Permalänk

extra kylning till laptop?

investerade härförleden i en sk gaminglaptop. Riktigt najs men när man kör igång vissa spel så drar fläkten igång på hög nivå och det är ju lite småstörigt. Visst kan man sitta med hörlurar och det är väl fine men frågan är om det finns några bra kyllösningar för att få ner tempen några grader och därmed fläktljudet.

Har läst lite om "cooling pads" men omdömena verkar rätt blandade, är det något att ha eller bara leva med det?

Permalänk
Medlem

Jag köpte biltemas cooling pad, fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem

@bluetrain Några få grader kan du nog få ner tempen med om du använder kylplattor, men förmodligen inte mycket mer än så. Något som gjorde fullständiga underverk för min laptop var undervolt och underklock av CPU i spel som ändå var GPU-bundna. I en laptop påverkar ju ofta GPU- och CPU-temperaturerna varandra mycket mer än en stationär då de oftast delar kyllösning. Kan man få ner effektförbrukningen på den ena får man ofta ner temperaturen på den andra, och i GPU-bundna spel kan det göra en hel del utan att egentligen påverka prestandan så mycket

Permalänk
Skrivet av myra:

Jag köpte biltemas cooling pad, fungerar ypperligt.

Lite oväntat att biltema hade detta men den får jag spana in. 119kr kan jag gambla med

Skrivet av PatrickP:

@bluetrain Några få grader kan du nog få ner tempen med om du använder kylplattor, men förmodligen inte mycket mer än så. Något som gjorde fullständiga underverk för min laptop var undervolt och underklock av CPU i spel som ändå var GPU-bundna. I en laptop påverkar ju ofta GPU- och CPU-temperaturerna varandra mycket mer än en stationär då de oftast delar kyllösning. Kan man få ner effektförbrukningen på den ena får man ofta ner temperaturen på den andra, och i GPU-bundna spel kan det göra en hel del utan att egentligen påverka prestandan så mycket

Ahh smart. Vilket program använder du för detta? Har varit in i bios men hittade i princip inga inställningar (såsom man gör i en bios för en stationär dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ahh smart. Vilket program använder du för detta? Har varit in i bios men hittade i princip inga inställningar (såsom man gör i en bios för en stationär dator)

Det här var några år sedan, med det som gällde gå var ThrottleStop och Intel XTU. Man kan såklart både underklocka och överklocka med dessa program

Permalänk
Medlem

Ja, en kylplatta är bra men försök fixa en som har en USB-hub. Annars kan det bli brist på USB-platser, de tar ju strömmen från en av dem. De är bra även för vanliga laptops (icke-gaming) och förlänger livslängden på dem då de håller ner värmen.

Permalänk

Verkar inte gå att undervolta Ryzen CPU, någon som vet om det bara funkar för intel?

I vilket fall så köpte jag biltemas kylplatta, eller på biltemaspråk "laptopstöd", https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorka...

Och den var faktiskt inte så dum. Den verkar gå ner några grader så att inte högsta fläktläget aktiveras längre. Sen när det gäller biltema kan man kanske inte förvänta sig den kommer hålla så länge men för 119kr så får man inte gnälla för mkt.

Permalänk

Test först med att ha den lite upphöjd från bordet typ lägg under ett eller två dvd fodral under bakkanten så den kommer upp lite från bordsytan och får i sig ord nligt med luft och se om de gör nån skillnad isf så kan nog el kylplatta hjälpa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Verkar inte gå att undervolta Ryzen CPU, någon som vet om det bara funkar för intel?

I vilket fall så köpte jag biltemas kylplatta, eller på biltemaspråk "laptopstöd", https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorka...

Och den var faktiskt inte så dum. Den verkar gå ner några grader så att inte högsta fläktläget aktiveras längre. Sen när det gäller biltema kan man kanske inte förvänta sig den kommer hålla så länge men för 119kr så får man inte gnälla för mkt.

Det finns ett program som heter Ryzen controller som du kan använda. Tror man kan ställa in TDP och sånt där. Men kan kan också välja enklare lösningar - själv har jag ställt in att temp på CPU ej ska överstiga 86 grader vilket ger en tystare dator utan nämnvärt prestandatapp.

Du kan även laborera med olika energi-inställningar direkt i Windows.

Permalänk
Skrivet av Herr K:

Det finns ett program som heter Ryzen controller som du kan använda. Tror man kan ställa in TDP och sånt där. Men kan kan också välja enklare lösningar - själv har jag ställt in att temp på CPU ej ska överstiga 86 grader vilket ger en tystare dator utan nämnvärt prestandatapp.

Du kan även laborera med olika energi-inställningar direkt i Windows.

Tack. Provade det men den verkade inte bry sig om inställningarna, tex struntade den i maxtempen så märkte ingen skillnad, något mer som kan behöva göras för att få det att lira?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Tack. Provade det men den verkade inte bry sig om inställningarna, tex struntade den i maxtempen så märkte ingen skillnad, något mer som kan behöva göras för att få det att lira?

Kanske en dum fråga, men du trycker på Apply och får ett meddelande om att det har fungerat va? Vidare funkar det bara så länge programmet är igång, du måste alltså göra det varje gång du sätter på datorn.

Permalänk
Skrivet av Herr K:

Kanske en dum fråga, men du trycker på Apply och får ett meddelande om att det har fungerat va? Vidare funkar det bara så länge programmet är igång, du måste alltså göra det varje gång du sätter på datorn.

Ja absolut och programmet var igång också. Kan det vara någon begränsning för att det är lenovo?

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Ja absolut och programmet var igång också. Kan det vara någon begränsning för att det är lenovo?

troligen. oem datorer brukar inte erbjuda speciellt stora möjligheter att fifla med bioset tyvärr så inte speciellt omöjligt att inställningarna var nedlåsta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows