Död dator!? Nätagg trots det ger ström?

Permalänk

Död dator!? Nätagg trots det ger ström?

Hej,

Igår kväll fungerade min dator som vanligt, idag helt död.

Dioder på moderkortet lyser, men inget händer när man försöker slå på den.
Drar jag ur strömkontakt, väntar tills dioder slocknar, monterar igen så hör man ett klick från nätagget. Bara en gång, händer inget följande gånger utan måste dra ur kontakten igen, vänta och montera för att framkalla klicket från troligen relä.

Detta bör tyda på att brytaren är ok, då agget reagerar en gång tänker jag? Men genom att dioderna lyser bör datorn ju även få ström?

Känns som något gått sönder, men var/hur ska jag börja felsöka detta?

B250F Gaming
i7-7700
Corsair CS 650M
Fractal Design Define R5 chassi

Permalänk
Medlem

Tänker att aggets kortslutningsskydd löser ut o säger klick.

Kolla moderkortsdistanser o kablar

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Nätagg består egentligen av två delar, en del som ger moderkortet ström när datorn är avslagen för att tillåta t.ex. USB-laddning och olika sätt att starta datorn, samt en del som driver resten av datorn när den väl är på. Så moderkortet kan mycket väl lysa trots att nätagget egentligen är trasigt.

Att det klickar till är som sagt troligtvis en säkring i nätagget, men det är tyvärr svårt att säga vad det beror på. Du får prova att dra ur allt som inte är nödvändigt, grafikkort, hårddiskar, USB-enheter, etc, och startar datorn då så kan du koppla in saker igen tills du hittar problemet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det inte deras CS-serie som är lite av budget och har/haft div. problem typ dessa?

Permalänk

Återkopplar att det var nätagget som lagt av. Hittade ett nytt i butik och den gick igång direkt.

Mitt CS650M höll alltså ca 5 år innan det kraschade.