Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Stockholm. ”Att tala om” är nyckelfrasen här 😄

Fast den här vintern har ändå varit mer hal än på länge i Stockholm, tycker jag. Lyckats slira rätt bra i rondeller med fyrhjulsdrift och dubb. Brukar inte va så illa annars.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Som sagt, saknar knappen och det finns ingenstans i inställningarna eller i manualen, så jag tror inte det går på vårt exemplar iaf.
Gissar att den ska sitta här?
https://youtu.be/txIZNyoWxq4

Det stämmer, den ska sitta där. och det står VSS på knappen på modell MY21 som jag provkörde.

Permalänk
Medlem

Nu kommer Maxus Euniq6, är det frälsningen till de som önskar mer bagageutrymme i elbilsutbudet?

Hela 754 liter, det var inte illa pinkat det!

https://maxus.se/modeller/euniq-6/?utm_source=schibstedcross&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu kommer Maxus Euniq6, är det frälsningen till de som önskar mer bagageutrymme i elbilsutbudet?

Största problemet vid första anblick är AC enfasladdning. Det tar ett halvt dygn att ladda fullt... Definitivt en dealbreaker för mig och de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Största problemet vid första anblick är AC enfasladdning. Det tar ett halvt dygn att ladda fullt... Definitivt en dealbreaker för mig och de flesta.

AC 7.2 kW är väl inte så farligt? Min laddbox klarar 3.7 kW som mest och det tar en natt sen är det klart.
Däremot DC på 60 kW...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

AC 7.2 kW är väl inte så farligt? Min laddbox klarar 3.7 kW som mest och det tar en natt sen är det klart.
Däremot DC på 60 kW...

Jag kände samma om AC. Reagerade betydligt mer på DC-laddningen. "35min laddning" så ser man att dom räknar 30-80%

Men helt klart en intressant bil, uppskattar att det kommer fler bilar i det billigare segmentet, det är där det behövs som mest tror jag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur menar du, sover du aldrig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Frågan är hur baksätet är, för att vara en riktigt bra familjefraktare måste tre stycken kunna sitta bekvämt utan att trängas i axelhöjd. För vår del som har småbarn måste det få plats tre stycken barnstolar i bredd i baksätet, och där faller de flesta bilar oavsett drivlina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Frågan är hur baksätet är, för att vara en riktigt bra familjefraktare måste tre stycken kunna sitta bekvämt utan att trängas i axelhöjd. För vår del som har småbarn måste det få plats tre stycken barnstolar i bredd i baksätet, och där faller de flesta bilar oavsett drivlina.

Jo tack, ett evigt problem. Vi köpte en VW Touran för några år sedan av just den anledningen. Perfekt bil i övrigt, så en sådan med eldrift hade varit nice. Kanske Id.buzz?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jo tack, ett evigt problem. Vi köpte en VW Touran för några år sedan av just den anledningen. Perfekt bil i övrigt, så en sådan med eldrift hade varit nice. Kanske Id.buzz?

/hulle.

Vi har med en Touran, rätt lagom bil och skaplig att köra. Tidigare hade vi en Seat Alhambra, riktigt praktiskt med enormt bagagerum och skjutdörrar. Men vilken jäkla finlandsfärja att svänga runt med på lite mindre vägar, fick tvinga den att byta riktning. Där är Touranen betydligt bättre, och prisvärd skulle jag säga. Det finns ju lite större SUV:ar som fyller behovet, men de kostar ju ofta minst en halv mille. T.ex. Touareg eller XC90 har ett brett baksäte.

Nu är vår bara ett år gammal, men nästa gång det blir byte hoppas jag det börjar dyka upp vettiga alternativ som antingen ren el eller laddhybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Och är batteriet alltid tomt när det ska laddas?

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har du fått din Zappi V2 ?
Beställde själv en för snart 8 veckor sedan och inte fått någon än nu får jag inte bilen förens i november kanske december så ingen fara än med det.

Vart beställde du din Zappi V2?

Den verkar vara svårt att få tag på Hade gärna köpt den på en firma som kan installera den samt dra laddstolpebidraget på direkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vart beställde du din Zappi V2?

Den verkar vara svårt att få tag på Hade gärna köpt den på en firma som kan installera den samt dra laddstolpebidraget på direkten.

Köpte den av https://www.evsolution.se/ och dom löste allt åt mig med avdrag och annat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ser ju faktiskt rätt bra ut. Min största invändning är räckvidden. 100 km på WLTP hade inte gjort ont. Men i övrigt har jag inget att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Rätt trist med populistiska inlägg som man kastar ur sig utan att egentligen ha några fakta/kunskaper bakom

När du hamnar på ett ställe utan DC-laddning när man är på resa=enfas-laddning ej kul.
Dessutom, när det är kallt, det kommer ta en mindre evighet att ladda. Du har ju bara en fas och värmningen drar en hel del, skulle tro att du hamnar på laddningstider på 14-16 timmar? Så destinationsladdning är ju nästan att glömma.

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ser ju faktiskt rätt bra ut. Min största invändning är räckvidden. 100 km på WLTP hade inte gjort ont. Men i övrigt har jag inget att klaga på.

Ja snygg bil, suveränt lastutrymme bak, det mesta man vill/behöver ha i utrustning är standard. Men ganska mycket dyrare än en Marvel R (privatleasing) och både prestanda(kraft och laddsystem) samt WLTP lite i underkant i vad jag skulle vilja se.

Men alltid kul med fler alternativ.

Permalänk
Medlem

Det blir fler nya bilar idag! Kl 16 är det premiär för Skoda Enyaq Coupé https://skoda-virtual-event.com/

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chippen2188:

Det blir fler nya bilar idag! Kl 16 är det premiär för Skoda Enyaq Coupé https://skoda-virtual-event.com/

Spännande!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Jag antar att det är en något försämrad och dyrare variant av vanliga Enyaq? Som Id5 typ, inte som e-tron GT som är en helt annan bil än bara e-tron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag antar att det är en något försämrad och dyrare variant av vanliga Enyaq? Som Id5 typ, inte som e-tron GT som är en helt annan bil än bara e-tron.

Det lär vara Skodas version av Audis Q4 Sportback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis som ID5 och Q4 Sportback antagligen. Lite längre range pga lägre luftmotstånd, lite snyggare, lite sämre utrymme för huvudet i baksätet, och lite dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Japp, stämmer! Tycker dock att ID.5 är bra mycket snyggare än ID.4 och just baken på Enyaq är den sämsta delen, så jag tror nor på en förbättring Men ja, säkert dyrare absolut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blir nästan komiskt när man jämför det här reklamskräpet som Skoda precis presenterade med filmen där CvK intervjuas som jag postade för några dagar sedan. Varför är biltillverkarna så jävla ängsliga kring sina produkter att de mest visar annan skit?!?

Nej för helvete Skoda vi vill INTE se en man/kvinna i en havreåker eller en gubbe som paddlar kajak i en fors. 5 minuter bil och 20 minuter rent skräp. Femton tummar ned!!!!!!
Spelar fan ingen roll ens om bilen är bra, för ni verkar ju fan inte tro det själva.

Permalänk
Medlem

C:a 9000 kr per månad kostar en Mach E GT inkl vdäck service försäkring etc. 1000 mil per år 3 år. Fick en offert tidigare och ville bara dela med mig.

Permalänk
Medlem

Måndagen bara fortsätter med nyheter! Tesla har öppnat upp flera stationer i Frankrike och Norge för icke-teslas. Björn håller oss såklart informerade: https://www.youtube.com/watch?v=BlUZfGMqv_g&t=301s&ab_channel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

C:a 9000 kr per månad kostar en Mach E GT inkl vdäck service försäkring etc. 1000 mil per år 3 år. Fick en offert tidigare och ville bara dela med mig.

Det är nästan aldrig en bra affär att privatleasa dyrare fordon/om man behöver många mil.
Sista året har man gått plus på vissa av de kända modellerna av elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Måndagen bara fortsätter med nyheter! Tesla har öppnat upp flera stationer i Frankrike och Norge för icke-teslas. Björn håller oss såklart informerade: https://www.youtube.com/watch?v=BlUZfGMqv_g&t=301s&ab_channel...

Tråkiga nyheter för mig som snart får min M3, inte så sugen på att köa för laddning i sommar när det ska roadtrippas. Verkar inte som att Teslor premieras alls, förutom med priset då. Hade tänkt mig någon lösning där icke Teslor bara kan använda en viss % av SuCarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Tråkiga nyheter för mig som snart får min M3, inte så sugen på att köa för laddning i sommar när det ska roadtrippas. Verkar inte som att Teslor premieras alls, förutom med priset då. Hade tänkt mig någon lösning där icke Teslor bara kan använda en viss % av SuCarna.

Tänk på att det bara är ett test än så länge, hur det fungerar och vad som är öppet kan garanterat komma att ändras beroende på vad för data de får fram av testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Svårt att informera och hur det ska gå till och hållas reda på. Vet inte ens varför tesla gjorde det. PR syfte kanske men rent konkurens och egenvinning så känns det rätt idiotiskt att hjälpa konkurenterna så.
Men glad för det är jag den dag om ett decenie jag skaffar elbil.
Även om EU beslut kanske tvingat dem i slutändan ändå...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Skrivet av Aktsu:

Tänk på att det bara är ett test än så länge, hur det fungerar och vad som är öppet kan garanterat komma att ändras beroende på vad för data de får fram av testerna.

De har väl insett att det är ohållbart att varje grupp av fordonstillverkare har låsta laddningsplatser i framtiden. Inte så kul om inte Polestar och tesla mfl. inte får ladda på Ionity etc.