Huvudvärk efter byte grafikkort

Permalänk
Medlem

Huvudvärk efter byte grafikkort

Tjena.

Bytte nyligen från radeon 5700 xt till ett RTX 3060.

Men efter bytet blev skärmen konstig och ger mig huvudvärk. Har inte ändrat några inställningar verken på skärm eller i Windows mer än körde Ddu och installerade geforce drivrutiner.

Nån mer som haft liknande strul vid byte av grafikkort?

/Copa

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att skärmen blev konstig?

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Du får nog vara mer specfik? Är det tearing? Konstiga färger? Konstig text? Skärmen nere på låg Hz?

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska förklara . Skärmen kändes ljusare och känns som den börjat flimra.

Skärmen är en Asus VP278H.

Har försökt ändra bildinställningar och kalibrerat i Windows egna program utan att det blivit bättre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Tjena.

Bytte nyligen från radeon 5700 xt till ett RTX 3060.

Men efter bytet blev skärmen konstig och ger mig huvudvärk. Har inte ändrat några inställningar verken på skärm eller i Windows mer än körde Ddu och installerade geforce drivrutiner.

Nån mer som haft liknande strul vid byte av grafikkort?

/Copa

Har du tagit bort de tidigare drivrutinerna ordentligt innan du installerade de nya geforce drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

kan det va windows HDR bugg. Prova stäng av den i windows. Minns inte vart man hittar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Har du tagit bort de tidigare drivrutinerna ordentligt innan du installerade de nya geforce drivrutinerna?

Körde DDU i felsäkertläge men kan testa köra igen

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3ddi3:

kan det va windows HDR bugg. Prova stäng av den i windows. Minns inte vart man hittar den.

Det får jag kolla upp.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Kollat så du kör rätt upplösning för skärmen? Man kan få ont i huvet om upplösningen inte är native då det blir svårare att fokusera blicken.

Kolla även frekvensen (hz) så att den är så hög din skärm tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kollat så du kör rätt upplösning för skärmen? Man kan få ont i huvet om upplösningen inte är native då det blir svårare att fokusera blicken.

Kolla även frekvensen (hz) så att den är så hög din skärm tillåter.

Det var det första jag kollade.. har testat både 59,4 och 60 hz och upplösningen är på rekomenderade 1920*1080

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Har testat med 2 olika skärmar och samma problem med båda.. Då är det antingen nåt strul med koretet eller nån inställning

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Konsolpleb 🕹

har du hunnit sälja det gamla kortet, annars testa med det igen så att du verkligen vet om det är relaterat till bytet eller ej

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

har du hunnit sälja det gamla kortet, annars testa med det igen så att du verkligen vet om det är relaterat till bytet eller ej

Gamla kortet gick sönder men har ett annat kort jag kan testa med

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med ett annat grafikkort och det funkade bra..

Så felet beror på kortet eller drivrutinen

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Upplever du detta "huvudvärksskapande" problem både i Windows och Spel eller bara i Spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Upplever du detta "huvudvärksskapande" problem både i Windows och Spel eller bara i Spel?

Det är både i spel och windows..

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Prova i Nvidia Control Panel att gå till "Change resolution", och se till att "Output dynamic range" längst ner är satt till Full och inte Limited. Kolla även i inställningarna direkt på skärmen (OSD) om du har något som heter typ RGB Range och att det också är satt till Full (0-255).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Prova i Nvidia Control Panel att gå till "Change resolution", och se till att "Output dynamic range" längst ner är satt till Full och inte Limited. Kolla även i inställningarna direkt på skärmen (OSD) om du har något som heter typ RGB Range och att det också är satt till Full (0-255).

Testade ändra till fullständig men tyckte det gjorde saken värre.. Kan vara för att jag innan ställde in skärmen så att problemet minskade så mycket det gick

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt skumt.

Kan du testa med annan kabel (typ HDMI istället för DP eller vice versa)? Testa en annan bildutgång på ditt nya grafikkort är nog också värt ett försök.

Om du vill utesluta Windows/mjukvaran för Windows så kan du testa att boota upp Ubuntu live via USB eller liknande och surfa runt lite, kolla på bilder, film osv och se om du upplever samma problem. https://ubuntu.com/tutorials/create-a-usb-stick-on-windows#1-...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Detta låter väldigt skumt.

Kan du testa med annan kabel (typ HDMI istället för DP eller vice versa)? Testa en annan bildutgång på ditt nya grafikkort är nog också värt ett försök.

Om du vill utesluta Windows/mjukvaran för Windows så kan du testa att boota upp Ubuntu live via USB eller liknande och surfa runt lite, kolla på bilder, film osv och se om du upplever samma problem. https://ubuntu.com/tutorials/create-a-usb-stick-on-windows#1-...

Skärmen har bara HDMI uttag men testade med DP - HDMI men ingen ändring.

I morgon testar jag Ubuntu och om det inte blir bättre lämnar jag tillbaka kortet

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copa:

Det är både i spel och windows..

Såvida det inte är frågan om att det är ett problem med själva kabeln i kombination med 3060-kortet, vilket inte alls är omöjligt så ser jag följande som potentiella orsaker.

Bildskärmsfrekvens
Det finns minst två ställen man kan ställa in bildskärmsfrekvensen.

Dels under:
Högerklicka på skrivbordet, välj anpassa, välj avancerade bildskärmsinställningar.
Här är det första stället.

Det andra stället är att du i rutan "avancerade bildskärmsinställningar" väljer "egenskaper för bildskärmskort? (bör finnas ovanför "uppdateringsfrekvens?"

Här dyker en "klassisk (äldre windows-stil)" ruta upp.
Klickar du på knappen "Lista alla lägen?" så finns där en lista med upplösningar och frekvenser. Du kan även välja önskat alternativ och sedan klicka verkställ.
Kontrollera sedan under fliken "Bildskärm" att önskad frekvens är vald.
Hur många alternativ man har kan bero på anslutningstyp och drivrutin för bildskärm.

Low Latency Mode
Kontrollera även i kontrollpanelen för nvidia om du har "Low Latency Mode" aktiverat och prova ändra denna.
Bör finnas under "Manage 3D settings".

Skalning
Något som även är värt att kolla upp är "skalning" (scaling).
Det finns både under inställningar för bildskärm samt i nvidias kontrollpanel.
Högerklicka på skrivbordet, anpassa, avancerade bildskärmsinställningar.
Under inställningen för skalning har jag något som heter "Advanced scaling settings" vad nu detta översätts till i den svenska versionen.
Just skalning är något som kan ställa till det ordentligt när det kommer till skärpan vilket gör det mycket jobbigare att titta på skärmen.

Permalänk
Medlem

Kolla gärna i drivrutinens inställningar att FXAA inte är aktiverat. Det kan få texten även i windows att bli suddig vilket hända mig, förvisso för länge sedan.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Har testat allt nu utan att jag tycker nåt ändrats.. Kanske vänjer ögonen sig efter ett tag

Stort tack till er som tagit er tid att svara

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Tror inte dina ögon kommer vänja sig, det brukar oftast bara bli jobbigare.

Har du tittat bland inställningarna i menyerna på skärmen?

Kontrollera tex följande under menyn Image:
-Sharpness
-Trace Free
-Aspect Control
-VividPixel

Kan även finnas andra intressanta inställningar att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tror inte dina ögon kommer vänja sig, det brukar oftast bara bli jobbigare.

Har du tittat bland inställningarna i menyerna på skärmen?

Kontrollera tex följande under menyn Image:
-Sharpness
-Trace Free
-Aspect Control
-VividPixel

Kan även finnas andra intressanta inställningar att titta på.

Jag har gått igenom alla inställningar på skärmen och mesta i inställningar i windows samt Nvidia kontrollpanelen

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Syns felen även om du tar en skärmdump och kikar på bilden på en annan enhet? Om du inte har tillgång till en annan enhet, ladda upp bilden så vi kan kika.
Isåfall kan man ju åtminstone utesluta videoutgång/kabel/skärm

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti