Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är mycket imponerad av situationen i denna tråden!
@twit, @yonie, @beltet, @Forsgren

Oftast brukar ESD-trådarna vara fyllda med "jag har aldrig haft ett problem och jag dansar i nylonstrumpor på heltäckningsmatta så ESD är en myt".

Jag tycker ni fyra har fyllt på med allt som behövs sägas i tråden! 👌

Instämmer! Så mycket korrekt information i en ESD tråd är inte vanligt

Skrivet av Exxovion:

Finner det helt obegripligt varför så många ska envisas med att blanda in jordade uttag när det handlar om ESD-skydd.

Min gissning är att det kommer från proffesionella ESD Installationer där allt är skyddat som golv, bord, stolar, skor och så vidare. Där brukar man ha jord som gemensam punkt för hela anläggningen. Sen har det spridit sig och misstolkats ner till oss vanliga människor.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag monterar alltid CPU och oftast kylare när moderkortet ligger på bordet. Men jag köpte in en ESD-matta.

Aldrig fel att ha en ESD-matta(äger själv ingen, bara ett 3M armband) om man måste mickla med moderkortet gällande CPU-kylarfästen. Har än så länge valt CPU-kylare som inte kräver att man skruvar loss/på något under moderkortet för att kylaren skall kunna fästas, d.v.s. passat direkt.

Tänk alltid på att ha samma potential på allt som rör prylen.
Så om Du nyttjar en ESD-matta så skall Du koppla den till datorns chassi på någon metallpryl som är naken(ingen färg).

Annars har Du olika potential == risk för urladdning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Aldrig fel att ha en ESD-matta(äger själv ingen, bara ett 3M armband) om man måste mickla med moderkortet gällande CPU-kylarfästen. Har än så länge valt CPU-kylare som inte kräver att man skruvar loss/på något under moderkortet för att kylaren skall kunna fästas, d.v.s. passat direkt.

Tänk alltid på att ha samma potential på allt som rör prylen.
Så om Du nyttjar en ESD-matta så skall Du koppla den till datorns chassi på någon metallpryl som är naken(ingen färg).

Annars har Du olika potential == risk för urladdning.

Ganska tufft och montera både CPU/vrm vattenblock och chipsetblock i chassit.
Verktygen ligger på mattan.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ganska tufft och montera både CPU/vrm vattenblock och chipsetblock i chassit.
Verktygen ligger på mattan.

Minns inte hur jag gjorde med speldatorn då det är 8 år sedan den byggdes, men med tanke på chassit så är det inga problem att ha halva(eller mer) utav moderkortet ståendes uppåt så att man kan komma åt skruvarna för VRM och chipset.

Skall man sätta ihop en dator utan att förändra befintlig kylning på moderkortet så klarar man sig med att montera allt efter det att moderkortet är fastskruvat i chassit. Så är det i alla fall för mitt RIVE kort i spelburken.

Sist jag hade ett moderkort på ett bord var år 2007, men det är för att jag hade inte fått hem chassit innan allt annat och bygget skulle bli en filserver .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Instämmer! Så mycket korrekt information i en ESD tråd är inte vanligt

Min gissning är att det kommer från proffesionella ESD Installationer där allt är skyddat som golv, bord, stolar, skor och så vidare. Där brukar man ha jord som gemensam punkt för hela anläggningen. Sen har det spridit sig och misstolkats ner till oss vanliga människor.

Sent svar i tråden, men du har rätt. Jord används som en gemensam punkt för att jämna ut potentialen.
I "större" installationer (armband+något till) så är det den enklaste, mest försäkrade och betydligt tillgängliga referens i elektrisk potential.

Permalänk
Medlem

Jag har läst flera inlägg och förstår faktiskt fortfarande hur ett armband kan göra det säkert. Som jag förstår det går det en elektrisk ledning inuti armbandet som leder lite elektricitet, vilket förhindrar kraftig urladdning men ändå håller en själv och det man är kopplad till i balans. Men om jag sätter på klämman i chassit t.ex., så går det ju en direkt väg från mina fingrar genom stålet i klämman in i chassit. Tråden i armbandet blir irrelevant. Också irrelevant om jag tar i en komponent som ligger på bordet, som jag inte är kopplad till.

Permalänk
Medlem

Ja just det, sen, förutsatt att element faktiskt är jordade, så borde ju kontakt med ett element säkerställa att man har en neutral laddning. Om allt annat i ens procedur sen är lika så kan det ju bara hjälpa att börja med en neutral laddning, om inte annat så laddar man inte ur sitt ESD-armband så fort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ucmh:

Jag har läst flera inlägg och förstår faktiskt fortfarande hur ett armband kan göra det säkert. Som jag förstår det går det en elektrisk ledning inuti armbandet som leder lite elektricitet, vilket förhindrar kraftig urladdning men ändå håller en själv och det man är kopplad till i balans. Men om jag sätter på klämman i chassit t.ex., så går det ju en direkt väg från mina fingrar genom stålet i klämman in i chassit. Tråden i armbandet blir irrelevant. Också irrelevant om jag tar i en komponent som ligger på bordet, som jag inte är kopplad till.

Du kan komplettera med en esd matta som du lägger delar på om du inte bara har dem i datorn eller handen.
https://www.inet.se/produkt/6902003/inet-esd-matta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan komplettera med en esd matta som du lägger delar på om du inte bara har dem i datorn eller handen.
https://www.inet.se/produkt/6902003/inet-esd-matta

Och det är rimligt! Men om man inte har matta utan bara har armband så skyddar det väl inte en komponent man plockar upp från bordet ett smack?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ucmh:

Och det är rimligt! Men om man inte har matta utan bara har armband så skyddar det väl inte en komponent man plockar upp från bordet ett smack?

Jo om komponenten är kvar i emballaget för det är esdskyddat och hanterar du det inte i onödan utan packar upp och monterar direkt så kommer delarna att ha samma potential under montaget, esd-plasten runt komponenterna är elektriskt ledande så laddningarna utjämnar sig snabbt via dig men inte så snabbt att det uppstår en urladdning som ger skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo om komponenten är kvar i emballaget för det är esdskyddat och hanterar du det inte i onödan utan packar upp och monterar direkt så kommer delarna att ha samma potential under montaget, esd-plasten runt komponenterna är elektriskt ledande så laddningarna utjämnar sig snabbt via dig men inte så snabbt att det uppstår en urladdning som ger skador.

Jaja, om det är kvar i påsen... Men det är ju en annan sak, och det har inte heller nåt med armbandet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Jag har läst flera inlägg och förstår faktiskt fortfarande hur ett armband kan göra det säkert. Som jag förstår det går det en elektrisk ledning inuti armbandet som leder lite elektricitet, vilket förhindrar kraftig urladdning men ändå håller en själv och det man är kopplad till i balans. Men om jag sätter på klämman i chassit t.ex., så går det ju en direkt väg från mina fingrar genom stålet i klämman in i chassit. Tråden i armbandet blir irrelevant. Också irrelevant om jag tar i en komponent som ligger på bordet, som jag inte är kopplad till.

Om du tar direkt på en komponent så har armbandet förstås ingen funktion, men chassit kommer ju inte ta skada om det blir en urladdning. Att ta på komponenter som ligger på bordet bör du däremot inte göra, du bör istället låta dem ligga i sina påsar. När du sen tar ur en komponent ur sin påse så fyller påsen samma funktion som armbandet, d.v.s. den jordar dig mot komponenten så att du och komponenten får samma potential utan att det blir en urladdning. Vill du lägga undan en komponent så bör du antingen lägga tillbaka den i påsen, eller lägga den på en ESD-matta som är ansluten till dig eller chassit (givet att du själv är ansluten till chassit via ett armband).

Skrivet av Ucmh:

Ja just det, sen, förutsatt att element faktiskt är jordade, så borde ju kontakt med ett element säkerställa att man har en neutral laddning. Om allt annat i ens procedur sen är lika så kan det ju bara hjälpa att börja med en neutral laddning, om inte annat så laddar man inte ur sitt ESD-armband så fort.

Det här är ett vanligt missförstånd när det gäller jordning, att jorda något betyder bara att man får samma potential som något annat (spänning = potentialskillnad mellan två punkter). Ett element kanske är kopplat till skyddsjord, men det finns ingen som helst garanti för att dina komponenter har samma potential som skyddsjorden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ucmh:

Jaja, om det är kvar i påsen... Men det är ju en annan sak, och det har inte heller nåt med armbandet att göra.

Jo du måste ha et armband för att inte riskera potentialskillnader under montaget, gör du rätt så räcker det oftast att ha armband men att också ha en matta gör det bekvämare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du tar direkt på en komponent så har armbandet förstås ingen funktion, men chassit kommer ju inte ta skada om det blir en urladdning. Att ta på komponenter som ligger på bordet bör du däremot inte göra, du bör istället låta dem ligga i sina påsar. När du sen tar ur en komponent ur sin påse så fyller påsen samma funktion som armbandet, d.v.s. den jordar dig mot komponenten så att du och komponenten får samma potential utan att det blir en urladdning. Vill du lägga undan en komponent så bör du antingen lägga tillbaka den i påsen, eller lägga den på en ESD-matta som är ansluten till dig eller chassit (givet att du själv är ansluten till chassit via ett armband).

Det här är ett vanligt missförstånd när det gäller jordning, att jorda något betyder bara att man får samma potential som något annat (spänning = potentialskillnad mellan två punkter). Ett element kanske är kopplat till skyddsjord, men det finns ingen som helst garanti för att dina komponenter har samma potential som skyddsjorden.

Men jag sa ju heller inte att jorden från elementet och komponenterna skulle ha samma potential. Om du faktiskt läser sa jag att om allt annat är lika, dvs. om man använder armband och allt annat på samma sätt, så borde det vara bättre att jorda sig med elementet först. Det var bara nån som sa "GE FAN I ELEMENTET" förut, som om det skulle skada, vilket jag menar att det inte kan göra. Om du fick välja, skulle du själv vilja ha en neutral laddning först, eller en laddning som kan vara lite va fan som helst? Det måste ju vara mest stabilt att börja på noll, om det skulle hända nån olycka i hanteringen, och om inte annat så laddar man som sagt ur sitt armband långsammare. Det bygger jag på att det verkar osannolikt att ens egen potential skulle vara närmare komponenternas om man inte jordar sig än om man gör det.

Skrivet av mrqaffe:

Jo du måste ha et armband för att inte riskera potentialskillnader under montaget, gör du rätt så räcker det oftast att ha armband men att också ha en matta gör det bekvämare.

Det förstår jag, men jag pratade om var som sagt specifikt att plocka upp en komponent från bordet. Inte montering i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Men jag sa ju heller inte att jorden från elementet och komponenterna skulle ha samma potential. Om du faktiskt läser sa jag att om allt annat är lika, dvs. om man använder armband och allt annat på samma sätt, så borde det vara bättre att jorda sig med elementet först. Det var bara nån som sa "GE FAN I ELEMENTET" förut, som om det skulle skada, vilket jag menar att det inte kan göra. Om du fick välja, skulle du själv vilja ha en neutral laddning först, eller en laddning som kan vara lite va fan som helst? Det måste ju vara mest stabilt att börja på noll, om det skulle hända nån olycka i hanteringen, och om inte annat så laddar man som sagt ur sitt armband långsammare. Det bygger jag på att det verkar osannolikt att ens egen potential skulle vara närmare komponenternas om man inte jordar sig än om man gör det.

Du får peta på elementet hur mycket du vill, det spelar ingen som helst roll. Det enda som spelar roll är att du och komponenterna får samma potential, vilken potential ni startar på har ingen betydelse. Ditt element lär dessutom vara målat ändå, så att peta på det kommer ha lika mycket effekt som att peta på t.ex. väggen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ucmh:

Det bygger jag på att det verkar osannolikt att ens egen potential skulle vara närmare komponenternas om man inte jordar sig än om man gör det.

Var får du det ifrån? Komponenterna har inte varit i kontakt med din skyddsjord när du packar upp dem, de kan ha vilken laddning som helst. Du kan koppla en matta till skyddsjord och lägga komponenterna där och sen koppla ditt armband till mattan eller skyddsjord men det finns lite poäng i det.

Håll dig borta från element, det hjälper inget.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden.

Gör det nån skillnad om man har två ESD-armaband, ett på vardera armen?
Ska byta RAM i en gammal iMac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odgar:

Bumpar tråden.

Gör det nån skillnad om man har två ESD-armaband, ett på vardera armen?
Ska byta RAM i en gammal iMac.

Nej, ett räcker, det spelar ingen roll var på kroppen det sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Om moderkortet ligger på bordet då? Vart ska då klamman fästas? Då har ju chassit inget med moderkortspotentialen att göra?
Chassit och moderkortet kan ju ha olika potential när dessa inte sitter ihop antar jag?

Sist jag skruvande ihop min dator, så drog jag en förlängningskabel från jordat uttag, och sen kopplade upp mig på jord där, samtidigt som jag försöker ta i de tomma chassit ofta.

Nu ska jag däremot bygga en dator till en grabb som ska få en uppgradering på tisdag, och jag beställde faktiskt Inets ESD matta.

Jag gjorde samma sak. En förlängningskabel från väggen och kopplade armbandet mot jord i grenkontakten.

Om jag ska skruva i datorn färdigbyggd så brukar jag låta nätagget vara kopplat till vägguttag och koppla armbandet mot nätagget.

Brukar även ta av mig sockorna bara för att

Men jag kanske är helt fel ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag gjorde samma sak. En förlängningskabel från väggen och kopplade armbandet mot jord i grenkontakten.

Om jag ska skruva i datorn färdigbyggd så brukar jag låta nätagget vara kopplat till vägguttag och koppla armbandet mot nätagget.

Brukar även ta av mig sockorna bara för att

Men jag kanske är helt fel ute?

Ja, du bör absolut inte koppla in armbandet på elnätet, det är farligt och ger inget som helst ESD-skydd. Det enda som spelar roll är att du är ansluten till datorn via ESD-armbandet, vägguttaget har ingen som helst del i den ekvationen. D.v.s. det handlar inte om jord i vägguttaget utan om att jorda dig mot datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, du bör absolut inte koppla in armbandet på elnätet, det är farligt och ger inget som helst ESD-skydd. Det enda som spelar roll är att du är ansluten till datorn via ESD-armbandet, vägguttaget har ingen som helst del i den ekvationen. D.v.s. det handlar inte om jord i vägguttaget utan om att jorda dig mot datorn.

Fast datorn är ju också jordad via nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Fast datorn är ju också jordad via nätagget.

Ja, men huruvida nätagget är jordat via vägguttaget är helt irrelevant när man pratar om ESD-skydd, det enda som spelar roll är att du är jordad mot datorn. Det är bättre att bara dra ur strömkabel ur nätagget när man jobbar i datorn så att man minimerar risken att något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, ett räcker, det spelar ingen roll var på kroppen det sitter.

Tack för svar!

I tråden står det om olika potentialer, antistatmattor och förpackningars potential – samt om risker.
Nåväl, jag ska alltså byta RAM-minnen.

1) Ska jag vara "ansluten" till datorn hela tiden, från uppackandet av minnena till monteringen av dem?
2) Kan jag "stadga" datorn med ena handen medan jag trycker fast minnena?
3) "Karossen" på datorn (iMac late 2009) är i aluminium. Kan jag fästa ESD-bandet i det, eller måste jag leta reda på en annan metall? Såvitt jag vet så leder aluminium el bra.

Kanske simpla frågor, men man blir (som gröngöling) osäkrare ju mer man får reda på ...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Odgar:

Tack för svar!

I tråden står det om olika potentialer, antistatmattor och förpackningars potential – samt om risker.
Nåväl, jag ska alltså byta RAM-minnen.

1) Ska jag vara "ansluten" till datorn hela tiden, från uppackandet av minnena till monteringen av dem?
2) Kan jag "stadga" datorn med ena handen medan jag trycker fast minnena?
3) "Karossen" på datorn (iMac late 2009) är i aluminium. Kan jag fästa ESD-bandet i det, eller måste jag leta reda på en annan metall? Såvitt jag vet så leder aluminium el bra.

Kanske simpla frågor, men man blir (som gröngöling) osäkrare ju mer man får reda på ...

Ja, ja, ja (förutsatt att det är ren alu och inte har nån ytbehandling som isolerar.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, ja, ja (förutsatt att det är ren alu och inte har nån ytbehandling som isolerar.)

OK, tack för svar!
Får kolla det där med ytbehandlingen med den lokala mac-handlaren.

Permalänk
Skrivet av Ucmh:

Men jag sa ju heller inte att jorden från elementet och komponenterna skulle ha samma potential. Om du faktiskt läser sa jag att om allt annat är lika, dvs. om man använder armband och allt annat på samma sätt, så borde det vara bättre att jorda sig med elementet först. Det var bara nån som sa "GE FAN I ELEMENTET" förut, som om det skulle skada, vilket jag menar att det inte kan göra. Om du fick välja, skulle du själv vilja ha en neutral laddning först, eller en laddning som kan vara lite va fan som helst? Det måste ju vara mest stabilt att börja på noll, om det skulle hända nån olycka i hanteringen, och om inte annat så laddar man som sagt ur sitt armband långsammare. Det bygger jag på att det verkar osannolikt att ens egen potential skulle vara närmare komponenternas om man inte jordar sig än om man gör det.

När du vidrör ditt element (vi leker med tanken att du hittar en omålad och därmed ledande fläck), så är det enda som händer att du får samma potential SOM ELEMENTET. Detta har ingenting att göra med potentialskillnaden gentemot eventuella komponenter du tänker montera. Begrepp som "neutral laddning" är något som inte existerar i absoluta termer, all potentialskillnad är gentemot någon referenspunkt (elementet i ditt argument, chassit/komponenterna om man har ESD-utrustning). Du börjar inte "på noll" annat än jämfört med ditt element.

På samma sätt som potentiell energi är relativt någon referenspunkt i höjdled så är spänningspotential det kontra någon referenspunkt i spänning. Du kan vara uppladdad till tiotals kilovolt och vara "neutral" gentemot en högspänningsledning, men det hjälper ju dig inte om du skall montera dina komponenter.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Med esd armbandet på, spelar det någon roll vad man har för typ av kläder på sig?, vissa i konstmaterial alstrar väl ström..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Med esd armbandet på, spelar det någon roll vad man har för typ av kläder på sig?, vissa i konstmaterial alstrar väl ström..

Yllesockor + välpolerad parkett är en dålig idé

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd.

Ska bygga en dator, det var många år sedan sist det gjordes.
Så min fråga är hur jag koppar ESD-armbandet korrekt om jag har komponenterna utanför chassit.

Om jag ska montera CPU, ram, SSD och gör det utanför chassit, ska jag då sätta ESD-armbandet mellan mig och chassit oavsett?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Bumpar denna tråd.

Ska bygga en dator, det var många år sedan sist det gjordes.
Så min fråga är hur jag koppar ESD-armbandet korrekt om jag har komponenterna utanför chassit.

Om jag ska montera CPU, ram, SSD och gör det utanför chassit, ska jag då sätta ESD-armbandet mellan mig och chassit oavsett?

Poängen med armbandet är att jämna ut potentialen mellan dig och komponenterna du använder. Så om du vill montera saker på moderkortet utanför chassit så bör armbandet vara kopplat till moderkortet istället, eller t.ex. till en ESD-matta som moderkortet ligger på.

Även när moderkortet är monterat i chassit så går det bra att koppla armbandet till moderkortet eftersom moderkortet då är anslutet till chassit, att man brukar koppla det till chassit är mest för att det oftast är enklast.