Konstant hackande vid uppspelning av 1080p

Permalänk

Konstant hackande vid uppspelning av 1080p

Hej,
Jag har ett långdraget och frustrerande problem som jag inte lyckas lösa. Alla tips, råd och funderingar är välkomna.
Jag har försökt sammanställa all info som jag har men tveka inte på att ställa frågor om det är någon info som saknas.

-----------------------
Uppsättning:
Intel Nuc Kit Nuc5I5Ryk inköpt ny dec 2016.
Processor: Intel Core I5-5250U
Minne: Fury Black DDR3L 1866MHz 2x4gb
Grafik: Intel HD graphics 6000
Hårddisk: Samsung 850-series EVO 120GB M.2
HDMI-kabel: Deltaco mini HDMI>HDMI (Version 1.4)
OS: Windows 10 Pro 64bit (version 21H2)
-----------------------

Felbeskrivning:
Jag har problem med att bilden hackar konstant (typ var annan sekund eller så) när jag kör 1080p och 5.1 -ljud via streamingtjänster i Windows 10. Jag vet att jag hade det här problemet redan när jag införskaffade nuc:en i slutet av 2016. Jag lyckades aldrig komma till rätta med det då utan det slutade då med att jag installerade Windows 7. Där inser jag nu att jag nog dock bara kört streaming via Firefox (720p) och då fungerar det. Nu flera år senare så gör jag ett nytt försök med Windows 10 men problemen kvarstår fortfarande.

Exempel på hur det ser ut när jag spelar upp video via Netflix Windows app: https://imgur.com/Rb9FEiv

Testat och ger problem med hackande bild:
Netflix appen (1080p + surroundljud)
Netflix via Edge (1080p inget surround).
Disney+ via appen (1080p inget surround)

Testat och fungerar:
1080p och 5.1 -ljud via Kodi.
Disney + via Edge (inget surroundljud, inte hundra på videokvalité men rätt säker på att det är 1080p).
Netflix på Firefox + 1080p tillägg
All streaming via Firefox och Chrome (endast 720p + stereo).
-----------------------

Felsökning:
Kört alla Windowsuppdateringar.
Kört alla uppdateringar som hittas via Intel update manager.
Gjort bios uppdatering.
Testat att avinstallera befintliga grafikdrivrutiner och sedan (efter omstart) manuellt installerat följande.

Test 1
Intel® HD Graphics Driver for Windows 10® for Legacy Intel® NUC
version: 15.40.41.5058

Test 2
Intel® Graphics Driver for Windows* [15.40]
version 15.40.48.5171

Testat att ladda ner en utav filmerna via Netflix app och konstaterat att problemet ändå kvarstår vid uppspelning (med andra ord inget nätverksproblem).

Hållit koll på prestanda via Aktivitetshanteraren och sett att inget är i närheten av att slå taket vid uppspelning.

Testat både med TV och datorskärm.

Testat med olika uppdateringsfrekvenser - 50hz, 60hz och 24hz.

Testat inställning ”hög prestanda”.
-----------------------

Ej felsökt:
Byta HDMI-sladd – Jag har ingen annan sladd som passar (hdmi mini > HDMI) och den jag har är en high-speed och dessutom fungerar det som nämnt utan problem i Kodi.

Köpa nytt RAM.
En sak som jag kom fram till nu när jag sammanställt det här är att jag har lyckats köpa fel mhz på ram-minnet. Det jag har satt i är 1866MHz men mitt moderkort verkar bara stödja 1333 och 1600. Dock ser jag även att det står så här på specsen på minnet som jag köpt ” SPD - 1600 MHz - 1.35 / 1.5 V - CL10 - 10-10-10”. Så det verkar ju som att det ska gå att köra det i 1600mhz också. När jag kollar bios så har det även automatiskt satts till 1600mhz men tcl, trcd och trp stod på 9. Jag testade att ändra dessa värden till 10 men det gjorde ingen skillnad. Kanske något annat värde som borde ändras? Jag hittar t.ex. ingen info om ”Memory Clock” och ”tRAS”, se bifogad bild från bios - https://imgur.com/XXX8Vpa

BIOS
Det finns mycket inställningar i BIOS men här har jag inte vågat pilla på något ännu (förutom det jag nämnde om minnet här ovan).

Stavfel
Permalänk
Medlem

Windows 10 hade en "streaming" bugg som fixades i version 1903, vilken version har datorn?

Testa att ändra ströminställning till "High performance".

Visa signatur

😑

Permalänk

Version 21H2
Det gör tyvärr ingen skillnad med inställningen ”hög prestanda”.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har egentligen ingen aning men hittade denna tråd:
https://www.reddit.com/r/netflix/comments/lnhtau/does_anyone_...

Enkelt att testa, dessvärre är den föreslagna lösningen inte optimal långsiktigt.

Edit:
En annan sak du kan titta efter är om du hittar något i loggboken när detta händer. Jag kommer inte kunna hjälpa dig tyda det men det kanske någon annan kan.

Permalänk
Medlem

kollat tempen på cpu? Ser ut som att den throttlar ner

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

För kontroll av temperatur: https://www.hwinfo.com/download/

Kanske basic "K-Lite Codec pack" kan fix det om det är dekodern: http://www.codecguide.com/download_kl.htm

Några lösningar till från webben:
https://www.winxdvd.com/streaming-video/netflix-stuttering-fr...
Effective Solutions from Forum Users to Fix Netflix Stuttering/Skipping Frames Error
1. Make sure that your drivers and Netflix app are up to date.

Please note that this doesn't suit all the cases. A user named sahil.shaikh89 on nvidia forum pointed out that his screen freezes every 2-3 seconds no matter Netflix is open in any of browser after he updated his Intel HD Graphics 630 Driver. When he downgraded the version of driver to 21.20.16.4550, Netflix comes back normally.

2. Close the extra monitors and just let one open.

Still on the nvidia forum, another user shared that he encountered Netflix stuttering issue every 3 seconds or so when he open three 4K monitors at the same time. When he turned off two of them, exit Netflix and re-log in Netflix app, it turns right on the rest monitor.

3. Disable Windows 10 fast startup (so that the fast closing is disable, as well) and reboot the system.

4. Disable subtitle shadow in your Netflix account settings and disable subtitles on full screen on Windows 10 PC.

5. Fix old widevine DRM code issue in drivers. If your widevine turns to be a buggy mess and ruins your entire operating system, reboot the PC system, ditch away Chrome browser and try running Netflix on other browsers after getting widevine normal component updates.

6. In case Netflix keeps stuttering only but not Edge or Firefox, do as follows:

Terminate the task on your Chrome.
Navigate to C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\.
Head to the folder in there with a version number. Delete the WidevineCdm folder.
Launch Chrome (run as administrator) > access to Chrome://components > tap "Check for Updates" on the Widevine Content Decryption Module > install version 4.10.1146.0. Afterwards, close Chrome.
Find the folder Euron909 mentioned %userprofile%\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\WidevineCdm
Rename the folder in there from 4.10.1146.0 to 4.10.1346.0.
Fire up Chrome and test if Netflix works normally on Chrome.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@mattekalle hur går det?

//LZ

Permalänk

Tack för tips!
Testar i helgen och återkommer med resultat.

Permalänk
Skrivet av warp64:

Har egentligen ingen aning men hittade denna tråd:
https://www.reddit.com/r/netflix/comments/lnhtau/does_anyone_...

Enkelt att testa, dessvärre är den föreslagna lösningen inte optimal långsiktigt.

Edit:
En annan sak du kan titta efter är om du hittar något i loggboken när detta händer. Jag kommer inte kunna hjälpa dig tyda det men det kanske någon annan kan.

Tack för tipset men det verkar inte ha något med detta att göra. Mitt problem uppstår även utan undertexter och när jag inte kör full screen.

Jag har kollat runt lite i loggboken men jag kan inte se något som verkar relevant (jag är iofs inte helt 100 på vart jag borde leta).

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

kollat tempen på cpu? Ser ut som att den throttlar ner

mvh Lazze

Tack för att du försöker hjälpa till =).
Se bifogad print från när jag precis börjat spela upp film. Hackandet börjar direkt när jag börjar uppspelning och jag tycker inte att temperaturerna ser ut att stiga något nämnvärt i samband med det.

https://imgur.com/6qvHWmL

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Tack för att du försöker hjälpa till =).
Se bifogad print från när jag precis börjat spela upp film. Hackandet börjar direkt när jag börjar uppspelning och jag tycker inte att temperaturerna ser ut att stiga något nämnvärt i samband med det.

https://imgur.com/6qvHWmL

det där ser ju normalt ut!

Undrar hur det är med hdcp? Om det är så att den omförhandlar HDCP stödet hela tiden av någon anledning?

Du har ju uppdaterat det mesta, har du även uppdaterat Intel chipset drivers samt intel gfx drivers?

Testat att byta HDMI kabel?

Om du spelar upp en lokal fil via vlc, ser det bra ut?

Kör du Wifi eller trådat? Om wifi, vad säger Bredbandskollen om den?

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Aizu:

För kontroll av temperatur: https://www.hwinfo.com/download/

Kanske basic "K-Lite Codec pack" kan fix det om det är dekodern: http://www.codecguide.com/download_kl.htm

Några lösningar till från webben:
https://www.winxdvd.com/streaming-video/netflix-stuttering-fr...
Effective Solutions from Forum Users to Fix Netflix Stuttering/Skipping Frames Error
1. Make sure that your drivers and Netflix app are up to date.

Please note that this doesn't suit all the cases. A user named sahil.shaikh89 on nvidia forum pointed out that his screen freezes every 2-3 seconds no matter Netflix is open in any of browser after he updated his Intel HD Graphics 630 Driver. When he downgraded the version of driver to 21.20.16.4550, Netflix comes back normally.

2. Close the extra monitors and just let one open.

Still on the nvidia forum, another user shared that he encountered Netflix stuttering issue every 3 seconds or so when he open three 4K monitors at the same time. When he turned off two of them, exit Netflix and re-log in Netflix app, it turns right on the rest monitor.

3. Disable Windows 10 fast startup (so that the fast closing is disable, as well) and reboot the system.

4. Disable subtitle shadow in your Netflix account settings and disable subtitles on full screen on Windows 10 PC.

5. Fix old widevine DRM code issue in drivers. If your widevine turns to be a buggy mess and ruins your entire operating system, reboot the PC system, ditch away Chrome browser and try running Netflix on other browsers after getting widevine normal component updates.

6. In case Netflix keeps stuttering only but not Edge or Firefox, do as follows:

Terminate the task on your Chrome.
Navigate to C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\.
Head to the folder in there with a version number. Delete the WidevineCdm folder.
Launch Chrome (run as administrator) > access to Chrome://components > tap "Check for Updates" on the Widevine Content Decryption Module > install version 4.10.1146.0. Afterwards, close Chrome.
Find the folder Euron909 mentioned %userprofile%\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\WidevineCdm
Rename the folder in there from 4.10.1146.0 to 4.10.1346.0.
Fire up Chrome and test if Netflix works normally on Chrome.

Hej och tack för att du försöker att hjälp till =).
Jag testade att installera "K-Lite Codec pack" men det gjorde ingen skillnad.

1. Redan gjort.
Letat upp och laddat ner driver "21.20.16.4550", avinstallerat befintlig driver och försökt installera denna men det fungerar inte. Förmodligen är den inte kompatibel med min setup.

2.
Jag har bara 1st skärm kopplad via HDMI. Jag har testat både mot min TV och min datormonitor och det blir samma fel.

3.
Testade men gjorde ingen skillnad.

4.
Testade att stänga av skugga på text men det gjorde ingen skillnad. Väntat eftersom felet även finns i Disney+ och samma fel blir även helt utan undertexter i Netflix.

5.
Vet inte riktigt vad jag förväntas göra här. Felet hänger i vilket fall inte ihop med just Chrome eller Netflix. Jag har även haft felet i Windows 10 för flera år sedan när min NUC var helt ny och där i mellan har en ominstallation av Windows 10 gjorts.

6.
Känns inte relevant. Inte bara Netflix som har problemet och inte kopplat till Chrome.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

det där ser ju normalt ut!

Undrar hur det är med hdcp? Om det är så att den omförhandlar HDCP stödet hela tiden av någon anledning?

Du har ju uppdaterat det mesta, har du även uppdaterat Intel chipset drivers samt intel gfx drivers?

Testat att byta HDMI kabel?

Om du spelar upp en lokal fil via vlc, ser det bra ut?

Kör du Wifi eller trådat? Om wifi, vad säger Bredbandskollen om den?

mvh Lazze

Vet inte riktigt. Finns det något jag kan kolla kring hdcp? Känner mig helt lost kring detta.

Jag har kört allt i Windows update och även Intel driver & support assistant (inklusive manuell bios uppdatering) så antar att det borde ha tagit hand om allt, eller?
Intel grafikdrivrutiner har jag (som jag var inne på i huvudinlägget) provat att uppdatera, avinstallera och installera på nytt ett antal gånger.

Jag har inte testat att byta HDMI-kabel men det fungerar ju med 1080p och surround -ljud via Kodi så känns väl inte som att problemet borde ligga där.

VLC har jag inte provat men fungerar som sagt via Kodi.

Det hänger inte ihop med nätverket för samma problem uppstår i Netflix när jag har testat att ladda ner en film för att sedan spela upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Vet inte riktigt. Finns det något jag kan kolla kring hdcp? Känner mig helt lost kring detta.

Jag har kört allt i Windows update och även Intel driver & support assistant (inklusive manuell bios uppdatering) så antar att det borde ha tagit hand om allt, eller?
Intel grafikdrivrutiner har jag (som jag var inne på i huvudinlägget) provat att uppdatera, avinstallera och installera på nytt ett antal gånger.

Jag har inte testat att byta HDMI-kabel men det fungerar ju med 1080p och surround -ljud via Kodi så känns väl inte som att problemet borde ligga där.

VLC har jag inte provat men fungerar som sagt via Kodi.

Det hänger inte ihop med nätverket för samma problem uppstår i Netflix när jag har testat att ladda ner en film för att sedan spela upp.

Om det är samma fel på både TV o Monitor, så lär det inte vara HDCP problem

Det enda jag kan komma på är något mysko hårddisk eller minnesfel.

Du kan köra igenom datorns alla komponenter med

https://www.techspot.com/downloads/160-sisoftware-sandra-lite...

O se att du får förväntade värden på alla komponenter

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Om det är samma fel på både TV o Monitor, så lär det inte vara HDCP problem

Det enda jag kan komma på är något mysko hårddisk eller minnesfel.

Du kan köra igenom datorns alla komponenter med

https://www.techspot.com/downloads/160-sisoftware-sandra-lite...

O se att du får förväntade värden på alla komponenter

mvh Lazze

Okej, tack. Jag ska testa det.
Men du såg det jag skrev angående minnet i huvudinlägget, eller? Du tror inte det kan ha något med det att göra? Se nedan...
"
Köpa nytt RAM.
En sak som jag kom fram till nu när jag sammanställt det här är att jag har lyckats köpa fel mhz på ram-minnet. Det jag har satt i är 1866MHz men mitt moderkort verkar bara stödja 1333 och 1600. Dock ser jag även att det står så här på specsen på minnet som jag köpt ” SPD - 1600 MHz - 1.35 / 1.5 V - CL10 - 10-10-10”. Så det verkar ju som att det ska gå att köra det i 1600mhz också. När jag kollar bios så har det även automatiskt satts till 1600mhz men tcl, trcd och trp stod på 9. Jag testade att ändra dessa värden till 10 men det gjorde ingen skillnad. Kanske något annat värde som borde ändras? Jag hittar t.ex. ingen info om ”Memory Clock” och ”tRAS”, se bifogad bild från bios - https://imgur.com/XXX8Vpa
"

Efter att jag skrev ovanstående så har jag lyckats hitta mer exakt info om det RAM:et som jag satt i. Se här - https://www.kingston.com/dataSheets/HX318LC11FBK2_8.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Okej, tack. Jag ska testa det.
Men du såg det jag skrev angående minnet i huvudinlägget, eller? Du tror inte det kan ha något med det att göra? Se nedan...
"
Köpa nytt RAM.
En sak som jag kom fram till nu när jag sammanställt det här är att jag har lyckats köpa fel mhz på ram-minnet. Det jag har satt i är 1866MHz men mitt moderkort verkar bara stödja 1333 och 1600. Dock ser jag även att det står så här på specsen på minnet som jag köpt ” SPD - 1600 MHz - 1.35 / 1.5 V - CL10 - 10-10-10”. Så det verkar ju som att det ska gå att köra det i 1600mhz också. När jag kollar bios så har det även automatiskt satts till 1600mhz men tcl, trcd och trp stod på 9. Jag testade att ändra dessa värden till 10 men det gjorde ingen skillnad. Kanske något annat värde som borde ändras? Jag hittar t.ex. ingen info om ”Memory Clock” och ”tRAS”, se bifogad bild från bios - https://imgur.com/XXX8Vpa
"

Efter att jag skrev ovanstående så har jag lyckats hitta mer exakt info om det RAM:et som jag satt i. Se här - https://www.kingston.com/dataSheets/HX318LC11FBK2_8.pdf

Minnesfel kan ge konstiga symptom. Borde synas i Sandra Lite

Spontant så ändrar jag aldrig värden manuellt på minnen - nästa alla minnen har en XMP profil, ska räcka att slå på den i BIOS för att det ska bli optimalt.

Många moderkort har en officiell lista på hastigheter de supportar, men sen har de en "overclock lista" med XMP hastigheter. Intel stuff brukar vara förlåtande med vilka minnen man kör. Jag hade ställt dem på "auto" och sen slagit på XMP

Kör igenom Sandra o se vad den säger

Mvh Lazze

Permalänk

Detta minne har bara xmp profil på 1866 och det stöds som sagt inte av mitt moderkort. När jag kollar i bios så har det i alla fall automatiskt ställts in på 1600 vilket (om jag förstår det rätt) borde funka med detta minneskort.

Jag testar Sandra som du säger så får vi se om det ger något...

Permalänk
Medlem

En kanske helt orelevant sak, men kör du någon Over Provisioning på SSD? Jag fick en hel del skumma lagg och beteende på en 830 som jag inte gjort det på, släppte efter att jag applicerade Over Provisioning enl. Samsung Magicians förslag.
Låter inte så troligt att det är det som är problemet, men en vet ju aldrig hehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

En kanske helt orelevant sak, men kör du någon Over Provisioning på SSD? Jag fick en hel del skumma lagg och beteende på en 830 som jag inte gjort det på, släppte efter att jag applicerade Over Provisioning enl. Samsung Magicians förslag.
Låter inte så troligt att det är det som är problemet, men en vet ju aldrig hehe

Nej, jag har inte kört det men precis innan jag läste detta så testade jag faktiskt att slå på det. Det gjorde tyvärr ingen skillnad.

Permalänk
Sötast

Jag har haft ett liknande problem, men med tanke på att det funkar för dig i 720p men inte 1080p så tror jag inte att det är det samma.

Anyhow.
Mitt problem var att jag körde skärmen i 144Hz, och det är väl något med delningen av frames som gör att det blev drops i uppspelningen. Låste skärmen på 120Hz och problemet var borta.

Permalänk

Hej Allexz och tack för att du försöker att hjälpa till =).
Min TV kan inte hantera så höga hz så det kan jag tyvärr inte testa. Jag har testat 50hz, 60hz och 24hz med samma problem.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Minnesfel kan ge konstiga symptom. Borde synas i Sandra Lite

Spontant så ändrar jag aldrig värden manuellt på minnen - nästa alla minnen har en XMP profil, ska räcka att slå på den i BIOS för att det ska bli optimalt.

Många moderkort har en officiell lista på hastigheter de supportar, men sen har de en "overclock lista" med XMP hastigheter. Intel stuff brukar vara förlåtande med vilka minnen man kör. Jag hade ställt dem på "auto" och sen slagit på XMP

Kör igenom Sandra o se vad den säger

Mvh Lazze

Testade Sandra Lite igår men vet inte riktigt vad jag ska kolla här. Programmet verkar rada upp vad min dator innehåller men inte direkt att den säger om något är fel. Jag ser att mina minnen hittas osv i alla fall, men det var väl inte helt oväntat =).

Testade även memtest86 igår och det gav inga fel.

Permalänk

Nu på morgonen så snubblade jag över en grej som möjligtvis kan ge en ledtråd.
Jag streamar OS på Discovery+ utan problem. Men när jag gick in på fliken "Drive Details" i Samsung Magician så uppstår precis samma hackande som på Netflix och Disney+. Samsung Magician verkar köra nån form av scan/check som tar mycket processorknapp för när jag går in i aktivitetshanteraren så ser jag att processorn jobbar på 100%.
När programmet var klart (efter 2-3min) så fungerade streamen som vanligt igen.

Processorn är som sagt inte ens in närheten av lika belastad vid uppspelning på Netflix och Disney+, men ändå blir det exakt samma typ av problem nu när processorn blev fullt belastad. Kan det ändå vara någon form av ledtråd om att det är något problem med processorn? Nån form av bottleneck som ger problem vid uppspelning via Netflix och Disney+ ?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Nu på morgonen så snubblade jag över en grej som möjligtvis kan ge en ledtråd.
Jag streamar OS på Discovery+ utan problem. Men när jag gick in på fliken "Drive Details" i Samsung Magician så uppstår precis samma hackande som på Netflix och Disney+. Samsung Magician verkar köra nån form av scan/check som tar mycket processorknapp för när jag går in i aktivitetshanteraren så ser jag att processorn jobbar på 100%.
När programmet var klart (efter 2-3min) så fungerade streamen som vanligt igen.

Processorn är som sagt inte ens in närheten av lika belastad vid uppspelning på Netflix och Disney+, men ändå blir det exakt samma typ av problem nu när processorn blev fullt belastad. Kan det ändå vara någon form av ledtråd om att det är något problem med processorn? Nån form av bottleneck som ger problem vid uppspelning via Netflix och Disney+ ?

Vad tror ni?

ahhh, minns att det var problem med magician i början! Testa att avinstallera det helt!

Min tanke med sandra var att du kunde göra minnesbenchmark o se hur datorn betedde sig...men nu kanske magician är hetaste spåret

// LZ

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en så pass ny cpu att den inbyggda grafiken kan avkoda videon i hårdvara eller blir det cpuavkodning för det orkar den kanske inte med?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser att du skriver om du har surroundljud eller inte. Så bara som en information (så du slipper den ekvationen) så har inte Edge stöd för surroundljud (Dolby Digital) sedan Edge gick över till att vara Chromebaserat. Chrome har inte stöd för det och därför har inte Edge det heller. Ibland (ofta) går utveckling bakåt....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

ahhh, minns att det var problem med magician i början! Testa att avinstallera det helt!

Min tanke med sandra var att du kunde göra minnesbenchmark o se hur datorn betedde sig...men nu kanske magician är hetaste spåret

// LZ

Jag menar inte att problemet i sig skulle kunna ha något att göra med magician. Problemet fanns innan jag hade detta program. Jag ville bara meddela att samma typ av lagg uppenbarligen uppstår i samband med att processorn blir överbelastad.
Frågan är om det är en ledtråd att gå på eller om det ändå är något helt annat.
Just nu funderar jag på om det kan ha något att göra med det integrerade grafikkortet. Om det är det som blir överbelastat på något sätt så syns kanske inte det i aktivitetshanteraren. Ska se om jag kan hitta något program som kan visas hur det integrerade grafikkortet belastas i samband med uppspelning.

Gällande Sandra så tror jag att just benchmarkfunktionen var låst i gratisversionen. Men jag är inte helt hundra, ska kolla igen lite senare idag.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du en så pass ny cpu att den inbyggda grafiken kan avkoda videon i hårdvara eller blir det cpuavkodning för det orkar den kanske inte med?

Vet ej. Kan jag undersöka om den avkodar med inbyggt grafikkort eller cpu?
Processorn i min NUC5i5RYK är i5-5250U. Mer info i följande länk...
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/84984/in...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatteKalle:

Vet ej. Kan jag undersöka om den avkodar med inbyggt grafikkort eller cpu?
Processorn i min NUC5i5RYK är i5-5250U. Mer info i följande länk...
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/84984/in...

Ett sätt kan kanske vara att kolla i aktivitetshanteraren vad som händer om cpun slår i bott eller om belastningen på grafiken ökar mycket samtidigt som cpun bara belastas lite mer.
Jag vet inte hur en Intel uppför sig där för det var länge sedan jag hade nån nån stationär med Intelcpu, men om jag kör video på min laptop som inte stödjer nyare format i hårdvara så maxar den ofta cpun men videodekodningen i igpun är obelastad, ser ut så här.

Medans det med en apu blir en tydlig ökad belastning på gpu delen av den när jag startar en video.

Men vet som sagt inte om det är tillämpligt på din dator men den har ju i vart fall inte en särskilt ny videoavkodare i hårdvara utan den är ju 7-8 år gammal?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.