Samsung lanserar Galaxy S22 med Radeon-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så en S21 (..som är en S20) med ny systemkrets och ett prispåslag.

Jag är så less på att man aldrig kan få ens möjligheten att köpa något roligt nu för tiden.
Dags att börja innovera @Samsung, folk köper inte mindre telefoner nu för tiden av annan anledning än att man inte får någon förändring för det nya.
Och med råge på allt ger man uppdateringar i vadå, 3-4 år? Det är pinsamt...

Here here.
Jag saknar vilda 2000-talet när man vågade ta ut svängarna lite och hitta på nya saker, istället för att köra på ett beprövat koncept som är godkänt av fokusgrupper.
Genom att försöka sälja till alla så säljer man mindre, det hoppas i alla fall jag...

Nokia provade en massa nya koncept när det begav sig. Resultatet blev fiasko. Tror du får acceptera att utvecklingen nått ett stadium där varje ny generation är en finpolering av den tidigare. Precis som för Laptops, tv-apparater etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exynos och Snapdragon resultaten har historiskt haft högre varians jämfört med t.ex. Iphone och desktop CPUer, men även de senare har en varians på ett par procentenheter när man plockat bort uppenbara galna resultat (kan ju bli väldigt fel om man kör saker parallellt, bärbara datorer kan få väldigt olika resultat baserad på energiinställning etc).

Så resultat inom ~10 % får rätt mycket räknas som "inom felmarginalen" för Exynos/Snapdragon. Den högre variansen beror med största sannolikhet på att man pushar maxfrekvensen lite för högt så det väldigt lätt blir ett mått av throttling, vilket i GB5 är ett dåligt omen då den benchmark:en är specifikt designad för att testa "interaktiv prestanda", d.v.s. race-to-sleep.

Även med siffrorna du listar ovan ser nya SD 8 gen 1 och Exynos 2200 extremt nära förra årets modeller. Iphone 13 var lite av en besvikelse på CPU-sidan prestandamässigt m.a.p förbättring mot föregående modell ställt mot hur det "brukar" se ut. Ändå fick man ~10 % högre ST och ~25 % högre MT prestanda där (och klar förbättring i perf/W, besvikelsen är bara för ST).

...

Vi kan utgå ifrån att den systemkrets som Samsung väljer för hemmamarknaden är den som presterar bäst - i detta fall Snapdragon 8 Gen 1. Skulle just nu aldrig betala fullt pris för en Exynos-version då vi vet att de presterar sämre både på CPU och GPU-sidan samt har Exynos även historiskt haft sämre ISP vilket resulterat i sämre kvalitet på bilderna.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

iPhone dominerar i prestanda nu, ja. Men det har inte alltid varit så. Från 2010 till runt 2014 var iPhones betydligt långsammare än androids, sen bytte det ganska plötsligt.

Det inträffade redan under 2012 när Apple introducerade deras första custom in-house utvecklade SoC, A6. Redan där låg man före alla i perf/watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Kan förstå att det låter i det minsta laget, men vem vet hur väl Samsung har optimerat strömförbrukningen.

Spelar väl egentligen ingen roll hur pass mycket de "optimerar" strömförbrukning. Fläska på batterierna för tusan! Batterierna på telefoner är idag löjligt klen för att de inte ska vara estetiskt undermåliga.
F-n, det går knappt att hålla i min S20 utan fodral för att den är så tunn och hal och hade den varit 3ggr så tjock med ett batteri därefter hade jag kunnat köpt den privat med.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

iPhone dominerar i prestanda nu, ja. Men det har inte alltid varit så. Från 2010 till runt 2014 var iPhones betydligt långsammare än androids, sen bytte det ganska plötsligt.

iPhone 5s från 2013 står sig riktigt bra i Anandtechs test.

https://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/5

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har länge vart en trogen samsung kund, men nu e det slut.
Dom gör reklam för sin fina kamera och filma i 4 k osv. Det suger väldigt mycket minne att filma i dessa upplösningar, så 256 gb räcker inte långt på en semester tex. Att ta bort möjligheten med sd kort är helt vansinnigt i mitt tycke och är en dealbreaker i mitt val av telefon hädanefter.
Kalla mig gammaldags men jag kommer aldrig använda molnet för att spara privata bilder eller annat.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Viking
Skrivet av Tachiyon:

Kan förstå att det låter i det minsta laget, men vem vet hur väl Samsung har optimerat strömförbrukningen.

Verkar inte som att de har det då S22 Ultra förlorar mot S21U (men bara med några minuter):

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Funderar fram o tillbaka på en s22..

Har en S9 idag.

Gillar Samsung, och storleken är ungefär densamma och den passar mig perfekt..

Frågan är om jag kommer märka något.. kameran är bra på s9an men kommer man märka en stor skillnad tro på s22an?

Tacksam för lite info då jag velar fram o tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekez:

Funderar fram o tillbaka på en s22..

Har en S9 idag.

Gillar Samsung, och storleken är ungefär densamma och den passar mig perfekt..

Frågan är om jag kommer märka något.. kameran är bra på s9an men kommer man märka en stor skillnad tro på s22an?

Tacksam för lite info då jag velar fram o tillbaka..

Enorm skillnad. Hade själv en S9 Plus som jag sedan bytte till en S21 Ultra som sedan byttes till iPhone 13 Pro Max. iPhone klart bäst på alla fronter, men vill du ha en Android så kommer S22 vara en riktigt bra uppgradering.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det vara en papperslansering. Står t.o.m. på samsungs hemsida leveransstart från 4e mars.