Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast bonusen lär ju inte brinna inne, i så fall brinner den inne när du köper den av bilhandlaren också, ägarbyte som ägarbyte liksom...

Ja, det är så reglerna är utformande. Flera bilar som ligger på Blocket är demo-bilar som man kan köpa och få leverans om x antal månader. En Ioniq 5 från Holmgrens Bil var uppe i diskussion i Ioniq 5-gruppen på Facebook här om dagen. Där visade det sig att Holmgrens har inget intresse av att sälja bilen förren om tidigast 5 månader men genom att ha den på Blocket kommer potentiella kunder och kollar på den, så kan dom sälja en ny Ioniq 5 istället, som bestälsl av Hyundai.

Såg försig någon bil där också som såldes av en handlare men slog man på regnummet så ägdes den av Hyundai, som är producent, inte ägare/brukare. så man kanske rundar det på det viset. Det var en Ioniq 5 Essential med lilla batteriet för 479 900kr. Kan man få bonus på den så är det en helt ny Ioniq 5 för runt 400K, om någon är sugen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, det är så reglerna är utformande. Flera bilar som ligger på Blocket är demo-bilar som man kan köpa och få leverans om x antal månader. En Ioniq 5 från Holmgrens Bil var uppe i diskussion i Ioniq 5-gruppen på Facebook här om dagen. Där visade det sig att Holmgrens har inget intresse av att sälja bilen förren om tidigast 5 månader men genom att ha den på Blocket kommer potentiella kunder och kollar på den, så kan dom sälja en ny Ioniq 5 istället, som bestälsl av Hyundai.

Såg försig någon bil där också som såldes av en handlare men slog man på regnummet så ägdes den av Hyundai, som är producent, inte ägare/brukare. så man kanske rundar det på det viset. Det var en Ioniq 5 Essential med lilla batteriet för 479 900kr. Kan man få bonus på den så är det en helt ny Ioniq 5 för runt 400K, om någon är sugen

Jo, fast nu talas det om olika saker. Visserligen visste jag inte att ett ägarbyte efter påställning gjorde att ingen bonus betalas ut, men det förändrar inte faktum i det case som diskuterats. En "demobil" är inte samma sak som en "lagerbil". Ditt påstående gjorde gällande att man oftast inte kan privatleasa lagerbilar, vilket inte har något som helst att göra med klimatbonusen. Om nu en handlare har ställt på bilen, så kommer handlaren varken sälja bilen som ett kontantköp eller privatleasing innan bonusen blivit utbetald (om man inte en köpare går med på att vaska klimatbonusen). Bilar som står i hallen är i normalfallet aldrig påställda och kan således rent teoretiskt säljas till en privatperson eller till ett kreditbolag för en privatleasing.

Permalänk
Medlem

Runt 9k för ev6 gt kia privatleasing hörde jag idag. Lev 12 mån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, fast nu talas det om olika saker. Visserligen visste jag inte att ett ägarbyte efter påställning gjorde att ingen bonus betalas ut, men det förändrar inte faktum i det case som diskuterats. En "demobil" är inte samma sak som en "lagerbil". Ditt påstående gjorde gällande att man oftast inte kan privatleasa lagerbilar, vilket inte har något som helst att göra med klimatbonusen. Om nu en handlare har ställt på bilen, så kommer handlaren varken sälja bilen som ett kontantköp eller privatleasing innan bonusen blivit utbetald (om man inte en köpare går med på att vaska klimatbonusen). Bilar som står i hallen är i normalfallet aldrig påställda och kan således rent teoretiskt säljas till en privatperson eller till ett kreditbolag för en privatleasing.

Jag jobbar inte i branchen, jag fick nej av två firmor när jag frågade om elbilar dom hade i lager och av nr 2 fick jag det svaret jag skrev. Att du säger att det minsann går förändrar nog inte deras ståndspunkt. Det finns säkert båda delarna

Skrivet av Daniel75:

Runt 9k för ev6 gt kia privatleasing hörde jag idag. Lev 12 mån...

Oj! Ja, ska man ha nästan 600 hk så..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det känns som miljöbonusen blir en subventionering för bilhandlarnas demobilar. Ganska sjukt att de kan ha bilar rulla lite över 6 månader, plocka ut bonus och sedan sälja den nedsatt 70k och då haft en gratis demobil. Nu har jag inte räknat på kronan så det kanske sänks lite mer, men principen blir ändå att det blir en väldigt liten kostnad att ha demobil. Demobilar på bensin/diesel har man ju alltid kunnat göra riktigt bra köp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det känns som miljöbonusen blir en subventionering för bilhandlarnas demobilar. Ganska sjukt att de kan ha bilar rulla lite över 6 månader, plocka ut bonus och sedan sälja den nedsatt 70k och då haft en gratis demobil. Nu har jag inte räknat på kronan så det kanske sänks lite mer, men principen blir ändå att det blir en väldigt liten kostnad att ha demobil. Demobilar på bensin/diesel har man ju alltid kunnat göra riktigt bra köp på.

Ja, fast det stämmer väl ändå inte. Om nu inte folk är så blåögda att de inte vet att man får en klimatbonus och det därmed kostar exakt lika mycket att beställa en sprillans ny. Om det inte är så att det är extremt långa leveranstider, och folk därför är beredda att betala mer för att få en bil på studs, så kommer man inte kunna sälja en demobil där man endast dragit av klimatbonusen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, fast det stämmer väl ändå inte. Om nu inte folk är så blåögda att de inte vet att man får en klimatbonus och det därmed kostar exakt lika mycket att beställa en sprillans ny. Om det inte är så att det är extremt långa leveranstider, och folk därför är beredda att betala mer för att få en bil på studs, så kommer man inte kunna sälja en demobil där man endast dragit av klimatbonusen...

Ja men ändå så ser man annonser med demobilar sänkta ungefär 70k från nypris. Sen ska du inte överskatta folks förnuft när det gäller att handla dyra saker, och många människor lyssnar och litar på säljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Jag beställde i Augusti. Förväntad leverans Maj/juni. Självklart otroligt segt att behöva vänta så länge men i slutändan bra för mig då jag hunnit sälja den gamla bilen utan att behöva rea ut den (fick 30k mer på blocket än vad handlaren gav i inbyte) och sen god tid att spara ihop extra pengar till kontantinsats.

Man sparar tydligen väldigt mycket pengar på att inte ha bil har jag upptäckt Men särskilt bekvämt är det ju inte.

Kostnad för bil beror ju också på vilken bil man har. Min iD4 som jag kört 1700 mil är värd mera nu om man ska tro Blockets priser än vad den kostade ny

Permalänk
Medlem

Man slipper ju samtidigt säkerheten med om det finns pengar för bonusen efter 6 månader, samt att man får ta del av det redan på en gång med en demo-bil, samtidigt som det då kräver lägre lån och lägre insats. (Har man inte marginal för att vänta på de pengarna i ett halvår så bör man ju inte köpa en ny bil dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hårda var kanske fel ord, men betydligt mer omständigt än vad jag trodde där de vill ha diverse intyg. Antar att 8 av 10 i kreditvärdighet inte anses vara så säkert som jag trodde.

Vad var det för intyg du behövde visa? När jag leasade min E-niro hör i november förra året upplevde jag inga som helst bekymmer med affären. Behövde inte visa upp något annat än körkortet när jag skrev på avtalet med Santander vilka Kia använder sig av.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

På tal om privatleasing, jag blev lite förvånad över hur pass hårda de verkar vara för att man ska få leasa en bil. Inga betalningsanmärkningar, inga skulder och ganska bra årslön med tillsvidareanställning, och ändå verkar det vara lite smått problem.

Är det skillnad på bolag och bolag? Tänker om man inte kan leasa en bil på ett ställe via deras finanspartner, så kanske det går via någon annan, eller man får samma resultat?

Hade inga problem med JyskeBank som Peugeot använder sig av. Dock har jag inte stora skulder och bra lön.
Men du får ett UC utdrag om det har gjorts kreditkontroll på dig. Där kan du se utvärderingen av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Hade inga problem med JyskeBank som Peugeot använder sig av. Dock har jag inte stora skulder och bra lön.
Men du får ett UC utdrag om det har gjorts kreditkontroll på dig. Där kan du se utvärderingen av dig.

Peugeot använde DNB Bank för mig allefall.
Fast räkningen kommer i Kivra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Peugeot använde DNB Bank för mig allefall.
Fast räkningen kommer i Kivra.

Ja du har rätt. Det stod Jyskebank på kalkylen jag fick ut och ser nu att det var DnB som hade gjort förfrågning hos UC.

Permalänk
Medlem

NIO har precis öppnat upp första batteribyte-stationen. Det tar fem minuter att få batteriet utbytt mot ett med 90 procents laddnivå. Stationen klarar tolv byten per timme.

http://www.vibilagare.se/nyheter/nio-et5-pa-vag-till-sverige-...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SweViver:

NIO har precis öppnat upp första batteribyte-stationen. Det tar fem minuter att få batteriet utbytt mot ett med 90 procents laddnivå. Stationen klarar tolv byten per timme.

http://www.vibilagare.se/nyheter/nio-et5-pa-vag-till-sverige-...

Njae,
Jag är fortsatt skeptisk. Det blir otroligt mycket billigare och smidigare att ladda hemma (för dem som kan). Enligt mig bygger det tilltänkta behovet av "bytesstationer" på att man fastnat i ett gammalt tänk. Där man förutsätter att man likt ICE bilister alltid måste åka till en separat plats och tanka, oavsett om man bara kör några mil om dagen.

Alla BEV bilister måste inte åka till annan plats för att ladda varje gång. Trafiken på dessa stationer blir därför otroligt mycket lägre per såld BEV bil än vad antalet besök på en tankstation blir per såld ICE bil.

Betänk att en sådan bytesstation också måste ha betydligt mer infrastruktur och utrustning runt sig än en laddstation, utöver att den fortfarande kommer behöva "dra" lika mycket ström från elnätet. Så det kommer med stor sannolikhet bli dyrare än att ladda på snabbladdare. Vilket ytterligare minskar dess attraktionskraft.

Om vi tar mig och kollegorna (jag vet, extremt litet urval) så laddar vi nästan aldrig på publika laddstationer. Jag har en aktionsradie på 25 mil på sommaren och åtminstone 15 mil på vintern där jag kan åka till destinationen och hinner hem igen utan att behöva och stanna och ladda längs vägen. Finns det destinationsladdning så kan jag köra 50 respektive 30 mil. Det täcker med råge in 99% av mina bilresor. Jag har hittills kört strax över 1100 mil med min bil, då har jag behövt stannat och ladda på snabbladdare längs vägen 2 gånger. Resten av gångerna har jag antingen kunnat ladda upp hemma eller på min destination under natten.

Jämför det med en likvärdig bensin/diesel bil där jag hade behövt tanka åtminstone 15-20 gånger under dessa 1100 mil. Åker jag mer än 50 mil i sträck så kommer jag ändå vilja stanna och äta längs vägen. Det räcker nog med 30 mil i ärlighetens namn. Då kan jag lika bra ladda billigare men lite långsammare på en snabbladdningsstion istället för att betala extra för ett snabbt batteribyte.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Njae,
Jag är fortsatt skeptisk. Det blir otroligt mycket billigare och smidigare att ladda hemma (för dem som kan). Enligt mig bygger det tilltänkta behovet av "bytesstationer" på att man fastnat i ett gammalt tänk. Där man förutsätter att man likt ICE bilister alltid måste åka till en separat plats och tanka, oavsett om man bara kör några mil om dagen.

Alla BEV bilister måste inte åka till annan plats för att ladda varje gång. Trafiken på dessa stationer blir därför otroligt mycket lägre per såld BEV bil än vad antalet besök på en tankstation blir per såld ICE bil.

Betänk att en sådan bytesstation också måste ha betydligt mer infrastruktur och utrustning runt sig än en laddstation, utöver att den fortfarande kommer behöva "dra" lika mycket ström från elnätet. Så det kommer med stor sannolikhet bli dyrare än att ladda på snabbladdare. Vilket ytterligare minskar dess attraktionskraft.

Om vi tar mig och kollegorna (jag vet, extremt litet urval) så laddar vi nästan aldrig på publika laddstationer. Jag har en aktionsradie på 25 mil på sommaren och åtminstone 15 mil på vintern där jag kan åka till destinationen och hinner hem igen utan att behöva och stanna och ladda längs vägen. Finns det destinationsladdning så kan jag köra 50 respektive 30 mil. Det täcker med råge in 99% av mina bilresor. Jag har hittills kört strax över 1100 mil med min bil, då har jag behövt stannat och ladda på snabbladdare längs vägen 2 gånger. Resten av gångerna har jag antingen kunnat ladda upp hemma eller på min destination under natten.

Jämför det med en likvärdig bensin/diesel bil där jag hade behövt tanka åtminstone 15-20 gånger under dessa 1100 mil. Åker jag mer än 50 mil i sträck så kommer jag ändå vilja stanna och äta längs vägen. Det räcker nog med 30 mil i ärlighetens namn. Då kan jag lika bra ladda billigare men lite långsammare på en snabbladdningsstion istället för att betala extra för ett snabbt batteribyte.

Jag är också väldigt skeptisk till att detta kommer att lyckas. Men i teorin finns det ju en del fördelar förstås. Exempelvis de som inte kan ladda hemma eller så, och förstås snabbheten. Men problemet är att det inte är en öppen standard, vad jag vet, och således kommer de inte kunna finansiera tillräckligt många bytesstationer för att det ska bli ett reellt alternativ.

Sen håller jag absolut med om att hela grejen känns som de är fast i det förflutna, lite som med vätgasvurmarna. Ett väldigt fokus på laddningstiden när det är en icke-fråga för de flesta. Men det är ju en vanlig tankevurpa. Jag har läst flera biljournalister som kommit fram till att elbilar inte är något att ha för att de fick stå i kö vid en laddare eller för att laddaren de tänkte sig var trasig eller något liknande.

Men snabbladdare längs stora vägar behövs förstås, mer än idag, om elbilen ska fungera även för längre semesterresor och så. Och vill man att fler än de med eget garage eller fast parkering ska kunna ha elbil så behövs det fler långsamma laddare där folk bor. Sätt en laddare i varje lyktstolpe eller annan gatubelysning i städerna bara, elen är dragen redan och det hade gjort att 10-20% av alla gatuparkeringar hade laddmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är också väldigt skeptisk till att detta kommer att lyckas. Men i teorin finns det ju en del fördelar förstås. Exempelvis de som inte kan ladda hemma eller så, och förstås snabbheten. Men problemet är att det inte är en öppen standard, vad jag vet, och således kommer de inte kunna finansiera tillräckligt många bytesstationer för att det ska bli ett reellt alternativ.

Sen håller jag absolut med om att hela grejen känns som de är fast i det förflutna, lite som med vätgasvurmarna. Ett väldigt fokus på laddningstiden när det är en icke-fråga för de flesta. Men det är ju en vanlig tankevurpa. Jag har läst flera biljournalister som kommit fram till att elbilar inte är något att ha för att de fick stå i kö vid en laddare eller för att laddaren de tänkte sig var trasig eller något liknande.

Men snabbladdare längs stora vägar behövs förstås, mer än idag, om elbilen ska fungera även för längre semesterresor och så. Och vill man att fler än de med eget garage eller fast parkering ska kunna ha elbil så behövs det fler långsamma laddare där folk bor. Sätt en laddare i varje lyktstolpe eller annan gatubelysning i städerna bara, elen är dragen redan och det hade gjort att 10-20% av alla gatuparkeringar hade laddmöjligheter.

Kan vi hoppas på att det kommer en standard för att byta batteri oavsett bilmärke?
Borde bli billigare att byta gamla batterier än vad det är idag. Eller det är kanske ingen big-deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan vi hoppas på att det kommer en standard för att byta batteri oavsett bilmärke?
Borde bli billigare att byta gamla batterier än vad det är idag. Eller det är kanske ingen big-deal?

Tror inte att det finns någon direkt poäng i det, batterier är redan idag tillräckligt bra för att komma riktigt långt på: https://alltomelbil.se/hur-mar-batteriet-i-en-tesla-som-gatt-...

Och utvecklingen av batterier går ursnabbt nu, så alla exempel man läser om där bilarna har gått si och så långt, som i länken ovan, är worst case-scenario idag, det kan bara bli bättre.

Att tillverka 2-3 batterier per elbil blir också ganska omiljövänligt. Batteriet är den stora miljöboven i elbilarna idag och att tilverka, säg 1,5 batterier per elbil, så att man har några i lager jämt, gör ju inte kalkylen bättre. Även här kommer det såklart bli bättre, men jag tror utvecklingen av batterier som hållare längre, klarar snabbare laddning och och kommer längre går fortare.

Det ska vara vid olycker eller liknande där batteripacket tagit skada och behöver bytas ut för en säker färd som en standard kan vara bra. Och visst, en standard skulle knappast skada, men nog svårt när alla bilar ser olika ut och har olika stora batterier etc. T.ex. Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 bygger på samma plattform men har olika storlekar på batteriet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tror inte att det finns någon direkt poäng i det, batterier är redan idag tillräckligt bra för att komma riktigt långt på: https://alltomelbil.se/hur-mar-batteriet-i-en-tesla-som-gatt-...

Och utvecklingen av batterier går ursnabbt nu, så alla exempel man läser om där bilarna har gått si och så långt, som i länken ovan, är worst case-scenario idag, det kan bara bli bättre.

Att tillverka 2-3 batterier per elbil blir också ganska omiljövänligt. Batteriet är den stora miljöboven i elbilarna idag och att tilverka, säg 1,5 batterier per elbil, så att man har några i lager jämt, gör ju inte kalkylen bättre. Även här kommer det såklart bli bättre, men jag tror utvecklingen av batterier som hållare längre, klarar snabbare laddning och och kommer längre går fortare.

Det ska vara vid olycker eller liknande där batteripacket tagit skada och behöver bytas ut för en säker färd som en standard kan vara bra. Och visst, en standard skulle knappast skada, men nog svårt när alla bilar ser olika ut och har olika stora batterier etc. T.ex. Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 bygger på samma plattform men har olika storlekar på batteriet.

Nu handlade det inte om laddning utan när batteriet är så pass dåligt att du vill byta till ett nytt.
Tror det kan finnas en bra marknad för begagnade batterier. T ex för att koppla på hemma om du har solceller och vill spara elen till senare.

Storleken på batteriet kvittar väl? Du får anpassa helt enkelt, men som sagt det finns kanske inget behov av att bygga för att kunna batteri enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae,
Jag är fortsatt skeptisk. Det blir otroligt mycket billigare och smidigare att ladda hemma (för dem som kan). Enligt mig bygger det tilltänkta behovet av "bytesstationer" på att man fastnat i ett gammalt tänk. Där man förutsätter att man likt ICE bilister alltid måste åka till en separat plats och tanka, oavsett om man bara kör några mil om dagen.

Alla BEV bilister måste inte åka till annan plats för att ladda varje gång. Trafiken på dessa stationer blir därför otroligt mycket lägre per såld BEV bil än vad antalet besök på en tankstation blir per såld ICE bil.

Betänk att en sådan bytesstation också måste ha betydligt mer infrastruktur och utrustning runt sig än en laddstation, utöver att den fortfarande kommer behöva "dra" lika mycket ström från elnätet. Så det kommer med stor sannolikhet bli dyrare än att ladda på snabbladdare. Vilket ytterligare minskar dess attraktionskraft.

Om vi tar mig och kollegorna (jag vet, extremt litet urval) så laddar vi nästan aldrig på publika laddstationer. Jag har en aktionsradie på 25 mil på sommaren och åtminstone 15 mil på vintern där jag kan åka till destinationen och hinner hem igen utan att behöva och stanna och ladda längs vägen. Finns det destinationsladdning så kan jag köra 50 respektive 30 mil. Det täcker med råge in 99% av mina bilresor. Jag har hittills kört strax över 1100 mil med min bil, då har jag behövt stannat och ladda på snabbladdare längs vägen 2 gånger. Resten av gångerna har jag antingen kunnat ladda upp hemma eller på min destination under natten.

Jämför det med en likvärdig bensin/diesel bil där jag hade behövt tanka åtminstone 15-20 gånger under dessa 1100 mil. Åker jag mer än 50 mil i sträck så kommer jag ändå vilja stanna och äta längs vägen. Det räcker nog med 30 mil i ärlighetens namn. Då kan jag lika bra ladda billigare men lite långsammare på en snabbladdningsstion istället för att betala extra för ett snabbt batteribyte.

Instämmer i "skeptiska kören" Har laddat kanske 10ggr totalt på Ionity/Circle K vid långresor. Brukar finnas bra med alternativ längs med motovägarna och nästan alltid i anslutning till en mack eller restaurang. Man stannar, pluggar i och sen går in på dass, köper nått att käka och sen beroende på hur snabbt det går kanske man slår igång youtube i 10min innan man rullar vidare igen. I princip all annan laddning sker hemma.

Jag antar att du menar att det är "otroligt mycket billigare att ladda hemma" än att byta batteri? Just nu är det bara marginellt billigare att ladda hemma för min del än att ladda på Ionity (betalar 3,53kr/kWh på Ionity med Plugsurfing).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dimman:

Instämmer i "skeptiska kören" Har laddat kanske 10ggr totalt på Ionity/Circle K vid långresor. Brukar finnas bra med alternativ längs med motovägarna och nästan alltid i anslutning till en mack eller restaurang. Man stannar, pluggar i och sen går in på dass, köper nått att käka och sen beroende på hur snabbt det går kanske man slår igång youtube i 10min innan man rullar vidare igen. I princip all annan laddning sker hemma.

Jag antar att du menar att det är "otroligt mycket billigare att ladda hemma" än att byta batteri? Just nu är det bara marginellt billigare att ladda hemma för min del än att ladda på Ionity (betalar 3,53kr/kWh på Ionity med Plugsurfing).

Ja jag syftade primärt i jämförelse med bytesstationer - men det stämmer även i jämförelse med att ladda ute. Nu har du visserligen väldigt bra priser, till och med Tesla brukar ligga över 4:- /Kwh numera Med spotpris per timme så betalade vi i snitt 2,05:- /Kwh i december månad, ink. alla rörliga kostnader för både överföring och förbrukning. Historiskt har det legat närmare 1:- /Kwh. Så det är en rejäl skillnad, även i elområde 3.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Nu handlade det inte om laddning utan när batteriet är så pass dåligt att du vill byta till ett nytt.
Tror det kan finnas en bra marknad för begagnade batterier. T ex för att koppla på hemma om du har solceller och vill spara elen till senare.

Storleken på batteriet kvittar väl? Du får anpassa helt enkelt, men som sagt det finns kanske inget behov av att bygga för att kunna batteri enkelt.

Behovet är inte obefintligt men väldigt litet. Batterierna håller normalt "bilens livslängd", å andra sidan kanske livslängden på bilen är ganska beroende av batteriets livslängd förstås. Men som med mycket annat så handlar det inte om ifall det är görbart utan ifall det är ekonomiskt försvarbart att göra det. Säg att du har fått rätt kassa batterier som är slut (sen handlar det förstås om när de bedöms vara slut, någon kanske är intresserad av att köpa en gammal elbil billigt även om räckvidden knappt är hälften av när den var ny) efter 15-20K mil, hur mycket är den bilen som gått så långt värd? Är det rimligt att lägga säg 50000 på ett nytt batteri till en så gammal bil? För en lyxig bil kan det ju vara det, men dagens sjuka begagnatpriser på elbilar lär väl inte hålla i all evighet. Sen lär det ju hända ändå, jag har polare som fått motorn på sin bil bytt av försäkringsbolaget för drygt 40000 när de bedömde att bilen var värd knappt 50000, men de flesta bilar och deras motorer och batterier håller ju längre än så även om det alltid kan finnas måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nu handlade det inte om laddning utan när batteriet är så pass dåligt att du vill byta till ett nytt.
Tror det kan finnas en bra marknad för begagnade batterier. T ex för att koppla på hemma om du har solceller och vill spara elen till senare.

Storleken på batteriet kvittar väl? Du får anpassa helt enkelt, men som sagt det finns kanske inget behov av att bygga för att kunna batteri enkelt.

huh? Om du har tappat 12% på 50 000 mil så finns det knappast behov av "att vilja byta till ett nytt"? Om batterier dessutom utvecklas, vilket dom gör, så att dom slits mindre vid laddning osv så minskar det ju risken ytterligare att man vill byta ut sitt batteri? Ang marknad för slitna batterier behöver du inte tro, det finns.

Klart storleken spelar roll. Alla bilar ser ju olika ut och batteripacken är sällan helt fyrkantiga. Tillverkarna petar ju in batterier här och där och det är olika typer av utrymmen inne i bilarna för det. Om alla ska anpassa sig så får ju vissa åka runt med tomma utrymmen som hade kunnat fyllas med battericeller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja jag syftade primärt i jämförelse med bytesstationer - men det stämmer även i jämförelse med att ladda ute. Nu har du visserligen väldigt bra priser, till och med Tesla brukar ligga över 4:- /Kwh numera Med spotpris per timme så betalade vi i snitt 2,05:- /Kwh i december månad, ink. alla rörliga kostnader för både överföring och förbrukning. Historiskt har det legat närmare 1:- /Kwh. Så det är en rejäl skillnad, även i elområde 3.

Jo det är sant. Nu tillhör jag visserligen elområde 4, men hade fram till och med september förra året ett bundet pris på ~20öre/kWh. Nu däremot ligger det närmre 200öre/kWh. Lägger man sen på skatt och nätavgifter så landar vi på över 3kr/kWh så för min del skiljer det ett par hotdogs mellan att ladda på Ionity eller hemma

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Jo det är sant. Nu tillhör jag visserligen elområde 4, men hade fram till och med september förra året ett bundet pris på ~20öre/kWh. Nu däremot ligger det närmre 200öre/kWh. Lägger man sen på skatt och nätavgifter så landar vi på över 3kr/kWh så för min del skiljer det ett par hotdogs mellan att ladda på Ionity eller hemma

Du kanske skulle byta elavtal? Kan du få timdebitering istället så borde du få ner priset på natten rejält och då kan du ladda bra mycket billigare än någon laddningstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

huh? Om du har tappat 12% på 50 000 mil så finns det knappast behov av "att vilja byta till ett nytt"? Om batterier dessutom utvecklas, vilket dom gör, så att dom slits mindre vid laddning osv så minskar det ju risken ytterligare att man vill byta ut sitt batteri? Ang marknad för slitna batterier behöver du inte tro, det finns.

Klart storleken spelar roll. Alla bilar ser ju olika ut och batteripacken är sällan helt fyrkantiga. Tillverkarna petar ju in batterier här och där och det är olika typer av utrymmen inne i bilarna för det. Om alla ska anpassa sig så får ju vissa åka runt med tomma utrymmen som hade kunnat fyllas med battericeller.

Fast är det där riktiga siffror eller något du gissar? Jag har ingen aning om vad min bil kommer ha för räckvidd om t ex fem år.
Sen kan det ju vara så att jag om fem år vill byta batteri för det finns bättre batterier och jag får längre räckvidd. Då hade det ju varit trevligt att det inte kostade skjortan att byta batteri, mer än materialkostnaden.

Därav ordet standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sen kan det ju vara så att jag om fem år vill byta batteri för det finns bättre batterier och jag får längre räckvidd. Då hade det ju varit trevligt att det inte kostade skjortan att byta batteri, mer än materialkostnaden.

Därav ordet standard

Billtillverkare har inte kunnats enas om en standard på något så pissenkelt som antal bultar/bultdiameter för att skruva fast hjulen på bilen, finns bokstavligen ett dussintals standarder för det

Så något så "komplext" som bästa utformningen på ett batteripack? Nej det kommer inte hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Fast är det där riktiga siffror eller något du gissar? Jag har ingen aning om vad min bil kommer ha för räckvidd om t ex fem år.
Sen kan det ju vara så att jag om fem år vill byta batteri för det finns bättre batterier och jag får längre räckvidd. Då hade det ju varit trevligt att det inte kostade skjortan att byta batteri, mer än materialkostnaden.

Därav ordet standard

Men vadå något jag gissar? Klickade du inte på länken i mitt första inlägg? Där står det att bilen hade tappat 12,6% efter 50 000 mil. Det är ingen "gissning".

Eller så byter du bil då och låter någon annan ta över din nuvarande. Eller du kanske brukar/brukade byta motor på bilen när du ville ha mer hästar/lägre förbrukning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Men vadå något jag gissar? Klickade du inte på länken i mitt första inlägg? Där står det att bilen hade tappat 12,6% efter 50 000 mil. Det är ingen "gissning".

Eller så byter du bil då och låter någon annan ta över din nuvarande. Eller du kanske brukar/brukade byta motor på bilen när du ville ha mer hästar/lägre förbrukning?

Det var en bil gällande tesla som kört i två år… Är det samma med en bil som gått lika långt men över 20 år?

Poängen är att det skulle göra bilarna mer eftertraktade på begagnatmarknaden och fler vågar köpa gamla.
Det är under förutsättning att det är knepigt att byta i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Det var en bil gällande tesla som kört i två år… Är det samma med en bil som gått lika långt men över 20 år?

Poängen är att det skulle göra bilarna mer eftertraktade på begagnatmarknaden och fler vågar köpa gamla.
Det är under förutsättning att det är knepigt att byta i dagsläget.

Tja, samtidigt är det ju som han säger. Batteriet är den överlägset dyraste komponenten i en elbil så att byta det för att få lite mer räckvidd eller liknande är ju inget som kommer att vara vanligt. Precis som det inte är så vanligt att byta motor i en fossilbil mot en nyare modell. Däremot kan det säkert bli så att man köper ett begagnat batteri från en krockad och skrotad bil av samma modell för att byta ett måndagsexemplar som bara höll i tio eller tjugotusen mil eller så, som med motorer i fossilbilar.