Nvidia avtäcker "Hopper" – 80 miljarder transistorer och mångdubbel AI-prestanda

Permalänk
Medlem

NVIDIA H100, scales up to 700W. Designed for water and air cooling.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo, idag hade jag lätt kunnat uppgradera till ett 2000-kort, men när det begav sig var stämningen snarare att rtx och tensor var meningslöst fluff som inte skulle spela roll när dessa väl behövdes.

Den tanken tycker jsg nog stämmer in väldigt bra på rtx fortfarande, 2000-korten är lite för sega för riktig raytracing som gör skillnad, men tensor och framförallt då DLSS är verkligen en stor fördel för 2000 över 1000 idag

Dock hade jag ändå sett att prestanda per krona (sett till vanlig rasterisering) också börjar öka igen, det var ju främst där skon klämde initialt för 2000-serien (men blev oväntat mycket bättre över tid, något som var svårt att förutspå)

Gick från ett 1060 till ett 2080ti nyligen, riktigt värd uppgradering i prestanda. De är som dag och natt. (Suttit med 1060et sedan släpp)

Ser personligen fram emot att 4000 serien släpps i vinter, lär bli intressant hurvida 3000 serien sjunker eller inte eller som andra nämnt i tråden om hur de är fullt möjligt att de kan bli högt köptryck på 4000 serien.

Själv lär jag nog antingen köpa ett 3080 senare i år beroende på om priserna sjunker eller inte eller så kanske man ger sig på att försöka köpa ett 4080 beroende på vad för pris de blir på det.

Visa signatur

Corsair RM850x / Samsung 980 1TB m.2 / Gainward 2080 ti Phoenix GS 11gb / I7-7700 / Crucial 16gb DDR4 2400 Mhz / ASUS B150M-PLUS / Carbide SPEC-03 Midi Tower /

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Lite kul ändå, nu blir man ju taggad på Lovelace.
Eller kanske ett TITAN baserat på det här (har ju hänt förut, tex Volta i TITAN V)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Varför pratar folk om GeForce 4000-serien? Det är ju inte det som presenteras idag.

(eller alltså, klart man får prata om det men det är ju inte det topicen handlar om)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Många som satt med 1000serien ansåg att 2000 serien hade för dålig prestanda för att vara värd en uppgradering. de som satt på 900serien ansåg att 2000 serien var för dyr. När sedan 3000serin kom så ville alla med 900, 1000 och 2000 kort uppgradera. Samtidigt som företag som normal inte köper grafikkort började köpa kort för mining och få inkomst på grafikkortet. (sedan att vi fick en pandemi där man var tvungen att vara hemma gjorde saken inte bättre.)

Nu snart kommer 4000

Tveksam på om alla de som köpt 3000 kommer uppdatera då ny teknik (uppskalning) gör att man kan få bra med FPS med dagens kort. Skulle 4000 serien bli ett grymt bra grävarkort så kommer beg marknaden svämma över med grävarkort ur 2000 och 3000 serien som kommer göra att efterfrågan på 4000 kort minskar.

Finns inga nya spel som släppts som inte går att spela på 3000 serien. RT som Nvidia höjde till skyarna har nästan alla insett att det inte ser bättre ut med denna funktionen så att byta kort för denna funktionen tror jag det är få som gör.

Xbox och PS använder 7nm så dessa kommer inte längre tävla mot 4000 i tillverknings kapacitet. Iphone har minskat sin försäljning så frågan är om de kommer behöva nyttja all plats som de har i fabrikerna.

Skulle sedan toppkortet gå förbi 500W så är det inte många kvar som vill köpa med tanke på den värmen ett sådant kort alstrar.

Angående långsammare kort så är jag tveksam till att Nvidia, AMD vill bjuda in Intel utan här kommer de släppa kort med lägre priser för att minimera risken att kunder ska köpa Intel grafikkort.

Hoppas du har rätt.

Likväl kommer jag hänga på dörren som en simp vid release.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyssnat i snart en timme men nu ger jag upp.........jag är antagligen dummast i klassen, men jag fattar ärligt talat f-n ingenting av det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nu har jag lyssnat i snart en timme men nu ger jag upp.........jag är antagligen dummast i klassen, men jag fattar ärligt talat f-n ingenting av det här...

Du är i riktigt gott sällskap! Börjar misstänka att han hittar på helt egna ord och förkortningar!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Svantesson666:

Nu har jag lyssnat i snart en timme men nu ger jag upp.........jag är antagligen dummast i klassen, men jag fattar ärligt talat f-n ingenting av det här...

Om det känns bättre sitter även jag som skribent och kliar mig rejält i huvudet. Hade lika gärna kunnat vara på latin, skulle förstå ungefär lika mycket i vissa segment.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fulci:

När han tar ut nya GPU:n ur ugnen är den direkt kopplad till spisens 3-fas.

Hahaha

Det där gjorde min dag!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

RT som Nvidia höjde till skyarna har nästan alla insett att det inte ser bättre ut med denna funktionen

Ehh, va?

Däremot så kan man argumentera för att det ofta inte är värt belastningen. Men jo, eller kanske snarare just därför, RT prestanda är och kommer vara ett starkt argument.

Permalänk
Medlem

Håller Nvidia på att skapa Skynet?

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Nu har jag lyssnat i snart en timme men nu ger jag upp.........jag är antagligen dummast i klassen, men jag fattar ärligt talat f-n ingenting av det här...

Jag fattade allt. Men tycker det är skit om event blir fel marknadsförda.
Lite som att Apple ska hålla ett event, alla intresserade sitter och tittar och hela presentationen handlar om något som bara intresserar en liten skara. T.ex. en extern mikrofoner för 30 000kr som på alla sätt är bättre än alla mikrofoner i samma prisklass som finns att köpa. Men det var inte riktigt vad åskådarna förväntade sig med kontokortet färdigt för att snabbt förboka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Ehh, va?

Däremot så kan man argumentera för att det ofta inte är värt belastningen. Men jo, eller kanske snarare just därför, RT prestanda är och kommer vara ett starkt argument.

Jo, och RT har ju knappt kommit igång i spel ännu, så det är ju lite hårt att döma ut det redan.
Vilka spel använder ray tracing till ALLA ljusberäkningar? Jag känner nog bara till tre just nu...? Minecraft RTX, Quake II RTX och Teardown.
Edit: Är osäker på om Teardown verkligen är renodlad RT. Vissa säger att det använder SSR också.

De allra flesta använder bara RT till vissa delar (t ex bara reflektioner -- eller oftast bara vissa reflektioner då många kombinerar screen-space reflections och RT), och det inkluderar Metro Exodus Definitive Edition.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Verkar dyrt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ska allt handla om AI eller? Get to the good stuff already!!!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Ser alltid fram emot Nvidias presentationer! Älskar verkligen Skinnjackan 😁

Du vet innerst inne att priset kommer Hopper upp till det dubbla mot vad 10xx serien kostade 😛

Priset kommer hoppa upp med hopp hopp hopper.

Blev lite intresserad av deras Grace CPU, men inget vi kommer se till konsumenter i ATX formfaktor.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Ska allt handla om AI eller? Get to the good stuff already!!!

"The Developer Conference for the Era of AI"

Ja det är ju inte allt för orimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

"The Developer Conference for the Era of AI"

Ja det är ju inte allt för orimligt

Kommer det inte handla om RTX kort något?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, och RT har ju knappt kommit igång i spel ännu, så det är ju lite hårt att döma ut det redan.
Vilka spel använder ray tracing till ALLA ljusberäkningar? Jag känner nog bara till tre just nu...? Minecraft RTX, Quake II RTX och Teardown.
Edit: Är osäker på om Teardown verkligen är renodlad RT. Vissa säger att det använder SSR också.

De allra flesta använder bara RT till vissa delar (t ex bara reflektioner -- eller oftast bara vissa reflektioner då många kombinerar screen-space reflections och RT), och det inkluderar Metro Exodus Definitive Edition.

Oavsett, att påstå att RT inte ser bättre ut än mer konv. metoder (och än värre, "att nästan alla insett" ) är helt enkelt rakt av felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Kommer det inte handla om RTX kort något?

Hopper kommer inte användas till GeForce nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Oavsett, att påstå att RT inte ser bättre ut än mer konv. metoder (och än värre, "att nästan alla insett" ) är helt enkelt rakt av felaktigt.

Fast grafik är ju subjektivt, jag kan ju tycka att pacman ser bättre ut än cyberpunk 2077.

Däremot finns det väl argument gällande vad som är realism, men det avgör inte om det ser bättre ut eller ej.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hopper kommer inte användas till GeForce nej.

T.T Förlorat 95 minuter av mitt liv.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

GTC är serverprylar. Ni får vänta på GDC för gamer-prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Kommer det inte handla om RTX kort något?

Nej. Möjligen att de tar upp server kort och att vi utifrån det kan gissa vissa saker till rtx korten.

Men det du väntar på kommer i höst

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

ingen RTX 4000 Serien på Gpu sidan damn så besviken jag är nu.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fast grafik är ju subjektivt, jag kan ju tycka att pacman ser bättre ut än cyberpunk 2077.

Det är en helt annan sak (förövrigt så har du rätt )

Objektivt så ger RT ofta bättre approximationer/mindre fel än de metoder det ersätter.

Permalänk
Medlem

Gullig slutkläm.. Aningen cheezy kanske.. Engage!!! (han är ingen Picard, that's for sure)

Förövrigt, fick galet mycket vibbar av denna killes skapelser med den lilla musikvideon.
https://www.youtube.com/watch?v=l0xh4qopQpk

Lade till en kul länk
Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om det känns bättre sitter även jag som skribent och kliar mig rejält i huvudet. Hade lika gärna kunnat vara på latin, skulle förstå ungefär lika mycket i vissa segment.

När kommer nästa grafikkortsartikel på latin? Tycker det är dåligt med nyheter på latin här..

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

ingen RTX 4000 Serien på Gpu sidan damn så besviken jag är nu.

Swec borde satt en varningstext på rubriken, obs ej geforce.

Permalänk
Medlem

Jösses vilken snoozefest. Baserat på den tidigare Sweclockers posten så trodde jag att det skulle presenteras något som var intressant för konsumenter och inte bara storföretag och forskare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14