Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Hade varit intressant att veta VAD dom blev underkända på. Trasig lampa eller genomrostad hjulupphängning?

Både och verkar det som:
länk till auto, motor & sport
Om länken funkar. Min tyska är rostig så körde google translate.
Men de skriver
"In addition to defects in the fog light and the low beam, the Model S at the HU may be particularly concerned about problems with the wishbones."

Tesla har väl dock länkararmar i aluminium? Dessa riskerar vad jag förstått att gå av. Kanske har anmärkts på sprickbildning eller något.
https://insideevs.com/news/447593/tesla-suspension-issues-own...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Jag brukar hålla mig till att titta på videon från oberoende Youtube kanaler när det gäller bilrecensioner. Dessa sk "experter" på officiella tidningar känns ofta som korta diffusa artiklar utan något som helst djup, gjorda av random skribenter endast för att kunna slängas in bakom en betalvägg antingen i tidningen eller på webbsidan. Business as usual. De som förväntar sig en djupare analys av en bilmodell kommer inte finna det någon annanstans än på Youtube tyvärr.

Öh, nej. Vi bilägare är riktigt seriösa och har skrivit djupgående om bilar hur länge som helst. De köper för egna pengar in ett antal nya bilar varje år (anonymt) för att långtesta dem exempelvis. Hur många youtubers gör det? Sen kollar jag absolut på youtube också, men de är ju sällan några jättebra journalister direkt, de blir förförda av billtillverkarnas påståenden och fokus på häftiga funktioner och sånt. Men video är ju trevligt.

Detta test går över tolv sidor, varav fyra är bildsidor, så åtta sidor med text, tabeller och detaljbilder.

Citat:

Det finns en hel drös videon (framförallt från tyska Youtube kanaler) som recencerat, räckvidds-testat och vintertestat allt från Marvel R till Volvo och så vidare. Ingen av dessa har någonsin nämnt något om problem med strålkastare på Marveln och sist jag provkörde den (har redan gjort det 3 gånger) var i mörker efter klockan 16:30. Halvljusen lyste upp vägen riktigt bra i mitt tycke. Helljusen hann jag inte testa. Men om man nu ska gå efter "experternas" betyg så låter ju 4/5 och 5/5 inte som något problematiskt heller... eller?

Två av fem för Marvel, de andra fick fyra av fem för halvljuset respektive fem av fem för helljuset. Angående placeringen så blev de enligt artikeln snabbt täckta av snö och is, så det kanske inte är ett problem när det inte är snöigt.

Citat:

När det gäller ViBilägare's test, så har jag inte läst tidningen, men har online-artikeln framför mig (ja jag betalar för djävulskapet, fråga mig inte varför). Volvon du pratar om, som inkluderades i testet kostar 689 900 kronor. Audin i tested går lös på 840 000 kronor. Marveln 525 000 kronor eller nåt sånt. Låt oss ha det i åtanke att vi i det här fallet jämför äpplen med päron. Vi hade ju lika gärna kunnat sätta en Testa Model 3 Standard Range för en liknande prislapp som Audin och den hade tveklöst vunnit det testet. Att Marveln är sämre än än 840 tusen kronors bil är det väl ingen som tvekar över? betalar man 300 000kr extra så kan man ju tycka att man borde få mer än bara Matrix strålkastare. Ja såvida inte Audi loggan är värd de pengarna. Allt är väl individuellt.

Ja, men de tar ju också med priset i sin värdering, och beräknar milkostnaden som också är viktig för totalbedömningen förstås. Sen ligger ju Volvon på ungefär samma pris på leasingen nu, så jag vet inte om det är så fruktansvärt orättvist. Däremot är det ju väldigt vanligt att de utrustar pressbilar till max, vilket gäller både Volvon och Audin. MG lyckades ju inte få fram någon pressbil och således är det konfigurationen som tidningen beställde till sin långtestbil. Men det är ju också med i bedömningen.

Citat:

På vilket sätt är Volvon snabbare? Jag ser inget i testet som nämner Volvon vara snabbare.
Enligt specs så gör Volvo XC40 recharge p8 awd (topp modellen) 0-100km/h på 4.9 sekunder, identiskt med Marvel'n.

Marvel 5,5 sek Volvo 4,9, i testet inte enligt uppgifter från tillverkaren. Kommentar: "Tre snabba bilar, Volvo märkbart kvickare än Audi och MG. Marvel R tappar lite flås över ca 130 km/tim men är duktigt rask i alla fall. Maxeffekten ströps förhållandevis tidigt i både Audi och MG. I Q4 märktes en klar skillnad i acceleration redan vid 50 procents återstående laddning, i MG något senare. Volvos batteripaket höll i bättre, först vid ca 30 procent återstående laddning märktes klart sämre acceleration."

Citat:

Volvon har en max-hastighet på 180km/h medans Marveln gör 200km/h. Förvirrande eller?

Nej varför skulle det vara förvirrande. Volvo har en säkerhetsimage de vill uppehålla, således begränsar de toppfarten på sina modeller. Men för elbilar så är de flesta modeller begränsade ändå, vilket också gäller både MG och Audi i detta test. Sen vet jag inte om det är så smart att köra så snabbt med så stora och tunga bilar ändå. Jag fick sladd en gång när jag körde i 205 ungefär med en XC90 D5 i en kraftigt doserad kurva och det var rejält läskigt, mycket värre än samma sak i en vanlig V70 eller så.

Citat:

Att laddningen tar 5 till 7 minuter längre, helt enkelt.

Biljournalister har ofta ett överdrivet fokus på laddningen när det gäller elbilar. Jag förstår att det är en stor del av deras upplevelse då de ju kör långt på kort tid liksom, men för de flesta är det inget man gör så ofta och några minuter hit eller dit spelar ingen roll. Än mer med allt snack om hur häftigt det är med 800V-bilarna och deras supersnabba laddning, som förstås inte spelar någon roll på i princip alla publika laddare som inte stöder denna standard.

Citat:

Provkörde Marveln en av gångerna i -5 grader. Från att vara helt iskall till att jag startade bilen och den blåste varmluft tog kanske 10 sekunder. På mindre än en minut var hela bilen varm. 2 minuter senare var jag tvungen ta av jackan. Så jag vet inte...

Problemen verkar komma någonstans mellan minus 6 och minus tio så det säger inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Inte samma prisklass som MG?

Äh man lever bara en gång.

Permalänk
Medlem

Är det värt att lägga till 400kr/mån på en E-niro för att uppgradera till en Advance plus? Har fått en offert på ca 4400kr/mån på en E-niro och 2000mil/år, det enda jag känner kan vara värt att uppgradera för är elektriskt justerbar stol, ventilerad stol och led strålkastarna om dom är mycket bättre än original lyset. I nuläget kör jag en BMW 120d Xdrive som kostar mig ca 6000kr/mån snabbt räknat, så jag uppskattar att jag sparar ca 1000kr/mån på att byta till en standard E-niro

Permalänk
Medlem

Gällande MG Marvel så är det väl främst Performance versionen som är lite unik i sin prisklass. Vill man ha hyfsat prestanda till en låg prislapp är alternativen inte många för ~4300kr/mån. Att den säljs som AWD med inte fungerar särskilt bra som AWD inger dock inget förtroende.

Gällande bas-versionen för ~4000kr/mån så är inte den bilen lika unik. Vill man ha något billigare finns Kia e-niro och kan man tänka sig att gå upp till ~4600kr/mån får man den betydligt mer kompetenta bilen Kia EV6. Jag körde EV6 samma dag som MG Marvel och EV6 kändes mer genomarbetad som bil. Dessutom har EV6 betydligt bättre räckvidd, laddar betydligt snabbare och man slipper Kina-faktorn.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ifall någon är intresserad hur mycket bilen drar när man låter den stå i en månad utan att använda den på vintern.

Var iväg på semester i en månad och lät min Model 3 stå ute på en parkering tills jag kom tillbaka igen.
Var -12 när jag ställde bilen, oklart hur kallt det var resten av tiden då jag inte direkt kollade.
Bilen hade 47 mil kvar på batteriet när jag ställde den, när jag hämtade den efter resan låg batteriet på 43,6 mil.
Som man behöver nog inte vara rädd att batteriet ska ladda ur sig själv om man är iväg en längre period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De har haft problem med värmen på sitt långtestexemplar, som också fick vara med i detta test då MG inte lyckades fixa fram en pressbil. De hade en artikel om att köra "tävling" mellan tåget och en Marvel från Oslo till Paris, Marveln hade inte förvärmt kupén som den skulle gjort när de skulle åka iväg utan de fick sitta i minus tolv. Sen verkar värmen funka dåligt i temperaturer under -10, fungerar inte alls ibland och även när den funkar så blir det inte varmare än 16-17 grader. I nästa nummer ska de ha ett vintertest av alla långtestbilar och de hintar om att Marvel kommer få problem där, men vi får väl se.
Jo det var lite diffust uttryckt, men jag tror de syftar på laddningen främst som inte nådde specifikationen som redan var sämre än de andra.
Tja, ljuset är mycket sämre, framför allt halvljuset men inte heller helljuset höll måttet. (Audins halvljus nådde 140 meter, Volvons 130, MG:ns 77 exempelvis) Sen klagade de också på att lamporna satt så illa till att de snabbt blev skitiga, och förstås ingen strålkastarrengöring.
Jo, och problem med schemalagd värmning också tydligen, men det kanske man inte ska lägga så stor vikt vid, det kan ju alltid bli något tillfälligt fel med sådana saker som kräver appstyrning och så.
Jo Marveln var ju billigast även per mil, men skillnaden var ju inte så stor som man kanske tror när man ser på priset. Sen värderar de ju inte leasingpriser i allmänhet utan bara inköpspris tillsammans med övriga driftskostnader och värdeminskningen. MG har ju bra erbjudanden på just leasing, men även Volvo verkar ha kommit in i matchen där nu, man ska exempelvis kunna leasa en XC40 Recharge från Bilia för 3995, snålutrustad men fortfarande samma prestanda som ju slår Marvel rätt rejält.
Readly är bra annars. Jag har tipsat om den tjänsten flera gånger nu, men jag har heller inget att göra med den på något sätt, jag tycker bara det är ett ganska trevligt sätt att läsa en massa tidningar väldigt billigt. De har trial-version som är gratis i 7-14 dagar eller så.

Man kan tycka mycket om XC40 vs Marvel R men för 4000kr på Volvo får du en framhjulsdriven modell.Vill du ha fyrhjulsdriften och extra motor får du lägga till pengar. Eller vad menar du med "prestanda"?

Permalänk
Medlem

"Undersökning: Nöjdaste elbilsägarna kör Tesla"

"Tesla hamnar i topp med tre modeller när amerikanska JD Power listar elbilarna som ägarna är nöjdast med."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220131/u...

Noterar att de dock ligger inom snittet för alla bilar (sett till alla typer av drivlinor).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Nyheter för årets test är att hela 31 elbilar är med. Detta kommer bland annat av att man nu låter flera versioner vara med så att vi som är intresserade lite bättre skall kunna jämföra de olika bilmodellerna.

Citat:

Hvor mye betyr takboksen? Vi har med tre Polestar 2 i testen, to av dem er Long Range med firehjulsdrift. Den ene av disse har takboks og 170 kg last. Hva utgjør dette i forbruk og rekkevidde?

Hvor mye betyr dekkstørrelsen? Vi har med tre Ioniq 5 i testen, to av dem med firehjulsdrift og samme utstyrsnivå – med ett unntak: Den ene har 235/55-19-hjul, den andre har 255/45-20-hjul. Her får vi svaret på hva litt tyngre hjul med litt større avtrykk mot underlaget, betyr.

Hva skiller trillingene i VW-familien? Vi har med seks temmelig like modeller fra VW-familien i den viktige familieklassen. Inkluderer vi outsideren ID.3 Pro, så er det sju. Disse har samme batteripakke og marginalt ulike rekkeviddetall. Ved ladestolpen skal de i teorien prestere likt. Men hva skjer i praksis?

https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidd...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Funderar på en BMW I4 M50

Köp en Model S Plaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyheter för årets test är att hela 31 elbilar är med. Detta kommer bland annat av att man nu låter flera versioner vara med så att vi som är intresserade lite bättre skall kunna jämföra de olika bilmodellerna.

https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidd...

Ställer mig högst tveksam till testet. Många resultat är minst sagt märkliga. Enyaq 4WD går längre än 2WD? Och det är en stor skillnad mellan ID4 och Enyaq som i princip delar all teknik under karossen?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

I Sverige verkar det i var fall vara rätt vanligt att det har med felinställda dimljus att göra, det verkar som att i var fall tidigare så har Tesla inte ens bemödat sig att ställa in dem alls utan de pekar helfel.

Jag fick anmärkning på dimljusen två gånger, andra efter att Tesla enligt dem iaf justerat dimljusen. Tesla menade att det är bilprovningen som inte vet hur man ska kontrollera Teslas dimljus korrekt. Vad som stämmer vet jag inte.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Gällande MG Marvel så är det väl främst Performance versionen som är lite unik i sin prisklass. Vill man ha hyfsat prestanda till en låg prislapp är alternativen inte många för ~4300kr/mån. Att den säljs som AWD med inte fungerar särskilt bra som AWD inger dock inget förtroende.

Gällande bas-versionen för ~4000kr/mån så är inte den bilen lika unik. Vill man ha något billigare finns Kia e-niro och kan man tänka sig att gå upp till ~4600kr/mån får man den betydligt mer kompetenta bilen Kia EV6. Jag körde EV6 samma dag som MG Marvel och EV6 kändes mer genomarbetad som bil. Dessutom har EV6 betydligt bättre räckvidd, laddar betydligt snabbare och man slipper Kina-faktorn.

Ja så är det. Med fyrhjulsdrift, ultimate-utrustningsnivå, tonade rutor och grå färg samt endast 1000 mil per år (36 mån) så kostar Volvon 6 690kr i månaden utan försäkring och utan vinterdäck. Privatleasing alltså. Lär landa runt 7 500 inkl försäkring och däck, vilket är minst 500 kr dyrare än en fyrhjulsdriven Kia EV6.

På den utrustningsnivån är självklart både Volvon och Kian bättre än Marvel R. Hade lätt tagit Kian alla dagar i veckan. Men helt ärligt... har man råd att betala 7000kr eller mer per månad, så finns det väl ingen anledning att ens titta på MG. Då kan man ju iofsig lika gärna slänga på en loppa till per månad och köra en Tesla.

Edit: Ser att försäkring ingår i Volvon, så då kan man räkna bort 300kr från min totala kostnadsberäkning.

Tillägg..
Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Vad jag hörde från säljarna så får de inte veta något förrän bilen är på väg till Sverige, så det fanns ingen info att tillgå om produktionen och när din bil är färdig att skeppas. Sist jag kollade med säljarna var de "on par" med förväntade leveranstider och inga förseningar var rapporterade. När var releasedagen? Jag beställde min i slutet på oktober och leveransen var uppskattad till februari-mars sa dom.

Jag brukar hålla mig till att titta på videon från oberoende Youtube kanaler när det gäller bilrecensioner. Dessa sk "experter" på officiella tidningar känns ofta som korta diffusa artiklar utan något som helst djup, gjorda av random skribenter endast för att kunna slängas in bakom en betalvägg antingen i tidningen eller på webbsidan. Business as usual. De som förväntar sig en djupare analys av en bilmodell kommer inte finna det någon annanstans än på Youtube tyvärr.

Det finns en hel drös videon (framförallt från tyska Youtube kanaler) som recencerat, räckvidds-testat och vintertestat allt från Marvel R till Volvo och så vidare. Ingen av dessa har någonsin nämnt något om problem med strålkastare på Marveln och sist jag provkörde den (har redan gjort det 3 gånger) var i mörker efter klockan 16:30. Halvljusen lyste upp vägen riktigt bra i mitt tycke. Helljusen hann jag inte testa.

När det gäller ViBilägare's test, så har jag inte läst tidningen, men har online-artikeln framför mig (ja jag betalar för djävulskapet, fråga mig inte varför). Volvon du pratar om, som inkluderades i testet kostar 689 900 kronor. Audin i tested går lös på 840 000 kronor. Marveln 525 000 kronor eller nåt sånt. Låt oss ha det i åtanke att vi i det här fallet jämför äpplen med päron. Vi hade ju lika gärna kunnat sätta en Testa Model 3 Standard Range för en liknande prislapp som Audin och den hade tveklöst vunnit det testet. Att Marveln är sämre än än 840 tusen kronors bil är det väl ingen som tvekar över? betalar man 300 000kr extra så kan man ju tycka att man borde få mer än bara Matrix strålkastare. Ja såvida inte Audi loggan är värd de pengarna. Allt är väl individuellt.

På vilket sätt är Volvon snabbare? Jag ser inget i testet som nämner Volvon vara snabbare.
Enligt specs så gör Volvo XC40 recharge p8 awd (topp modellen) 0-100km/h på 4.9 sekunder, identiskt med Marvel'n.
Volvon har en max-hastighet på 180km/h medans Marveln gör 200km/h. Förvirrande eller?

Att laddningen tar 5 till 7 minuter längre, helt enkelt.

Provkörde Marveln en av gångerna i -5 grader. Från att vara helt iskall till att jag startade bilen och den blåste varmluft tog kanske 10 sekunder. På mindre än en minut var hela bilen varm. 2 minuter senare var jag tvungen ta av jackan. Så jag vet inte...

Jepp har tittat på den i butik, men den är ännu dyrare än Aiways U5 (per månad vid leasing) och har rätt tråkig prestanda (170 hästkrafter tror jag det va). Inte provkört den än dock.

Jag hade nog kollat lite recensioner och lång-test på Youtube först, om jag var du. Finns massor av tyskar just nu som gör range-tester, vintertester, 130km/h motorvägstester mm. Jag skulle aldrig avboka (eller boka för den delen) en bil efter att ha läst en random kort recension på ViBilägare , speciellt i en recension/ett test där man jämför en Kina-bil med en folkkär Volvo Som sagt, jag satt i -5 grader när jag provkörde den en andra gång, den värmdes upp på mindre än en minut och bilen kändes nästan jobbigt varm efter en stund.

Jag fick samma känsla som du när jag provkörde Marveln. Med det sagt så skulle jag aldrig äga en, bara leasa som jag nu ska göra. Gjorde beställning i slutet av november, sägs att den ska komma i Juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nytt nummer av Vi Bilägare idag. Bland annat ett test av Marvel mot C40 och Q4 e-tron Sportback.

Audi vinner trots högst pris, Volvo på andraplats och Marvel kom sist. Bleka elbilsprestanda, osäker värme och haltande fyrhjulsdrift var orsaken. Milkostnaden enligt deras beräkningar över tre år hamnar på 45,92 för Marvel, 48,78 för Audin och 53,15 för Volvon. Värdeminskningen har den stora betydelsen här, Marvel förväntas tappa 48%, Audi bara 40 och Volvo 42. Volvons höga förbrukning drar ner ekonomin, men det är också en rätt mycket snabbare bil än de andra.

Rostskyddet var en tveksamhet med Marvel, de andra fick typ bara beröm medan Marvel bara kritik, ändå fick de andra bara 3/5 i betyg och Marvel 2/5 så det kanske inte är så farligt. Strålkastarna är ett problem med Marvel också, de andra får 4/5 för halvljuset och 5/5 för helljuset, Marvel får 2/5 på båda. Krockskyddet är också sämre, 4 stjärnor i Euro NCAP där de andra får 5 (dock är inte de här "sportigare" varianterna testade utan betyget gäller XC40 och "inte sportback").

Yes. Förstår att Marvel fick rätt mycket sämre betyg.

När jag provkörde den så kändes det direkt att det helt enkelt är en "ofärdig" bil. Kändes ungefär som att man hade tagit en MG ZS EV som är ganska så medelmåttig bil och slängt in så mycket funktioner och utrustning som möjligt och lyxa till det.

Ungefär som att ta en Dacia och slänga in stolar från en Mercedes och proppa den full med utrustning och tech.

Bilen blir bättre men det är ju fortfarande inte "premium" för det när den är baserad på en medelmåttig bil från grunden.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Jag fick samma känsla som du när jag provkörde Marveln. Med det sagt så skulle jag aldrig äga en, bara leasa som jag nu ska göra. Gjorde beställning i slutet av november, sägs att den ska komma i Juni

Det finns egentligen ingen anledning att köpa en MG med tanke på den billiga leasingkostnaden. Sen är jag rätt tveksam till om det är värt att köpa en elbil i överhuvudtaget just nu. Kanske en Tesla i så fall då dess andrahandsvärde verkar ligga högt. De övriga elbilar och dess batterier vi ser idag, inklusive Kinesiska diton, kommer kännas föråldrade om 3 år med tanke på den snabba utvecklingen. Om 3 år har genomsnitts-elbilen förmodligen 70-80mil i räckvidd. Då blir det också rätt svårt att sälja dessa 30-40mils elbilar. Det är därför leasing känns bättre i detta nu.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Det finns egentligen ingen anledning att köpa en MG med tanke på den billiga leasingkostnaden. Sen är jag rätt tveksam till om det är värt att köpa en elbil i överhuvudtaget just nu. Kanske en Tesla i så fall då dess andrahandsvärde verkar ligga högt. De övriga elbilar och dess batterier vi ser idag, inklusive Kinesiska diton, kommer kännas föråldrade om 3 år med tanke på den snabba utvecklingen. Om 3 år har genomsnitts-elbilen förmodligen 70-80mil i räckvidd. Då blir det också rätt svårt att sälja dessa 30-40mils elbilar. Det är därför leasing känns bättre i detta nu.

Framför allt är det värt för min del för jag kommer ladda gratis och det kostar ungefär samma som min nuvarande bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Funderar på en BMW I4 M50

Ta inte M50n.

Mycket mer värt att köra på i40.

Bättre komfort, bättre räckvidd, lika snabb laddning och självklart billigare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ta inte M50n.

Mycket mer värt att köra på i40.

Bättre komfort, bättre räckvidd, lika snabb laddning och självklart billigare.

Det skiljer 70 000 kr om man jämför bägge med supercharged paketet. Men jag ska fundera en gång till. M50n är ju onekligen lite piggare och fränare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes. Förstår att Marvel fick rätt mycket sämre betyg.

När jag provkörde den så kändes det direkt att det helt enkelt är en "ofärdig" bil. Kändes ungefär som att man hade tagit en MG ZS EV som är ganska så medelmåttig bil och slängt in så mycket funktioner och utrustning som möjligt och lyxa till det.

Ungefär som att ta en Dacia och slänga in stolar från en Mercedes och proppa den full med utrustning och tech.

Bilen blir bättre men det är ju fortfarande inte "premium" för det när den är baserad på en medelmåttig bil från grunden.

Frågan är om en Mercedes skulle tappa sin premiumkänsla om man satte dit Dacia stolar?

Ofärdig när det gäller inredning då, eller? Skulle va kul å höra lite mer ingående då du sa att du också provkört Marveln.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det skiljer 70 000 kr om man jämför bägge med supercharged paketet. Men jag ska fundera en gång till. M50n är ju onekligen lite piggare och fränare.

Yes det är klart den är det.

Men i princip alla som jag sett göra recension testat båda säger att i40 är ett mycket bättre val.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Frågan är om en Mercedes skulle tappa sin premiumkänsla om man satte dit Dacia stolar?

Ofärdig när det gäller inredning då, eller? Skulle va kul å höra lite mer ingående då du sa att du också provkört Marveln.

Jag ogillade verkligen farthållarspaken.
Man kan tro den inte existerar där gömd bakom ratten och var helt oanvändbar när jag provkörde den.

Stolarna var ordentligt osköna med deras val av att inte göra ryggdelen/stödet "plant". Utan det går som veck som sticker ut mot ens rygg och jag kände det genom jackan hur okomfortabelt det var.

Sen allmänt dåligt bagage. Infotainment skärmen för långt ner och vinklad.

Annars var körningen i sig bra och komfortabel.

Men fanns för många nackdelar för att välja den bilen. Speciellt sätena.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Jag ogillade verkligen farthållarspaken.
Man kan tro den inte existerar där gömd bakom ratten och var helt oanvändbar när jag provkörde den.

Stolarna var ordentligt osköna med deras val av att inte göra ryggdelen/stödet "plant". Utan det går som veck som sticker ut mot ens rygg och jag kände det genom jackan hur okomfortabelt det var.

Sen allmänt dåligt bagage. Infotainment skärmen för långt ner och vinklad.

Annars var körningen i sig bra och komfortabel.

Men fanns för många nackdelar för att välja den bilen. Speciellt sätena.

I min EQC så sitter farthållar-funktionen på ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag ogillade verkligen farthållarspaken.
Man kan tro den inte existerar där gömd bakom ratten och var helt oanvändbar när jag provkörde den.

Skrivet av stgr:

I min EQC så sitter farthållar-funktionen på ratten.

Det här tycker jag är så sjukt irriterande i bilar, att man har en egen farthållarspak bakom ratten. Har förstått att det är sen gammalt i vissa bilar men jag förstår verkligen inte poängen? Självklart ska det sitta på ratten så man ser vart man trycker, inte fippla bakom ratten, helt ologiskt. Stort minus i samtliga bilar från VW-gruppen!

Finished ranting

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Det här tycker jag är så sjukt irriterande i bilar, att man har en egen farthållarspak bakom ratten. Har förstått att det är sen gammalt i vissa bilar men jag förstår verkligen inte poängen? Självklart ska det sitta på ratten så man ser vart man trycker, inte fippla bakom ratten, helt ologiskt. Stort minus i samtliga bilar från VW-gruppen!

Finished ranting

I min bil kan man växla mellan speed limit och farthållare,
Det är sjukt irriterande när jag råkat sätta igång speed limiten på en för låg hastighet mot skyltat och kan inte öka farten, så tar det många sekunder innan jag kommer på det och kan stänga av limiten.

Permalänk
Medlem

Man får ju inte glömma att Marvel R baseras på en tidigare ICE-bil med alla nackdelar/kompromisser som det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det här tycker jag är så sjukt irriterande i bilar, att man har en egen farthållarspak bakom ratten. Har förstått att det är sen gammalt i vissa bilar men jag förstår verkligen inte poängen? Självklart ska det sitta på ratten så man ser vart man trycker, inte fippla bakom ratten, helt ologiskt. Stort minus i samtliga bilar från VW-gruppen!

Finished ranting

Tycker spak bakom ratten funkar riktigt bra, då behöver jag inte titta för att höja, sänka eller slå på. Tycker du det är jobbigt att fippla med blinkers också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det här tycker jag är så sjukt irriterande i bilar, att man har en egen farthållarspak bakom ratten. Har förstått att det är sen gammalt i vissa bilar men jag förstår verkligen inte poängen? Självklart ska det sitta på ratten så man ser vart man trycker, inte fippla bakom ratten, helt ologiskt. Stort minus i samtliga bilar från VW-gruppen!

Finished ranting

Farsan har en Tiguan från 2014 o ch den har en egen spak för farthållaren. Däremot är den lika lång som blinkersspaken på vänster sida så där är det implementerat korrekt och fungerar jättebra.

Det var samma sak på en Seat Ateca från 2016. Liknande löst och fungerade felfritt.

Min Seat Leon från 2021 har farthållaren på ratten och det är den absolut bästa lösningen i mitt tycke.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

I min bil kan man växla mellan speed limit och farthållare,
Det är sjukt irriterande när jag råkat sätta igång speed limiten på en för låg hastighet mot skyltat och kan inte öka farten, så tar det många sekunder innan jag kommer på det och kan stänga av limiten.

Fixade du adaptiv farthållare till din EQC?
Vet det är ett separat tillägg hos Mercedes.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ställer mig högst tveksam till testet. Många resultat är minst sagt märkliga. Enyaq 4WD går längre än 2WD? Och det är en stor skillnad mellan ID4 och Enyaq som i princip delar all teknik under karossen?

De är själva förvånade över det dåliga resultatet för Enyaq 2WD.

De skall nu därför göra om testen: https://www.tv2.no/a/14528146/

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]