Programmerare, 5 års erfarenhet. Löneökning 28k -> 30k pga att jag är långsam samt prestation under förväntad kvantitet. (??)

Permalänk
Medlem

Jobbade själv i småstad som programmerare för 30k efter 1 år erfarenhet, hade endast 1.5 år universitet innan jag hoppade av, så rimligen borde din lön inte vara så låg.
Om du nu är sjukskriven så är det inte lätt, är själv sjukskriven pga inflammation och kan knappt skriva detta - konsultfirman varnar det kan vara svårt att få ny arbetsuppgift efter återhämtning då man är "skadad"

Permalänk
Hedersmedlem

Byt jubb.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Kan inte begripa att det finns utvecklarjobb som betalar mindre än vad en lastbilschaufför tjänar direkt efter nytaget körkort.

Sök nytt jobb!

En vanlig skitig knegare inom industrin har ju idag en grundlön runt 30.000:-, för arbeten som väldigt sällan kräver utbildning, ett B-körkort och ett rent belastningsregister räcker gott....

För mig är det helt obegripligt hur någon alls accepterar löner som inte överstiger detta med minst 10-15.000:- om yrket kräver flera års utbildning.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

En vanlig skitig knegare inom industrin har ju idag en grundlön runt 30.000:-, för arbeten som väldigt sällan kräver utbildning, ett B-körkort och ett rent belastningsregister räcker gott....

För mig är det helt obegripligt hur någon alls accepterar löner som inte överstiger detta med minst 10-15.000:- om yrket kräver flera års utbildning.

Geografi.
Varför tror du folk flyttar till städerna?

Permalänk
Medlem

Nu verkar ju TS ha en lite speciell situation som gör jobbyte lite svårare än vanligt, för en vanlig utvecklare är det ju väldigt lätt, men TS du borde ändå verkligen försöka byta jobb! Många som vill anställa utvecklare just nu så kan finnas möjlighet att få till flexibla lösningar. Av flera anledningar:

Din arbetsgivare utnyttjar dig. Din lön är orimligt låg med 5 års erfarenhet. Även om det skulle vara så att du inte är den bästa eller mest effektiva utvecklaren så borde du ha bättre lön.

Dessutom verkar du inte jobba på en så bra arbetsplats. Din chef kör fulingar om att du är långsam. Vad vet jag, det kanske du är men jag skulle inte lita på din chef om jag var du. Skulle inte ens lita på din egen bedömning eftersom du inte verkar ha så mycket andra arbetsplatser att jämföra mot. Men samtidigt är du enda utvecklaren så hur vet din chef vad som är marknadsmässigt?

Att du är den enda utvecklaren är också problematiskt. Om det inte är så att du ändå jobbar i team med andra utvecklare (konsulter eller dyl) så kommer det hindra din utveckling. Som junior vet man inte vad man inte kan och utvecklingen går snabbare om man får utbyta erfarenheter med andra.

Dessutom undrar jag vad det är för typ av projekt du gör om ett projekt kan ta 1-2år så är det ju ändå inga pytte projekt och det känns märkligt att företaget bara har 1 utvecklare och att de dessutom anställt någon med ingen eller väldigt lite erfarenhet (oklart om du haft andra jobb innan). Tyder på ganska dålig ledning och en typ av företag som är dumsnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Man får acceptera eller gå arbetslös. Möjligheterna för hög lön skiljer sig väldigt mycket beroende på vilken utbildning, personlighet och erfarenhet man har. Många högskoleutbildningar har medianlöner nära 30 000. Andra kanske ger hög lön men först efter att man varit ute i arbetslivet ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det stämmer inte, ca: 24 000:- med möjlighet att öka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Geografi.
Varför tror du folk flyttar till städerna?

Är detta verkligen en geografisk fråga? Skitiga knegare är enligt min egen erfarenhet nästintill alltid kollektivt anställda, med centrala kollektivavtal som reglerar grundlön.

Skrivet av Jonas13:

Man får acceptera eller gå arbetslös. Möjligheterna för hög lön skiljer sig väldigt mycket beroende på vilken utbildning, personlighet och erfarenhet man har. Många högskoleutbildningar har medianlöner nära 30 000. Andra kanske ger hög lön men först efter att man varit ute i arbetslivet ett bra tag.

Vad är det som får folk att lägga tid, energi och pengar på långa högskolestudier då? Om de vet om att det leder till ett yrke som har lägre lön än en vanlig skitig knegare?

Jag har själv alltid varit kollektivanställd, med grundlön som är samma för alla oavsett kompetens eller erfarenhet.
Jag med 25års arbetslivserfarenhet och 15år hos samma arbetsgivare har inte ett öre mer än de arbetsgivaren anställer några månader på sommaren för att täcka upp under semestrarna.
Om man vänder på det så innebär det ju att de som kommer in som "sommarjobbare" har oförskämt bra betalt, det enda som krävs är 18år fyllda, ett B-körkort och ett relativt rent belastningsregister.
Många som tar anställning över sommaren är just de som pluggar på högskola, jag har ett flertal exempel som tänkt om och avslutat studierna när de fått erbjudande om tillsvidare anställning efter sommaren...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det stämmer inte, ca: 24 000:- med möjlighet att öka.

Knegar du ett skitigt industrijobb i Göteborgstrakten för 24.000:- brutto så är det hög tid att sluta bli utnyttjad och byta arbetsgivare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Knegar du ett skitigt industrijobb i Göteborgstrakten för 24.000:- brutto så är det hög tid att sluta bli utnyttjad och byta arbetsgivare.

I Landskrona gick jag från ett industrikneg till ett annat och ökade min grundlön till 24500. Jag slutade för ett år sedan, tror då min grundlön låg på 25000.

Väldigt platsberoende och vi börjar väl närma oss offtopic, man kan tjäna som du säger men det är ingen världssanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är den lönen man utgår ifrån. Vilken värld lever du i?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Bästa sättet att få mer skills (och eventuellt högre lön) är att byta jobb och lära sig mer av andra som redan lärt sig saker. Så även om du inte skulle få extremt stor löneökning första gången du byter jobb så borde ditt mål vara att få mer skills. Att vara ensam utvecklare gör att man stagnerar (i synnerhet om man inte redan är extremt vetgirig, redan hög kompetens och jobbar hårt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Vad är det som får folk att lägga tid, energi och pengar på långa högskolestudier då? Om de vet om att det leder till ett yrke som har lägre lön än en vanlig skitig knegare?

Det kan bero på många orsaker.

1) Högre lön. "Vanlig skitig knegare" snittar inte 30 0000. Medianlönen i Sverige är runt 33 000 för alla yrkesgrupper.
2) Man vill ha ett tryggare arbete.
3) Roligare eller mer stimulerande arbete.
4) Man har ingen koll på lönenivån.
5)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Lön är ju inte det enda man får ut av ett arbete. Om du studerar i 5 år och är klar vid 25 isch har du ändå cirka 40 arbetsföra år. Det är ganska lång tid, det är ju bra att lägga det på något man tycker är roligt, eller? Då kanske plugg är enda vägen.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Nu finns det ju faktiskt dom som värderar utbildning, kunskap, lärande och sen ett eventuellt jobb som i viss mån är stimulerande och utvecklande, oändligt mycket mer värt än något totalt hjärndött löpandeband jobb med skiftarbete. Enbart det faktum att landa i ett jobb som inte ens känns som ett jobb eller som något nödvändigt ont för att kunna leva, utan i något som man gillar och tycker är intressant och utvecklande, är värt eventuella studier för att hitta ett sådant arbete.

Vem i hela helskotta skulle vilja tillbringa 40h i veckan, 2080h per år i 40 år av sitt liv, genom att bara stämpla in, stämpla ut enbart för att hämta ut lönen? Det motsvarar 10års arbete effektiv tid. För mig och många andra är livet mer värt än det! Nu kanske man stormtrivs som en knegare inom industrin och där man känner att all den tid i livet man tillbringar där är mer givande än bara för lönens skull, ja då är det bara att gratulera!

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Det diskuteras om att B-korts chauförsjobb skulle ha 30k i lön ser jag inte som troligt, jag hade 15k i ingångslön för budbil och efter 2 år slutade med 24k för 5 år sedan(bytte till större bil och laster så förhandlade upp lönen). Men det man får tänka på är hur mycket det sliter på dig i dom här jobben, hur farligt det är att vara i trafiken varje dag, i och urlastning kan också vara mycket farligt, nu när jag tänker tillbaka så är det flera gånger som jag litar på att någon random truckförare inte krossat mig med lasten för att jag var så van att vara nära tunga laster. Kontorsjobb är sällan så slitande på kroppen och har inte samma risker att skada sig.

För övrigt så efter 2år på YH så har jag nu ett jobb redo i norrköping som ger 30k i ingångslön, så kan tycka att din nya lön är ganska låg.
Sen vad "långsam" är kan vara relativt, om målstolpar flyttats, om oförutsedda problem uppstått eller annat som påverkat.
Var 1.5år realistiskt eller underskattades det hur mycket jobb som krävdes?
Om man av olika skäl inte presterar som andra så kan jag också tycka att det kan motivera en lägre lön än omgivningen.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Det diskuteras om att B-korts chauförsjobb skulle ha 30k i lön ser jag inte som troligt, jag hade 15k i ingångslön för budbil och efter 2 år slutade med 24k för 5 år sedan(bytte till större bil och laster så förhandlade upp lönen). Men det man får tänka på är hur mycket det sliter på dig i dom här jobben, hur farligt det är att vara i trafiken varje dag, i och urlastning kan också vara mycket farligt, nu när jag tänker tillbaka så är det flera gånger som jag litar på att någon random truckförare inte krossat mig med lasten för att jag var så van att vara nära tunga laster. Kontorsjobb är sällan så slitande på kroppen och har inte samma risker att skada sig.

För övrigt så efter 2år på YH så har jag nu ett jobb redo i norrköping som ger 30k i ingångslön, så kan tycka att din nya lön är ganska låg.
Sen vad "långsam" är kan vara relativt, om målstolpar flyttats, om oförutsedda problem uppstått eller annat som påverkat.
Var 1.5år realistiskt eller underskattades det hur mycket jobb som krävdes?
Om man av olika skäl inte presterar som andra så kan jag också tycka att det kan motivera en lägre lön än omgivningen.

Angående slitage så är stilla sittandet många utvecklare haft så bra jag heller.

Min uppfattning är att många praktiska jobb har varit riktigt bra i sverige och är det fortfarande. Med praktisk så snickare, lastbilschaufför och mycket annat. Tiderna kan dock förändras. B-kort chaufför som du var är naturligt ett låglönejobb när så hög andel av befolkningen kan utföra jobbet direkt.

Jag vet inte vad som är det ultimata jobbet, men det handlar om för vem. Jag tror för min egen del så lastbilschaufför hade varit bättre än systemutvecklare. Där argument om 20år kommer självkörande lastbilar för mig är mindre relevant.

Jag tror dock det är mycket gräset är grönare i på andra sidan. Ta en snickare, de har ofta bra betalt och omväxlande jobb. Men om man tillhör dem som presterar lite sämre, så kommer det bli som utvecklaren som presterar lite sämre. En massa kunder klagar på allt som pris och man får slita på.

Jag har även släktingar som jobbar som frisör, endast 3år gymnasium, skitbra lön och allt. Men vara en frisör som presterar lite sämre och göra vissa typer av kunder missnöjda, ja då är jag heller en systemutvecklare i samma sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående slitage så är stilla sittandet många utvecklare haft så bra jag heller.

Tror inte att sitta i en förhoppningsvis ergonomisk stol längre stunder kan jämföras med att bära/flytta på uppemot flera ton gods med kroppen varje dag.

I mitt jobb som budbilschaufför var stressen hög och övertid utan ersättning norm också vilket inte funkade i längden. När jag försökte minska på dessa fick jag sparken. Och de enda kraven jag hade var att jobba ca 40h i veckan och inte behöva skippa lunch och raster för att inte arbetsdagen skulle gå över 10h varje dag.

Permalänk
Avstängd

Chefen borde kanske kika på vad det kostar att vara snabb med allt vad det innebär med dålig produkt sänkt värde på varumärket m.m. Alla behöver inte följa arbetssättet och synen på kvalité som t.ex. Microsoft har.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Tror inte att sitta i en förhoppningsvis ergonomisk stol längre stunder kan jämföras med att bära/flytta på uppemot flera ton gods med kroppen varje dag.

I mitt jobb som budbilschaufför var stressen hög och övertid utan ersättning norm också vilket inte funkade i längden. När jag försökte minska på dessa fick jag sparken. Och de enda kraven jag hade var att jobba ca 40h i veckan och inte behöva skippa lunch och raster för att inte arbetsdagen skulle gå över 10h varje dag.

Jag är bondpojke.. Vet allt vad som är att arbeta 12h dagen, 7dagar i veckan och lyfta lite tyngre saker än vad anställda gör. Köra en traktor över 12h på sommaren utan kylning/fläkt överhuvudtaget, det enda man har som tröst är en massa bromsar som bits och håller en vaken.

Men omväxlande arbete är det bästa. Problemet med de som kör budbil är att arbetet ofta inte är omväxlande och det då blir slitage och kroppen tar skada. Men många utvecklare måste sitta väldigt mycket tid framför datorn, det tar på synen, gör att man inte får den motion man behöver etc. Det går att diskutera vilket som är värst, min poäng är att vi går emot ett samhälle som ej är bra för någon. De får röra på sig i jobbet gör för momentana rörelser och de andra sitter för mycket stilla.