehåller eller hur man säkerställer att det även betyder mer och starkare saker än att ha en ’kölapp’ även framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Intressant att läsa just på detta forumet om era svar. Hade samma fråga ställts på quora hade svaren sett snarlika, men annorlunda ut. Allt har med perspektiv att göra.

2 sidor, plus minus, ja nej osv.
Nu är det mycket fokus på ena sidan av myntet så jag vill experimentera lite härinne, för skojs skull.

Spendera 1 timme på att försöka förstå WEB3 och sedan 1 timme ytterligare på vad det för dig kan innebära.
Spendera 1 timme på att försöka förstå MetaVerse och 1 st timme på hur det skulle kunna hjälpa
Spendera 1 timme på att försöka förstå vad en NFT idag är, men 1 st ytterligare timme på vad en NFT skulle kunna vara.

När ni tror att ni har en större förståelse om respektive plattform och teknik. Fundera ut 5 st användningsområden som undviker problem där vinsten i resultatet är nytta och fördel för andra människor utan att inkludera pengar. Vad får ni fram då?

Skriv gärna hur ni då istället tänker så får vi se en utveckling i eventuellt ett framtida resultat. Glöm inte. Det finns inga rätt eller fel, bara vad som fungerar och inte, men ingen vet just nu.

Det här ska bli intressant att följa.

EDIT: Ni har redan påbörjat processen, men har inte aktivt tänkt på det.

Skrivet av PatrickP:

Om man köper en NFT som hostas på en centraliserad server har man nog inte ens spenderat 30 minuter på att förstå vad en NFT är för något. Metadatan ska såklart vara permanent låst på en decentraliserad lagringslösning, annars är det ju väldigt väldigt få som klassar projektet som ett seriöst NFT-projekt

Det är väldigt konstigt att säga "OpenSea visade med sina handlingar att NFT:er i dagsläget inte ens är särskilt decentraliserade i praktiken." med tanke på att NFT:er där metadatan finns på Openseas servrar per definition inte är decentraliserade (och därmed tappar mycket av fördelarna som NFT-konceptet ger).

När det kommer till Ethereums fork vid DAO hacken, så är det just en fork. Dvs det finns en version av Ethereum (Ethereum classic) där de hackade transaktionerna lever kvar. Hade majoriteten bestämt sig för att det var de "korrekta" transaktionerna hade Ethereum sakta blivit mindre värt medan Ethereum classic hade tagit över. De som "styr" blockkedjan är alltså de som använder blockkedjan.

Problemet med Sweclockers är att majoriteten av de som skriver här på sin höjd kan tänka sig att spendera 22 minuter på en Youtube-video gjord av en snubbe som bara har en väldigt ytlig förståelse av vad NFT faktiskt innebär och som utöver det har en väldigt partisk åsikt. Det är (tyvärr) väldigt få som är villiga att spendera ens en timme på att förstå kryptovalutor, web3, NFTs osv

Jag tror att ett stort problem är att argumentation FÖR är rejält trasig rent generellt och inte inspirerar intresse utan snarare förakt.

Dagens användning är ju trots allt mest olika varianter av att folk som är aktiva inom detta ska tjäna snabba pengar på olika skumraskvis. Och detta får självfallet inte positiva reaktioner utanför den egna gruppen, det är ju *fullständigt rimligt*.

"Men just det jag gjorde är faktiskt inte olagligt enligt någon random snubbe på Youtube, så du är bara dum om du inte också utnyttjar situationen" osv är standardmaterial i diskussionen.

eller

"Men det har faktiskt funnits skumraskbeteenden sedan eldkvarn brann, så varför tycker du att jag inte ska hålla på med just det här!" är annat standardmaterial som är direkt pinsamt.

Men sedan då även:
"Men! Men! Tänk på hur bra det blir sedan!" hör man också några upprörda röster skrika.

Och där börjar vi åtminstone snudda vid det som potentiellt verkar kunna vara en "på riktigt"-poäng. (?)

Kärnfrågan för just den vinklingen av det hela verkar ju dock sitta väldigt långt inne att diskutera värdet av, trots att det är här diskussionen borde börja om man nu tycker att detta är poängen.
Vad vi finner i kärnan är ju iaf en radikal politisk idé, inte en teknikfråga öht.

Om man nu vill ha en vettig och ärlig diskussion snarare än att bara lura med folk i ett hajptåg som de inte förstår varken hur det fungerar eller vad syftet är, eller för den delen att säga åt folk att läsa på om i sig mer eller mindre meningslös teknik (som än så länge inte ens används till det syfte man verkar argumentera för), så får man ju adressera vad det faktiska målet är diskutera detta istället.

Sedan är det väl tveksamt om detta är ett vettigt forum för dessa diskussioner, just i och med att tekniken är en liten bisak till ett djupt politiskt mål.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Att idiotlösningar finns (mycket pga att tekniken är hyfsat ny samt att vi just nu är i en NFT bubbla) hindrar inte det faktum att NFTs är lösningen för digitalt ägandeskap

Har grubblat lite på den där meningen.

Vad är det jag ska äga digitalt?
Jag kan ärligt talat inte riktigt förstå vad jag skulle vilja äga digitalt som inte redan idag har en vettig lösning.

Spel?
Programvara?
Skins/ingame resurser?

Jag köper dem och sen får jag dem idag, det fungerar.

Hur skulle NFT kunna göra dessa bättre?

OBS: Jag personligen har inget som helst behov av att äga ett SKIN eller ingame resurs. Och dessa är ändå knutna till tillverkaren och kan inte existera utanför tillverkarens ekosystem.

Sen som nämnts i tråden, NFT i sig är aldrig något mer än en kölapp. Om tillverkaren av något väljer att lova att en viss NFT innebär att du har äganderätt till ett visst skin, då fortfarande inte NFT'n något annat än en "kölapp". Men om dom ändå lovar att en viss NFT "äger" ett skin, så varför inte bara direkt köpa ett skin?

Min personliga åsikt är att handel av digitala resurser (som skins och sånt, som går att handla med mellan privatpersoner) är bluff och båg som gör att människor blir blåsta, men försöker förstå var NFT hör hemma i detta. Eller om det helt enkelt är så enkelt som att giriga människor helt enkelt vill ha mer pengar...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tyckte denna videon förklarar det bra.

https://www.youtube.com/watch?v=XwMjPWOailQ

Permalänk

*Ta bort tack*

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Korrekt.

Tittar man på kryptovaluta så var det samma diskussioner ganska länge. Dem flesta argumenterade på samma vis och tänkte negativt och kriminellt, vilket såklart är korrekt. Idag förstår man om man läser på lite att dem olika teknikerna bakom valutorna är revolutionerande för vårt samhälle, både på individnivå men även kollektivt beroende på teknik och syfte.

Därför ville jag göra ett skoj experiment. Att dra igång lite frågor resulterar ofta till ett kollektivt utvecklande och vips, så ändras diskussionerna beroende på tankesätt. 😁

Teknikerna kan bli revolutionerande om de öppna alternativen vinner. Så är det väldigt sällan tyvärr. Tror främst tech-jättar kommer sätta upp slutna plattformar baserade på blockkedjor med allt kontrollerat av dem, inget incitament att investera i saker de inte kan kontrollera tror jag

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har hört ordet innan men fattade ingenting.
Vet ej.

Bästa jämförelsen nånsin!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag tror att ett stort problem är att argumentation FÖR är rejält trasig rent generellt och inte inspirerar intresse utan snarare förakt.

Dagens användning är ju trots allt mest olika varianter av att folk som är aktiva inom detta ska tjäna snabba pengar på olika skumraskvis. Och detta får självfallet inte positiva reaktioner utanför den egna gruppen, det är ju *fullständigt rimligt*.

"Men just det jag gjorde är faktiskt inte olagligt enligt någon random snubbe på Youtube, så du är bara dum om du inte också utnyttjar situationen" osv är standardmaterial i diskussionen.

eller

"Men det har faktiskt funnits skumraskbeteenden sedan eldkvarn brann, så varför tycker du att jag inte ska hålla på med just det här!" är annat standardmaterial som är direkt pinsamt.

Men sedan då även:
"Men! Men! Tänk på hur bra det blir sedan!" hör man också några upprörda röster skrika.

Och där börjar vi åtminstone snudda vid det som potentiellt verkar kunna vara en "på riktigt"-poäng. (?)

Kärnfrågan för just den vinklingen av det hela verkar ju dock sitta väldigt långt inne att diskutera värdet av, trots att det är här diskussionen borde börja om man nu tycker att detta är poängen.
Vad vi finner i kärnan är ju iaf en radikal politisk idé, inte en teknikfråga öht.

Om man nu vill ha en vettig och ärlig diskussion snarare än att bara lura med folk i ett hajptåg som de inte förstår varken hur det fungerar eller vad syftet är, eller för den delen att säga åt folk att läsa på om i sig mer eller mindre meningslös teknik (som än så länge inte ens används till det syfte man verkar argumentera för), så får man ju adressera vad det faktiska målet är diskutera detta istället.

Sedan är det väl tveksamt om detta är ett vettigt forum för dessa diskussioner, just i och med att tekniken är en liten bisak till ett djupt politiskt mål.

Korrekt.

Tittar man på kryptovaluta så var det samma diskussioner ganska länge. Dem flesta argumenterade på samma vis och tänkte negativt och kriminellt, vilket såklart är korrekt. Idag förstår man om man läser på lite att dem olika teknikerna bakom valutorna är revolutionerande för vårt samhälle, både på individnivå men även kollektivt beroende på teknik och syfte.

Därför ville jag göra ett skoj experiment. Att dra igång lite frågor resulterar ofta till ett kollektivt utvecklande och vips, så ändras diskussionerna beroende på tankesätt. 😁

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Teknikerna kan bli revolutionerande om de öppna alternativen vinner. Så är det väldigt sällan tyvärr. Tror främst tech-jättar kommer sätta upp slutna plattformar baserade på blockkedjor med allt kontrollerat av dem, inget incitament att investera i saker de inte kan kontrollera tror jag

Dem flesta entreprenörer som lyckas riktigt bra med sina visioner är oftast människor som arbetar mot en ljusare utveckling och en bättre mänsklighet i ett bättre samhälle. Det handlar bara om det fungerar eller inte. Där är det vi vanliga så att säga som styr. Tillgång och efterfråga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag ogilla NFTer men det här är inte sant någonstans.

Köper man en NFT på någon av de stora plattformarna så har du köpt begränsade rättigheter till bilden, såklart inte copyright om du inte avtalat om det specifikt, detta fungerar exakt som om du hade gått in i en vanlig affär och köpt en tavla.

Säljer du något som du inte äger som en NFT begår du ett brott, det har inget att göra med NFTer eller inte.

NTF i sig sjäv ger inte en rättighet överhuvudtaget.

Du förlitar dig fortfarande på att en av plattformarna står bakom det hela. Utan att dom går i god för någonting säger NTF ingenting annat än att det finns ett entry i blockchain.

Likadan med NTF anhängarnas babbel om cs skins och liknande. Utan Valves eller en annan publishers tillåtelse så ger en NTF absolut ingenting.

Du äger inte data, du äger inte art assets och du äger inte heller någon som helst copyright.

Bara för att du teoretiskt skulle kunna ha en ntf av ett CS skin så skulle inte du kunna kräva att det läggs till i Halo.

En tavla du köpt i en butik har ett faktiskt materiellt värde en NTF kan absolut inte likställas med detta.

Det närmast vi kan komma något liknande luftslott är personerna som köpta stjärnor för ett antal år sedan.

https://www.kopaenstjarna.se/?gclid=EAIaIQobChMItpD1kP7C9QIV9...

Trams som detta är exakt varför folk ogillar dagens scam om ntfer.

vi har sett skiten i flera årtionden förut och det är inget nytt under solen.

Buzzwords kommer inte att förändra synen på någonting när ingen av förespråkarna har kunnat påvisa ett endast användningsområde som inte redan kan genomföras med befintlig teknik.