Veckans fråga: Har du en 3D-skrivare?

Permalänk
Medlem

3D printern har verkligen varit perfekt till mitt intresse för Sim racing då jag kunnat rita och bygga massa roliga saker senast blev det min egen ratt.

https://drive.google.com/file/d/19zHaLeh5kvX4IGQkocd7w1Wg1VMUVxDP/view?usp=sharing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deth20:

Ser iaf ut som slutsteget är att testa klipper
Funkar display plus encoder då?

Jadå display och encodern fungerar bra med Klipper. Enda jag inte fick att fungera även efter massa försök va Z-offset i config filen så slutade med att jag gjorde ett Macro som justerar min Z offset vid varje utskrift.

Generellt så tycker jag inte heller moddarna gjort någon större skillnad i kvaliten på utskrifterna mot när den va orginal då jag alltid varit nöjd med den. Men drivar och klipper har gjort den tyst och snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Har du en 3D skrivare? - Nej
Skulle du ta emot en ifall du fick den gratis - Nej
Skulle du ta emot den om du fick betalt - Kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jahapp ert fel att man blev man sugen på att bygga en Voron 2.4 nu
Var köpte ni delar/kit ifrån och vad blev kostanden?
Jag har sett kitt på Aliexpress från 3800:- till andra som kostar över 12k

Haha ja du kan tacka oss sedan
Jag har en selfsourced 2.4 och en 2.4 med delar från https://magicphoenix.xyz/ och https://fermio.xyz/ samt en LDO V0.1 och håller på att knåpa ihop en Enraged rabbit carrot feeder.

Du kan räkna 11-17k någonstans För en 2.4
https://caribou3d.com/en/voron-v24/883-ldo-voron-24-printer-k...
är ganska prisvärt om man ser till vilka extras som ingår.
Voron har en riktigt trevlig Discord med.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mr_Lazy:

Intressant. Vad fick dig att välja det från början och vad gjorde att förväntan inte mötte verkligheten?

I första hand ville jag komma bort från mitt dåvarande jobb eftersom jag hade kämpat med isolering, depression och PTSD i många år. Tyckte att 3D verkade spännande och blev inspirerad när jag besökte skolan för intervju, men insåg ganska snart efter start att jag överskattade min kreativa förmåga. Printing, modellering, CAD, scanning etc gav mig inte så mycket motivation direkt.

I början av andra terminen blev jag erbjuden ett jobb i arkiv- och museisektorn som passade mig mycket bättre, så jag hoppade av utbildningen i samband med att kollegorna gick på LIA.

Permalänk
Medlem

Köpte en då jag blev sur på min badkarstillverkare som ville ha 200 spänn för en plastsil som gått sönder. Till en början kanske omotiverad kostnad, men oj vad mycket nytta och roligt jag kunnat göra med den.

Permalänk
Medlem

Byggde en voron v2.4 för ett år sedan, fanns inte riktigt några kit att tillgå när jag byggde så det blev en hel del jobb med att beställa hem delar, vilket var väldigt kul i sig Det damp ner paket nästan dagligen i flera veckor. Slutsumman på mitt bygge blev närmare 24k, men då köpte jag lite "bättre" delar med en högre prislapp samt byggde om elen lite med yttligare reläer osv. Nu när det finns kompletta kit för 12k och under så hade det kanske varit klokare att ha väntat och beställt ett sånt...

Håller även på att printa delar till nästa skrivare vilket blir en voron v0.1, denna gången blir det ett kit från LDO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag har ingen, men på sikt skulle jag vilja ha. Dock ogillar jag materialen som man kan skriva med. Det blir väldigt spröda och ömtåliga stycken. Jag hade gärna sett att man kunde skriva ut i nån segare plast, alternativt att man tog fram en plast som kan skrivas ut i ohärdat tillstånd och sen sluthärdas i värme, UV-belysning eller med hjälp av nån gas. För som det är nu är 3D-utskifter inte dugliga till mycket mer än prydnadsföremål.

Min printer går nästan jämt, skriver endast "funktionsdelar", aldrig prydnad. Kör ABS. Delarna är komponenter i produkter jag sedan säljer. Inte varit några problem alls, använder till och med självgängande skruv i plasten!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha en högupplöst resin-printer till modeller, men det har blivit veto från frugan av en rad bra anledningar 😂

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Satsade på en Prusa MK2 som jag var otroligt nöjd med och utvecklade bl.a en radiostyrd F1-bil skala 1:10 med. Som DIY-snubbe och maker så är det ju en oumbärlig pryl för småprylar, reservdelar, lådor, sladdhållare etc. Bara fantasin som begränsar.
MK2 uppgraderades till en MK2S och den funkar så bra så jag har inte uppdaterat till MK3, väntar istället på en Prusa MK4 om den nu nån gång kommer...

Permalänk
Medlem

Kör en Creality CR10 (v1, originalet) kraftigt modifierad (MKS Gen L v1, tysta drivare TMC2208, Noctua-fläktar i lådan, egen konfig av Marlin, dual Z, BLTouch osv) som har rullat fint i flera år. Började med en Geeetech i3 Pro B som byggsats (också kraftigt modifierad). Funkar idag men används inte. Sen någon noname (FLSun möjligtvis) som aldrig har skrivit ut något vettigt sen jag byggde den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Min printer går nästan jämt, skriver endast "funktionsdelar", aldrig prydnad. Kör ABS. Delarna är komponenter i produkter jag sedan säljer. Inte varit några problem alls, använder till och med självgängande skruv i plasten!

Jepp, skriver man ut i hög densitet eller solid ABS är det jävligt tåliga grejer. ABS är ett väldigt bra material om man har uppvärmd innesluten skrivare. Billigt som fan är det också. Köpt Sunlu för 130 spänn kg på rea, nu köpte jag några rullar från flashforge, funkar också bra. Kul med acetonsmoothing också.

Dock har jag insett vikten av att torka filamentet i 70-80 grader 5-6 timmar före första användningen. Det drar åt sig mycket fukt.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på att skaffa en skrivare.
Men tänker att jag måste kunna göra modeller först.
Vilka mjukvaror använder ni? Framförallt ni som sitter på *nix system.
Och finns det någon pointer var man kan lära sig ovan mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag är väldigt nyfiken på att skaffa en skrivare.
Men tänker att jag måste kunna göra modeller först.
Vilka mjukvaror använder ni? Framförallt ni som sitter på *nix system.
Och finns det någon pointer var man kan lära sig ovan mjukvara.

Jag kan rekommendera tinkercad

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag är väldigt nyfiken på att skaffa en skrivare.
Men tänker att jag måste kunna göra modeller först.
Vilka mjukvaror använder ni? Framförallt ni som sitter på *nix system.
Och finns det någon pointer var man kan lära sig ovan mjukvara.

För nix så har du inte så många alternativ, freecad, opencad eller någon browser-based såsom onshape.

Lära sig: som allt annat, Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimplet:

Haha ja du kan tacka oss sedan
Jag har en selfsourced 2.4 och en 2.4 med delar från https://magicphoenix.xyz/ och https://fermio.xyz/ samt en LDO V0.1 och håller på att knåpa ihop en Enraged rabbit carrot feeder.

Du kan räkna 11-17k någonstans För en 2.4
https://caribou3d.com/en/voron-v24/883-ldo-voron-24-printer-k...
är ganska prisvärt om man ser till vilka extras som ingår.
Voron har en riktigt trevlig Discord med.

Tackar för all info. Får se om jag lyckas övertala mig själv om att jag behöver en Voron

Permalänk
Medlem

började med Creality Cr-6 SE
blev
Prusa Mini kit
blev
Voron V2.4, och nöjd för tillfället
(Voron discord (Vikings kanalen specifikt) är en av de bästa ställen jag hängt på, på länge)

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Någon som har förslag på prisvärd tjänst för 3D utskrifter? Behöver ett par delar, men svårt att veta var man ska vända sig i röran.. Utan att det kostar som en ny skrivare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Någon som har förslag på prisvärd tjänst för 3D utskrifter? Behöver ett par delar, men svårt att veta var man ska vända sig i röran.. Utan att det kostar som en ny skrivare.

Det beror på vad du behöver? Vad för material? Är det svåra geometrier (behövs massa stödstrukturer?). Hur stor är delarna?

Ju större delar och ju mer ytor som behöver stöd desto svårare och antagligen dyrare/du behöver någon som använder bättre grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det beror på vad du behöver? Vad för material? Är det svåra geometrier (behövs massa stödstrukturer?). Hur stor är delarna?

Ju större delar och ju mer ytor som behöver stöd desto svårare och antagligen dyrare/du behöver någon som använder bättre grejer.

Inga svåra geometrier skulle jag säga, relativt straight forward.. Delen är ca 155x80x20 mm , dock är kravet på ytfinish och styrka högre..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Inga svåra geometrier skulle jag säga, relativt straight forward.. Delen är ca 155x80x20 mm , dock är kravet på ytfinish och styrka högre..

Om du skickar en stl-fil (eller någon typ av CAD fil som jag kan öppna) så kan jag se vad det kan kosta. Det går att ladda upp på diverse hemsidor och få kostnadsförslag, men som sagt det brukar kosta en del.

Styrka, som i mjuk och oförstörbar eller styv som satan? Max temperatur som det utsätts för?

Jag har ingenjörspolymerer som klarar 220 grader med ruskig styvhet, men är såklart rätt dyra. Har en relativt billig ingenjörspolymer med kolfiberfyllning som är väldigt styv, klarar 160 grader och ger fin ytfinish. Utskrifterna får lite metallic-färg.

Permalänk

Sent svar, men ja, jag har nyligen köpt en 3d-skrivare.

Det finns många bra att köpa hos både Webhallen, Komplett och Kjell. De har enkla modeller från några tusenlappar och sedan dyrare varianter som närmar sig din maxbudget. Du kan exempelvis hitta vilka 3d-skrivare som är bra just nu på https://gamingtips.se/3d-skrivare/ eller så kan du kolla in videos likt https://www.youtube.com/watch?v=7Bnm--PPxeM

Skulle påstå att man även kommer långt genom att bygga en skrivare själv, men då underlättar det markant att känna någon också har en skrivare så man kan skriva ut delar