Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det var en bil gällande tesla som kört i två år… Är det samma med en bil som gått lika långt men över 20 år?

Poängen är att det skulle göra bilarna mer eftertraktade på begagnatmarknaden och fler vågar köpa gamla.
Det är under förutsättning att det är knepigt att byta i dagsläget.

Bara för att det inte passar in för dig så finns det ingen anledning att misskreditera mig med "att jag gissar" när det fanns länkar om man läste inlägget.

Min poäng är att det inte behöver bytas batteri för att det är ett så litet problem. Idag slås det upp stort när en elbil behöver byta batteri eftersom det finns så få elbilar. Allt eftersom det blir fler så kommer media blåsa upp varje enskilt fall mindre och mindre. Dessutom så kommer det finnas massor med alternativ. Om man tycker elbil A inte går tillräckligt långt så kommer det finnas elbil B och elbil C att välja på.

Att sätta en sån standard baserat på hur situationen ser ut idag vore superknas eftersom situationen kommer se helt annorlunda ut om 5 år.

Se även Snajks svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, samtidigt är det ju som han säger. Batteriet är den överlägset dyraste komponenten i en elbil så att byta det för att få lite mer räckvidd eller liknande är ju inget som kommer att vara vanligt. Precis som det inte är så vanligt att byta motor i en fossilbil mot en nyare modell. Däremot kan det säkert bli så att man köper ett begagnat batteri från en krockad och skrotad bil av samma modell för att byta ett måndagsexemplar som bara höll i tio eller tjugotusen mil eller så, som med motorer i fossilbilar.

Absolut, men hur ser det ut om säg fem år eller tio år?
Då kanske batterier inte är lika dyra kontra resten av bilen.
Sen om det är standardiserat så kanske det kan finnas fler tillverkare av batterier och du behöver inte gå till märkesverkstäder för att byta osv.

Kan såklart bli en nackdel om alla måste komma överens och det hindrar innovationen för nya bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Bara för att det inte passar in för dig så finns det ingen anledning att misskreditera mig med "att jag gissar" när det fanns länkar om man läste inlägget.

Min poäng är att det inte behöver bytas batteri för att det är ett så litet problem. Idag slås det upp stort när en elbil behöver byta batteri eftersom det finns så få elbilar. Allt eftersom det blir fler så kommer media blåsa upp varje enskilt fall mindre och mindre. Dessutom så kommer det finnas massor med alternativ. Om man tycker elbil A inte går tillräckligt långt så kommer det finnas elbil B och elbil C att välja på.

Att sätta en sån standard baserat på hur situationen ser ut idag vore superknas eftersom situationen kommer se helt annorlunda ut om 5 år.

Se även Snajks svar.

Misskreditera?
Jag missade din länk ber om ursäkt för det. Men den var väl inte speciellt representativ för elbilsmarknaden och hur privatpersoner hanterar sin bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sen om det är standardiserat så kanske det kan finnas fler tillverkare av batterier och du behöver inte gå till märkesverkstäder för att byta osv.

Kan såklart bli en nackdel om alla måste komma överens och det hindrar innovationen för nya bilar.

Skall nog gå väldigt lång tid innan batteriet inte är en så pass stor del av en ny bils värde att det blir något man slänger in i en gammal bil för att ge den nytt liv. I takt med att batterierna blir billigare så lär ju även nybilspriserna sänkas så det kommer förmodligen fortsatt vara för dyrt att slänga in ett nytt batteri i en gammal bil jämfört med att köpa en ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skrivet av Wiinis:

Misskreditera?
Jag missade din länk ber om ursäkt för det. Men den var väl inte speciellt representativ för elbilsmarknaden och hur privatpersoner hanterar sin bil?

Eftersom batteriet i elbilar klarar bilens livslängd idag så kommer det såklart fortfaraned klara bilens livslängd om 5-10 år, med skillnaden att det tappat ännu mindre räckvidd än dagens batterier eftersom batteritekniken har utvecklats under dessa 5-10 år. Om du supermegagärna vill byta batteri kommer det alltid gå, men då får man vara beredd att betala dyrt, eftersom det kommer vara med undantag än regel.

Vad jag vet pratar vi inte om hur en privatperson hanterar sin elbil, utan hur vidare det är värt att byta ut ett batteri eller inte pga kapacitetstapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skall nog gå väldigt lång tid innan batteriet inte är en så pass stor del av en ny bils värde att det blir något man slänger in i en gammal bil för att ge den nytt liv. I takt med att batterierna blir billigare så lär ju även nybilspriserna sänkas så det kommer förmodligen fortsatt vara för dyrt att slänga in ett nytt batteri i en gammal bil jämfört med att köpa en ny bil.

Kanske kan slänga in ett gammalt teslabatteri i en Renault zoe och helt plötsligt har du fått mycket längre räckvidd än innan. Eller så blir det aldrig lönsamt för behovet finns inte…

Skrivet av Chippen2188:

Eftersom batteriet i elbilar klarar bilens livslängd idag så kommer det såklart fortfaraned klara bilens livslängd om 5-10 år, med skillnaden att det tappat ännu mindre räckvidd än dagens batterier eftersom batteritekniken har utvecklats under dessa 5-10 år. Om du supermegagärna vill byta batteri kommer det alltid gå, men då får man vara beredd att betala dyrt, eftersom det kommer vara med undantag än regel.

Vad jag vet pratar vi inte om hur en privatperson hanterar sin elbil, utan hur vidare det är värt att byta ut ett batteri eller inte pga kapacitetstapp.

Du missar att poängen är att om det är standardiserat så blir det inte så dyrt…
Men det är kanske så att du har rätt och att bilen åldras snabbare än batteriet. Vi får se om fem år vad som hänt.

Renault Zoe tappade 30% efter 20 000 mil.
https://insideevs.com/features/387950/renault-zoe-covered-300...

Edit: la till länk
Permalänk
Medlem

Men jösses. Här länkade jag bara till en artikel om nya batteribyte-stationer i Norge och genast så är ett dussin skeptiker direkt framme för att kritisera hela idén. Låt kineserna bygga dessa stationer, det är väl bra att det satsas på alternativa lösningar för elbilar, eller har detta (återigen)endast att göra med att batteribytes-depåerna är Made in China och automatiskt måste avvisas av Jante? Ingen som säger att just DU kommer använda dig utav dessa och det var heller ingen som frågade ifall du behövde det. Men stationerna kommer att finnas där utifall du någonsin behöver köra vidare på din långresa efter ett 5 minuters stopp istället för att ladda i 20-30 minuter. Valet är fritt, inget fel med det.

Lite samma grej med elbilar från Kina rent generellt. Rätt kul att läsa runt om Jante hit och Jante dit som bokstavligen tar illa upp för att kineserna "tränger in" på vår marknad. Och direkt ska det klagas på allt. Låt kineserna sälja sina bilar här, säger jag. Det kommer inte bara bredda utbudet av bilar, men även pressa priserna på alla traditionella tillverkares bilar såsom VW, Audi osv. Win win för oss konsumenter. Om inte de "udda" Asiatiska märkena existerade så skulle en VW elbil i mellanklassen förmodligen kosta en mille om några år med dagens utveckling. Jag gillar idén med de nya Kina-bilarna såsom MG, Aiways, Xpeng osv. Mycket bil för pengarna. Passar självklart inte alla, men de kommer nog nå ut till en stor målgrupp de närmaste åren. Speciellt med tanke på leasing-priserna.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Hämtade precis upp min bmw i3s från handlaren, blev positivt överraskad från hur jag mindes den från provkörningen. Ända är väl att stereon inte är i samma nivå som min förra bil (mercedes c-klass)

Permalänk
Medlem

Hur är prissättning tänkt vid byte av batteri?
Majoriteten av elbilsägare laddar ju innan batteriet är tomt och ser till att ständigt ha iaf mer än 30-50% och varför då åka in och byta batteri?
Kan inte heller se någon som helst fördel att byta batteri mot att ladda det man redan har, iaf inte för majoriteten.

Permalänk
Medlem

VW ID Buzz (kamouflerad) i Norge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

https://youtu.be/4i4tL-5NOpc

Väldigt mycket är annorlunda jämfört med de andra MEB-bilarna. Både i inredning och på utsidan. Jag trodde man skulle dela mera komponenter med id3/4. Indikerar för mig att priset kommer att dra iväg.
Men kan nog bli en storsäljare då den blir lite ensam i sitt segment

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dunde:

Väldigt mycket är annorlunda jämfört med de andra MEB-bilarna. Både i inredning och på utsidan. Jag trodde man skulle dela mera komponenter med id3/4. Indikerar för mig att priset kommer att dra iväg.
Men kan nog bli en storsäljare då den blir lite ensam i sitt segment

Det jag är mest nyfiken på är hur räckvidden blir med den där bjässen. Samma 77 kW's batteri som ID.4.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

https://youtu.be/4i4tL-5NOpc

Gillar generellt inte minibussar men denna är ju precis astuff

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Gillar generellt inte minibussar men denna är ju precis astuff

Håller helt med!
Men får konstiga blickar från frugan när jag tycker vi borde byta in vår för den här…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det jag är mest nyfiken på är hur räckvidden blir med den där bjässen. Samma 77 kW's batteri som ID.4.

såg att Björn nämnde i videon att den skulle få ett batteri över 100kW, var har du läst att den blir samma batteri?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Men jösses. Här länkade jag bara till en artikel om nya batteribyte-stationer i Norge och genast så är ett dussin skeptiker direkt framme för att kritisera hela idén. Låt kineserna bygga dessa stationer, det är väl bra att det satsas på alternativa lösningar för elbilar, eller har detta (återigen)endast att göra med att batteribytes-depåerna är Made in China och automatiskt måste avvisas av Jante? Ingen som säger att just DU kommer använda dig utav dessa och det var heller ingen som frågade ifall du behövde det. Men stationerna kommer att finnas där utifall du någonsin behöver köra vidare på din långresa efter ett 5 minuters stopp istället för att ladda i 20-30 minuter. Valet är fritt, inget fel med det.

Jante hit och jante dit, det har väl inget med saken att göra. Problemet är att det är ett bilmärke (och en modell?) som stöds, vilket gör det ytterst tveksamt att det kommer att lyckas. Visst kan ägarna kasta pengar på problemet och bygga en massa batteristationer även om det inte finns underlag för dem, men förr eller senare så håller det inte längre om inte just denna bil blir en rejäl hit. Eller förstås om de får med sig andra tillverkare.

Men fördelarna med denna modell är också rätt tveksamma. De skryter med att det bara tar tio minuter att byta batteri, men det är inte så stor skillnad mot att ladda batteriet, speciellt jämfört med moderna elbilar med avancerad laddning. Runt 20 minuter att gå från tjugo till åttio procent är ju inte så ovanligt och denna teknik kommer förstås att hamna i allt billigare modeller med tiden. Sen är ju kostnaden en fråga också, och vad jag läst så är det dyrare att byta batterierna än att snabbladda dem.

Citat:

Lite samma grej med elbilar från Kina rent generellt. Rätt kul att läsa runt om Jante hit och Jante dit som bokstavligen tar illa upp för att kineserna "tränger in" på vår marknad. Och direkt ska det klagas på allt. Låt kineserna sälja sina bilar här, säger jag. Det kommer inte bara bredda utbudet av bilar, men även pressa priserna på alla traditionella tillverkares bilar såsom VW, Audi osv. Win win för oss konsumenter. Om inte de "udda" Asiatiska märkena existerade så skulle en VW elbil i mellanklassen förmodligen kosta en mille om några år med dagens utveckling. Jag gillar idén med de nya Kina-bilarna såsom MG, Aiways, Xpeng osv. Mycket bil för pengarna. Passar självklart inte alla, men de kommer nog nå ut till en stor målgrupp de närmaste åren. Speciellt med tanke på leasing-priserna.

Ja, det är väl ingen som säger att de inte ska få finnas här på något sätt? Och de är absolut billiga och bidrar till att hålla nere priserna, men de är ju inte magiska på något sätt utan man får ju vad man betalar för någonstans ändå liksom. Leasing är väldigt billigt för att tillverkaren sponsrar den, sannolikt för att "få in en fot" på marknaden men även andra tillverkare gör ju det rätt ofta också. Men just nu behöver de ju inte riktigt göra det då allt ändå säljs.

Det är dock lätt att kolla priserna för leasing. MG ZS kostar exempelvis från 2850 i månaden nu, för 36 månader och 1000 mil per år, går upp till 3160 för 24 månaders avtal. Exempelvis en Peugeot 2008 kostar 2999 för 24 månader 1000 mil, Hyundai Kona, Opel Mokka med flera har liknande prisbild. Några hundralappar till så får man en bil som är lite mer premium, men också lite mindre, som id3 eller Born.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Cove:

såg att Björn nämnde i videon att den skulle få ett batteri över 100kW, var har du läst att den blir samma batteri?

"Bilen kommer också att komma i två olika axelavstånd. Till en början lanserar man den korta versionen som kommer att använda samma batteri som ID.4 med en användbar kapacitet på 77 kWh. En variant med förlängt axelavstånd introduceras 2023."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211104/v...

Min gissning är att 100 kW-batteriet kommer 2023.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

MG förklarar hur Marvel R:s AWD fungerar, den är helt enkelt bara AWD när man kör framåt, inte bakåt. Man menar på att man får 20km extra räckvidd genom att göra på det här sättet. Personligen så hade AWD inte varit prion för mig om jag tog en Marvel R Performance utan andra uppgraderingar, men kanske inte toppenbilen om det var just AWD som var intressant.

https://www.vibilagare.se/nyheter/mg-ber-om-ursakt-miss-med-f...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kanske skulle byta elavtal? Kan du få timdebitering istället så borde du få ner priset på natten rejält och då kan du ladda bra mycket billigare än någon laddningstjänst.

Om det vore så enkelt Timdebitering löser ett problem men skapar samtidigt ett helt gäng nya problem som behöver lösas för att det ska vara värt det. (2x hemarbete, dum varmvattenberedare direktverkande el, 3x värmepumpar (stort hus och garage), etc etc).

Jag har som nämnt i en annan tråd alltid kört på bundet elavtal tidigare, men tyckte att 30-35öre/kWh för 3års fast pris (dec 2020) var "alldeles för dyrt" mot de 20öre/kWh jag band mig på istället (9mån). Inväntar bara att marknaden ska falla tillbaka till mer normala nivåer, sen löser det sig

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Norska Motor och NAF håller just nu på med ett jättestort räckviddstest med en herrans massa bilar: https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidd...

Artikeln uppdateras löpande. Rätt intressant, det är många populära modeller med, både 2WD och 4WD-versioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Norska Motor och NAF håller just nu på med ett jättestort räckviddstest med en herrans massa bilar: https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidd...

Artikeln uppdateras löpande. Rätt intressant, det är många populära modeller med, både 2WD och 4WD-versioner.

Tycker det är lite konstigt att de inte skriver hur stort batteri respektive bil har. Men ska bli intressant att se hur de presterar. Jag kommer främst följa Cupran då jag beställt en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tycker det är lite konstigt att de inte skriver hur stort batteri respektive bil har. Men ska bli intressant att se hur de presterar. Jag kommer främst följa Cupran då jag beställt en sådan.

Glömd det, jag såg fel...

Permalänk
Medlem

Dom har iaf skrivit modellen, t.ex. Polestar 2 LR Single Motor så får man kan gå in å kolla själv Inte heller hastighet, men verkar vara olika typer av vägar så är väl blandat. Själv kollar jag på Ioniq 5 4WD mest, 23% kvar efter 300 km anser jag vara fullt dugligt.

Lite tråkigt med Volvo C40 som har 25% kvar efter 250 km. Volvo har verkligen inte satsat på elbilar än. Alltid kört Volvo, det här är första gången jag beställt ett annat märke!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då är vi två, men jag ser inte den på kartan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Då är vi två, men jag ser inte den på kartan?

Hittade den inte heller, men den ligger antagligen i jätteklumpen av bilar längst norrut. Men det spelar ju inte jättestor roll förstås för den levererar ju inte siffror iaf, så den är uppenbart med.

EDIT: Kolla igenom alla taggar noggrant och inzoomat två gånger nu. Cupran har ingen tag. Jaja, strunt samma det är ju ändå tabellen som är intressant och vad de sedan skriver om respektive bil efter testet är gjort.

Permalänk
Medlem

@Svantesson666:

Har du fått bekräftat leveransdatum än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

@Svantesson666:

Har du fått bekräftat leveransdatum än?

Jag beställde den 2021-11-15 och fick nu i veckan veta att preliminär byggstart är vecka 5 och leverans vecka 10. Men de räknade med att den förmodligen blir lite sen. Inte direkt förvånande när hela Europa (mig själv inräknad) har drabbats av covid. Men innan mars är till ända räknar jag nog ändå med att det ska stå en Cupra på parkeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Finns även Björn Nylands excellenta tester. Hans resultat hittas här:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns även Björn Nylands excellenta tester. Hans resultat hittas här:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Jodå, det har jag koll på. Men här är det ju ett 30-tal bilar under samma förutsättningar

Intressant med Ioniq 5 AWD, dom har en på 19" och en på 20". Förbrukningen är konstant högre på bilen med 20" men den visar att den kommer längre än 19". Räknar man ut % av WLTP på siffrorna som visas så hamnar 19" på 80% av WLTP medan 20" hamnar på 88%.. Jättekonstigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jodå, det har jag koll på. Men här är det ju ett 30-tal bilar under samma förutsättningar

Intressant med Ioniq 5 AWD, dom har en på 19" och en på 20". Förbrukningen är konstant högre på bilen med 20" men den visar att den kommer längre än 19". Räknar man ut % av WLTP på siffrorna som visas så hamnar 19" på 80% av WLTP medan 20" hamnar på 88%.. Jättekonstigt

Ja. Synd att en är "tatt av". Måste fått nåt fel eller nåt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600