ADSL via Telenor - Vad håller dom på med?
TLDR; Telenor är ett skämt. Här är sms konversation jag har haft med dom sedan före Jul förra året.
Telenors "tekniska support" via sms
Jag har varit mot min vilja varit bosatt hos min 60 åriga mamma i över 2 månader nu då det inte går att använda hennes internet över huvudtaget och telenor förväntar sig att en 60 årig tant som knappt kan operera en smart TV ska kunna "felsöka" 5 enheter och se om någon av dom slukar upp hastigheten på hennes uppkoppling (det är inget som gör det) speedtest visar typ en miljon ping och nedladdningen är mellan 0.23-1mbit/sek. Hon bor i ett område som inte har fiber och 4g mastarna verkligen mobbar morsan då de är placerade i sämsta möjliga position för att kunna användas (1.5mbit typ). Hennes ENDA alternativ är ADSL. Vilket jag vet har funkat hur bra som helst i typ ett decennium fram till nu. Har alltid kunnat maxat linan när jag bodde här (24mbit/sek) typ ett år innan jag flyttade märkte jag att uppkopplingen blev sämre och sämre. det komiska är att varje gång man ringde och klagade så blev det magiskt super bra igen... i typ 2 dagar. Så man fick ringa ett par gånger i veckan om man ville ha fungerande internet.
Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt. I början på förra sommaren började det brinna i morsans byggnad och hon hade inte tillgång till lägenheten i ca 8 månader då renovering behövdes. halva byggnaden brann ner men morsans lägenhet "klarade sig" precis. varför är detta väsentligt? Vi kommer dit strax. Jag hjälpte morsaan flytta in (tog ett bra tag) och märkte att bredbandet bara blev sämre å sämre för varje dag som gick tills det inte gick att göra någonting allt, och då menar jag att man inte ens kunde betala sina räkningar via adsl uppkopplingen.
Vi frågade hyresvärden om det kan ha nånting att göra med branden men svaret var ett stadigt nej. Då var det alltså dag att göra sig bekant med Telenors "fantastiska" kundservice. Själv personalen är ju trevlig så inga klagomål på den fronten men de erbjuder Absolut ingen hjälp. Till slut fick vi ett eget ärende och en "tekniker" som skulle lösa problemet åt oss. (detta var innan jul och det är fortfarande inte fixat) Jag tänker att jag besparar er läsning och låter sms tråden talla för sig själv.
Några saker som är intressanta att veta innan ni läser tråden är:
När vi ringde första gången träffade vi på en ganska kunnig snubbe som sa att när de skickar packets till oss så är det 0% loss men när information skickas tillbaka är det nästan 90% loss. Så han gjorde en felanmälan direkt och sa även att morsan skulle ersättning för varje dag hon har varit utan internet och EXTRA ersättning då hon var utan internet under julafton och nyår.
Det roliga är att problemet fortfarande kvarstår idag, två och en halv månad senare. Och notera i sms tråden jag bifogade att ena dagen skriver dom att det är inga problem "från deras" sida utan det är nån enhet hos morsan som slukar all bandbredd för att andra dagen skriva att de har utfört "åtgärder" och att problemet nu är fixat. Deras nu ca 10 åtgärder har inte gjort ett skit. lite otur för dom att jag råkar ha bestämt mig att inte åka hem förens hennes internet fungerar som det gjorde innan hon var tvungen flytta tillfälligt pga branden.
De kör någon slags rutin som ska få kunden att tröttna och byta leverantör då lösningen antagligen kommer kosta dom mycket mer pengar än att förlora några adsl kunder. Jag vet att ADSL i princip är antik idag och det är dyrt att reparera kopparkablarna men det är inte morsans fel att ADSL är det ENDA internet alternativet hon har.
Nu har dom kört denna rutin i vad som närmar sig 3 månader så jag har lite frågor här.
vilken (hur mycket) ersättning har hon rätt till? hon har fått köra bil till sin syster varje gång hon har något ärende att göra via internet ( i princip varje dag ) det är 50km tur å retur hon får köra varje gång + parkering. Jag har för mkt hjärta att bara lämna min morsa själv i lägenheten utan internet. Inget netflix, instagram, facebook, HBO, youtube. hon får i princip sitta å stirra in i väggen hela dagarna om jag inte är här. tillsammans har jag å morsan 24gb data på våra mobiler så vi får nogrant välja ut vad vi ska kolla på för den detan slukas snabbt. sen är det som att sitta i en lyxig gängelsecell när datan tar slut om man inte lägger pengar på extra data.
Jag tänker då alltså att hon UTÖVER avdrag på räkningen borde ha rätt till någon slags "sveda å värk" ersättning? Och då försöker vi inte ens mjölka någon på pengar utan detta har stressat min 60 åriga mamma otroligt mycket. hon har knappt kunnat kolla på TV i snart 3 månader eller sitta vid sina sociala medier för den delen heller. Jag har för mig att jag läste något att varje svensk medborgare har rätt till internet och läste även att det är nån minimun hastighet som gäller också. Telenor har ju inte bidragit med detta här i morsans fall på som sagt snart 3 månader.
Sååå
någon som vet hur mkt ersättning hon har rätt till?
ersättning å sido så är jag ganska sugen på att åka hem till mitt 100/100 fiber och unpausa mitt liv och fortsätta jobba utan att behöva hålla koll hur mkt data jag använder varje kvart.
Det ironiska är ju att jag också har Telenor men har hittills aldrig upplevt något problem hemma. Det fula dock är ju att varken jag eller morsan aldrig tecknade avtal med Telenor när jag flyttade in i min nya lägenhet tecknade jag ett avtal med BREDBANDSBOLAGET vilket jag rekomenderade att morsan också skulle göra då de erbjöd högst hastighet via ADSL. Några månader senare blev BBB köpt av Telenor.. blev lovad att inget kommer förändras men det gick bara några månader innan priset höjdes och pingen gick från 1 till typ 5-12 när jag kör ett speedtest. tur att jag inte spelar onlinespel längre annars hade jag blivit riktigt förbannad. Morsan har ju uppenbarligen mkt större problem.
Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunnigare än Telenors hjärnor tog sig tid att läsa SMS tråden jag länkade och kanske komma på vad problemet är.
Just nu kommer vi upp i en hastighet på 16-17mb/sek men så fort man slappnar av å tänker att problemet äntligen är över så droppar hastigheten ner till under 1.0/sek igen och man får ringa kundtjänst igen som IBLAND gör något magiskt trick att hastigheten höjs i en dag eller två igen. Har förövrigt inte fått något svar från sms robotorna på en vecka nu. Det är ganska uppenbart att de garderar sig mot att betala ersättning. ena stunden säger de att det inte är något fel från deras sida och andra stunden skriver de att de har har åtgärdat felet och att det ska funka nu (vilket det inte gör).
Tackar ENORMT på förhand för tips eller rent av exakt vad som måste göras här.
nu blev de massa text ändå. mjo, va ska man göra liksom. <3
Om du ska spy negativitet ber jag dig att rikta pajhålet åt ett annat håll.