Är det fel på kameran som jag har köpt?? (Panasonic Lumix DMC-LX15)

Permalänk

Är det fel på kameran som jag har köpt?? (Panasonic Lumix DMC-LX15)

Har köpt en begagnad kamera på blocket och misstänker att något inte står rätt till.
När man tittar ner i linsen på kameran så ser man prickar, se bilder.
Visst ska det inte vara så här på en kamera??

https://imgur.com/a/VMkORhz

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Medlem

damm/repor?

edit:

ser ut som små färgfläckar, testa att skrapa bort det med din nagel

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

damm/repor?

edit:

ser ut som små färgfläckar, testa att skrapa bort det med din nagel

Det sitter innanför linsen.

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är någon kameraexpert men nej, sådär ska det så klart inte se ut. Frågan är om det bara är smuts så det går putsa bort, annars kan man undra hur den blivit behandlad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

ser ut som antireflex-coatingen har delvis släppt? Det kan nog hända på en äldre kamera.

Syns det på bilderna när du använder kameran?

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

ser ut som antireflex-coatingen har delvis släppt? Det kan nog hända på en äldre kamera.

Syns det på bilderna när du använder kameran?

// LZ

Har tagit några få bilder än så länge och har inte sett något utav det på bilderna.
Har köpt kameran på blocket, med "blocketpaketet" så har ett dygn på mig att bestämma om jag ska behålla kameran eller inte.

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillrobban77:

Har tagit några få bilder än så länge och har inte sett något utav det på bilderna.
Har köpt kameran på blocket, med "blocketpaketet" så har ett dygn på mig att bestämma om jag ska behålla kameran eller inte.

Fanns det någon information om detta i annonsen eller vid kontakt med säljaren?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Fanns det någon information om detta i annonsen eller vid kontakt med säljaren?

Så här står det i annonsen "Kamera Panasonic Lumix DMC-LX15 i perfekt skick"

Betalade 2500:- för kameran och då ingick även en väska till kameran.
Trodde att det var ett bra pris, då nypriset på kameran ligger över 5000:- med en väska till.

https://www.scandinavianphoto.se/panasonic/lumix-dmc-lx15-sva...

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Medlem

Ser ut att möjligen vara fläckar från rosin-cored lödtenn. OM det är det så är det bara att ta bort med nageln eller någon plastbit. Brukar trilla sönder till ett fint pulver. Kanske är den köpt som trasig och lagad av säljaren? Vilda spekulationer men men.

Edit: Såg att det var på insidan. Mja, inte värt att börja skruva i den. Men kanske fråga om det är vad han/hon gjort (lagat den alltså).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillrobban77:

Har köpt en begagnad kamera på blocket och misstänker att något inte står rätt till.
När man tittar ner i linsen på kameran så ser man prickar, se bilder.
Visst ska det inte vara så här på en kamera??

https://imgur.com/a/VMkORhz

damm/mindre smutspartiklar som sitter på den främsta linsen kommer inte synas på dom bilder du tar. Det enda du skulle behöva vara orolig för är om det är mycket damm på sensorn och det testar du enkelt genom att ha så liten slutare (f/11 eller mindre) som möjligt och fota mot en homogen vit vägg eller tak, då kommer dom synas som små mörkare "halos" eller vad man ska kalla det. då det är en kamera som man inte kan byta objektiv på så är det nog inte särskilt praktiskt att försöka rengöra sensorn själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillrobban77:

Så här står det i annonsen "Kamera Panasonic Lumix DMC-LX15 i perfekt skick"

Betalade 2500:- för kameran och då ingick även en väska till kameran.
Trodde att det var ett bra pris, då nypriset på kameran ligger över 5000:- med en väska till.

https://www.scandinavianphoto.se/panasonic/lumix-dmc-lx15-sva...

Den är ju uppenbarligen inte i perfekt skick. Jag skulle iaf inte acceptera detta när den framställts som helt felfri, men det är jag det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Den är ju 6 år gammal - men om du känner dig missnöjd får du lämna tillbaks den.

Man får inte mkt kamera för 2500 - har du en modern mobil så är den säkert bättre

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Den är ju 6 år gammal - men om du känner dig missnöjd får du lämna tillbaks den.

Man får inte mkt kamera för 2500 - har du en modern mobil så är den säkert bättre

mvh Lazze

Menar du modellen, eller själva kameran?
För man kan ju köpa en helt ny kamera utav den modellen, i butik idag?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3918042

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillrobban77:

Menar du modellen, eller själva kameran?
För man kan ju köpa en helt ny kamera utav den modellen, i butik idag?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3918042

modellen.... men när jag ser dina bilder på den, så känns det som "6 år"

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

ser ut som antireflex-coatingen har delvis släppt? Det kan nog hända på en äldre kamera.

Syns det på bilderna när du använder kameran?

// LZ

Ska ta lite fler bilder imorgon i dagsljus och undersöka det.

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Ser ut att möjligen vara fläckar från rosin-cored lödtenn. OM det är det så är det bara att ta bort med nageln eller någon plastbit. Brukar trilla sönder till ett fint pulver. Kanske är den köpt som trasig och lagad av säljaren? Vilda spekulationer men men.

Edit: Såg att det var på insidan. Mja, inte värt att börja skruva i den. Men kanske fråga om det är vad han/hon gjort (lagat den alltså).

skicka tillbaka