Permalänk
Medlem

HDMI dator till TV lagg

Hej! Jag har köpt mig en LG OLED55B16 och tänkte idag kolla på en film som jag har på datorn via HDMI, men av någon anledning så är inte filmen "flytande", utan det hackar smått, vet någon hur man fixar detta? Min tidigare TV var en Panasonic plasma (den sista serien de tillverkade) och på den så är det inga problem.

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

Den i särklass vanligaste orsaken är för att du kör TV direkt ur kartong där det finns interpolering påslagen som omväxlande skapar "flyt" och omväxlande hackar till. LG:s interpolering kallas "TruMotion" och den bör vara avstängd för att undvika interpolering. Reglaget som heter "Biosalong" eller "Biografduk" (inga Nobelpris för de översättningarna) ska vara på för korrekt hantering av 24p. Förutsatt att du skickar 24p vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den i särklass vanligaste orsaken är för att du kör TV direkt ur kartong där det finns interpolering påslagen som omväxlande skapar "flyt" och omväxlande hackar till. LG:s interpolering kallas "TruMotion" och den bör vara avstängd för att undvika interpolering. Reglaget som heter "Biosalong" eller "Biografduk" (inga Nobelpris för de översättningarna) ska vara på för korrekt hantering av 24p. Förutsatt att du skickar 24p vill säga.

Tack för ditt svar! Trumotion var något av det första jag stängde av när jag startade min TV, vidrigt! Den enda inställningen jag hittade likt de där var "Filmmaker mode", att slå på den gjorde dock inget. Eller menar du att ändra till "Cinema" under "Mode"? Vad menar du med 24p?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rusk:

Tack för ditt svar! Trumotion var något av det första jag stängde av när jag startade min TV, vidrigt! Den enda inställningen jag hittade likt de där var "Filmmaker mode", att slå på den gjorde dock inget. Eller menar du att ändra till "Cinema" under "Mode"? Vad menar du med 24p?

Cinema och Filmmaker är de grundläggande bildlägena. Du hittar de inställningar jag nämner på samma ställer som du hittade TruMotion en bit under avancerat och "klarhet"-någonting. LG:s OLED-modeller ger i sig inget hoppande och ryckande så länge man stänger av TruMotion.

24p är vad alla biograflanserade spelfilmer någonsin (förutom en handfull undantag) är inspelade in. Samt det mesta av modern fiktion som TV-serier. Om din dator är inställd på att skicka en 60 Hz-signal kommer dessa 24 rutor att repeteras med alternerande intervall vilket ger en konstant ryckighet i alla rörelser som ofta kallas "judder" eller "3:2 judder".

Ifall du upplever ryck då och är det typiskt datorn som har problem att mata filmen. Ifall det är ett konstant ryckande är det vanligtvis fel frekvens du matar från datorn. På det kommer att Plasma fungerar annorlunda mot annan teknik och därför kan rörelser uppfattas annorlunda efter att du spenderat kanske ett årtionde eller längre med en plasma och är ovan med annan teknik.

Permalänk
Hedersmedlem

Det står inte uttryckligen i informationen om TV'n att den klarar 24Hz, som är den frekvens som de flesta filmer är inspelade med, men de flesta nya TV bör klara det. Prova att ställa in datorn på 24Hz och se om TV'n reder ut att visa bilden. Gör den inte det är det bara att gilla läget.

Nästa steg är att titta på vilket program du använder för att spela upp filmen. Många filmvisare har en inställning där de tvingar uppdateringsfrekvensen på datorn till samma som filmen använder. Detta läge krävs för att det ska bli rätt, annars får du effekten som Laxpudding kallar för judder ovan.

Sista steget är att kolla att filmen verkligen är sparad med 24Hz. Jag har sett några udda exempel där filmen är sparad med 25 bildrutor per sekund på DVD, men är inspelad med 24. Duh! Det problemet går inte att lösa. Som tur är det mycket ovanligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Cinema och Filmmaker är de grundläggande bildlägena. Du hittar de inställningar jag nämner på samma ställer som du hittade TruMotion en bit under avancerat och "klarhet"-någonting. LG:s OLED-modeller ger i sig inget hoppande och ryckande så länge man stänger av TruMotion.

Typiskt, den inställningen gick inte att sätta på i HDMI från dator till TV.

Skrivet av Laxpudding:

24p är vad alla biograflanserade spelfilmer någonsin (förutom en handfull undantag) är inspelade in. Samt det mesta av modern fiktion som TV-serier. Om din dator är inställd på att skicka en 60 Hz-signal kommer dessa 24 rutor att repeteras med alternerande intervall vilket ger en konstant ryckighet i alla rörelser som ofta kallas "judder" eller "3:2 judder".

Ifall du upplever ryck då och är det typiskt datorn som har problem att mata filmen. Ifall det är ett konstant ryckande är det vanligtvis fel frekvens du matar från datorn. På det kommer att Plasma fungerar annorlunda mot annan teknik och därför kan rörelser uppfattas annorlunda efter att du spenderat kanske ett årtionde eller längre med en plasma och är ovan med annan teknik.

Det är ett konstant ryckande, dock inte extremt mycket, men märkbart och mycket irriterande. Hur löser jag detta?

Skrivet av giplet:

Det står inte uttryckligen i informationen om TV'n att den klarar 24Hz, som är den frekvens som de flesta filmer är inspelade med, men de flesta nya TV bör klara det. Prova att ställa in datorn på 24Hz och se om TV'n reder ut att visa bilden. Gör den inte det är det bara att gilla läget.

Nästa steg är att titta på vilket program du använder för att spela upp filmen. Många filmvisare har en inställning där de tvingar uppdateringsfrekvensen på datorn till samma som filmen använder. Detta läge krävs för att det ska bli rätt, annars får du effekten som Laxpudding kallar för judder ovan.

Sista steget är att kolla att filmen verkligen är sparad med 24Hz. Jag har sett några udda exempel där filmen är sparad med 25 bildrutor per sekund på DVD, men är inspelad med 24. Duh! Det problemet går inte att lösa. Som tur är det mycket ovanligt.

Hur sätter jag datorn till det? Jag har provat med både VLC och Windows egna, det gör ingen skillnad. Jag har provat flera andra filmer med och det är samma sak. Det känns lite sådär att ha köpt en såhär ny och dyr TV och så kan jag inte köra HDMI med bra kvalité.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rusk:

Hur sätter jag datorn till det? Jag har provat med både VLC och Windows egna, det gör ingen skillnad. Jag har provat flera andra filmer med och det är samma sak. Det känns lite sådär att ha köpt en såhär ny och dyr TV och så kan jag inte köra HDMI med bra kvalité.

Om det var viktigt för dig att kunna koppla datorn till TV'n så kunde du ju kollat upp detta innan. Det är så jag har gjort när jag köpt TV.

Om du högerklickar på ditt skrivbord och väljer Bildskärmsinställningar och sedan väljer Avancerade skärminställningar i fönstret som kommer upp så kan du ställa in uppdateringsfrekvens där. Alternativt kan du göra inställningen i Nvidias/AMDs programvara.

Jag kan inte se att VLC har denna inställning. Jag använder KODI och där finns denna inställning. Den brukar vara påslagen som standard. Nu har jag inte kollat på länge att inställningen verkligen finns där, så det kan dock hända att så inte är fallet längre.

Så som jag ser detta problemet när man har fel inställningar så är det framförallt vid horisontella panoreringar som jag tycker liksom hackar fram. Det kan ju mycket väl vara något annat problem du upplever.

Det kan också vara värt att kolla i TV'ns menyer vad den tycker att den visar för signal när du tittar på en film. Även om denna inställning inte finns i VLC så betyder det ju inte att programmet inte gör det ändå.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett alternativ som kanske kan vara något för dig. Tycker det är alldeles för mycket krångel idag med alla möjliga HDR-standarder, ljudformat etc för att spela upp från en dator via kabel. Istället delar jag ut mappen med mediafiler på nätverket ( I mitt fall DLNA som räcker för mig, Plex om man vill ha fler funktioner) och spelar upp filerna med min LG OLED:s inbygga mediaspelare. Den spelar i princip vad som helst rakt av, och en fördel blir att man kan göra allt med fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om det var viktigt för dig att kunna koppla datorn till TV'n så kunde du ju kollat upp detta innan. Det är så jag har gjort när jag köpt TV.

Det har du rätt i, men jag tänkte inte ens på det då det var en självklarhet för mig att en TV kan spela filmer från en dator med HDMI.

Skrivet av giplet:

Om du högerklickar på ditt skrivbord och väljer Bildskärmsinställningar och sedan väljer Avancerade skärminställningar i fönstret som kommer upp så kan du ställa in uppdateringsfrekvens där. Alternativt kan du göra inställningen i Nvidias/AMDs programvara.

Det har jag gjort, men den är låst till 60 hz, det finns inga andra alternativ.

Skrivet av giplet:

Jag kan inte se att VLC har denna inställning. Jag använder KODI och där finns denna inställning. Den brukar vara påslagen som standard. Nu har jag inte kollat på länge att inställningen verkligen finns där, så det kan dock hända att så inte är fallet längre.

Jag ska ta en koll på denna, tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rusk:

Det är ett konstant ryckande, dock inte extremt mycket, men märkbart och mycket irriterande. Hur löser jag detta?

Med tanke på vad du skriver har du förmodligen alltid kört film med 60 Hz ut från datorn och därmed alltid haft detta ryckande. Men har varit så van med detta att det ser ut på ett visst sätt efter alla år med plasman att du till slut inte tänkt på det. En plasma renderar bilden ganska så annorlunda mot annan teknik och detta i kombination med bytet av TV och en stor förändring från vad – 10 år av samma plasma? – gör att du nu blir medveten om rycken som alltid funnits där.

Finns sjuttioelva vägar runt det, men den första och enklaste är förstås att ställa om datorn till att skicka ut 24 Hz eller faktiskt 120 Hz (enkel matematik!) och passa på att göra lite research om ett ämne och de lösningar som diskuterats i minst 25+ år på internet.

Permalänk
Medlem

Testa MPC-HC, klart resurssnålare än VLC.
https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases
LG's app Foto och Video klarar att spela upp .srt undertexter, både inmuxade och lösa via DLNA.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill meckla med att få ut riktig 24p, jag tycker det har varit lite si och så med möjligheterna utan att krångla rejält, från en HTPC, kan man använda Splash Video Player. https://mirillis.com/free-hd-video-player

Den gör om till 60fps mha interpolering i varierande grad. Klarar inte av riktigt alla mediafiler, men mycket. Det kan bli jämnare. En del tål det inte riktigt.

Jag upplevde den som ungefär lika bra som MPC-HC med SVP-filter via avisynth. Men det var krångligt så inget jag orkar med numera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med tanke på vad du skriver har du förmodligen alltid kört film med 60 Hz ut från datorn och därmed alltid haft detta ryckande. Men har varit så van med detta att det ser ut på ett visst sätt efter alla år med plasman att du till slut inte tänkt på det. En plasma renderar bilden ganska så annorlunda mot annan teknik och detta i kombination med bytet av TV och en stor förändring från vad – 10 år av samma plasma? – gör att du nu blir medveten om rycken som alltid funnits där.

Detta är tyvärr inte fallet och det rör sig inte om något "hz lagg" om man kan kalla det så, detta är mer ihållande "ryck". Jag ställde dem bredvid varandra och jämförde och på plasman så flyter bilden på bra och har inte alls det är ryckandet.

Permalänk
Medlem

På det du beskriver låter det som om du kör material som inte synkar med 60hz på ett bra sätt. Datorn är väl inte heller världs bäst på att framerate matcha. Vad händer om du kör netflix t.ex dom brukar ha 60hz filmer/serier, till skillnad från viaplay som kör 50hz.
Har du fortfarande hackande då?

Jag kunde inte läsa dock ifall hackande var periodiskt (rytmiskt återkommande) eller intermittent (lite här och där) och eller det är vid panoreringar alt snabba rörelse (bil åker genom scen) som är det som påverkas. Men om jag förstår ditt sista inlägg så är det ett periodiskt ryckande...

Har du kollat Laxpuddings förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Detta är tyvärr inte fallet och det rör sig inte om något "hz lagg" om man kan kalla det så, detta är mer ihållande "ryck". Jag ställde dem bredvid varandra och jämförde och på plasman så flyter bilden på bra och har inte alls det är ryckandet.

För att få ut det bästa av en Oled cx++ med en htpc så ’behövs’ hdmi 2.1 för att få 120hz 4k 4:4:4 med HDR
Jag stoppa i ett rtx 3060 i min htpc.

Jag gick från Plasma till oled för 5-6 år sedan pch upplevde samma sak. Lösningen? Rätt inställning av TruMotion tyvärr.
Jag kör
de-judder : 0
De-blur : 10
Oled motion pro : off

Picture mode Expert Dark Room med inställningar från jag tror det var rtings
Samma inställning på HTPC och streamingtjänsterna

Jag förstår precis vilket stutter du pratar om … jag blev nästan gelt galen. Och utan TruMotion går inte enligt mig…

Började med en B6
Har nu en 77CX och 48CX

Plex och ”photo and video” klarar inte 4k HDR med undertexter så bra.
I plex får man välja hdr eller subs, får inte båda.
Om inte någon uppdatering kommit än då.. väntat i några år!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

”photo and video” klarar inte 4k HDR med undertexter så bra.

Kör 4k HDR med undertexter varja dag via Foto och Video, har inga problem alls, enda gången undertexter kan krångla är med inmuxad PGS.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör 4k HDR med undertexter varja dag via Foto och Video, har inga problem alls, enda gången undertexter kan krångla är med inmuxad PGS.

Därav ”inte så bra”
Plex löser det inte alls
Photo/video ibland för mig. Även om jag lägger till SRT,filen redan har pgs..
Allt jag har är med inmuxad pgs…

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Nu är detta bara ren gissning men OLED har väl avsevärt lägre responstid än övriga tekniker? Då är det kanske inte allt för långsökt att det egentligen inte är något problem med dina inställningar eller hårdvara utan att filmerna är i just ~24fps. Det blir alltså mer tydligt att det är just låg fps du tittar på när TVn är tillräckligt snabb för att undvika att nästa bild blandas ihop (lite) med nuvarande. Upplevde lite samma sak men tycker jag vant mig eller inte tänker på det längre. Då kan TruMotion vara något du vill ha på, prova sätta den till Cinema Clear som folk verkar tycka är bäst och se om det löser problemet.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oxies Husse:

På det du beskriver låter det som om du kör material som inte synkar med 60hz på ett bra sätt. Datorn är väl inte heller världs bäst på att framerate matcha. Vad händer om du kör netflix t.ex dom brukar ha 60hz filmer/serier, till skillnad från viaplay som kör 50hz.
Har du fortfarande hackande då?

Har inte riktigt sett allt men Netflix kör sina serier vanligtvis i 24p eller 25p för en del europeiska produktioner. Inte sett Viaplay men det är ganska vanligt att de europeiska strömmningstjänsterna baseras sig runt 50 Hz och därför kör det gamla knepet att snabba upp 24p med 4% till 25p.

Därför behöver man idealiskt en källa som kan mata rätt frekvens ut baserat på källmaterialets frekvens.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rusk:

Detta är tyvärr inte fallet och det rör sig inte om något "hz lagg" om man kan kalla det så, detta är mer ihållande "ryck". Jag ställde dem bredvid varandra och jämförde och på plasman så flyter bilden på bra och har inte alls det är ryckandet.

Du är inte den förste och långt ifrån den siste med 10+ år med en väl fungerande plasma som reagerar över precis detta. Brukar startas en handfull sådana här trådar varje år.

Matar du 60 Hz till båda har du definitivt samma ryckandet på båda två eftersom du inte kan gå från 24 till 60 bilder i sekunden annat än att repetera varannan bildruta 3 ggr respektive 2 ggr. Därav termen "3:2 judder". Dock kan din jämförelse förstås påverkas av inställningarna. Ifall din Panasonic-plasma är tillräckligt "ny" har den interpolering ("IFC") medan du som tidigare i tråden skrivit att du stängt av TruMotion-interpoleringen i LG:n.

Så länge du stängt av interpolering hos både och matar samma 60 Hz-signal så har båda apparaterna samma förutsättningar där en 24p-film återges med 3:2-repetition i 60 Hz matat från datorn. Däremot kommer panelerna fungera väldigt annorlunda i hur bilden renderas.

Plasma bygger upp bilden temporalt med sekvenser av ljuspulser över hela bilden samtidigt. Detta har fördelar och även nackdelar, likt false contouring i rörelser. Fast den som är van med och präglad på plasma brukar inte "se" dessa nackdelar.

OLED och LCD arbetar uppifrån och ned rad för rad. OLED har så pass kort responstid att transitionen mellan bildrutor är nästan obefintlig. Vid 3:2-judder får man en 24p-bildruta presenterad i 50,0 ms och nästa i 33,3 ms och så vidare. Denna ojämna repetition av bildrutor skapar rycken eller "judder". En LCD har en tröghet och där kommer transitionen mellan rutorna bli X millisekunder lång av smetande istället. Vilket ironiskt nog gör det hela mjukare. Och ironiskt del 2 var att detta smetande var värre förr och ofta en orsak till att många för tio år sedan valde just en plasma.

Matar man 24p till en TV som hanterar 24p korrekt – vilket LG:s OLED gör när man har "Biosalong/duk"-reglaget aktiverat – kommer varje bildruta att reproduceras i ≈41,67 ms vilket tar bort rycken, "judder" från den ojämna repetitionen. Men den korta responstiden hos en OLED gör att det mer blir som en sekvens av stillbilder. LCD behöver smeta och släpa mellan varje bild vilket mjukar upp bildflytet. Plasman behöver vanligtvis ≈16 millisekunder till att modulera fram nästa bildruta ljuspuls efter ljuspuls – vilket då har sina fördelar och nackdelar.

Detta är något man behöver lära sig om och acceptera som före detta plasmaägare. Eller välja en LCD istället för OLED. Inget som finns idag kommer att se ut om en plasma eftersom plasman man är van med efter 10 år renderar varje bildruta så annorlunda. Det enda man kan få som fortfarande är plasma-liknande är en välgjord DLP-projektor. De flesta DLP:er idag är dock inte välgjorda.

Oavsett: första steget är att börja hantera situationen i rätt ände och se till att mata filmerna i rätt frekvens till din TV.

Permalänk
Medlem

Jag gick ifrån ett par stycken LG plasma under dussinet år till en LG OLED65CX BF 2020, hade inga problem att vänja mig vid det nya, men jag har alltid haft spelare som växlat frekvens automatiskt efter mediat som spelats upp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp, problemet är löst genom att skita i HDMI och köra på DLNA.