Permalänk
Medlem

No boot device found

Har ett gammalt hopplock av delar:

Asus crosshair IV formula
AMD phenom x6 1090T
AMD Radeon HD 6970
Samsung 850 SSD.

Försöker installera Windows på den. Men får bara upp "No boot device found, restart or insert boot device.

Gått in i bios där jag ser att den hittar mitt 32gb Samsung USB minne, SSD, tangentbord och mus.
Väljer att den ska boota från removable device först sen ssd men får ändå upp det

Försökt med alla USB portar både på framsida och baksida av datorn. Har visserligen en 3 pin kontakt som det står usb på som inte är isatt då det inte finns någon sådan anslutning för det på moderkortet (hitta inget i manualen heller) men borde ju funka kan man tycka då bios ser min ett och allt annat men den vägrar bara hur jag än gör.

Har använt samma minne med samma Windows nyligen på annan dator utan problem.

Alla andra bios inställningar är satta som default och cpu kylaren låter som ett rea plan typ men det är en annan femma 😂

Någon som vet hur fasen man kan lösa det?

Permalänk
Medlem

Antagligen behöver du SATA-drivrutiner till disken som behöver läsas in i samband med Windows installationen.

Kolla för mer info,
https://dellwindowsreinstallationguide.com/a-clean-install-of...

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Antagligen behöver du SATA-drivrutiner till disken som behöver läsas in i samband med Windows installationen.

Kolla för mer info,
https://dellwindowsreinstallationguide.com/a-clean-install-of...

Så även fast datorn hittar allting måste man göra det?
Det som jag tyckte va lite konstigt då datorn hittar både SSD och usb minne men verkar inte kunna göra nåt med det.
Kanske ska tillägga att ssd disken är helt tom så går inte boota till den heller

La till text
Permalänk
Medlem

Läste inte så noga, trodde du kom in till installationsförfarandet men såg inte disken där.
Kontrollera om du har Legacy/UEFI i Bios inställningar.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Kolla i Bios under "Advance/USB-config" är enabled och står i "Auto"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Kolla i Bios under "Advance/USB-config" är enabled och står i "Auto"

Om jag inte minns helt fel så står det så. Men ska titta igen så fort jag hinner. Va tvungen åka köpa blöjor så gav upp för stunden 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Läste inte så noga, trodde du kom in till installationsförfarandet men såg inte disken där.
Kontrollera om du har Legacy/UEFI i Bios inställningar.

Tycker mig minnas legacy men kan ha fel där. Ska den stå på uefi eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Tycker mig minnas legacy men kan ha fel där. Ska den stå på uefi eller?

Ska du köra Windows 10 eller nyare så välj UEFI, Windows 7 och äldre välj Legacy.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Ska du köra Windows 10 eller nyare så välj UEFI, Windows 7 och äldre välj Legacy.

Det är Windows 10 så ska prova det så får vi se. Storleken på usb minnet spelar ingen roll eller?

Permalänk
Medlem

Så länge imagen får plats men man behöver nog minst 8 GB idag skulle jag tro.
Se mer här, https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Hoppas det är ok att jag hoppar in i den här tråden också för jag har typ samma problem. Jag har precis bytt moderkort, processor och ramminne. Windows måste ligga installerat på SSD:n för det var den enda hårddisken jag hade. När jag startar datorn får jag upp moderkortets startsida (Moderkortet är Gigabyte BM DS3H DDR4) där jag ser att den hittar SSD-disken. Det finns en flik som heter "Boot Sequence" och under står det "Windows boot manager" men när jag klickar där står det "No bootable device found". Har klickat runt lite och testat Advanced mode och kikat på något som heter Q-flash men utan framgång. Behöver man ha windows installationsfil på ett USB-minne eller ska det räcka att ha det färdiginstallerat på SSD:n? Hur fixar jag annars windows installationsfil på smidigaste sätt? Ber om ursäkt för att jag är otroligt okunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Så länge imagen får plats men man behöver nog minst 8 GB idag skulle jag tro.
Se mer här, https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

Jo lite så jag med tänkte. Men tänkte om jag va fel ute då det är äldre saker och kanske ett 32gb minne va för mycket av nån anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso005:

Hoppas det är ok att jag hoppar in i den här tråden också för jag har typ samma problem. Jag har precis bytt moderkort, processor och ramminne. Windows måste ligga installerat på SSD:n för det var den enda hårddisken jag hade. När jag startar datorn får jag upp moderkortets startsida (Moderkortet är Gigabyte BM DS3H DDR4) där jag ser att den hittar SSD-disken. Det finns en flik som heter "Boot Sequence" och under står det "Windows boot manager" men när jag klickar där står det "No bootable device found". Har klickat runt lite och testat Advanced mode och kikat på något som heter Q-flash men utan framgång. Behöver man ha windows installationsfil på ett USB-minne eller ska det räcka att ha det färdiginstallerat på SSD:n? Hur fixar jag annars windows installationsfil på smidigaste sätt? Ber om ursäkt för att jag är otroligt okunnig.

Dra hem Windows på en bootbar USB så skall det nog fungera. Installera OM Windows, det brukar aldrig bli bra när man byter moderkort och försöker köra samma windows installation.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso005:

Hoppas det är ok ... Behöver man ha windows installationsfil på ett USB-minne eller ska det räcka att ha det färdiginstallerat på SSD:n? Hur fixar jag annars windows installationsfil på smidigaste sätt? Ber om ursäkt för att jag är otroligt okunnig.

Ska du installera om vilket är troligt i det läget behöver du en ISO-fil med Windows nedladdad på ett USB-minne.
Du måste göra USB-minnet (minst 8Gb) bootbart med något bra prog på Windows ex.
https://www.pconline.se/program-guiden/systemverktyg/skapa-bootbara-usb-minnen-av-iso-filer/

ISOFILEN för W10 hittar du hos Microsoft: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Ska du installera om vilket är troligt i det läget behöver du en ISO-fil med Windows nedladdad på ett USB-minne.
Du måste göra USB-minnet (minst 8Gb) bootbart med något bra prog på Windows ex.
https://www.pconline.se/program-guiden/systemverktyg/skapa-bootbara-usb-minnen-av-iso-filer/

ISOFILEN för W10 hittar du hos Microsoft: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Den skapar allt, bara du har en usbsticka på minst 8gb

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Stort tack @valonen och @lassesjo! Ska testas imorgon!

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla moderkort bootar inte från lagringsenheter som är partitionerade med GPT utan de måste ha MBR partitionsformat, kolla på det eller töm eller partitionera helt enkelt om den tilltänkta systemenheten.
En sataenhet behöver förresten inte drivrutiner utan det är satakkontrollern som behöver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gamla moderkort bootar inte från lagringsenheter som är partitionerade med GPT utan de måste ha MBR partitionsformat, kolla på det eller töm eller partitionera helt enkelt om den tilltänkta systemenheten.
En sataenhet behöver förresten inte drivrutiner utan det är satakkontrollern som behöver det.

Den är tom. Bara usb minnet som aldrig blivit använt till annat. Packades upp, skapade bootbar media och thats it. Skulle användas till foton osv men blev inte så för stunden iaf

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Den är tom. Bara usb minnet som aldrig blivit använt till annat. Packades upp, skapade bootbar media och thats it. Skulle användas till foton osv men blev inte så för stunden iaf

Menar du egentligen att du inte kan boota från installationsmediat ? Många äldre moderkort kan inte boota från usb 3 minnen eller via en usb 3 port på moderkortet så använd usb2.

En del usb3 minnen identifierar sig dessutom inte som usbminnen utan som usb-hårddiskar/ssder och de strular även ganska ofta på modern hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du egentligen att du inte kan boota från installationsmediat ? Många äldre moderkort kan inte boota från usb 3 minnen eller via en usb 3 port på moderkortet så använd usb2.
https://i.imgur.com/i69eOAx.png
En del usb3 minnen identifierar sig dessutom inte som usbminnen utan som usb-hårddiskar/ssder och de strular även ganska ofta på modern hårdvara.

Precis det jag menade. Undrar om det kan vara det som är problemet. Ska testa med bios först sen får jag leta reda på ett gammalt minne.
Är nämligen ett usb 3 minne men har iofs testat alla portar på datorn, både usb 2 och 3 men kan ju testa med ett gammalt minne om det är så sen. Måste bara ta hem Windows igen då det togs hem för att byta ut en gammal hårddisk i den datorn till en ssd 😂

Permalänk
Medlem

Har provat med ett äldre usb 2 minne nu också. Men är som att det inte får ström då dioden i det inte ens lyser.
Men det vill inte alls vad jag än gör. Verkar ju iaf som portarna får ström för tangentbord och mus funkar och den hittar att jag stoppar i ett minne men sen är det stopp.

Har testat disable på legacy men samma sak.

Provade byta plats på usb kablarna. Men då hittar den två tangentbord och en mus även fast minnet inte ens sitter i.

Men har en usb kabel och en 4 pin med bara en rad som man kan sätta in i moderkortet. Nån som har bra koll exakt hur de ska sitta ifall jag satt dom fel?

Börjar bli galen och testat allt jag hittar om usb i bios också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Har provat med ett äldre usb 2 minne nu också. Men är som att det inte får ström då dioden i det inte ens lyser.
Men det vill inte alls vad jag än gör. Verkar ju iaf som portarna får ström för tangentbord och mus funkar och den hittar att jag stoppar i ett minne men sen är det stopp.

Har testat disable på legacy men samma sak.

Provade byta plats på usb kablarna. Men då hittar den två tangentbord och en mus även fast minnet inte ens sitter i.

Men har en usb kabel och en 4 pin med bara en rad som man kan sätta in i moderkortet. Nån som har bra koll exakt hur de ska sitta ifall jag satt dom fel?

Börjar bli galen och testat allt jag hittar om usb i bios också

Koppla bort allt som inte behövs inga onödiga usbtillbehör.
Är du orolig för hur du kopplat in lådans usb så koppla bort kablarna från moderkortet och prova, du borde även prova ditt usbminne i en annan dator så du vet att det är bootbart.
Och vad menar du med hittar 2 tangentbord har du 2 inkopplade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla bort allt som inte behövs inga onödiga usbtillbehör.
Är du orolig för hur du kopplat in lådans usb så koppla bort kablarna från moderkortet och prova, du borde även prova ditt usbminne i en annan dator så du vet att det är bootbart.
Och vad menar du med hittar 2 tangentbord har du 2 inkopplade ?

Har bara ett tangentbord, en mus och sen usb minnet då. Men minnet är bootbart. Gjordes och kontrollerades igår.

Testat med två olika minnen nu.
Ett 32gb usb 3 minne
Ett 8gb usb 2 minne

Men inget vill den känna igen tydligen.

Så här ser det ut i bios:
Bios usb

Så här är layouten på moderkortet:
layout

Känns som va fan det borde ju gå på nåt sätt. Har iofs en DVD läsare men ville slippa använda den. Brydde mig inte ens om att koppla in den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Har bara ett tangentbord, en mus och sen usb minnet då. Men minnet är bootbart. Gjordes och kontrollerades igår.

Testat med två olika minnen nu.
Ett 32gb usb 3 minne
Ett 8gb usb 2 minne

Men inget vill den känna igen tydligen.

Så här ser det ut i bios:
Bios usb

Så här är layouten på moderkortet:
layout

Känns som va fan det borde ju gå på nåt sätt. Har iofs en DVD läsare men ville slippa använda den. Brydde mig inte ens om att koppla in den.

Jag har 2 Phenomer kvar med liknade moderkort och de bootar i vart fall från usb och det ska nog alla från den tiden klara men har du senaste bios på moderkortet ? Och om du bara har ett tangentbord anslutet vad menade du med att det syntes 2 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har 2 Phenomer kvar med liknade moderkort och de bootar i vart fall från usb och det ska nog alla från den tiden klara men har du senaste bios på moderkortet ? Och om du bara har ett tangentbord anslutet vad menade du med att det syntes 2 ?

Har ingen aning om vilket bios det är. Inte ens tänkt på då jag varit fokuserad på försöka få den ens boota.

Ingen aning hur det funkade men det stod i bios att jag hade två tangentbord och en mus i datorn. Hade bara ett tangentbord och en mus i så.
Vet bara att det är riktigt störande när det kommer till en sån här sak att allting funkar förutom att installera Windows. Man har ju gjort det massvis med gånger förut på olika datorer utan problem.
Det här är första gången jag ens har ett sånt här problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Har ingen aning om vilket bios det är. Inte ens tänkt på då jag varit fokuserad på försöka få den ens boota.

Ingen aning hur det funkade men det stod i bios att jag hade två tangentbord och en mus i datorn. Hade bara ett tangentbord och en mus i så.
Vet bara att det är riktigt störande när det kommer till en sån här sak att allting funkar förutom att installera Windows. Man har ju gjort det massvis med gånger förut på olika datorer utan problem.
Det här är första gången jag ens har ett sånt här problem.

Om det är nått problem med usb eller kanske så att ditt tangentbord gör nått dumt kanske det förklarar problemen för att det registreras 2 tangentbord är underligt men kolla biosverionen du har och om det finns nån uppdatering som inte är gjord för det kan ju vara nått viktigt även på en gammal maskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är nått problem med usb eller kanske så att ditt tangentbord gör nått dumt kanske det förklarar problemen för att det registreras 2 tangentbord är underligt men kolla biosverionen du har och om det finns nån uppdatering som inte är gjord för det kan ju vara nått viktigt även på en gammal maskin.

Fick det att funka nu. Satt något längst in som gjorde att usb kabeln tydligen inte fick riktig kontakt och störde ut det på nåt sätt. Men nu fick jag in Windows på skiten. Är väl så när man hålls med gamla saker😂

Tackar för all hjälp iaf

Permalänk
Medlem

Problemet löst. När man hålls med gamla saker så måste man tydligen gå genom med ficklampa. Va nåt skräp i kontakten på moderkortet som jag inte såg så det fick inte ordentlig kontakt bara. Konstigt att den såg allt men antar det funka halvt bara. Ibland är en ram runt kontakten inte det bästa 😂

Tackar alla för all er hjälp och nu kan jag äntligen släppa den här grunkan för stunden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Problemet löst. När man hålls med gamla saker så måste man tydligen gå genom med ficklampa. Va nåt skräp i kontakten på moderkortet som jag inte såg så det fick inte ordentlig kontakt bara. Konstigt att den såg allt men antar det funka halvt bara. Ibland är en ram runt kontakten inte det bästa 😂

Tackar alla för all er hjälp och nu kan jag äntligen släppa den här grunkan för stunden

Därför det är bra att koppla bort allt som inte behövs och att använda kontekaterna på moderkortet.
Bra att du hitta felet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Därför det är bra att koppla bort allt som inte behövs och att använda kontekaterna på moderkortet.
Bra att du hitta felet.

Jo tyckte jag hade gjort det så många gånger så började fundera på om man hade missat nåt i slutändan men då det är som en ram runt ena anslutningen på moderkortet så såg man ju inte nåt direkt förrän man lyste med en ficklampa in i hålet på ett speciellt sätt och va knappt ändå att man såg det utan man gick på hur det sett ut andra gånger och det borde inte vara där😂