Rykte: AMD Zen 4-processorer och sockel AM5 släpps tredje kvartalet 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

5800X3D är sista uppgraderingen för alla oss med AM4 moderkort.

Hoppas inte det blir allt för stora problem att få tag i en vid release. Jag kommer ju mest troligt köpa en ändå även om AM5 släpps. Finns ju tid för marknaden att lugna ner sig lite då tänker jag

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Av erfarenhet så vet jag att man kan få vänta länge om man hela tiden "väntar på vad komma skall", hade en kompis som resonerade så. När han väl fick ihop systemet så hade delarna ett spann på 5-år.

Så behöver du nytt, köp vad som finns att få för tillfället. Framförallt så sitter du inte och irriterar dig på ett lastgammalt system.

Du har en poäng där. Jag har dock en reservplan ifall det skulle skita sig helt. Tänker att jag väntar på om releasen blir under Q1 som planerat och ifall det inte blir det så införskaffar jag nog en 5800X eller i "värsta" fall en 5900X Köpt mobo och minnen kring black friday och jul så kom undan billigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Längtar ju personligen mer efter en AM4-socket APU med RDNA 2, skulle kunna bli en trevlig liten burk vid TV:n som klarar ganska mycket både på CPU och GPU sidan.

Jag med. Tycker 5700G är häftig, men vill ha ännu fetare grafik!
Om det kommer nåt sånt blir det nog ett köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har redan införskaffat moderkort för AM4 och kommer troligtvis bli en 5950x.
Antar att dessa nya processorer ej kommer vara kompatibla med AM4?

Nej , de ska till och med byta till en Land Grid Array layout