Anmäl dig till Roborock Challenge!

ADSL via Telenor - Vad håller dom på med?

Permalänk

ADSL via Telenor - Vad håller dom på med?

TLDR; Telenor är ett skämt. Här är sms konversation jag har haft med dom sedan före Jul förra året.

Telenors "tekniska support" via sms

Jag har varit mot min vilja varit bosatt hos min 60 åriga mamma i över 2 månader nu då det inte går att använda hennes internet över huvudtaget och telenor förväntar sig att en 60 årig tant som knappt kan operera en smart TV ska kunna "felsöka" 5 enheter och se om någon av dom slukar upp hastigheten på hennes uppkoppling (det är inget som gör det) speedtest visar typ en miljon ping och nedladdningen är mellan 0.23-1mbit/sek. Hon bor i ett område som inte har fiber och 4g mastarna verkligen mobbar morsan då de är placerade i sämsta möjliga position för att kunna användas (1.5mbit typ). Hennes ENDA alternativ är ADSL. Vilket jag vet har funkat hur bra som helst i typ ett decennium fram till nu. Har alltid kunnat maxat linan när jag bodde här (24mbit/sek) typ ett år innan jag flyttade märkte jag att uppkopplingen blev sämre och sämre. det komiska är att varje gång man ringde och klagade så blev det magiskt super bra igen... i typ 2 dagar. Så man fick ringa ett par gånger i veckan om man ville ha fungerande internet.

Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt. I början på förra sommaren började det brinna i morsans byggnad och hon hade inte tillgång till lägenheten i ca 8 månader då renovering behövdes. halva byggnaden brann ner men morsans lägenhet "klarade sig" precis. varför är detta väsentligt? Vi kommer dit strax. Jag hjälpte morsaan flytta in (tog ett bra tag) och märkte att bredbandet bara blev sämre å sämre för varje dag som gick tills det inte gick att göra någonting allt, och då menar jag att man inte ens kunde betala sina räkningar via adsl uppkopplingen.

Vi frågade hyresvärden om det kan ha nånting att göra med branden men svaret var ett stadigt nej. Då var det alltså dag att göra sig bekant med Telenors "fantastiska" kundservice. Själv personalen är ju trevlig så inga klagomål på den fronten men de erbjuder Absolut ingen hjälp. Till slut fick vi ett eget ärende och en "tekniker" som skulle lösa problemet åt oss. (detta var innan jul och det är fortfarande inte fixat) Jag tänker att jag besparar er läsning och låter sms tråden talla för sig själv.

Några saker som är intressanta att veta innan ni läser tråden är:
När vi ringde första gången träffade vi på en ganska kunnig snubbe som sa att när de skickar packets till oss så är det 0% loss men när information skickas tillbaka är det nästan 90% loss. Så han gjorde en felanmälan direkt och sa även att morsan skulle ersättning för varje dag hon har varit utan internet och EXTRA ersättning då hon var utan internet under julafton och nyår.

Det roliga är att problemet fortfarande kvarstår idag, två och en halv månad senare. Och notera i sms tråden jag bifogade att ena dagen skriver dom att det är inga problem "från deras" sida utan det är nån enhet hos morsan som slukar all bandbredd för att andra dagen skriva att de har utfört "åtgärder" och att problemet nu är fixat. Deras nu ca 10 åtgärder har inte gjort ett skit. lite otur för dom att jag råkar ha bestämt mig att inte åka hem förens hennes internet fungerar som det gjorde innan hon var tvungen flytta tillfälligt pga branden.

De kör någon slags rutin som ska få kunden att tröttna och byta leverantör då lösningen antagligen kommer kosta dom mycket mer pengar än att förlora några adsl kunder. Jag vet att ADSL i princip är antik idag och det är dyrt att reparera kopparkablarna men det är inte morsans fel att ADSL är det ENDA internet alternativet hon har.

Nu har dom kört denna rutin i vad som närmar sig 3 månader så jag har lite frågor här.
vilken (hur mycket) ersättning har hon rätt till? hon har fått köra bil till sin syster varje gång hon har något ärende att göra via internet ( i princip varje dag ) det är 50km tur å retur hon får köra varje gång + parkering. Jag har för mkt hjärta att bara lämna min morsa själv i lägenheten utan internet. Inget netflix, instagram, facebook, HBO, youtube. hon får i princip sitta å stirra in i väggen hela dagarna om jag inte är här. tillsammans har jag å morsan 24gb data på våra mobiler så vi får nogrant välja ut vad vi ska kolla på för den detan slukas snabbt. sen är det som att sitta i en lyxig gängelsecell när datan tar slut om man inte lägger pengar på extra data.
Jag tänker då alltså att hon UTÖVER avdrag på räkningen borde ha rätt till någon slags "sveda å värk" ersättning? Och då försöker vi inte ens mjölka någon på pengar utan detta har stressat min 60 åriga mamma otroligt mycket. hon har knappt kunnat kolla på TV i snart 3 månader eller sitta vid sina sociala medier för den delen heller. Jag har för mig att jag läste något att varje svensk medborgare har rätt till internet och läste även att det är nån minimun hastighet som gäller också. Telenor har ju inte bidragit med detta här i morsans fall på som sagt snart 3 månader.

Sååå

någon som vet hur mkt ersättning hon har rätt till?

ersättning å sido så är jag ganska sugen på att åka hem till mitt 100/100 fiber och unpausa mitt liv och fortsätta jobba utan att behöva hålla koll hur mkt data jag använder varje kvart.

Det ironiska är ju att jag också har Telenor men har hittills aldrig upplevt något problem hemma. Det fula dock är ju att varken jag eller morsan aldrig tecknade avtal med Telenor när jag flyttade in i min nya lägenhet tecknade jag ett avtal med BREDBANDSBOLAGET vilket jag rekomenderade att morsan också skulle göra då de erbjöd högst hastighet via ADSL. Några månader senare blev BBB köpt av Telenor.. blev lovad att inget kommer förändras men det gick bara några månader innan priset höjdes och pingen gick från 1 till typ 5-12 när jag kör ett speedtest. tur att jag inte spelar onlinespel längre annars hade jag blivit riktigt förbannad. Morsan har ju uppenbarligen mkt större problem.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunnigare än Telenors hjärnor tog sig tid att läsa SMS tråden jag länkade och kanske komma på vad problemet är.

Just nu kommer vi upp i en hastighet på 16-17mb/sek men så fort man slappnar av å tänker att problemet äntligen är över så droppar hastigheten ner till under 1.0/sek igen och man får ringa kundtjänst igen som IBLAND gör något magiskt trick att hastigheten höjs i en dag eller två igen. Har förövrigt inte fått något svar från sms robotorna på en vecka nu. Det är ganska uppenbart att de garderar sig mot att betala ersättning. ena stunden säger de att det inte är något fel från deras sida och andra stunden skriver de att de har har åtgärdat felet och att det ska funka nu (vilket det inte gör).

Tackar ENORMT på förhand för tips eller rent av exakt vad som måste göras här.

nu blev de massa text ändå. mjo, va ska man göra liksom. <3

Visa signatur

Om du ska spy negativitet ber jag dig att rikta pajhålet åt ett annat håll.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl möjligt att kablaget är skadat om det brunnit men operatörerna kan ju mäta kvaliten på signalen om de vill, Telia brukade göra det omedelbart men dsltekniken är ju på väg att avvecklas så är ledningarna dåliga så är det väl liten chans att de repareras, de kopplas mer troligt bort.

Och när du mäter bandbredd ska du bara ha en enda dator ansluten via kabel till adslgatewayen, koppla inte upp "allt" utan minimera så mycket det går för att kunna felsöka på ett vettigt sätt och mät framförallt aldrig över wifi för det säger inget alls, om det är möjligt så stäng av wifi på gatewayen så att du verkligen inte har nån enhet som ansluter över wifi och påverkar.
Det kanske finns nån meny i gatewayen som visar länkhastighet och trafik? Om jag komemr ihåg rätt så hade åtminstone Telia det i sina Thomson "smartar" på dsltiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl möjligt att kablaget är skadat om det brunnit men operatörerna kan ju mäta kvaliten på signalen om de vill, Telia brukade göra det omedelbart men dsltekniken är ju på väg att avvecklas så är ledningarna dåliga så är det väl liten chans att de repareras, de kopplas mer troligt bort.

Och när du mäter bandbredd ska du bara ha en enda dator ansluten via kabel till adslgatewayen, koppla inte upp "allt" utan minimera så mycket det går för att kunna felsöka på ett vettigt sätt och mät framförallt aldrig över wifi för det säger inget alls, om det är möjligt så stäng av wifi på gatewayen så att du verkligen inte har nån enhet som ansluter över wifi och påverkar.
Det kanske finns nån meny i gatewayen som visar länkhastighet och trafik? Om jag kommer ihåg rätt så hade åtminstone Telia det i sina Thomson "smartar" på dsltiden.

tack för svar!

Jag har kopplat upp datorn mot routen med kabel ca 4ggr om dagen och kopplat bort övriga enheter innan jag kört speedtest.
Ja det stämmer att man kan se "trafiken" när man loggar in på routern och från vad jag kan se så blir inte linan "maxad" som telenor påstår.

Jag förstår att du inte orkat läsa allting i första inlägget men jag vet hur man felsöker och det är inga enheter här som skapar problem. får ut samma hastighet via wi-fi som med ethernet nätverskabel med allt annat bortkopplat och wifi avstängt. lite skumt

Nu är jag ingen expert på datorer men man har blivit tvungen att lära sig en del genom åren pga nånting ALLTID strular när jag försöker göra någonting. Men just nätverksgrejer är jag mest okunnig i. Vill helst inte ändra grejer i routern så telenor kan påstå att felet aldrig va från "deras sida". om man läser hela sms tråden jag länkade förstår man att de bara försöker avsäga sig allt ansvar så de sedan behöver betala så lite som möjligt i ersättning... Jag vet inte, får den känslan iaf. De bara skriver samma sak hela tiden känns det som.

Angående branden, det var nån tekniker här och testade signalen från uttag å router och sa att de va jättebra signal. Men han tyckte det var jättekonstigt att hastigheten var så låg när han gjorde hastighetstest. De skulle som sagt byta nån port i stationen under natten för de va tydligen de enda kvar som kunde vara problemet. Men tro fan att det inte heller hjälpte. eller så gjorde någon något fel i stationen... jag vet inte. börjar bli riktigt trött på detta faktiskt. Har legat stabilt på 16mbit nu i några timmar så får hoppas att problemet är löst nu då. även om man kunde maxa linan i 2,4 innan detta så hade de varit skönt att ha det här "fixat" nu efter nästan 3 månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbaflex:

Jag förstår att du inte orkat läsa allting i första inlägget men jag vet hur man felsöker

Står att du skrivit så här i chattloggen:

Hej. Vi stängde av routern igår då alla enheter automatiskt kopplade upp sig mot den istället för mobilen jag är tvungen att använda.

Du verkar ju inte veta hur man felsöker om du kopplar ur modemet för att enheter ansluter till den medans du har kontakt med kundtjänst.

Så lyssna på mrqaffe. Du måste ha med modemetets totala hastighet varje gång du testar med speedtest. Enheter kan uppdatera sig själva och 17mbit blir maxad bara av att läsa tidningen.

Permalänk

Kablarna kan mycket väl ha försämrats under åren speciellt med en brand i huset. Så du kanske inte kommer att komma upp i 24mbit/s längre pga det men omkring 15-16 borde kunna vara rimligt om ni ändå nått det en stund.

Stäng av alla enheter, koppla in EN dator med nätverkskabel till routern (Telenor godkänner inte tester över wifi) och kör speedtest, se till att du använder dom nya kablarna som medföljde routern och att du inte har någon förlängningskabel till telejacket. Se även till att du använder det första jacket vilket borde vara i hallen.
Får du samma problem då med allting utom datorn som är kopplad med kabel så lämnar du det så, låt datorn vara inkopplad så utan några andra enheter som ansluter till wifi eller med kabel och ring till supporten, och lämna det så tills du får höra något annat från Telenor. Du ska aldrig koppla från modemet eller ändra på inkoppling av den kabelinkopplade enheten förrän du får höra att det ska vara löst.

Ang att nätverket är osäkert, ring supporten och tala om vilket felmeddelande du får så ändrar dom krypteringstypen av lösenordet till wpa2. Det ska dock inte påverka hastigheten.

Om det fungerar med bara en enhet inkopplad (jätteviktigt att du inte har något kopplat över wifi samtidigt) så är felet troligtvis i någon av dina enheter, då ansluter du en enhet i taget tills det börjar strula (oftast en mobil som är orsaken).
Fungerar det med bara en enhet så kommer du troligen som mest få ersättning för tiden fram till att du fick höra att det ska vara löst första gången. Den ersättningen är dagsbaserad från datumet du felanmälde till det ansågs vara löst från Telenors sida. Utöver det så brukar man ge ett litet kompensationstillägg men det blir aldrig några jättesummor.

Permalänk
Medlem

Att din operatör gör något åt din strulande DSL anslutning är tveksamt, som ovan talare skriver säger dom troligen upp ditt abonnemang och hänvisar er till mobilt om det fortsätter strula.

Lösningen är högst troligt en bra 4g/5g Router ansluten till en takmonterad dubbel (sändning/mottagning) riktantenn med förstärkning.

https://www.induo.com/kop/antenner/gsm-3g-4g/riktantenner/gya...

https://www.komplett.se/product/1183109/datorutrustning/natve...

Induo säljer endast till företag men du känner säkert någon som kan hjälpa dig.

Jag har den monterad på min sommarstuga tillsammans med den 5G Utomhusklassade routern ovan
detta ger shysst wifi inomhus samt på hela tomten. Utan denna lösning finns ingen 4G/5G Täckning alls, men med denna ligger jag stabilt kring 100 Mbit DL och 30-40 Mbit UL med hyfsade latenser.

stavning
Permalänk
Medlem

Detta låter skumt, men eftersom Telenor skriver att de mäter full hastighet till ert modem är det faktiskt tyvärr troligt att ni trots allt har någon enhet som äter en stor del av bandbredden.
Du skriver att hon inte kunnat se på TV. Är det kanske så att hon har en smart-TV eller digitalbox som får TV över internet (IP-TV)? I så fall är det möjligt, om än kanske lite osannolikt, att de har någon inspelningsfunktion (många tycker det är praktiskt att kunna pausa och spola lite bakåt i live-TV). Mitt första tips är därför att testa att dra ur strömmen till alla sådana apparater (TV, digitalbox, Blu-ray, …) och sedan testa med dator kopplad med ethernetkabel till routern.
Andra tipset är att slå av det trådlösa nätet från routerns konfig-sida om det är möjligt. (Om inte kan du pröva att byta namn och lösenord på det trådlösa nätet. Då kommer ju eventuella anslutna enheter koppla från.)
Med det uteslutet kan du sedan flytta routern vidare till andra telefonuttag i huset och igen testa mot dator med bara nätverkskabel ansluten.
Se till att inte använda några förlängningssladdar för telefonkabeln till routern.
Eftersom du nämner branden kan det vara så att kablarna någonstans i väggen är skadade, men i så fall borde inte Telenor kunna mäta full hastighet till ett modem.
Generellt gäller att det är bäst att få testat med nätverkskabel innan man ger sig på trådlös prestanda, eftersom det finns många felkällor och det hjälper att utesluta den ena före den andra.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Står att du skrivit så här i chattloggen:

Hej. Vi stängde av routern igår då alla enheter automatiskt kopplade upp sig mot den istället för mobilen jag är tvungen att använda.

Du verkar ju inte veta hur man felsöker om du kopplar ur modemet för att enheter ansluter till den medans du har kontakt med kundtjänst.

Så lyssna på mrqaffe. Du måste ha med modemetets totala hastighet varje gång du testar med speedtest. Enheter kan uppdatera sig själva och 17mbit blir maxad bara av att läsa tidningen.

Dom hade inte bett mig felsöka än när de skrev det meddelandet... Jag var inte i "kontakt" med kundtjänst när modemet var avstängt. Vi väntade fortfarande på att någon skulle höra av sig. stängde av modemet en natt för att slippa alla automatiska anslutningar när jag använde mobilen som hotspot. Och självklart började dom "jobba" just den morgonen när modemet var avstängt. JAG FATTAR HUR MAN FELSÖKER. Jag använde endast datorn ansluten med ethernet kabel till routern varje gång dom bad mig "kolla om det fungerar nu" datorn har inte automatiska uppdateringar aktiverat. Jag kan se i aktivitetshanteraren om nånting använder nätverket. Om du hade tagit dig tid att läsa mer än första meningen i loggen för att sedan dumförklara mig så hade du förstått hur löjlig hela den processen har varit. detta har pågått i bra över 2 månader. Ena dagen säger dom att det inte finns några problem från deras sida, andra dagen skriver dom att dom har fixat problemet och att jag ska se om "det funkar bättre nu" Och varje gång har jag gjort upprepat samma process med samma resultat. Typ en månad in ber dom mig FELSÖKA och ansluta en enhet åt gången.. vilket jag har gjort VARJE gång de har "åtgärdat" problemet (som inte ens fanns enligt dom hälften av gångerna)

"stämplad som okunnig kund" "kunden" är en 60 årig kvinna. Jag är här å hjälper henne. Inte ens teknikern som var hemma hos kunden fattade varför det endast kom upp i så låga hastigheter(tex 0.25mbit/sek) med hans egna mätare! Allting står redan skrivet i första inlägget , jag tänker inte sitta här å skriva om allting för dig.

stavning/ §1.1 /Kent, forumledare
Visa signatur

Permalänk

Tack för alla svar!

Skrivet av överste_snöflinga:

Kablarna kan mycket väl ha försämrats under åren speciellt med en brand i huset. Så du kanske inte kommer att komma upp i 24mbit/s längre pga det men omkring 15-16 borde kunna vara rimligt om ni ändå nått det en stund.

Stäng av alla enheter, koppla in EN dator med nätverkskabel till routern (Telenor godkänner inte tester över wifi) och kör speedtest, se till att du använder dom nya kablarna som medföljde routern och att du inte har någon förlängningskabel till telejacket. Se även till att du använder det första jacket vilket borde vara i hallen.
Får du samma problem då med allting utom datorn som är kopplad med kabel så lämnar du det så, låt datorn vara inkopplad så utan några andra enheter som ansluter till wifi eller med kabel och ring till supporten, och lämna det så tills du får höra något annat från Telenor. Du ska aldrig koppla från modemet eller ändra på inkoppling av den kabelinkopplade enheten förrän du får höra att det ska vara löst.

Ang att nätverket är osäkert, ring supporten och tala om vilket felmeddelande du får så ändrar dom krypteringstypen av lösenordet till wpa2. Det ska dock inte påverka hastigheten.

Om det fungerar med bara en enhet inkopplad (jätteviktigt att du inte har något kopplat över wifi samtidigt) så är felet troligtvis i någon av dina enheter, då ansluter du en enhet i taget tills det börjar strula (oftast en mobil som är orsaken).
Fungerar det med bara en enhet så kommer du troligen som mest få ersättning för tiden fram till att du fick höra att det ska vara löst första gången. Den ersättningen är dagsbaserad från datumet du felanmälde till det ansågs vara löst från Telenors sida. Utöver det så brukar man ge ett litet kompensationstillägg men det blir aldrig några jättesummor.

Japp, det är så jag har gjort varje gång de har bett mig kolla "om det funkar bättre nu" Det var inte förens i självaste slutet de förklarade för mig HUR man felsöker när det är det jag har gjort varje gång de har gjort en "åtgärd" och påstått att de ska fungera nu. Hade alltid endast en dator kopplad via ethernet till routern när jag testade om problemet var fixat. inga andra enheter var nånsin anslutna till routern då hastigheten alltid var obefintlig. Jag vet att mobiler kan sätta igång och updatera appar å grejer när de blir anslutna till ett wifi nätverk så inga telefoner hade wifi aktiverat.
ang säkerhetsvarningen som kom upp när man väl anslöt en mobil till nätverket så skrev jag exakt vad som stod till supporten jag varit i kontakt med alla dessa månader men fick aldrig något svar angående det. fick endast svar i stil med "nu har vi gjort en åtgärd, testa om det funkar bättre nu"

Skrivet av Lilla Tiger:

Att din operatör gör något åt din strulande DSL anslutning är högst tveksamt, som ovan talare skriver säger dom troligen upp ditt abonnemang och hänvisar er till mobilt om det fortsätter strula.

Lösningen är högst troligt en bra 4g/5g Router ansluten till en takmonterad dubbel (sändning/mottagning) riktantenn med förstärkning.

https://www.induo.com/kop/antenner/gsm-3g-4g/riktantenner/gya...

https://www.komplett.se/product/1183109/datorutrustning/natve...

Induo säljer endast till företag men du känner säkert någon som kan hjälpa dig.

Jag har den monterad på min sommarstuga tillsammans med den 5G Utomhusklassade routern ovan
detta ger shysst wifi inomhus samt på hela tomten. Utan denna lösning finns ingen 4G/5G Täckning alls, men med denna ligger jag stabilt kring 100 Mbit DL och 30-40 Mbit UL med hyfsade latenser.

Vi har redan provat mobilt bredband från Telenor då de lovade att det skulle ge oss upp mot 60mbit men det visade sig som jag skrev tidigare att masterna står helt fel för att ens knappt ge 2mbit/sek så den utrustningen skickades snabbt tillbaka.
Låter nice med utomhusroutern men det är förbjudet att montera grejer på taken här enligt hyresvärdens regler.
Det har legat stabilt på runt 16-17mbit ett bra tag nu och det räcker gått å väl tills de ordnar fiber här (sista området i hela sverige känns det som)

Skrivet av oooskar:

Detta låter skumt, men eftersom Telenor skriver att de mäter full hastighet till ert modem är det faktiskt tyvärr troligt att ni trots allt har någon enhet som äter en stor del av bandbredden.
Du skriver att hon inte kunnat se på TV. Är det kanske så att hon har en smart-TV eller digitalbox som får TV över internet (IP-TV)? I så fall är det möjligt, om än kanske lite osannolikt, att de har någon inspelningsfunktion (många tycker det är praktiskt att kunna pausa och spola lite bakåt i live-TV). Mitt första tips är därför att testa att dra ur strömmen till alla sådana apparater (TV, digitalbox, Blu-ray, …) och sedan testa med dator kopplad med ethernetkabel till routern.
Andra tipset är att slå av det trådlösa nätet från routerns konfig-sida om det är möjligt. (Om inte kan du pröva att byta namn och lösenord på det trådlösa nätet. Då kommer ju eventuella anslutna enheter koppla från.)
Med det uteslutet kan du sedan flytta routern vidare till andra telefonuttag i huset och igen testa mot dator med bara nätverkskabel ansluten.
Se till att inte använda några förlängningssladdar för telefonkabeln till routern.
Eftersom du nämner branden kan det vara så att kablarna någonstans i väggen är skadade, men i så fall borde inte Telenor kunna mäta full hastighet till ett modem.
Generellt gäller att det är bäst att få testat med nätverkskabel innan man ger sig på trådlös prestanda, eftersom det finns många felkällor och det hjälper att utesluta den ena före den andra.

Ingen IP-TV eller liknande utan med TV menar hon netflix eller HBO via en android TV sticka som alltid har varit avstängt när testerna har gjorts. Och yes, WiFi var också alltid avstängt i routerns meny när supporten bad mig testa hur det funkar. Jag provade faktiskt med alla tele-jack i lägenheten en dag men det visade sig såklart att de jacket som alltid har funkat i alla år var "huvud jacket" eller "första jacket"
Tackar hemskt mycket för de andra tipsen, det verkar dock som sagt ligga stabilt runt 16-17 nu i två dagar så den senaste teknikern som besökte stationen måste ha gjort nånting rätt och som någon skrev tidigare så är nog kablarna såpas gamla att 24mbit inte längre är möjligt.

Just nu kan två mobiler, en android TV och två datorer vara anslutna till nätverket och det funkar prima. Precis som innan.

Jag är superglad att det äntligen (förhoppningsvis) är löst nu. Hade Telenor haft kompetent kundtjänst hade detta inte behövt ta över 2 månader att hitta någon som faktiskt kunde fixa problemet. I slutändan är alla inställningar och enheter exakt som de va innan problemet dök upp. Att en 60 årig person som inte är tekniskt lagd alls ska behöva "felsöka" och stänga av WiFi i routern själv är ju bara helt omöjligt och ett totalt löjligt krav från en seriös ISP. I slutändan räckte det med att en duktig person besökte stationen och problemet var fixat.

Tackar för alla trevliga svar och bra tips. Kan bara spekulera att det var något fel med en port i stationen som första snubben inte lyckades fixa. För Teknik snubben som var här på plats sa att det är det enda kvar i FELSÖKNINGEN som de inte har kollat på än.

Tack igen för allt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja man lagar troligen inte gamla koppar-ledningar (som ägs av Skanova, inte Telenor). De försöker tvinga över kunderna på mobilt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubbaflex:

Jag har kopplat upp datorn mot routen med kabel ca 4ggr om dagen och kopplat bort övriga enheter innan jag kört speedtest.
Ja det stämmer att man kan se "trafiken" när man loggar in på routern och från vad jag kan se så blir inte linan "maxad" som telenor påstår.

Kan du förtydliga om du stängt av wifi i gatewayen eller stängt av wifi klienterna, det är inte samma sak, går det inte att stänga av wifi så ändra temporärt uppgifterna ( ssid/lösen) så att verkligen inget är uppkopplat via wifi, glöm inte att starta om gatewayen efter ändringen och prova med telefonen att den inte kan ansluta till wifi.

Kan du se vilket bitrate gatewayen kopplar upp sig med på dsl sidan eller signalkvaliten på dsl anslutningen eller ser du bara en bandbredd på använd trafik från klienten ? Teliasmartarna visade hur snabbt de länkade mot telestationen och signalkvaliten och dessa uppgifter kunde även supporten läsa av. Jag vet att du inte har Telia men gatewaywen kanske har liknade funktioner och det är ju underligt att supporten läser av helt andra värden än dig så jag undrar var de komemr från.

Du har inte heller skrivit ut vilken nätverkshårdvara som används, vad är det för modell på gatewayen och finns det nån mer nätverkshårdvara inkopplad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle se mig om med möjligheter med att införskaffa mobiltbredband, en antenn eller bara ett bra modem gör världens skillnad. Vet att Telia har bekostat antenner när täckning har strulat.

Kolla upp möjlighet till FWA.

För dom kommer lägga ned ADSL, kopparledningar rivs hellre än att laga nått.

Istället för att lägga ned energi på att laga/fixa ADSL så skulle jag lägga energi på det.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Hyresvärden kommer snart bli varse om nedläggningen av kopparnätet.

Men kudos till dig TS. Extrema mängder text 😀

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Men kudos till dig TS. Extrema mängder text 😀

Detta är en stor nackdel, TS kan inte sina rättigheter och skyldigheter och slösar bara sin och andras tid. Tyvärr TS du verkar inte intresserad av att förbättra funktionen. Telenor har sagt att felet är på er sida och du pratar om sveda och verk... Samtidigt kallar du människor för SMS-robotar...

Permalänk
Medlem

@BananaFace, helt rätt

Telenätet i Sverige är under avveckling, någon person skickade mig en fil här eller på annat forum. Då var det tydligt att runt 2026 ska hela nätet vara avstängt. Då det bara är preliminärt så kanske det blir en del områden etc som släpar efter men 2030 finns det garanterat ingen analog telefoni kvar via telefontrådar.

Har man problem med telefonledning får man ringa Telia för det är dom som hanterar det fysiska fasta nätet. Tyvärr får man nog svaret att gå över till mobilt bredband. Jag vet flera som fått sitt ADSL abonnemang upphävt av Telia. Det finns en del äldre människor i mitt område som fortfarande kör med analog telefon även fast det kostar multum. Nu är det bara markkablar och så länge det funkar så får man antagligen ha kvar det, enklare reparationer kan Telia också genomföra. Men dyra investeringar för att fixa fel görs nog inte.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förtydliga om du stängt av wifi i gatewayen eller stängt av wifi klienterna, det är inte samma sak, går det inte att stänga av wifi så ändra temporärt uppgifterna ( ssid/lösen) så att verkligen inget är uppkopplat via wifi, glöm inte att starta om gatewayen efter ändringen och prova med telefonen att den inte kan ansluta till wifi.

Kan du se vilket bitrate gatewayen kopplar upp sig med på dsl sidan eller signalkvaliten på dsl anslutningen eller ser du bara en bandbredd på använd trafik från klienten ? Teliasmartarna visade hur snabbt de länkade mot telestationen och signalkvaliten och dessa uppgifter kunde även supporten läsa av. Jag vet att du inte har Telia men gatewaywen kanske har liknade funktioner och det är ju underligt att supporten läser av helt andra värden än dig så jag undrar var de komemr från.

Du har inte heller skrivit ut vilken nätverkshårdvara som används, vad är det för modell på gatewayen och finns det nån mer nätverkshårdvara inkopplad ?

sorry att jag inte svarat men jag fokuserar motvilligt på alla negativa kommenterar som påstår hästbajs som inte ens stämmer och mår bara dåligt av att logga in så jag undviker det.

Jag stängde av WI-FI I själva gatewayen, ja. endast ethernet anslutning vid speeedtest. De insisterade på att felet låg på våran sida tills deras tekniker åkte till stationen och lagade/bytte ut en port och WIPS so funkade det igen. upp till 18mbit/sek ibland.
Sedan när ärenden var avslutat så kunde vi plötsligt inte komma upp i en kb över 12.99mbit/sek. kundtjänsten har lagen på sin sida då de utlovar 12-24. Men eftersom jag aldrig kom över 12.99mbit, vilken tid det än var på dygnet. så det är ju uppenbarligen strypt till den hastigheten även om de utlovar "upp till 24". angående bitrate grejen så har jag från början påpekat att jag inte är någon expert men man har ju fått pilla rätt på en del på problem under åren.

Technicolor TG799vacXTREAM
Software Version
18.1
Firmware Version
18.1.0312-1321004-20210225084644
Bootloader OID
unknown

Maxim8um Line rate
[upp/ner]
1.02 Mbps 18.69 Mbps
[upp/ner]
Line Rate
0.6 Mbps 15.41 Mbps

Data Transferred
2.65 MBytes 23.84 MBytes
Output Power
12.2 dBm 18.6 dBm
Line Attenuation
12.2 dB 22.5 dB
Noise Margin
30 dB 8.3 dB

står 15.41 i Line rate men kommer som sagt 99/100 ggr inte över 13.11 (efter deras "fix" som gjorde att allt blev värre, innan kom man som sagt upp i MAX 12.99) vid sådana här hastigheter räknas varje mbit och framförallt är detta en principsak. Morsan klarar sig på 12mbit och jag kan glatt åka hem. Men jag tycker inte "seriösa" företag ska hålla på såhär.

Resten känner jag mig lite obekväm att skriva "in public" då jag som sagt inte kan en hel del när det gäller nätverk
Bitratsen ändrades helt efter kundtjänsten pillade med routen och bara gjorde allt värre. funderar på att göra en fabriksåterställning då problemet ändå inte ligger här. Om det blir problem efter det så är det ju fel på deras router. Såhär ser det iaf ut just nu med bara chrome och anteckningar framme. wifi är på i själva gatewayen men inte i OSet. Är rädd att stänga av wifi i gatewayen då det nu står att ethernet är "disabled" och jag vet inte om det var det innan. står att jag är kopplad med via ethernet i "devices" men på "broadband" sidan står det:

Broadband type

Ethernet
Disabled

ADSL2+
Connected

VDSL
Disabled

Vill inte bricka routern då det givetvis inte går att återställa den manuellt. Man kan hålla inne reset knappen i hur många olika kombinationer av sekunder som helst men inget händer. Jag vet inte om ethernet var disabled innan kundtjänstens "fix" eller om det är en adsl grej men känner att det för länge sedan slutade vara värt undersöka detta problem nu. Om någon är intresserad eller så får de gärna svara med ett (vänligt) förslag på vad jag kan göra, jag vet inte. Har fortfarande kvar den förra routern som var "problemet" och är jävligt sugen på att koppla upp den å se vilka resultat jag kommer upp i nu när dom har fixat porten på DERAS station. Men som sagt. Jag blir tokig på sånt här och borde gått vidare till nåt annat mer produktivt för länge sen men, ah. tycker Telenor har skött detta VÄLDIGT dåligt och jag har svårt att släppa det.

Skrivet av Petterk:

Detta är en stor nackdel, TS kan inte sina rättigheter och skyldigheter och slösar bara sin och andras tid. Tyvärr TS du verkar inte intresserad av att förbättra funktionen. Telenor har sagt att felet är på er sida och du pratar om sveda och verk... Samtidigt kallar du människor för SMS-robotar...

förklara gärna dessa skyldigheter och rättigheter?

Jag kallar sms-robotar för sms-robotar..

Du känner ju dig definitivt träffad. slösar tid? ska jag lämna morsan med 0.2mbit/sek internet när det [SPOILER] var telenors fel i slutändan. hade jag inte varit här så hade det aldrig blivit löst. och detta är väl ändå SWECLOCKERS där vi diskuterar sånt här?Och vadå inte intresserad av att lösa problemet...? va?

undrar hur nöjd du hade varit med din ISP om du var utan internet under julafton, nyår osv. och fick punga ut extra cash för obegränsad data till hotspot som bokstvaligen låg VARM i 3 månader. och hade den mastodonta hastigheten på 1,5-2.0mbit

Jag ber om ursäkt om jag förnedrade Telenors kundtjänst som du hyfsat säkert jobbar åt men vem som helst kan läsa "kundtjänst" konversationen och komma till samma slutsats. Du har rätt att jag inte "kan mina rättigheter" eller va det vad var du skrev för att trygga ner mig med mål att själv må bättre (hoppas du löser dina uppenbara issues, kompis) men det ska inte ta 3 månader att fixa ett sånt här problem och bara skicka samma sms att "det är fixat nu" eller "det är fel på eran utrustning" när inte någon av påståendena stämmer. läs min signatur förövrigt. Det är ingen som ber dig läsa mina inlägg. var felet på min sida? varför kom jag magiskt upp i 17mbit/sek efter en tekniker åkte iväg till stationen för andra eller tredje gången? Utan att jag ändrade en avföring i utrustningen här på plats? låter lite som att problemet låg på DERAS sida i slutändan, eller?

upp till 18mbit/sek ibland.
Sedan när ärenden var avslutat så kunde vi plötsligt inte komma upp i en kb över 12.99mbit/sek. kundtjänsten har lagen på sin sida då de ställt in att vi kan enligt avtal MINST ska komma upp i 12mbit, vilket jag testade typ alla tider på dygnet. så det är ju uppenbarligen strypt till den hastigheten. trots att de utlovar "mellan 12-24"
Ringde kundtjänst angående detta och hon "gjorde vad hon kunde" och nu kommer jag IBLAND upp ca 13.11 medans uppladdningen har gått från ca 2,4mbit till stadiga 0.60. Hen gjorde alltså bara saken värre. Är det detta som är "nackdelen" får man sämre uppladdning som hämnd? Jag vet att ADSL är döende men de kan iaf vara ärliga med vad de håller på med när de har kunder som betalar 500KR för den här typen av tjänst. istället garderar dom sig bakom lagen och håller på med sånt här. eller ni.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske finns nån meny i gatewayen som visar länkhastighet och trafik? Om jag komemr ihåg rätt så hade åtminstone Telia det i sina Thomson "smartar" på dsltiden.

Skrivet av överste_snöflinga:

Tack för tipsen. Gjort allt detta och det slutade ändå med att teknikers fick åka till stationen några gånger och fixa med våran port, lol

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbaflex:

sorry att jag inte svarat men jag fokuserar motvilligt på alla negativa kommenterar som påstår hästbajs som inte ens stämmer och mår bara dåligt av att logga in så jag undviker det.

Jag stängde av WI-FI I själva gatewayen, ja. endast ethernet anslutning vid speeedtest. De insisterade på att felet låg på våran sida tills deras tekniker åkte till stationen och lagade/bytte ut en port och WIPS so funkade det igen. upp till 18mbit/sek ibland.
Sedan när ärenden var avslutat så kunde vi plötsligt inte komma upp i en kb över 12.99mbit/sek. kundtjänsten har lagen på sin sida då de utlovar 12-24. Men eftersom jag aldrig kom över 12.99mbit, vilken tid det än var på dygnet. så det är ju uppenbarligen strypt till den hastigheten även om de utlovar "upp till 24". angående bitrate grejen så har jag från början påpekat att jag inte är någon expert men man har ju fått pilla rätt på en del på problem under åren.

Technicolor TG799vacXTREAM
Software Version
18.1
Firmware Version
18.1.0312-1321004-20210225084644
Bootloader OID
unknown

Maxim8um Line rate
[upp/ner]
1.02 Mbps 18.69 Mbps
[upp/ner]
Line Rate
0.6 Mbps 15.41 Mbps

Data Transferred
2.65 MBytes 23.84 MBytes
Output Power
12.2 dBm 18.6 dBm
Line Attenuation
12.2 dB 22.5 dB
Noise Margin
30 dB 8.3 dB

står 15.41 i Line rate men kommer som sagt 99/100 ggr inte över 13.11 (efter deras "fix" som gjorde att allt blev värre, innan kom man som sagt upp i MAX 12.99) vid sådana här hastigheter räknas varje mbit och framförallt är detta en principsak. Morsan klarar sig på 12mbit och jag kan glatt åka hem. Men jag tycker inte "seriösa" företag ska hålla på såhär.

Resten känner jag mig lite obekväm att skriva "in public" då jag som sagt inte kan en hel del när det gäller nätverk
Bitratsen ändrades helt efter kundtjänsten pillade med routen och bara gjorde allt värre. funderar på att göra en fabriksåterställning då problemet ändå inte ligger här. Om det blir problem efter det så är det ju fel på deras router. Såhär ser det iaf ut just nu med bara chrome och anteckningar framme. wifi är på i själva gatewayen men inte i OSet. Är rädd att stänga av wifi i gatewayen då det nu står att ethernet är "disabled" och jag vet inte om det var det innan. står att jag är kopplad med via ethernet i "devices" men på "broadband" sidan står det:

Broadband type

Ethernet
Disabled

ADSL2+
Connected

VDSL
Disabled

Vill inte bricka routern då det givetvis inte går att återställa den manuellt. Man kan hålla inne reset knappen i hur många olika kombinationer av sekunder som helst men inget händer. Jag vet inte om ethernet var disabled innan kundtjänstens "fix" eller om det är en adsl grej men känner att det för länge sedan slutade vara värt undersöka detta problem nu. Om någon är intresserad eller så får de gärna svara med ett (vänligt) förslag på vad jag kan göra, jag vet inte. Har fortfarande kvar den förra routern som var "problemet" och är jävligt sugen på att koppla upp den å se vilka resultat jag kommer upp i nu när dom har fixat porten på DERAS station. Men som sagt. Jag blir tokig på sånt här och borde gått vidare till nåt annat mer produktivt för länge sen men, ah. tycker Telenor har skött detta VÄLDIGT dåligt och jag har svårt att släppa det.

förklara gärna dessa skyldigheter och rättigheter?

Jag kallar sms-robotar för sms-robotar..

Du känner ju dig definitivt träffad. slösar tid? ska jag lämna morsan med 0.2mbit/sek internet när det [SPOILER] var telenors fel i slutändan. hade jag inte varit här så hade det aldrig blivit löst. och detta är väl ändå SWECLOCKERS där vi diskuterar sånt här?Och vadå inte intresserad av att lösa problemet...? va?

undrar hur nöjd du hade varit med din ISP om du var utan internet under julafton, nyår osv. och fick punga ut extra cash för obegränsad data till hotspot som bokstvaligen låg VARM i 3 månader. och hade den mastodonta hastigheten på 1,5-2.0mbit

Jag ber om ursäkt om jag förnedrade Telenors kundtjänst som du hyfsat säkert jobbar åt men vem som helst kan läsa "kundtjänst" konversationen och komma till samma slutsats. Du har rätt att jag inte "kan mina rättigheter" eller va det vad var du skrev för att trygga ner mig med mål att själv må bättre (hoppas du löser dina uppenbara issues, kompis) men det ska inte ta 3 månader att fixa ett sånt här problem och bara skicka samma sms att "det är fixat nu" eller "det är fel på eran utrustning" när inte någon av påståendena stämmer. läs min signatur förövrigt. Det är ingen som ber dig läsa mina inlägg. var felet på min sida? varför kom jag magiskt upp i 17mbit/sek efter en tekniker åkte iväg till stationen för andra eller tredje gången? Utan att jag ändrade en avföring i utrustningen här på plats? låter lite som att problemet låg på DERAS sida i slutändan, eller?

upp till 18mbit/sek ibland.
Sedan när ärenden var avslutat så kunde vi plötsligt inte komma upp i en kb över 12.99mbit/sek. kundtjänsten har lagen på sin sida då de ställt in att vi kan enligt avtal MINST ska komma upp i 12mbit, vilket jag testade typ alla tider på dygnet. så det är ju uppenbarligen strypt till den hastigheten. trots att de utlovar "mellan 12-24"
Ringde kundtjänst angående detta och hon "gjorde vad hon kunde" och nu kommer jag IBLAND upp ca 13.11 medans uppladdningen har gått från ca 2,4mbit till stadiga 0.60. Hen gjorde alltså bara saken värre. Är det detta som är "nackdelen" får man sämre uppladdning som hämnd? Jag vet att ADSL är döende men de kan iaf vara ärliga med vad de håller på med när de har kunder som betalar 500KR för den här typen av tjänst. istället garderar dom sig bakom lagen och håller på med sånt här. eller ni.

Nej du är inte intresserad av en lösning om du bara ska skriva så många tecken som möjligt här eller till Telenor på SMS.

Ethernet syftar för övrigt på WAN inte LAN.

Du får leva med att inte veta exakt vad Telenor gjort i modemet och DSLAM. Har aldrig jobbat med DSL och skulle inte få för mig att så göra, men det finns en hel del parametrar de kan ställa in som påverkar uppladdning och nerladdning och allmän stabilitet.

Själv använde jag traffic shaping när jag fortfarande satt på ADSL2+, hade alltså en egen router som prioritera om trafiken och satte visa begränsningar så att t.ex. uppladdning inte skulle sänka prestandan. Fick ut ca 15/2.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av bubbaflex:

Ringde kundtjänst angående detta och hon "gjorde vad hon kunde" och nu kommer jag IBLAND upp ca 13.11 medans uppladdningen har gått från ca 2,4mbit till stadiga 0.60. Hen gjorde alltså bara saken värre. Är det detta som är "nackdelen" får man sämre uppladdning som hämnd?

Det är din signal som är kass. Antingen får du höga hastigheter och ett jävligt ostabilt nät, eller så har du lägre hastighet och stabilare nät.
Tyvärr inte så mycket tekniker (varken 1st eller 2nd line) kan göra, men ofta så höjde de på supporten hastigheten manuellt för att få tyst på kund. Sedan blir hastigheten ändå automatiskt nersänkt igen pga instabilitet.

Så om du vill ha en lina som fungerar, tjata inte om att få högre hastighet. Det är ingenting man sänker med flit för att jävlas, utan det är för att internet ska fungera öht.

De var samma sak när alla ville stänga av sitt "pingfilter" (interleave om jag inte minns helt fel) för att kunna spela CS med lägre ping, ja då var man tvungen att sänka hastigheten, vilket inte var poppis.

PS. Det var 16 år sen jag jobba på BBB, men kan inte tänka mig att de ser speciellt annorlunda ut på ADSL-fronten idag.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det är din signal som är kass. Antingen får du höga hastigheter och ett jävligt ostabilt nät, eller så har du lägre hastighet och stabilare nät.
Tyvärr inte så mycket tekniker (varken 1st eller 2nd line) kan göra, men ofta så höjde de på supporten hastigheten manuellt för att få tyst på kund. Sedan blir hastigheten ändå automatiskt nersänkt igen pga instabilitet.

Så om du vill ha en lina som fungerar, tjata inte om att få högre hastighet. Det är ingenting man sänker med flit för att jävlas, utan det är för att internet ska fungera öht.

De var samma sak när alla ville stänga av sitt "pingfilter" (interleave om jag inte minns helt fel) för att kunna spela CS med lägre ping, ja då var man tvungen att sänka hastigheten, vilket inte var poppis.

PS. Det var 16 år sen jag jobba på BBB, men kan inte tänka mig att de ser speciellt annorlunda ut på ADSL-fronten idag.

skönt med någon som jobbat med adsl å vet hur det fungerar. tack för att du gjorde att jag kan släppa min konspirationsteori . e där med att uppladdningen blev kass var mer ett skämt mot en otrevlig användare innan.

men kortfattat så flyttade morsan tillbaka efter en brand i byggnaden å va borta över 6 månader. hastigheterna va hyfsat normala i början (runt 19-20) sedan började det dag för dag bli sämret tills hastigheterna låg på 0.12 ibland å internet var helt obrukbart. felanmälan gjordes och det tog över 2 månader av smsande fram och tillbaka med ibland "vi har fixat problemet nu" till "det fel på era enheter" vilket det inte var som det visade sig senare. tog runt 2 månader innan en tekniker åkte till en station och bytte/lagade våran port och vips så hade vi 17-18mbit igen. men sen när ärendet avslutades så kom vi då aldrig upp över 12.99 (lite konstigt) ringde kundsupport som skulle fixa någonting och efter det blev det ännu sämre.

så foliehatten åker ju på å man börjar misstänka att de typ har en viss bandbredd som de måste jonglera bland kunder. Du har garanterat rätt. Men erkänn att detta är liiite konstigt

BTW: med signalen menar du då kvaliten på kopparn? kunde alltid maxa linan innan. hur kan de liksom gå från 17 till 12 på en dag? det är inte så att jag ibland för 17 utan det känns som det är en cap på typ 13 just nu.

VH <3

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej du är inte intresserad av en lösning om du bara ska skriva så många tecken som möjligt här eller till Telenor på SMS.

Ethernet syftar för övrigt på WAN inte LAN.

Du får leva med att inte veta exakt vad Telenor gjort i modemet och DSLAM. Har aldrig jobbat med DSL och skulle inte få för mig att så göra, men det finns en hel del parametrar de kan ställa in som påverkar uppladdning och nerladdning och allmän stabilitet.

Själv använde jag traffic shaping när jag fortfarande satt på ADSL2+, hade alltså en egen router som prioritera om trafiken och satte visa begränsningar så att t.ex. uppladdning inte skulle sänka prestandan. Fick ut ca 15/2.

HAHA. "Du får leva med att Telenors tjänst som inte fungerar, du är bara intresserad av att skriva mycket." got it!
Tack för tipset. I guess?

å jag skriver väl så mkt text som behövs när de inte förstår första gången?

Visa signatur

Permalänk

BBB och Telenor är tyvärr väldigt dåliga när det kommer till att laga koppartråd, fick själv bli varse det när farsans internet ballade ur (glapp i stolpen). Dock så kom de faktiskt och lagade det tillslut!

Det är lite skumt att ni kan använda era mobiler till att streama film och serier men inte till att betala räkningar online utan att ni måste åka 50km för det?

Det är också lite skumt att ni lyckas få tillräcklig hastighet på telefonerna, men inte via mobilt bredband.

Vilken del av landet bor man i om det varken finns coax eller fiber in i ett lägenhetshus? Ett som de nyligen renoverat (efter branden?).

Edit: Ni kommer inte få något för sveda och värk, men ni borde få tillbaka en del, eller hela kostnaden för bredbandet under de månaderna de krånglat.

Permalänk
Medlem

DSL är en teknik som kommer skifta med vädret. Själv använde jag som sagt traffic shaping för att DSL skulle fungera bra.

Ett vanligt knep på DSL-tiden var att begränsa uppladdningen på datorn, detta fungerade p.g.a. DSL är en asymmetrisk teknik med delat medium så uppladdning påverkar nerladdning och när du begränsade uppladdning så fungerade DC++ och Torrent mycket bättre. Nu pratar jag alltså om tiden när folk normalt inte körde med router.

Vi skriver inte här för att reta upp dig och ingen jobbar på Telenor för att reta upp dig, men det finns ingen möjlighet för 1st, 2nd och 3rd line att redovisa allt de gör och även om de så gjorde kan de inte redovisa för vad du gör som påverkar bredbandet eller för instrålning från kosmiska eller mänskliga källor. DSL är en teknik som behöver lite marginaler för att fungera bra utan stora variationer och det finns ofta inte marginaler i kopparen.

Den ersättning de talat om över telefon är den ersättning ni har rätt till enligt avtalet, finns ärenden så kan ni få ett avdrag. Avtalet friskriver sig för rätt mycket.

Massor teorier hjälper ändå inte dig när du kontaktar Telenor, du har deras router med DSL-modem så du behöver bara vara på plats med en dator kopplad med nätverkskabel så kommer de hjälpa dig att testa eller övervaka och ta det vidare. Det är omöjligt att säga exakt vad eller vilka fel du har haft utifrån det som skrivits, men jag tror inte det tar 2 månader att titta i DSLAM på distans och bestämma sig för att skicka ut tekniker om felet ser likadant ut hela tiden. När Telenor sa att de mätte normalt så är det sen omöjligt att veta om det var att byta port/DSLAM som hjälpte efter det då vi inte kan veta om det kan ha varit något annat som påverkat.