MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Direkt:

Tog mitt körkort i höstas och ska nu köpa min första hoj till våren. Funderar på en Yamaha MT 07 eller 09. Vilken lämpar sig bäst för en nybörjare? Ganska stor skillnad i effekt på dem.

Jag har en MT 07, tycker den är riktigt bra.

Men nybörjare och nybörjare kan ju vara stor skillnad också, jag har kört bil i 10 år och tänkte då att 07:an var lagom, men är man yngre och inte kört bil (länge eller inte alls) så skulle jag nästan säga att det är smartare att börja med något mildare än 07:an till och med. Börja med något begagnat och kör en säsong, sen kan man gå upp ett steg

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Tog mitt körkort i höstas och ska nu köpa min första hoj till våren. Funderar på en Yamaha MT 07 eller 09. Vilken lämpar sig bäst för en nybörjare? Ganska stor skillnad i effekt på dem.

Tjena, och grattis i efterskott. Jag skulle säga att det är hugget som stucket, du kan klota med en 250 också. Personligen så har jag inte ägt en mt07 men har provkört, däremot har jag ägt en mt09sp och äger idag en mt10sp. Och med den erfarenheten skulle jag säga att du kan köpa den hoj du tycker är snyggast, låter bäst, är billigast, roligast att köra.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Tog mitt körkort i höstas och ska nu köpa min första hoj till våren. Funderar på en Yamaha MT 07 eller 09. Vilken lämpar sig bäst för en nybörjare? Ganska stor skillnad i effekt på dem.

Jag hade valt en mt09 mest för att den har bättre komponenter. Lite tråkigt att missa något som "basic" som slirkoppling på mt07.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Direkt:

Tog mitt körkort i höstas och ska nu köpa min första hoj till våren. Funderar på en Yamaha MT 07 eller 09. Vilken lämpar sig bäst för en nybörjare? Ganska stor skillnad i effekt på dem.

Vad har du övningskört på och vad tyckte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Tog mitt körkort i höstas och ska nu köpa min första hoj till våren. Funderar på en Yamaha MT 07 eller 09. Vilken lämpar sig bäst för en nybörjare? Ganska stor skillnad i effekt på dem.

Personligen så gillar jag 9an pga trean den har en lättkörd karaktär även om jag tycker 07an har sin charm. Vet en polare som började med en mt 07 och sedan tracer 900 han var väldigt nöjd med båda men ville ha lite mer touring. Jag skulle dra till en butik och provköra både 07an och 09an och se vad du gillar bäst de har båda sin karaktär. Dock skulle jag personligen även kika på ex en ducati 821 eller ersättaren om de finns tillgängliga, bra att jämföra lite.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Ja MT 07:an är inge rolig om man kommer åka långa sträckor, inge kul på motorvägen heller.

Lagom för landsväg och maxturer på 1-1,5h skulle jag spontant säga, men det gäller nog alla Naked Bikes också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja MT 07:an är inge rolig om man kommer åka långa sträckor, inge kul på motorvägen heller.

Lagom för landsväg och maxturer på 1-1,5h skulle jag spontant säga, men det gäller nog alla Naked Bikes också.

Vet att många säger det, men jag vet inte om jag håller med.

Körde 38mil GBG - LKPG på ett bräde i höstas när jag hämtade hem min 765 RS och tycker det var extremt bekvämt hela vägen (lite trött i knäna när jag kom hem och lite kall eftersom det var 7 grader de sista milen).
Visst gick det sub 110 hela vägen pga. inkörning och att jag valde mindre och krokigare vägar (dock 4mil på 40an), men tycker jag satt mer bekvämt där än på den blackbird jag kört fram tills dess.

Så hur bekvämt man upplever en nakenhoj är nog extremt inviduellt, och skiljer givetvis mycket mellan modeller.
Jag brukar uppleva de med mer "sportig" körställning som bekvämare om jag ska åka snabbare än stadsfart (40kmh),
exempelvis så föredrar jag Street Triple (såklart), Monster 821 framför Z900 och MT09.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja MT 07:an är inge rolig om man kommer åka långa sträckor, inge kul på motorvägen heller.

Lagom för landsväg och maxturer på 1-1,5h skulle jag spontant säga, men det gäller nog alla Naked Bikes också.

Ja måste säga att det här inte skall underskattas. Jag gick till en MT10SP just för att på längre sträckor motorväg så var 09an jobbig att köra, man fick vakta gasen konstant. Till skillnad från 10an, den körde jag hem 45mil i ett sträck (minus tankning såklart) utan problem. Klart skillnad i motor och effekt, men det är det onekligen mellan 07 och 09 också.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Vet att många säger det, men jag vet inte om jag håller med.

Körde 38mil GBG - LKPG på ett bräde i höstas när jag hämtade hem min 765 RS och tycker det var extremt bekvämt hela vägen (lite trött i knäna när jag kom hem och lite kall eftersom det var 7 grader de sista milen).
Visst gick det sub 110 hela vägen pga. inkörning och att jag valde mindre och krokigare vägar (dock 4mil på 40an), men tycker jag satt mer bekvämt där än på den blackbird jag kört fram tills dess.

Så hur bekvämt man upplever en nakenhoj är nog extremt inviduellt, och skiljer givetvis mycket mellan modeller.
Jag brukar uppleva de med mer "sportig" körställning som bekvämare om jag ska åka snabbare än stadsfart (40kmh),
exempelvis så föredrar jag Street Triple (såklart), Monster 821 framför Z900 och MT09.

Har inge problem med att sitta länge på min, det är mer vinddraget som tar musten ur en tycker jag.

Har du någon vindruta eller kör du "stock"?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Håller också med om att en nakenhoj kan passa bättre vid långkörning än inte ibland pga att i många fall kan turbulensen från en ruta bli fruktansvärd, här får man byta ruta, sätta på vindavvisare eller testa sig fram för att få det bra om man inte har turen att vara exakt lagom lång för att slippa det. Turbulens pga en dålig ruta kan första en tur på 10 minuter vilket du inte får på en hoj utan ruta eller med en perfekt ruta för dig. Så säger bara, provkör, finns ju både tracer 7 och 9 samt mt 07 och 09 beroende på mer touring eller helt ren hoj.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har inge problem med att sitta länge på min, det är mer vinddraget som tar musten ur en tycker jag.

Har du någon vindruta eller kör du "stock"?

Har vad Triumph kallar ”flyscreen” vet dock inte hur stor skillnad den gör då det var längesen jag provkörde utan den.

Kanske att den fungerar extremt väl för mig, för jag ogillade verkligen vinden på blackbirden (rutan tryckte upp luften precis i nederkant av hjälmen). Har lite minnen av att jag tyckte vinden var bättre på Monster än z900 utan ruta också.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Direkt:

Vilken lämpar sig bäst för en nybörjare?

Räkna med att byta hoj ett par gånger i livet. Köp den du sitter bäst på och tycker är vackrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Räkna med att byta hoj ett par gånger i livet. Köp den du sitter bäst på och tycker är vackrast.

+++ på den.

Tog kortet 2013 och är inne på min 6e hoj.

Sen är väl alla olika men jag tycker det är roligt att prova på olika hojar och körstilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

+++ på den.

Tog kortet 2013 och är inne på min 6e hoj.

Sen är väl alla olika men jag tycker det är roligt att prova på olika hojar och körstilar.

Jag byter varje år
Lite segt att köra in hojarna dock.

I år finns inget av intresse tyvärr(eller som tur är)
SD1290R 2021 har jag nu. Gillar inte utseendet men väldigt trevlig maskin!
Saknar min Streetfighter v4s dock..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag byter varje år
Lite segt att köra in hojarna dock.

I år finns inget av intresse tyvärr(eller som tur är)
SD1290R 2021 har jag nu. Gillar inte utseendet men väldigt trevlig maskin!
Saknar min Streetfighter v4s dock..

Är det bara uppgraderingsnörden som tog över eller varför bytte du från en streetfight v4s till sd1290r? Personligen känns det som en nedgradering Men det är min åsikt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Är det bara uppgraderingsnörden som tog över eller varför bytte du från en streetfight v4s till sd1290r? Personligen känns det som en nedgradering Men det är min synvinkel!

Det var en klar nedgradering. Vilket jag visste.
I detta fallet så behövde jag farthållare på längre turer pga en spricka i handen..

Sen så ville inte v4s köra långsamt, 138km/h på 1an…:D

Lite för enkelt att köra upp i 300.
Med akrapovic + race map så blev ljudet olidligt även med proppar vid längre turer.

Men, jag vill absolut skaffa en ny, svart helst. Kan ju sätta på en generisk farthållare…..

Men! Superduken… satans bekväm att glida runt med och förbaskat rolig att trycka på med! Dock ful enligt mig.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag byter varje år
Lite segt att köra in hojarna dock.

Du får sluta köpa nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Det var en klar nedgradering. Vilket jag visste.
I detta fallet så behövde jag farthållare på längre turer pga en spricka i handen..

Sen så ville inte v4s köra långsamt, 138km/h på 1an…:D

Lite för enkelt att köra upp i 300.
Med akrapovic + race map så blev ljudet olidligt även med proppar vid längre turer.

Men, jag vill absolut skaffa en ny, svart helst. Kan ju sätta på en generisk farthållare…..

Men! Superduken… satans bekväm att glida runt med och förbaskat rolig att trycka på med! Dock ful enligt mig.

Jag förstår, jobbigt att byta för en sådan sak, för den är ju jävla fräck. Jag kan tänka mig duken är schysst med så sätt men som du säger den ser lite weird ut helt ärligt men gött du åker bra på den. Tuffar runt på en multistrada 1260s, lite sugen på den nya pikes peak meeen det får nog vänta lite. Många pengar haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer! Verkar vara ganska individuellt så får bli till att provköra bägge hojar i vår, ska bli skoj

På körskolan körde jag en Honda CB650R, tyckte den var lite trögmanövrerad i lågfarten samt vid kraftigare U-svängar. Drog aldrig ur den fullt men tyckte den skjutsa på ganska bra. Åkte bara motorväg en gång under tiden på körskolan men den varvade säkert 5-6 tusen i motorvägshastighet vilket var lite ansträngt och inget man skulle vilja göra längre sträckor, kändes om man saknade ytterligare en växel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Tack för alla kommentarer! Verkar vara ganska individuellt så får bli till att provköra bägge hojar i vår, ska bli skoj

På körskolan körde jag en Honda CB650R, tyckte den var lite trögmanövrerad i lågfarten samt vid kraftigare U-svängar. Drog aldrig ur den fullt men tyckte den skjutsa på ganska bra. Åkte bara motorväg en gång under tiden på körskolan men den varvade säkert 5-6 tusen i motorvägshastighet vilket var lite ansträngt och inget man skulle vilja göra längre sträckor, kändes om man saknade ytterligare en växel.

Höga varv vid motorvägshastighet kommer du finna hos de allra flesta "sportigare" hojar. (speciellt 3or och 4or)
Du kan ju dreva om den om det verkligen skulle störa dig, men tror snarare att du vänjer dig och bara är ovan och att vana från bilkörning sitter i.

Edit: Provkör absolut båda, men också MÅNGA fler. Kör alla du kan för att få en bättre bild av vad du gillar, något man verkligen inte vet utan att ha provat lite annat också. Jag "hatade" den hoj jag på förhand älskade mest av alla till dess att jag provkört den.

Det jag vill ha sagt är, välj inte hoj genom att läsa specifikationer. Åk ut till handlare och provkör grejer, även lite sådant som du inte ens tror du gillar.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag fick tag på en MT-07 -20 förra våren, och är nöjd med den, har inte kört några längre turer utan det är många kortare, tur och retur jobbet t.ex.
Men jag har provkört min brorsas MT-09, -18. Den var väldigt trevlig, jag satt bra, hade bredare styre och lite mjukare gång enligt mig. Väldigt mysig. Men ekonomiskt så är MT-07 bättre för mig.

/Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Direkt:

På körskolan körde jag en Honda CB650R, tyckte den var lite trögmanövrerad i lågfarten samt vid kraftigare U-svängar.

Körskolornas hojar får gärna platta framdäck då det bromsas och manövreras mest i låg fart. Som elev bör man nog välja den hoj med nyast och hårdast pumpat framdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Tack för alla kommentarer! Verkar vara ganska individuellt så får bli till att provköra bägge hojar i vår, ska bli skoj

På körskolan körde jag en Honda CB650R, tyckte den var lite trögmanövrerad i lågfarten samt vid kraftigare U-svängar. Drog aldrig ur den fullt men tyckte den skjutsa på ganska bra. Åkte bara motorväg en gång under tiden på körskolan men den varvade säkert 5-6 tusen i motorvägshastighet vilket var lite ansträngt och inget man skulle vilja göra längre sträckor, kändes om man saknade ytterligare en växel.

Jag övningskörde i somras på en MT07, var HELT inställd på att de var en sådan jag skulle ha också som första hoj.
Men efter att ha nött med den på bana och jag väl var redo för att ge mig ut på vägarna så insåg jag efter första turen att de absolut inte är en MT07 jag vill ha. Tyckte den var allmänt otrevlig att åka på i högre hastigheter (laglig fart då jag körde med körskolan) samt att jag inte alls gillade "delayen" som en kedja medför den där minimala slacket som ger 1/4s delay innan kraften kommer ut till bakhjulet, sen tyckte jag allmänt den kändes "rapplig" inte alls någon vidare kvalité, fick liksom en "plastig"känsla av hela hojen.

Så efter lite tips från kollegor och google så åkte jag till BMW och testade en R1250R och blev helt såld! Är som dag och natt jämfört med en MT07 i kvalité, byggkänsla och körglädje. Sen att den kostar mindre än MT07 att försäkra och dessutom HÄLFTEN av vad MT09 kostar att försäkra gör ju inte saken sämre. Och jävligt gött med kardan.
Jag köpte då en R1200R 2016 för under 100k och de extra man fick lägga på från en MT07 är väl värt, dom går inte att jämföra med varandra anser jag.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Bokade teori och körning idag innan alla tider för året är borta. Tog den första lediga tiden jag kunde hitta inom inte allt för långt avstånd och det blev ändå 30e augusti. Det är helt sjukt vad dåligt med tider det är.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Bokade teori och körning idag innan alla tider för året är borta. Tog den första lediga tiden jag kunde hitta inom inte allt för långt avstånd och det blev ändå 30e augusti. Det är helt sjukt vad dåligt med tider det är.

Fy fan det är alltså så dåligt? Håll utkik för återbud sen med, kan ju dyka upp. Tyvärr vet jag att många uppkörare går på knäna, utbrändhet och få, samma med körskolelärare för mc. Hoppas du får en tid tidigare i sommar så du kan få njuta lite mer

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Bokade teori och körning idag innan alla tider för året är borta. Tog den första lediga tiden jag kunde hitta inom inte allt för långt avstånd och det blev ändå 30e augusti. Det är helt sjukt vad dåligt med tider det är.

Jag fick min uppkörning rätt sent också, frågan är hur man får göra om man skulle kugga första körningen, hinner man få en till chans under säsongen eller får man helt enkelt göra om teori och körningen till året därpå?

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Fy fan det är alltså så dåligt? Håll utkik för återbud sen med, kan ju dyka upp. Tyvärr vet jag att många uppkörare går på knäna, utbrändhet och få, samma med körskolelärare för mc. Hoppas du får en tid tidigare i sommar så du kan få njuta lite mer

Jag vet inte vad det beror på om det bara är generellt dåligt med tider för mc uppkörning, eller om covid spelar in i det här också som allt annat. Men illa är det oavsett.

Skrivet av m1k:

Jag fick min uppkörning rätt sent också, frågan är hur man får göra om man skulle kugga första körningen, hinner man få en till chans under säsongen eller får man helt enkelt göra om teori och körningen till året därpå?

Teoriprovet är giltigt i ett år så gör man det lite senare på sommaren så har man ju ganska bra chanser att boka en tidig tid året därpå om det skulle gå åt skogen på körningen.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Tog mitt körkort i höstas och ska nu köpa min första hoj till våren. Funderar på en Yamaha MT 07 eller 09. Vilken lämpar sig bäst för en nybörjare? Ganska stor skillnad i effekt på dem.

Självklart ska du ha en triumph Speed twin eller thruxton

Permalänk
Medlem

Jupp, finns inga rimliga tider eller platser kvar i hela landet redan nu. Helt stört.
Jag var redo att köra upp förra säsongen redan, men då var jag för sent ute att hitta uppkörning.
Nu kommer jag till och med behöva göra om teoriprovet en gång till för det hinner gå ut innan min uppkörning.
Ska se om man kan hitta en avbokad tid, eller gå via en körskola kanske. Helt sjukt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jupp, finns inga rimliga tider eller platser kvar i hela landet redan nu. Helt stört.
Jag var redo att köra upp förra säsongen redan, men då var jag för sent ute att hitta uppkörning.
Nu kommer jag till och med behöva göra om teoriprovet en gång till för det hinner gå ut innan min uppkörning.
Ska se om man kan hitta en avbokad tid, eller gå via en körskola kanske. Helt sjukt.

Borde absolut finnas tider om du håller koll på trafikverket.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.