FSP uppdaterar nätaggregat med stöd för ATX 3.0 och 12VHPWR-kontakten

Permalänk
Melding Plague

FSP uppdaterar nätaggregat med stöd för ATX 3.0 och 12VHPWR-kontakten

Den taiwanesiska nätaggregatsmakaren förbereder sina toppmodeller för framtidens grafikkort med den nya 16-pinskontakten som ingår i ATX 3.0-standarden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mmmm, 12VHPWR, rullar verkligen av tungan

600W, huvaligen. I dessa tider av krav på energieffektivitet är det ju lite märkligt att grafikkort tillåts gå i motsatta riktningen. På processorsidan har ju effektuttagen hållits bättre i schack (nåja...). En dag inom en inte allt för avlägsen framtid måste det ju till någon ny designfilosofi för GPU:er om prestandan ska fortsätta öka känns det som.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av fragande:

Mmmm, 12VHPWR, rullar verkligen av tungan

600W, huvaligen. I dessa tider av krav på energieffektivitet är det ju lite märkligt att grafikkort tillåts gå i motsatta riktningen. På processorsidan har ju effektuttagen hållits bättre i schack (nåja...). En dag inom en inte allt för avlägsen framtid måste det ju till någon ny designfilosofi för GPU:er om prestandan ska fortsätta öka känns det som.

Haha ja, namnet på kontakten kanske hade behövt lite workshoppande.

Ser verkligen inte fram emot grafikkort som drar bortåt 600 W, men omfamnar definitivt konceptet med den nya kontakten och hoppas på en bred implementation på framtida kort – sjukt mycket smidigare än multipla 8-pinskablar. Det behöver dock finnas en ordentlig utrullning av vettiga adaptrar till äldre nätaggregatsmodeller så man slipper ha någon slags frankensteindongel som hänger på änden av tre 8-pinskontakter.

Permalänk
Medlem

Man kan snart värma hemmet med ett Nvidia-kort. 600W värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Haha ja, namnet på kontakten kanske hade behövt lite workshoppande.

Ser verkligen inte fram emot grafikkort som drar bortåt 600 W, men omfamnar definitivt konceptet med den nya kontakten och hoppas på en bred implementation på framtida kort – sjukt mycket smidigare än multipla 8-pinskablar. Det behöver dock finnas en ordentlig utrullning av vettiga adaptrar till äldre nätaggregatsmodeller så man slipper ha någon slags frankensteindongel som hänger på änden av tre 8-pinskontakter.

Vi kan ju kanske döpa om den till 12V "High power", det verkar ju som om det är slags förkortning av det: 12VHPWR = 12VHighPoWeR.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DrSwizz:

Vi kan ju kanske döpa om den till 12V "High power", det verkar ju som om det är slags förkortning av det: 12VHPWR = 12VHighPoWeR.

Ja, det låter logiskt och rullar betydligt bättre i tal!

Permalänk
Medlem

När det blir dags att köpa nytt nätagg så ja. Men till dess får det gå bra med adaptrar och sådant. 8-pinskontakten klarar redan 384W med OK wire gauge så känns inte som det är någon direkt stress.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant att aggen bara kommer med en kontakt, trots 1200W, så det går alltså inte att köra SLI om du inte köper nätagg på över 1200W ens om du vill...

Lite tråkig utveckling

Borde ju kunna ha två kablar där varje klarar 450W iaf med en sånt agg, men kanske är för kompicerat att kommunicera sånt?

Permalänk
Medlem

Har man bekräftat att det kommer adaptrar för nätagg utan dedikerad 12VHPWR?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Har man bekräftat att det kommer adaptrar för nätagg utan dedikerad 12VHPWR?

Det går att göra adapter för strömpinnarna, men inte för resterande signalpinnar som synkar effekten, så svaret är nej. Har du gammalt nätagg får du köpa ett kort med vanliga 8-pin troligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intressant att aggen bara kommer med en kontakt, trots 1200W, så det går alltså inte att köra SLI om du inte köper nätagg på över 1200W ens om du vill...

Lite tråkig utveckling

Då ska du ha ett kort som faktiskt stödjer SLI/nvlink och ha spel som fungerar för det...bara 3090 som har nvlink av dagen toppkort. Så behöver nästan 1200W för att köra två sådana. Om 4090 drar 600w så är nog minst 1600w krav för två kort + 13900k ändå....om de ens behåller nvlink stödet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om tillverkarna hade hittat på en adapter för att kunna köra DDR4 ram på DDR5 anslutning, bör det inte vara något stort bekymmer med att framställa en adapter för ett nätaggregat.

Finns det efterfrågan, så finns det erbjudandet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Mmmm, 12VHPWR, rullar verkligen av tungan

Sitter just och väntar på att någon skall hitta på ett cyniskt öknamn på den pluggen, typ som PCMCIA blev People Can't Memorize Computer Industry Acronyms. Kanske dags för Sweclockers att steppa upp här? Håll en tävling och ge bort en musmatta till vinnaren!

Skrivet av fragande:

600W, huvaligen. I dessa tider av krav på energieffektivitet är det ju lite märkligt att grafikkort tillåts gå i motsatta riktningen. På processorsidan har ju effektuttagen hållits bättre i schack (nåja...). En dag inom en inte allt för avlägsen framtid måste det ju till någon ny designfilosofi för GPU:er om prestandan ska fortsätta öka känns det som.

Eftersom priserna går åt samma håll som effekten, så är min plan att skita fullständigt i alla kort i den här klassen och hålla mig i lägre klasser tills det lugnar ner sig. Alla skalningsalgoritmer blir ju bättre och bättre, så jag planerar att bara utnyttja dem och hålla mig till billigare, tystare kort.

Sen tror jag att den där "nya" designfilosofin som måste till är en ganska gammal - TBDR som fungerar i alla mobila kretsar, och som Apple nu kör i nya Macar. Jag vet att Immediate Mode Rendering har sina fördelar, men det känns verkligen som om de har sprungit in i väggen med den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Det går att göra adapter för strömpinnarna, men inte för resterande signalpinnar som synkar effekten, så svaret är nej. Har du gammalt nätagg får du köpa ett kort med vanliga 8-pin troligen

Signalpinnarna för att avgöra effekten borde dock gå att fixa i adapterform, då det endast handlar om att jorda eller icke jorda två av pinnarna i olika konfigurationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det går att göra adapter för strömpinnarna, men inte för resterande signalpinnar som synkar effekten, så svaret är nej. Har du gammalt nätagg får du köpa ett kort med vanliga 8-pin troligen

Det borde gå att göra ganska lätt. Finns dessutom redan sense pinnar på 8 pinnars kontakten också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När det blir dags att köpa nytt nätagg så ja. Men till dess får det gå bra med adaptrar och sådant. 8-pinskontakten klarar redan 384W med OK wire gauge så känns inte som det är någon direkt stress.

Jag har dragit 40A (480W) konstant på en 8pinnars, blev inte ens ljummen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det går att göra adapter för strömpinnarna, men inte för resterande signalpinnar som synkar effekten, så svaret är nej. Har du gammalt nätagg får du köpa ett kort med vanliga 8-pin troligen

Det där har jag sett diskuteras tidigare, men det ter sig alltid något oklart hur det ligger till på den punkten.

Det kommer ju aldrig ske kommunikation från PSUn som agentligen är avsett, men utesluter det en sådan adapter?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag har dragit 40A (480W) konstant på en 8pinnars, blev inte ens ljummen.

Åfan, 384W är det jag läst som max men har väl också med kvalitet på kontakter och kablar att göra. 150W som är den officiella specifikationen verkar vara extremt snålt tilltagen då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Haha ja, namnet på kontakten kanske hade behövt lite workshoppande.

Ser verkligen inte fram emot grafikkort som drar bortåt 600 W, men omfamnar definitivt konceptet med den nya kontakten och hoppas på en bred implementation på framtida kort – sjukt mycket smidigare än multipla 8-pinskablar. Det behöver dock finnas en ordentlig utrullning av vettiga adaptrar till äldre nätaggregatsmodeller så man slipper ha någon slags frankensteindongel som hänger på änden av tre 8-pinskontakter.

Ja det är verkligen på tiden så det håller jag helt med om Är det bara jordning av pinnar som krävs för signaldelen så borde det ju gå att fixa en någorlunda smidig adapter. I verkligheten går det väl utan större problem att dra 300W från en 8-pin med vettigt kablage, så inofficiellt så borde man ju klara sig på två stycken.

Skrivet av mpat:

Sitter just och väntar på att någon skall hitta på ett cyniskt öknamn på den pluggen, typ som PCMCIA blev People Can't Memorize Computer Industry Acronyms. Kanske dags för Sweclockers att steppa upp här? Håll en tävling och ge bort en musmatta till vinnaren!

Eftersom priserna går åt samma håll som effekten, så är min plan att skita fullständigt i alla kort i den här klassen och hålla mig i lägre klasser tills det lugnar ner sig. Alla skalningsalgoritmer blir ju bättre och bättre, så jag planerar att bara utnyttja dem och hålla mig till billigare, tystare kort.

Sen tror jag att den där "nya" designfilosofin som måste till är en ganska gammal - TBDR som fungerar i alla mobila kretsar, och som Apple nu kör i nya Macar. Jag vet att Immediate Mode Rendering har sina fördelar, men det känns verkligen som om de har sprungit in i väggen med den.

Hehe ja, något fyndigt kommer säkert dyka upp. Har också svårt för dagens priser och effektuttag, men nu har det ju inte gått att köpa kort ändå Planerade att skaffa ett 3080 men det tog verkligen emot. Får hoppas att det inom några generationer blir ett mer rimligt mellansegment igen när kretsbristen lagt sig.

För dåligt insatt i olika renderingstekniker för att ha något att komma med, men det tillåter en högre grad av parallellisering eller? I vilket fall kan det ju inte fortsätta med trenden att bara slänga mer effekt på problemet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åfan, 384W är det jag läst som max men har väl också med kvalitet på kontakter och kablar att göra. 150W som är den officiella specifikationen verkar vara extremt snålt tilltagen då.

Kontaktdonet är godkänt för 8A per pinne. Om man använde alla fyra paren till att köra 12V skulle den alltså kunna leverera 12*(4*8)=384W. Det är antagligen därifrån du har fått den siffran. Att det funkar med lite mer förvånar mig inte - de brukar ha rätt höga säkerhetsmarginaler de som designar såna där kontaktdon - men du har helt rätt i att det egentligen är 384W max.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

För dåligt insatt i olika renderingstekniker för att ha något att komma med, men det tillåter en högre grad av parallellisering eller? I vilket fall kan det ju inte fortsätta med trenden att bara slänga mer effekt på problemet.

Poängen är att man minimerar hur mycket data som måste skickas kors och tvärs över kortet. Tile-based deferred rendering bygger på att man först etablerar hela geometrin, sedan drar ett rutnät över hela bilden och delar ut en ruta var till varje "kärna"*. Dessa kärnor jobbar sedan klart med en ruta och skickar den till framebuffer, och hämtar det de behöver för nästa ruta till sin lokala cache och jobbar med den. Vinsten är att man sparar in på de absurda bandbreddskraven - att skicka data utanför chippet eller till en stor cache drar en massa energi - eftersom allt man jobbar med får plats i cachen. Man kan också dela upp uppgifterna lite lättare för ökad parallellisering. Nackdelen är att man inte kan låta shaderna påverka geometrin. Man kan ha speciella fixed-function tesseleringsenheter innan man drar rutnätet, så att säga, men man kan inte köra stora vertex-shaders.

* ("kärna" används här i samma mening som Apple eller ARM använder termen - dvs man kan ha kanske 16 kärnor i en medelstor GPU, eller 64 i M1 Ultra. Det är inte samma sak som AMD eller Nvidia menar när de säger att de har 5000 eller 10000 kärnor i en modern GPU)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Poängen är att man minimerar hur mycket data som måste skickas kors och tvärs över kortet. Tile-based deferred rendering bygger på att man först etablerar hela geometrin, sedan drar ett rutnät över hela bilden och delar ut en ruta var till varje "kärna"*. Dessa kärnor jobbar sedan klart med en ruta och skickar den till framebuffer, och hämtar det de behöver för nästa ruta till sin lokala cache och jobbar med den. Vinsten är att man sparar in på de absurda bandbreddskraven - att skicka data utanför chippet eller till en stor cache drar en massa energi - eftersom allt man jobbar med får plats i cachen. Man kan också dela upp uppgifterna lite lättare för ökad parallellisering. Nackdelen är att man inte kan låta shaderna påverka geometrin. Man kan ha speciella fixed-function tesseleringsenheter innan man drar rutnätet, så att säga, men man kan inte köra stora vertex-shaders.

* ("kärna" används här i samma mening som Apple eller ARM använder termen - dvs man kan ha kanske 16 kärnor i en medelstor GPU, eller 64 i M1 Ultra. Det är inte samma sak som AMD eller Nvidia menar när de säger att de har 5000 eller 10000 kärnor i en modern GPU)

Väldigt informativt, tack (även om jag inte hänger med till 100% ). Låter ju som att det har stora fördelar om man kan arbeta runt vissa aspekter. Känns som att de närmaste åren kan komma att bli väldigt intressanta och avgörande för GPU-utvecklingen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kontaktdonet är godkänt för 8A per pinne. Om man använde alla fyra paren till att köra 12V skulle den alltså kunna leverera 12*(4*8)=384W. Det är antagligen därifrån du har fått den siffran. Att det funkar med lite mer förvånar mig inte - de brukar ha rätt höga säkerhetsmarginaler de som designar såna där kontaktdon - men du har helt rätt i att det egentligen är 384W max.

Ja det brukar ju vara bra med marginaler. Men var kommer då 150W ifrån. Det är ju liksom mindre än hälften av vad kontakten klarar? Men kanske är en väl tilltagen marginal för de nätagg som snålat med tjockleken på kablarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det brukar ju vara bra med marginaler. Men var kommer då 150W ifrån. Det är ju liksom mindre än hälften av vad kontakten klarar? Men kanske är en väl tilltagen marginal för de nätagg som snålat med tjockleken på kablarna.

En bättre fråga är var de där 75W från 6-pinnarskontakten kommer ifrån. Den borde ju klara 288W enligt samma logik. Att man sedan dubblar effekten med nästa kontakt är väl OK.

Jag misstänker att det handlar om att kortplatsen självt klarar 75W, och så tänkte nån att ”Vi dubblar det!”. 4-pinnarskontakten var ett lite dåligt val eftersom den används på moderkortet till andra grejer, så då tog man nästa större. Man borde naturligtvis ha sagt redan då att max är 250W eller nåt sånt, men det var ingen som tänkte så långt. Man trodde nog att 75+75W räckte för alltid (640KB ought to be enligt for everybody!)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det brukar ju vara bra med marginaler. Men var kommer då 150W ifrån. Det är ju liksom mindre än hälften av vad kontakten klarar? Men kanske är en väl tilltagen marginal för de nätagg som snålat med tjockleken på kablarna.

Dels så är det bara 6 pinnar i en 8-pin PCIe som faktiskt används för ström, de två övriga är bara sense-pinnar som talar om ifall det är en 6-pin eller 8-pin (6-pin har en sense-pinne och en oanvänd pinne). Och dels så handlar det inte bara om hur mycket kontakten klarar, man måste även ta hänsyn till resten av kabeln.

I många fall klarar en 8-pin PCIe förstås mycket mer än 150W, men när det gäller el så är rejäla marginaler mer regel än undantag.

Permalänk
Medlem

En kabel är trevligare än flera, men det är också det enda positiva med detta.

Jag längtar efter energieffektiva gpu:er, mitt 3090 drar redan alldeles för mycket, främst för att slippa värma upp rummet så förbannat (mycket lägre effektivitet än värmepumpen på vintern och kräver extra mycket AC på sommaren, lose/lose).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Då ska du ha ett kort som faktiskt stödjer SLI/nvlink och ha spel som fungerar för det...bara 3090 som har nvlink av dagen toppkort. Så behöver nästan 1200W för att köra två sådana. Om 4090 drar 600w så är nog minst 1600w krav för två kort + 13900k ändå....om de ens behåller nvlink stödet

Jo, sant, men det var roligare förr när man kunde blanda lite som man ville, nu blir du ännu mer hårt låst av ännu en hårdvarukomponent

Skrivet av JonasT:

Signalpinnarna för att avgöra effekten borde dock gå att fixa i adapterform, då det endast handlar om att jorda eller icke jorda två av pinnarna i olika konfigurationer.

Nej jag vet att det inte är några signaler som går i pinnarna, men är det alltså så att nätagget jordar signalerna, alltså statiskt? Eller sker det på något sätt dynamiskt

Är det statiskt så kan man ju jorda rätt och bara köra 2-4 8-pin beroende på behov

Skrivet av evil penguin:

Det där har jag sett diskuteras tidigare, men det ter sig alltid något oklart hur det ligger till på den punkten.

Det kommer ju aldrig ske kommunikation från PSUn som agentligen är avsett, men utesluter det en sådan adapter?

Jag trodde det var någon form av handskakning där grafikkortet säger vad det vill ha och nätagget säger vad det kan ge, men kanske är enklare att nätagget bara kör helt statiskt sin förmåga? I så fall är det ju ’enkelt’ att kringgå spärren med ett gem eller något troligen

Sen tycker jag man kan fråga varför sladdar med lägre effekt behövs med samma format, hade inte 450W-varianten bara kunnat vara en 10-pin variant som passar i hålen, och samma med 300W blev en 8-pin som passar i hålen, då kan en 600W driva en komponent som vill ha 300W och inga oklarheter eller extra pinnar behövs...

Känns bara illa genomtänkt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Nej jag vet att det inte är några signaler som går i pinnarna, men är det alltså så att nätagget jordar signalerna, alltså statiskt? Eller sker det på något sätt dynamiskt

Är det statiskt så kan man ju jorda rätt och bara köra 2-4 8-pin beroende på behov

Nu har jag inte tillgång till de faktiska designdokumenten, men som jag förstår det handlar det om en statisk specifikation där tillverkaren jordar kontaktpinnar från fabrik vid den modulära kontakten att passa det aktuella nätaggregatets kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu har jag inte tillgång till de faktiska designdokumenten, men som jag förstår det handlar det om en statisk specifikation där tillverkaren jordar kontaktpinnar från fabrik vid den modulära kontakten att passa det aktuella nätaggregatets kapacitet.

Då borde man ju i teorin kunna ha två kontakter och om man kopplar in en sladd ger den 600W, men om båda ansluts så går de ner till 2x450W eller så. Nu är ju inte SLI direkt något usecase längre, men hårdvarumässigt kan det inte vara något större problem att få till...

Well well, ingen extrem fara, såg bara att det bara var ensamma kontakter på bilderna

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/34024-nvidia-geforce-rtx-309... här ser vi iaf ett rent konkret exempel på en sådan adapter till 12VHPWR.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304