Mac Studio är Apples kompakta proffsdator med 20-kärniga M1 Ultra

Permalänk
Melding Plague

Mac Studio är Apples kompakta proffsdator med 20-kärniga M1 Ultra

Apple fortsätter att fasa ut Intel ur sortimentet och presenterar nu både systemkrets och dator som golvar Mac Pro-hårdvaran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

"M1 super duper pro max ultimatum" nästa gång ska ni se

Permalänk

Får man en pingvinstång på köpet som hos Inet? Isåfall beställer jag en MacPro direkt...

Det är annars en bra dator för den grupp som köper en dator för att redigera film professionellt. Inget snack om saken.

Permalänk
Hedersmedlem

800gb/s memory bandwith, 2,5TB/s interprocessor bandwith, 64core GPU, 114 billion transistors.

Har apple ändrat sin marknadsföringsstrategi åt det sifferrabblande hållet?

Aja. Det verkar vara ett kraftpaket iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

27' iMac:en utgick så denna + skärmen är troligen ersättaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

800gb/s memory bandwith, 2,5TB/s interprocessor bandwith, 64core GPU, 114 billion transistors.

Har apple ändrat sin marknadsföringsstrategi åt det sifferrabblande hållet?

Aja. Det verkar vara ett kraftpaket iaf.

Tänkte samma sak. Berättade till och med vilken annan hårdvara man jämförde med!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saftiga specs, ännu saftigare prislapp. Damn det var mycket pengar för att få lite processorkärnor i ett effektsnålt paket

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Såg riktigt riktigt trevligt ut. Frågan är om vi behöver Ultra på mitt jobb. Troligtvis räcker Max med 64GB och full GPU, och då blir varje maskin ca 33t kronor istället för det dubbla. Planen är att utvärdera M1 Mac Mini (16GB) mot veckoslutet och och fortsätta med funderingar över att lämna Windows bakom oss på vår avdelning (color grade) ifall det verkar lovande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Riktigt häftiga specs, men absolut utanför min prisklass

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

100k
För vad. Fina är ju det att då måste man ju köpa 20k kronors skärmen för man måste se cool ut. Javisst att ARM är framtiden. För den summan hadde man nog iställer köpt en fin spel dator eller en server.
Hur kan de komma på sådana fantasisummor

Permalänk
Medlem

Ganska aggressivt prissatt, eller? 25 tusen för den burken verkar jättebra.

Edit: Eller jag missförstod. Jag trodde först att alla hade samma processor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Proffsdatorer och Apple i samma mening, 1:a april?

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

100k
För vad. Fina är ju det att då måste man ju köpa 20k kronors skärmen för man måste se cool ut. Javisst att ARM är framtiden. För den summan hadde man nog iställer köpt en fin spel dator eller en server.
Hut kan de komma på sådana fantasisummor

Det verkar onekligen vara gamers som apple riktar in sig på med skärmen och datorn, eller hur var det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

100k
För vad. Fina är ju det att då måste man ju köpa 20k kronors skärmen för man måste se cool ut. Javisst att ARM är framtiden. För den summan hadde man nog iställer köpt en fin spel dator eller en server.
Hut kan de komma på sådana fantasisummor

Skippa 8TB intern SSD och du får priset 73t-kronor (maxad CPU/GPU/RAM) och det lär inom vissa industrier inte vara särskilt farligt alls om man får en pålitlig och extremt snabb maskin med en sjö av tillgänglig VRAM. Det är förstås upp till recensenter och industrierna i fråga att avgöra ifall detta är värt det, men än så länge så har Apple Silicon levererat.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Vad använder Pixar för hårdvara när dom gör sina filmer?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad kan man mina på den?

Permalänk

Beställde en Mac Studio med 128 GB RAM och 8 TB SSD nu på releasedagen.

Tog 4st Pro Display XDR också eftersom det stod att den stödjer det.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Skippa 8TB intern SSD och du får priset 73t-kronor (maxad CPU/GPU/RAM) och det lär inom vissa industrier inte vara särskilt farligt alls om man får en pålitlig och extremt snabb maskin med en sjö av tillgänglig VRAM. Det är förstås upp till recensenter och industrierna i fråga att avgöra ifall detta är värt det, men än så länge så har Apple Silicon levererat.

Beror väl på om vad nästa AMD/Intel server/spel inriktade chip gör. Tror ej de ligger på stranden och latar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad använder Pixar för hårdvara när dom gör sina filmer?

"Pixar has a huge "render farm," which is basically a supercomputer composed of 2000 machines, and 24,000 cores. This makes it one of the 25 largest supercomputers in the world" - https://sciencebehindpixar.org/pipeline/rendering

Det är dock inte samma maskiner som de arbetar på, och de arbetsstationerna de utför arbetet på innan det skickas till render farmen verkar vara svårare att hitta info om. Men de är med största sannolikhet väldigt specifikt specade för syftet, och inte direkt något en vanlig konsument har i arbetsrummet.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

"Pixar has a huge "render farm," which is basically a supercomputer composed of 2000 machines, and 24,000 cores. This makes it one of the 25 largest supercomputers in the world" - https://sciencebehindpixar.org/pipeline/rendering

Det är dock inte samma maskiner som de arbetar på, och de arbetsstationerna de utför arbetet på innan det skickas till render farmen verkar vara svårare att hitta info om. Men de är med största sannolikhet väldigt specifikt specade för syftet, och inte direkt något en vanlig konsument har i arbetsrummet.

Tack för svar.
Jag kommer ihåg att jag såg en kort dokumentär om detta för många år sedan.
Vore väldigt intressant med en långfilm där dom gick igenom alla system dom använt genom åren.
Det tog brutalt lång tid att göra en kort scen när dom började som företag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har Intel/AMD något att sätta emot M1 chippet? Känns surt att köpa en dyr laptop när man kan få en MacBook som är bättre till en billigare peng.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Vad använder Pixar för hårdvara när dom gör sina filmer?

De använder (använde?) appledatorer som arbetsstationer. Kanske för att Steve Jobs också var delägare i Pixar?

Permalänk

Det här är väl bara bra för alla? Apple låter inte Intel/AMD/Nvidia ligga på latsidan?

Permalänk
Medlem

Perfekt för youtubern och instagram manipulerare imo

Inga riktiga professionella kör apple, varken hårdvara eller mjukvara. Mer riktade åt enskilda och sånt, dom som inte vet något

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av g146:

Perfekt för youtubern och instagram manipulerare imo

Inga riktiga professionella kör apple, varken hårdvara eller mjukvara. Mer riktade åt enskilda och sånt, dom som inte vet något

Shit, måste berätta för mina polare som är sysadmins, utvecklare, säkerhetsexperter, nätverkstekniker och devopsare att de måste byta datorer :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Perfekt för youtubern och instagram manipulerare imo

Inga riktiga professionella kör apple, varken hårdvara eller mjukvara. Mer riktade åt enskilda och sånt, dom som inte vet något

Vilken modell ska du köpa?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag märker att Apple har många anställda från Indien för de har angett priserna i Rupier men angett fel valutakod så det tolkats som priset var i kronor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Beror väl på om vad nästa AMD/Intel server/spel inriktade chip gör. Tror ej de ligger på stranden och latar sig.

Hur hjälper det mig som behöver mer prestanda idag?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för svar.
Jag kommer ihåg att jag såg en kort dokumentär om detta för många år sedan.
Vore väldigt intressant med en långfilm där dom gick igenom alla system dom använt genom åren.
Det tog brutalt lång tid att göra en kort scen när dom började som företag.

Det tar fortfarande väldigt lång tid även idag för Pixar att rendera sina filmer. Det brukar pratas om att det tar lika lång tid att rendera en bildruta idag som för 15 år sen men att man kan få in mycket mer detaljer under samma tid nu, och det ligger nog väldigt mycket i det skulle jag säga som själv jobbar inom området. Om man tittar på nya Pixar-filmer är det verkligen otroligt hur detaljerade och realistiska de är, även om de fortfarande har Pixar-stilen och inte är 100% fotorealistiska.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Synd för er som köpte Mac Pro "Rivjärnet" när det begav sig
Men så är det väl varje gång Apple släpper en ny dator i den här kategorin, senaste modellen är alltid typ 5 år gammal när det kommer en ny så om man jämför dom så framstår den gamla som stenålder jämfört med ett rymdskepp.