Dator startar inte efter uppgradering av firmware

Permalänk

Dator startar inte efter uppgradering av firmware

Tjena!
Satt och klickade runt i windows update och valde "valrfria uppdateringar". Dum som jag är läste jag knappt vad det stod och valde att installera dom 2 valfria uppdateringar varav minst 1 var en firmware upgrade av moderkortet. Windows ville att jag skulle starta om datorn för att fortsätta. Datorn startar om sig(fläktar låter och power-lysdioden lyser). Skärmen får ingen kontakt med grafikkortet och varken lysdioder på tangentbord eller mus lyser. Jag kan alltså inte komma in i BIOS vad det verkar.
Någon som har varit lika dum som jag och gjort detta misstag eller någom som har något tips eller ide hur jag kan lösa detta?
Sitter på min flickväns slöa burk och har lite panik över detta så vore oerhört tacksam för hjälp! Provar här först innan jag lämnar in datorn hos alina för felsökning.
Datorspec:
Processor

Tillverkare
Intel
Processortyp
Core i5, (9400F)
Antal kärnor
6 st
Antal trådar
6 st
Hastighet
2.9 GHz, 4.1 GHz Med turbo

Grafikkort

Tillverkare
Nvidia
Grafikkort
GeForce RTX 2060
Minne
6 GB, (GDDR6)

Minne
Internminne
16 GB, (2x8GB)
Minnestyp
DDR4, (2666 MHz)

Lagring
Primär lagringsenhet
512 GB, (SSD)
Anslutning
m.2 - 6 Gbit/s
OS: Windows 11.

Med vänlig hälsning, Kalle

Permalänk
Medlem

Du glömde att skriva vilket moderkort du har Det var ju det som fick ny firmware.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Haha ja kom på det, hittar inte det på varken acers hemsida eller på inet där jag köpte datorn. Ska kolla i burken!

Permalänk
Skrivet av kalle_frän:

Haha ja kom på det, hittar inte det på varken acers hemsida eller på inet där jag köpte datorn. Ska kolla i burken!

Det verkar vara ett Acer moderkort. Står "Acer corp" på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du kan försöka återställa BIOS med Clear CMOS eller ta ut batteriet.
https://community.acer.com/en/discussion/comment/625835/#Comm...

Deras bärbara hade liknande problem: https://community.acer.com/en/kb/articles/450-updating-bios-m...

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Du kan försöka återställa BIOS med Clear CMOS eller ta ut batteriet.
https://community.acer.com/en/discussion/comment/625835/#Comm...

Deras bärbara hade liknande problem: https://community.acer.com/en/kb/articles/450-updating-bios-m...

Tusen tack för ditt svar. Ska prova det, återkommer!

Permalänk
Skrivet av kalle_frän:

Tusen tack för ditt svar. Ska prova det, återkommer!

Fungerade tyvärr inte. Fortfarande ingen signal och datorn ger ifrån sig två klickande ljud efter ungefär 30 sekunder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_frän:

Fungerade tyvärr inte. Fortfarande ingen signal och datorn ger ifrån sig två klickande ljud efter ungefär 30 sekunder..

Hör du ljudet med batteriet tillbaka på plats?

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av kalle_frän:

Fungerade tyvärr inte. Fortfarande ingen signal och datorn ger ifrån sig två klickande ljud efter ungefär 30 sekunder..

Så metod; Alt + F10 tryckt samtidigt vid uppstart lede inte till något recovery-läge?

Av dom metoder du kunnat läsa genom vilka har du testat, vågat testa?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Hör du ljudet med batteriet tillbaka på plats?

Japp hör ljudet när jag satt tillbaka batteriet!

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Så metod; Alt + F10 tryckt samtidigt vid uppstart lede inte till något recovery-läge?

Av dom metoder du kunnat läsa genom vilka har du testat, vågat testa?

Jag tror inte att den "känner av" tagentbord eller mus öht.

Permalänk
Medlem

Börja prova med att ta ut delar och starta, först med GPU, sen ut med ena RAM och andra RAM byter du ut mot första.
Testa med annat GPU om du har tillgång till det.
Annat du kan göra är att ha datorn strömlös under natten och utan batteri.

Hittade det här, men har inget med Acer att göra:

If you can't find your beep code in our list, you can use the following method to identify the defective hardware:

Remove RAM memory, Graphics card, other Plug-in cards, and Drive cables from your mainboard.
Only CPU + Fan + Power cable are installed on the mainboard.
Power on the PC, and listen to the beeps:
no beeps => Power supply, CPU, mainboard or BIOS is most likely defective.
some beeps => remember the beeps and next step.

Power off the PC, and insert the RAM memory.
Power on the PC, and listen to the beeps:
no beeps => RAM incorrectly installed.
same beeps as before => RAM is most likely defective.
beeps have changed => next step.

Power off the PC, and insert the Graphics card.
Power on the PC:
some beeps => Graphics card is most likely defective.
blank screen =>Graphics card is most likely defective.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Firmware.. kan innebära att du gjorde en BIOS-uppdatering som misslyckades.

Vet inte varför tillverkaren ger uppdateringen från Windows Update (?) då den inte ska göras därifrån.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Firmware.. kan innebära att du gjorde en BIOS-uppdatering som misslyckades.

Vet inte varför tillverkaren ger uppdateringen från Windows Update (?) då den inte ska göras därifrån.

Moderkort firmware eller GPU firmware, allt är ju Acer skräddarsydda komponenter.
Om det är moderkortet, så behövs ett nytt.
Om GPU, kanske går att återställa med en annan dator.

Visa signatur

😑

Permalänk

Högst galet om Windows update åkallat firmware uppdatering av BIOS men om nu så är fallet och de var för bios då är chansen relativt överhängande att du fått ett korrupt bios.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Tusen tack för svar hörni. Ska prova här och återkomma. FLickvännens burk som jag sitter på nu är en likadan Acer fast 1 år äldre, gick in och kollade "valfria uppdateringar" på den här burken så det bör vara någon av dessa: http://www.bilddump.se/bilder/20220128110149-194.103.157.153....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ingen BIOS/UEFI-Firmware uppdaterades via WU, det görs aldrig!

https://community.acer.com/en/discussion/604707/firmware-upda...

Citat:

There are two types of firmware that can be serviced via Windows: system firmware and device firmware. System firmware is responsible for providing critical boot and runtime services to the system as a whole, and device firmware is associated with a particular device integrated into a system.
That acer inc system firmware 1.12 could be anything in your computer.

Du kan högerklicka och leta runt i 'Egenskaper' och se vad den faktiskt tillhör, troligen startkritiska filer/partition

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Moderkort firmware eller GPU firmware, allt är ju Acer skräddarsydda komponenter.
Om det är moderkortet, så behövs ett nytt.
Om GPU, kanske går att återställa med en annan dator.

Jag tänker att det borde inte vara GPU då inte heller USB-kontakterna fungerar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur testar du USB-portarna? Förutom att tangentbord/mus inte funkar?
Exakt vad är det för dator?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hur testar du USB-portarna? Förutom att tangentbord/mus inte funkar?
Exakt vad är det för dator?

Jag antog att dom inte gjorde det eftersom mus och tangentbord inte fungerar men jag är bara en lekman va...

Permalänk
Medlem

Jag har en ch341a , hoppas de inte behöver gå så långt men det är ju iaf en lösning. Bor i Linköping

Du får Googla på vad de är.

Permalänk
Skrivet av ripan_:

Jag har en ch341a , hoppas de inte behöver gå så långt men det är ju iaf en lösning. Bor i Linköping

Du får Googla på vad de är.

Finspång här, ska jag sätta på kaffet?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ingen BIOS/UEFI-Firmware uppdaterades via WU, det görs aldrig!

https://community.acer.com/en/discussion/604707/firmware-upda...
Du kan högerklicka och leta runt i 'Egenskaper' och se vad den faktiskt tillhör, troligen startkritiska filer/partition

Okej då kan vi utesluta BIOS. Jag tänker att det är den Acer Inc - Firmware eller någon av INTEL - System firmware.
Någon som har någon ide hur lösa?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som jag skrev, leta runt i enhetshanteraren efter dessa "firmware" och ta egenskaper>Detaljer. Där kan du hitta lite mer info.
Jag frågar igen: Exakt vilken dator är det?

Skrivet av kalle_frän:

Jag antog att dom inte gjorde det eftersom mus och tangentbord inte fungerar men jag är bara en lekman va...

Känns mer som att den inte ens startar än att tgtbord/mus alt. portar slutat funka.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Som jag skrev, leta runt i enhetshanteraren efter dessa "firmware" och ta egenskaper>Detaljer. Där kan du hitta lite mer info.
Jag frågar igen: Exakt vilken dator är det?

Känns mer som att den inte ens startar än att tgtbord/mus alt. portar slutat funka.

Finns inget i enhetshanteraren som heter likadant.
Det är en Acer Nitro N50-600

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kalle_frän:

Finns inget i enhetshanteraren som heter likadant.
Det är en Acer Nitro N50-600

Gissar på Management Engine/Interface eller nån av https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/7625?b=...