Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vilket elområde ligger du i ? 3 eller 4?

Januari låg runt 103 öre och februari under det. Varför ska du binda dig till något dyrare? Tänk efter nu... Vill du betala 103 öre på sommaren?

På sommaren gör man ju knappt av med någon el.
Dyrast är nu på höst/vinter/vår

Skulle tagit 103 öre med bytes garanti.

Som det ser ut nu så kommer det inte bli billigare.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Så om vi inte kan lösa 100% av hela EU's behov så är det ingen idé? Jag säger inte att kablar från Afrika löser alla problem förstås, men kan man få några procent därifrån (genom solpaneler förstås) så minskar vi behovet av rysk gas och minskar våra utsläpp.

Det sa jag aldrig. Det jag syftade på är att det inte är en mirakelkur på något sätt.

Citat:

Men det är inte riktigt vad vi diskuterar, utan vi pratar om Sverige.

Jag pekar ut vart det finns realistiskt användningsområde för HVDC-kablar.
Ska man dra en HVDC från Haparanda till Lund så måste det ändå gå AC-kablar norr ut igen för att nå Helsingborg liksom. Då får du förluster från både HVDC och AC-kabeln ändå och förvärrar bara problemet.

Citat:

Många har uppenbarligen bestämt sig för att den enda lösningen för oss är typ kärnkraft i södra landet, men vi har, än så länge i alla fall, ett överskott i norr så en kabel därifrån hade ju hjälpt liksom. Konsensus bland känrkraftsvurmare verkar ju vara att det inte går att överföra el så långt för förlusterna blir för stora, men så är det ju inte.

Realistiskt har vi inget idag fullgott alternativ att ersätta kärnkraften med. Tyvärr, det säger jag som egenskap som elektroingenjör vars utbildning bland annat innefattar transmission och kraftförsörjning.

Citat:

Det känns lite som att om man har bestämt sig för en sak så spelar det ingen roll vilka argument mot den saken som framkommer, eller vilka alternativ som finns, för man fokuserar bara på nackdelarna hos alternativen och överskattar dem medan man slätar över problemen med sin valda lösning.

Det går nog åt båda hållen? Du verkar peka på att jag pekar ut problemen med HVDC men ignorerar alla andra problem i andra lösningar? Jag har inte ens diskuterat annat än HVDC just nu i denna tråden med dig.

Om man vill veta vad jag tror är realistisk lösning på energiförsörjningen vi har idag?
Kärnkraften förlängs tills dess vi har ett fullgott ersättningsalternativ då vi långsamt kan fasa ut någon reaktor i taget. Inte perfekt, men bättre än att svensk industri konkar och vi tappar alla resurser för att ens driva en kärnkraftsanläggning om vi skulle vilja.
Framledes får det bli fokus på smartare energianvändare, att designa ett elnät för peak-effekten är helt hål i huvudet och dyrt. Men det är vad man kunde bygga för 100 år sen så det är så det fungerar idag.

Citat:

Sen vet inte jag om det passar förstås, kostnaden för ledningar, transformatorstationer och liknande kanske blir så höga att det inte lönar sig, men om det lönar sig mellan oss och Finland exempelvis så borde det ju kunna löna sig mellan SE1 och SE4.

Se diskussionen ovan om att man måste dra dubbelt ändå + diskussionen nedan om hur man placerar en HVDC-kabel, dvs inte i luften utan nedgrävd. Alltså måste man ha tillstånd för att gräva från start till slut.

Citat:

Samtidigt ger väl vatten ganska mycket högre motstånd än luft, eller? Det kanske inte gäller i lika hög utsträckning för HVDC, det har jag inte koll på, men det är väl svårt att komma runt fysiken liksom.

Sen har vi ju kraftledningar i landet redan,

HVDC-kablar isoleras inte med luft utan med en tjock inkapsling, att hänga upp dessa kablar är helt enkelt inte möjligt eller praktiskt. Ska det vara på land så måste man pröjsa fullpris för kabeln + gräva ner den hela vägen mellan omvandlarstationerna.

Att lägga i vatten är inte svårare än att ploppa ner kabeln på havsbotten med ett par betongklossar efter ett miljöbemyndigande så att inget känsligt ekosystem pajas. Det där med motstånd i vatten vs luft är inte en faktor då man kapslar in kabeln i en skyddande mantel (men om man ska vara petig så är det tvärt om, luft är en bättre isolator än saltvatten).

Förtydligade en punkt
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hus på ca 200kvm. Sedan alla barnen fick datorer och vi har en rätt ordentlig server som står på 24/7 så förbrukar vi ca 1500-2700kWh per månad beroende på väder. Har oljefyllda elradiatorer, el för varmvattenuppvärmning osv. Vanligen ligger en hög räkning på 2500-3000kr. Denna vinter var vi uppe på 10000.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Så om vi inte kan lösa 100% av hela EU's behov så är det ingen idé? Jag säger inte att kablar från Afrika löser alla problem förstås, men kan man få några procent därifrån (genom solpaneler förstås) så minskar vi behovet av rysk gas och minskar våra utsläpp.

Men det är inte riktigt vad vi diskuterar, utan vi pratar om Sverige. Många har uppenbarligen bestämt sig för att den enda lösningen för oss är typ kärnkraft i södra landet, men vi har, än så länge i alla fall, ett överskott i norr så en kabel därifrån hade ju hjälpt liksom. Konsensus bland känrkraftsvurmare verkar ju vara att det inte går att överföra el så långt för förlusterna blir för stora, men så är det ju inte. Det känns lite som att om man har bestämt sig för en sak så spelar det ingen roll vilka argument mot den saken som framkommer, eller vilka alternativ som finns, för man fokuserar bara på nackdelarna hos alternativen och överskattar dem medan man slätar över problemen med sin valda lösning. Sen vet inte jag om det passar förstås, kostnaden för ledningar, transformatorstationer och liknande kanske blir så höga att det inte lönar sig, men om det lönar sig mellan oss och Finland exempelvis så borde det ju kunna löna sig mellan SE1 och SE4.
Samtidigt ger väl vatten ganska mycket högre motstånd än luft, eller? Det kanske inte gäller i lika hög utsträckning för HVDC, det har jag inte koll på, men det är väl svårt att komma runt fysiken liksom.

Sen har vi ju kraftledningar i landet redan,

Jag får vara snällare helt enkelt. Det finns inget realistisk fossilfri planerbar elproduktion som går att skala upp förutom kärnkraften. Utöver vattenkraften. Det är den bittra sanningen. Sol och vind funkar i periferin . Dessutom så har du missat behovet av svängmassa och reaktiv effekt. Det får du inte av sol eller vind. Det är huvudanledningen varför vi har kärnkraft i söder. Klart. Vi kan bygga några värmekraftverk där vi bränner sopor och annat dylikt. Problemet är skalningen.

Anledningen varför man har rysk gas är att du måste ha reglerkraften. Du måste kunna trycka på när solen inte lyser och vinden mojnar. Annars får vi styra vårt liv efter vädrets makter. Det är ett sjukt att vi jagar mot det på 2000-talet. När lösningen byggdes på 70-talet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Hus på ca 200kvm. Sedan alla barnen fick datorer och vi har en rätt ordentlig server som står på 24/7 så förbrukar vi ca 1500-2700kWh per månad beroende på väder. Har oljefyllda elradiatorer, el för varmvattenuppvärmning osv. Vanligen ligger en hög räkning på 2500-3000kr. Denna vinter var vi uppe på 10000.

Har du tur så får du elprisstödet även i mars….kanske april också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Hur då? Jag vill gärna veta! 😁

Har man bundit sitt elpris vid 40öre så och förbrukar 2000kWh så går man plus jämfört med förra året. Kopplingen med elprisstödet går på förbrukad kWh och inte faktiskt vad man betalar. Den norska versionen av stödet är klart bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Har man bundit sitt elpris vid 40öre så och förbrukar 2000kWh så går man plus jämfört med förra året. Kopplingen med elprisstödet går på förbrukad kWh och inte faktiskt vad man betalar. Den norska versionen av stödet är klart bättre.

Är den den norska varianten kopplad till vad individen de facto betalar? När jag läste om det så innebar stödet att staten betalade 55% av kostnaden för delen som översteg ett elpris på 70 öre eller något sådant men att det inte var kopplat till individens faktiska elavtal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Är den den norska varianten kopplad till vad individen de facto betalar? När jag läste om det så innebar stödet att staten betalade 55% av kostnaden för delen som översteg ett elpris på 70 öre eller något sådant men att det inte var kopplat till individens faktiska elavtal.

Hat uppfattat det så. Känns lagom roligt att man har använt skattepengar på detta sätt. Det borde ha varit stöd till SE3 och SE4. Vissa har haft elräkning på 20-25K under december- februari. Då är 6K en liten tröst. Ska bli mycket intressant i mars och fortsätter det så så kommer månadspriset slå december 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hat uppfattat det så. Känns lagom roligt att man har använt skattepengar på detta sätt. Det borde ha varit stöd till SE3 och SE4. Vissa har haft elräkning på 20-25K under december- februari. Då är 6K en liten tröst. Ska bli mycket intressant i mars och fortsätter det så så kommer månadspriset slå december 2021.

Det finns inte en enkel och rättvis lösning. Jag tycker att det blir orättvist om man bara ersätter de som har fått höga elräkningar då man i de flesta fall kan styra detta genom att t ex binda sitt elpris. Som individ gör man en bedömning om man skall bind eller inte, detta gäller såväl elpris som bolåneränta och man kan inte alltid räkna med att valet man gör är det bästa.

Permalänk
Medlem

Hur hade ni tänkt om ni ska flytta och måste teckna nytt avtal?

Min första tanke var att binda på ett år men tittar jag på Vattenfall så är det 170öre/kWh.
Rörligt är 107,31öre/kWh.

Borde inte elpriserna vara på väg ner nu när våren kommer?
Eller ställer kriget till det med osäkerhet på kontinenten som gör att priserna kanske stiger ännu mer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det finns inte en enkel och rättvis lösning. Jag tycker att det blir orättvist om man bara ersätter de som har fått höga elräkningar då man i de flesta fall kan styra detta genom att t ex binda sitt elpris. Som individ gör man en bedömning om man skall bind eller inte, detta gäller såväl elpris som bolåneränta och man kan inte alltid räkna med att valet man gör är det bästa.

Därav min kluvna inställning. Men problematiken är att det här blir stora följdverkningar för svensk ekonomi. Ska alla leva som jag. Vända på varenda krona, avstå från konsumtion. Det kommer bli en tvärnit i svensk ekonomin samtidigt som det blir inflation som heter duga. Högre ränta drabbar inte bara de som äger sin bostad. Ökar fastighetsägarnas räntekostnader så kommer hyresgästerna betala det i form av högre hyra. Kraven på högre löner kommer komma och så är vi där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns inte en enkel och rättvis lösning. Jag tycker att det blir orättvist om man bara ersätter de som har fått höga elräkningar då man i de flesta fall kan styra detta genom att t ex binda sitt elpris. Som individ gör man en bedömning om man skall bind eller inte, detta gäller såväl elpris som bolåneränta och man kan inte alltid räkna med att valet man gör är det bästa.

Det norska stödet är bättre utformat även ifall det gynnar hushåll som slösar mer el så skulle det också gynna de lite fattigare hushållen.

Ifall vi tar December som exmepel som skulle SE3-SE4 betala runt 120-140 öre per kWh ett väldigt högt pris och väsentligt mer än SE1-SE2 det skulle också gynna alla fattiga i lägenheter som inte når tröskel för dagens stöd.

I Januari så skulle priset ligga runt 80-90 kWh istället för 110-120 kWh för SE3-SE4

De med bundna avtal skulle fortfarande haft det bättre än de med rörliga.

Ett stöd är till för personer som behöver det de med bundna avtal behöver knappast stödet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av harmacy:

Hur hade ni tänkt om ni ska flytta och måste teckna nytt avtal?

Min första tanke var att binda på ett år men tittar jag på Vattenfall så är det 170öre/kWh.
Rörligt är 107,31öre/kWh.

Borde inte elpriserna vara på väg ner nu när våren kommer?
Eller ställer kriget till det med osäkerhet på kontinenten som gör att priserna kanske stiger ännu mer?

Det är kriget. Man får ställa in sommarsemestern och åka tåg eller nåt. Men priset stavas det ryska gasspöket. Sverige är ihopkopplat med kontinenten och de betalar bra för el. Skitbra för elproducenterna. Mindre bra för oss konsumenter. Riksbanken ligger rätt illa till. Alla kurvor pekar uppåt och inflationen sticker iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det norska stödet är bättre utformat även ifall det gynnar hushåll som slösar mer el så skulle det också gynna de lite fattigare hushållen.

Skicka gärna en länk där det framgår hur det norska stödet är utformat. Jag har inte lyckats hitta det. Jag har bara sett att det ändrades till att innebära att staten täcker 80% av elkostnaden över ett spotpris på 70 öre/kWh. Vad jag har läst mig till så skulle stödet betalas ut oavsett vilken avtalsform man hade.

Skrivet av Anders9110:

Ett stöd är till för personer som behöver det de med bundna avtal behöver knappast stödet.

Jag tycker också att ett stöd skall gå till de som behöver det. Jag tycker inte man skall premiera de som har valt att köra på ett rörligt elpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skicka gärna en länk där det framgår hur det norska stödet är utformat. Jag har inte lyckats hitta det. Jag har bara sett att det ändrades till att innebära att staten täcker 80% av elkostnaden över ett spotpris på 70 öre/kWh. Vad jag har läst mig till så skulle stödet betalas ut oavsett vilken avtalsform man hade.

Jag tycker också att ett stöd skall gå till de som behöver det. Jag tycker inte man skall premiera de som har valt att köra på ett rörligt elpris.

En länk till Norska regeringen hemsida

https://www-regjeringen-no.translate.goog/no/aktuelt/regjerin...

Fast det är just de rörliga med rörliga priser som behöver mest stöd just nu även och ifall man har bundit till ett pris över 70 öre så får man också del av stödet i Norge vad jag har förstått samt att BRF också verkar få del av stödet.

Ifall du tycker att Sverige elstöd är vettigare så får de med bundna avtal i många fall gratis el och stödet är utformat att staten tar pengarna från hushåll i lägenheter och ger till hushållen som bor i hus.

För mig som bor i lägenhet som inte får ta del av elstödet så skulle det vara mer vettigt ifall regeringen inte gav något stöd överhuvud taget.

Vi har rörligt avtal och använder ganska lite hushåll el så påverkar inte ekonomi nämnvärt.

Edit I SE1-SE2 så får alla gratis el ifall man har en använding runt 5000 kWh för Janaurai och Febuari

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Elområde 3. Kan ju teckna med bytesrätt så kan jag binda om i sommar om de sjunker. Nu verkar se bara stiga som väckte tanken om att binda.

Mellan 1 och 4 mars har jag gjort av med 340 kwh till ett pris av 680kr exkl moms…

Betalat 2 kr/kWh ex moms, har du timspotsavtal?

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Hur hade ni tänkt om ni ska flytta och måste teckna nytt avtal?

Min första tanke var att binda på ett år men tittar jag på Vattenfall så är det 170öre/kWh.
Rörligt är 107,31öre/kWh.

Borde inte elpriserna vara på väg ner nu när våren kommer?
Eller ställer kriget till det med osäkerhet på kontinenten som gör att priserna kanske stiger ännu mer?

Vad har du för avtal idag? Kolla om du kan flytta med det, det kunde jag göra med Vattenfall förra sommaren. Det enda villkoret var att vi hela tiden hade minst ett aktivt elabonnemang, dvs minst ett dygns överlapp mellan tillträde och överlämning. Det tackar vi för idag, 34 öre/kWh i 1,5 år till

Om du inte kan eller vill flytta med det hade jag valt rörligt och försökt binda framåt senvåren/tidig sommar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall du tycker att Sverige elstöd är vettigare så får de med bundna avtal i många fall gratis el och stödet är utformat att staten tar pengarna från hushåll i lägenheter och ger till hushållen som bor i hus.

Du missar att de i hus betalar enorma(!) summor i skatt eftersom staten gladeligen skor sig på högre elpris. Istället för allt trams med dessa elbidrag borde man sätta ett maxtak på extremskatten. Det gäller även för drivmedel.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

En länk till Norska regeringen hemsida

https://www-regjeringen-no.translate.goog/no/aktuelt/regjerin...

Fast det är just de rörliga med rörliga priser som behöver mest stöd just nu även och ifall man har bundit till ett pris över 70 öre så får man också del av stödet i Norge vad jag har förstått samt att BRF också verkar få del av stödet.

Ifall du tycker att Sverige elstöd är vettigare så får de med bundna avtal i många fall gratis el och stödet är utformat att staten tar pengarna från hushåll i lägenheter och ger till hushållen som bor i hus.

För mig som bor i lägenhet som inte får ta del av elstödet så skulle det vara mer vettigt ifall regeringen inte gav något stöd överhuvud taget.

Vi har rörligt avtal och använder ganska lite hushåll el så påverkar inte ekonomi nämnvärt.

Och den sista raden är varför lägenheter inte får del av elstödet. Det är till för att hjälpa hushåll som i många fall fick flera hundra procent högre räkning vilket för en villa är flera tusen kr.

Jag håller med om att det svenska elstödet kunde utformats bättre. Men i stället för att fostra en "vi och dom" kultur tycker jag att man kan visa solidaritet med dem som blev riktigt lidande av situationen. Om ett gäng andra hushåll råkar tjäna några kronor på sina tidigare investeringar i energieffektiva hus så får det vara så.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

En länk till Norska regeringen hemsida

https://www-regjeringen-no.translate.goog/no/aktuelt/regjerin...

Fast det är just de rörliga med rörliga priser som behöver mest stöd just nu även och ifall man har bundit till ett pris över 70 öre så får man också del av stödet i Norge vad jag har förstått samt att BRF också verkar få del av stödet.

Tack, då hade jag fattat upplägget rätt att man omfattades oavsett bundet eller rörligt.

Skrivet av Anders9110:

Ifall du tycker att Sverige elstöd är vettigare så får de med bundna avtal i många fall gratis el och stödet är utformat att staten tar pengarna från hushåll i lägenheter och ger till hushållen som bor i hus.

Jag tycker inte att det svenska stödet är vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Betalat 2 kr/kWh ex moms, har du timspotsavtal?

ja de har jag, funderar på att byta till vanligt rörligt

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Betalat 2 kr/kWh ex moms, har du timspotsavtal?

Antagligen mycket pga kriget och att Europa i övrigt är så beroende av olja och gas så har priset på el gått upp rejält. Genomsnitt senaste 7 dagarna ligger på 219 öre efter skatter och obligatoriska avgifter. Toppen idag var 914 öre eftersom det antagligen var vindstilla i stora delar av norra Europa.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du missar att de i hus betalar enorma(!) summor i skatt eftersom staten gladeligen skor sig på högre elpris. Istället för allt trams med dessa elbidrag borde man sätta ett maxtak på extremskatten. Det gäller även för drivmedel.

Det är systemfel om man behöver specialåtgärder som man också orättvist bara ger till vissa.

Bättre att sänka skatten generellt istället.

Den fria elmarknaden var ett misstag. Varken privatpersoner eller företag fick det bättre. Förutom elbolagen och dess aktieägare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Och den sista raden är varför lägenheter inte får del av elstödet. Det är till för att hjälpa hushåll som i många fall fick flera hundra procent högre räkning vilket för en villa är flera tusen kr.

Jag håller med om att det svenska elstödet kunde utformats bättre. Men i stället för att fostra en "vi och dom" kultur tycker jag att man kan visa solidaritet med dem som blev riktigt lidande av situationen. Om ett gäng andra hushåll råkar tjäna några kronor på sina tidigare investeringar i energieffektiva hus så får det vara så.

Inget emot elstödet problemet är utformningen att folk gör vinster på det samtidigt som fattiga hushåll i lägenheter inte får del av stödet gör att mitt stöd för elstödet är ganska lågt.

Även om användningen är låg så kan det handla om 700-1000 kr extra för December för fattiga hushåll som vänder på varje krona är det ganska mycket.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anaii:

Och den sista raden är varför lägenheter inte får del av elstödet. Det är till för att hjälpa hushåll som i många fall fick flera hundra procent högre räkning vilket för en villa är flera tusen kr.

Jag håller med om att det svenska elstödet kunde utformats bättre. Men i stället för att fostra en "vi och dom" kultur tycker jag att man kan visa solidaritet med dem som blev riktigt lidande av situationen. Om ett gäng andra hushåll råkar tjäna några kronor på sina tidigare investeringar i energieffektiva hus så får det vara så.

Pensionär i lägenhet i SE4, förbrukning 400kWh fick också ”flera hundra procent”. Där har du problemet. Folk i SE1 och SE2 fick bidrag för att förbruka el, medan barnfamiljen, ensamstående och pensionären inte fick ett skit om man bodde i lägenhet.

Det här fostrade precis en vi-mot-de-kultur. Men så klart man måste köpa lite röster i SE1 och SE2 i höst. Utformningen är så idiotiskt att klockorna stannar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Skicka gärna en länk där det framgår hur det norska stödet är utformat. Jag har inte lyckats hitta det. Jag har bara sett att det ändrades till att innebära att staten täcker 80% av elkostnaden över ett spotpris på 70 öre/kWh. Vad jag har läst mig till så skulle stödet betalas ut oavsett vilken avtalsform man hade.

Jag tycker också att ett stöd skall gå till de som behöver det. Jag tycker inte man skall premiera de som har valt att köra på ett rörligt elpris.

Så SE1 och SE2 behöver elprisstödet, även om de hade kört rörligt så blev det inte flera 100procents ökning jämfört med förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så SE1 och SE2 behöver elprisstödet, även om de hade kört rörligt så blev det inte flera 100procents ökning jämfört med förra året.

Har jag sagt något om att de behöver stödet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hat uppfattat det så. Känns lagom roligt att man har använt skattepengar på detta sätt. Det borde ha varit stöd till SE3 och SE4. Vissa har haft elräkning på 20-25K under december- februari. Då är 6K en liten tröst. Ska bli mycket intressant i mars och fortsätter det så så kommer månadspriset slå december 2021.

Det finns inget riktigt vettigt sätt att göra det här på eftersom det inte löser själva problemet. Stöd till enbart SE3 och SE4 blir antingen så att det är stöd även till de som bundit på bra nivå (som t.o.m. kan få mer eller mindre betalt även i SE3/4), alternativt så "belönar" man i princip de som ryckt i armen på den enarmade prisbanditen och hoppats på vinst. Vinner du tar du vinsten, men vinner huset/maskinen så kommer staten och ger dig pengar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ztenlund @joakim99 @anon333222 @Herr Kantarell @Anaii @Shakermaker
Tillbaka till trådämnet nu, det börjar bli lite väl "du sa, jag sa" just nu. Och cirkeldiskussioner kommer ingenstans, och pajar bara tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ztenlund @joakim99 @Auris @Herr Kantarell @Anaii @Shakermaker
Tillbaka till trådämnet nu, det börjar bli lite väl "du sa, jag sa" just nu. Och cirkeldiskussioner kommer ingenstans, och pajar bara tråden.

Jag tar på mig skämskudden och ställer mig i hörnet.

On Topic: Jag fick min elenergiräkning för februari igår och min förbrukning på 1549 kWhr kostar mig 1005 kr. SE3.