Röd lampa över VGA på moderkortet - Ingen skärm

Permalänk
Medlem

Röd lampa över VGA på moderkortet - Ingen skärm

Hej,
Bytte nyligen kylare och städade ur datorn med tryckluft. Efter detta har jag fått en röd, konstant lysande, lampa över texten VGA på moderkortet. Händer inget mer på skärmen än ett vitt streck (likt när man ska skriva i cmd). Vissa gånger bootar datorn igång efter ett tag men flesta gångerna slutar det med att jag stänger av och försöker igen, antingen tills det lyckas eller att jag ger upp.

Har testat byta slot på min GPU, kollat alla sladdar så det inte är något glapp, kollat pins och andra uttag, CMOS reset och börjar få slut på idéer. När jag väl får igång datorn så funkar allt som det ska och jag kan spela som innan.
Har googlat runt men inte kommit fram till något så vänder mig nu hit.

Amd Ryzen 7 2700X
Geforce GTX 2080
MSI Tomahawk B450

Någon som sitter på möjliga lösningar?

Permalänk
Medlem

Sidan 23 i instruktionsboken säger att kortet har EZ debug, tänd lampa på VGA betyder "indicated GPU is not detected or fail".

Har du ett annat grafikkort kan du testa med det och utesluta själva GPUn.

På en gammal laptop med samma typ av fel "temporär boot frys" med gammalt Nvidia kort, räddades den med BIOS flash på moderkortet med samma BIOS version via USB, sedan omstart till felsökert läge och avinstallation av grafikkortsdrivrutinen. Liten chans att det hjälper dig, men testa senaste BIOSen från 26/1 iallafall och sedan https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...