Permalänk
Medlem

Fiber mellan två hus, konverter?

Hej

Jag har dragit fiber mellan två hus ca 150m, Single-mode med svetsade SC duplex kontakter.

Jag skulle nu behöva en fiber konverter till RJ45 i varje ända. Är det bara att köpa billigaste möjliga eller är det värt att lägga lite extra? Tips?

Permalänk
Medlem

Skaffa ett par switchar med SFP-plats och ett par SFP-moduler samt ett par "svansar" SC till LC och SC skarvblock så borde du få en vettig lösning som går att ändra framöver.

SC-kontakterna bör du fixera i en box på väggen så minskar risken för skador på den långa fibern i kontaktändarna.

Permalänk
Medlem

Självklart är dom svetsade i en väggbox. Känns dyrt med nya switchar, jag har redan routrar som jag tänkte använda därför funderade jag på enkla konvertrar.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara en konverter egentligen. Sen är väl frågan om du vill ha extra funktionalitet eller inte, t.ex. att ethernet-delen kopplar från vid kommunikationsbortfall på fiberdelen.

Men det räcker ju med en "OK" variant. Kanske inte från alibaba dock.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Permalänk
Medlem

En switch behöver inte vara så stor och dyr, jag skulle ha valt en Mikrotik RB260GS för detta, men tyvärr har den lång leveranstid.
https://www.routerboard.se/ethernet/26-rb260gs.html

Med en omvandlare kommer du ändå att behöva en switch för att kunna ansluta fler enheter. En router har ofta en inbyggd switch, men det kan bli mer komplext att sätta upp.

Det finns intressanta prylar på eBay också, som denna: https://www.ebay.com/itm/372941805826?hash=item56d5105902:g:8...

Jag har köpt från denna leverantör (network-broker) utan några som helst problem några gånger.

Permalänk
Medlem

@HAGL1, det är bara köpa två stycken konverters, inte billigaste skräpet kanske men det räcker med "dummy" konverterare från fiber till RJ45. Fördelen är att om grejer går sönder kan man köpa något billigt skräp som funkar, det går ju alltid att få tag i prylar med RJ45 men det är inte lika lätt vad gäller fiber-prylar så jag skulle undvika switchar, routers med inbyggt för fiber om du inte absolut måste använda detta. I större installationer är det en annan sak men för en enklare länk eller kabel är det ingen ide att köpa på sig något dyrt.

Det du länkar till duger. Det man ska tänka på är kanske att man skyddar fiberkablarna med en box eller något annat.