Nvidia: "Majoritet använder Geforce GTX-baserade grafikkort"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Majoritet använder Geforce GTX-baserade grafikkort"

Merparten av användare med grafikkort från Nvidia sitter med äldre generationer och de som uppgraderar spenderar i snitt 3 000 kronor mer än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gtx 1050 ti hade ett rekommenderat pris på 1600kr och rtx 3050 har ett rekommenderat pris på 3000kr men faktiskt kostar 4000-4500kr och blir fasen inte bättre när man går upp en klass eller två.. så även om vi hade haft msrp på alla kort i butik så hade dom ändå spenderat typ 1500-2000kr mer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gtx 1050 ti hade ett rekommenderat pris på 1600kr och rtx 3050 har ett rekommenderat pris på 3000kr men faktiskt kostar 4000-4500kr och blir fasen inte bättre när man går upp en klass eller två.. så även om vi hade haft msrp på alla kort i butik så hade dom ändå spenderat typ 1500-2000kr mer.

Japp. Som en amerikan kan tänkas säga, "it's utterly F*CKED UP!".

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Och de flesta sitter också mycket riktigt kvar på äldre kort. Kul-per-krona kvoten för ett nytt kort är helt enkelt för dålig.

Permalänk
Medlem

Utan att bedriva välgörenhet så finns det nog ett ekonomiskt incitament för Nvidia att trycka ner priserna om de önskar göra något åt alla gamla GTX-kort hos konsumenterna.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som, likt mig, fortsatt att köpa xx70 eller uppåt av slentrian fast man inte har så mycket tid att spela längre. Och som med de nya priserna fått rannsaka sig om det faktist inte räcker med ett enklare kort.

För egen del kommer jag inte att köpa ett kort som lanseras med ett hitte-på-MSRP. Så länge AMD/NVIDIA håller på med den skiten kan de fan dra. Finns det någon vinst i det utöver att recensionerna bedömer kortet efter det priset och är det värt så mycket? Känns som att ingen seriös resencent går på MSRP längre pga *anledning* och att tillverkarna bara får kopiöst med skit för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Utan att bedriva välgörenhet så finns det nog ett ekonomiskt incitament för Nvidia att trycka ner priserna om de önskar göra något åt alla gamla GTX-kort hos konsumenterna.

Njae Nvidia och grafikkortstillverkarna kan ju inte producera tillräckligt med komponenter så att få mer betalt per kort när allting ändå säljs borde vara det bästa för dem i dagsläget. Hade AMD kunnat producera massa kort och sålt billigare så hade det varit en annan sak.
Stora spelbolagen är de som jag ser har incitament att få ut mer nya RTX kort. Det är svårt att släppa uppföljare till spel där stora säljpunkterna är att utnyttja massa nya funktioner och effekter när merparten användare inte kan använda dem för de sitter med äldre kort.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den prisvärda 200$ GPU-klassen är död så är det inte så konstigt att folk spenderar mer, har ju inget val direkt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att RTX 4000 serien kommer ge ett bättre pris/prestanda förhållande.

Säg om inte alla behöver RTX 3090 prestanda eller bättre.

Jag tänker mig ett RTX 4070 som klår ett RTX 3080 och ett RTX 4060 som klår ett RTX 3070 (prestandamässigt).
Men att ett RTX 4070 2023 kostar mindre än 3080 2021-2022 och ett RTX 4060 2023 kostar mindre än 3070 2021-2022.
Helst att Lovelace korten också ger bättre prestanda per watt än Ampere.
Åtminstone i segmenten under topp korten.

Det är vad jag hoppas på (ang nästa serie grafikkort).
Om det blir så eller inte återstår att se.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med 1080Ti som tuffar på finfint. Den dagen det krashar så får det bli något integrerat eller riktigt superbudget tills GPU-priserna blir mer humana. Inte ens chans jag betalar sådana här överpriser som råder idag

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

tänka sig att miners har plockat upp alla grafikkort /s

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

"Spend $300 more than on Prior Graphics Card"
Kan inte ha något att göra med årets priser eller?

Permalänk
Medlem

Är väl inte direkt några överraskande siffror - De flesta vägrar köpa nytt grafikkort till överpriser. Väljer man ändå att uppgradera måste man betala mer, för betalar man ungefär samma som man betalade för sitt grafikkort 2016 får man i praktiken knappt någon prestandavinst alls.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som i mitt fall så kan man ju spendera runt 3k på ett kort. Men när man har två "gamerbarn" hemma så måste man förse dessa med kort som klarar minst Fortnite. Då börjar det dra iväg. Så jag uppskattar billigare budgetkort om man inte söker efter värsta prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Med tanke på att den prisvärda 200$ GPU-klassen är död så är det inte så konstigt att folk spenderar mer, har ju inget val direkt.

Alternativet är att sitta kvar med äldre grafikkort.
Vilket verkar vara vad ungefär 70% gör för närvarande.

Permalänk
Medlem

Folk har väl inte råd. Om man ska tvingas ta ett lån för att ha råd med sin årliga uppgradering är dst ju fullt förståeligt att folk skiter i att uppgradera.

Nvidia kommer tappa momentum på det här sättet. Tidigare är det ju många som köpt nytt varje år för att "det är så man gör" men det förutsätter ju att man har råd. Och som priserna har varit nu så har det inte varit värt det för många. De kommer istället börja fundera på om det verkligen är värt att uppgradera varje år. Särskilt när prestanda per krona helt har slutat öka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ATI 5850 för runt 3.500kr 2010, (Runt 4.000kr idag), och det var ett riktigt bra kort för det priset då (Och dyrt).
Brorsan köpte ett 5770 för (om jag minns rätt) 1700kr (1980 :-), och även det var grymt kompetent för sitt pris.

Om jag inte minns fel så landade ett 6990 (Dubbla 6970-kretsar) på runt 7.000kr (8155:-), och det ansågs svindyrt och en total halo-produkt som få köpte trots massiv prestanda (Ja, jag vet att Crossfire var en begränsning, men det var fortfarande det snabbaste singel-kortet ett bra tag).

Idag får du lägga 6990-pengar för att köpa ett mellanklass RTX3060Ti.
Det är helt sinnesjukt, jag fattar att produktionen har blivit dyrare med varje generation, samtidigt som prestandan gått upp, men det finns ju ingen chans för någon att göra som "vi" gjorde på den tiden - 5.000kr var GOTT om pengar för en halvokej speldator, det får du knappt ett moderkort nu för tiden för..

AMD behöver komma tillbaka och ta över mellanklassen för att folk ens ska ha en chans, detta är inte hållbart för någon (Varken AMD eller Nvidia)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Om man inte skulle spenderat 3000 kr mer så hade ju en uppgradering mellan en generation inte ens varit en uppgradering prestandamässigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Alternativet är att sitta kvar med äldre grafikkort.
Vilket verkar vara vad ungefär 70% gör för närvarande.

Det håller ju inte i all evighet tyvärr. FSR kan ju dock förlänga stinten med ens gamla GPU ett tag till vilket är lite av en räddning atm.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

De som förlorar på detta är ju speciellt PC spel utvecklare som försöker hålla sig upp-to-date med Unreal Engine, CryTek, Unity osv spelmotorer som kräver lite bättre prestanda. Märks inte något fort men i längden så har det förstås betydelse för försäljningen av spel skulle man tycka då merparten håller sig kvar vid kort som GTX 1060 och liknande.

Tyckte 399€ var mycket pengar för ett grafikkort när jag köpte 1070 Ti, idagsläget får man väl knappt någon uppgradering ännu om man inte spenderar mer. Saknar DLSS och liknande men vill ej spendera så mycket extra jämfört med tidigare kort, är inte värt det för mig och tror många tänker likadant och hittar andra hobbier / väntar på godare tider om det nånsin kommer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Känns rätt så hopplöst om man vill ha ett grafikkort i det lägre prissegmentet tbh.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Det är väl så enkelt att t.ex. jag upplever Ray Tracing som en fet gimmick då jag märker cirka 0% i skillnad när jag spelar ett spel med det av eller på då all "funktion" av ray tracing försvinner direkt när det börjar bli lite fart i spelet, visst ser skuggorna fina ut på stillbilder men i verkligheten spelar dom ingen större roll.

Så för min del skulle jag hellre sett billigare "GTX" kort i de högre prestandaklasserna för en billigare prislapp framöver, likt hur vissa cpu'er kommer utan grafikdel för högre överklockningspotential

Får hoppas AMD kommer med lite simpla "fine wine" grafikkort nu under 2022 iallafall då Nvidia verkar vara väldigt fokuserade på just RTX...

Kanske ett HD 7970 v2? ett RDNA chip med kanske runt 10-12gb vanligt GDDR6 utan infinity cache, ray accelerators e.tc. för halva priset jämfört med motsvarande RX 6800/RX 6800 XT.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Idag får du lägga 6990-pengar för att köpa ett mellanklass RTX3060Ti.
Det är helt sinnesjukt, jag fattar att produktionen har blivit dyrare med varje generation, samtidigt som prestandan gått upp, men det finns ju ingen chans för någon att göra som "vi" gjorde på den tiden - 5.000kr var GOTT om pengar för en halvokej speldator, det får du knappt ett moderkort nu för tiden för..

Jag upplever visserligen att en okej/hyfsat bra spel PC alltid har kostat minst 10 000kr.
Men säg att man vill köpa en dator för 10 000 - 15 000kr.
Blir ju klart svårare om bara grafikkortet kostar uppåt de nivåerna.

Permalänk
Medlem

Minns att jag köpte mitt GTX 770 för 3699 kr sommaren 2013 i samband med att Inet monterade en dator åt mig. Det var inte heller det billigaste GTX 770 utan det fanns säkerligen för nedåt 3000. Idag kostar det billigaste 3070 nästan 150 % mer än jag betalade för GTX 770. Rätt galet hur mycket priserna ökat.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det håller ju inte i all evighet tyvärr. FSR kan ju dock förlänga stinten med ens gamla GPU ett tag till vilket är lite av en räddning atm.

Många har väl visserligen en backlogg med spel de skulle kunna köra.
Men kanske inte så bra för spelutvecklare om 50% av de som spelar inte spelar några spel släppta efter 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Njae Nvidia och grafikkortstillverkarna kan ju inte producera tillräckligt med komponenter så att få mer betalt per kort när allting ändå säljs borde vara det bästa för dem i dagsläget. Hade AMD kunnat producera massa kort och sålt billigare så hade det varit en annan sak.
Stora spelbolagen är de som jag ser har incitament att få ut mer nya RTX kort. Det är svårt att släppa uppföljare till spel där stora säljpunkterna är att utnyttja massa nya funktioner och effekter när merparten användare inte kan använda dem för de sitter med äldre kort.

Den sista punkten här är viktig.

Så länge det är dyrare att få tag på även mellanklasskort och dugliga budgetkort så blir det ett allt mer attraktivt alternativ för folk att gå över till konsol när hårdvaran man har inte hänger med längre, vilket inte är bra om du vill ha spel till PC som är en prioritering av spelutvecklare.

Permalänk
Medlem

Kortsiktigt så gör det såklart inte Nvidia något att sälja färre kort med högre marginal, men drar man ut trenden långsiktigt så tror jag det kommer att slå tillbaka mot dem ifall marknaden krymper.

Färre spel släpps med höga grafikkrav eftersom köparna ändå inte har så bra grafikkort, och det blir mindre lönt att köpa bra grafikkort när det ändå inte släpps så krävande spel. Känns som vi redan är i den spiralen nedåt.

Och om priserna blir en långvarig avskräckande faktor så blir det färre PC-gamers, dvs potentiella kunder. De nuvarande lägger av eller slutar bry sig om att uppgradera när det extra nöjet inte känns prisvärt längre. Nya kids växer upp med att spela på PS/XBOX istället. Sen står Nvidia där och undrar varför ingen köper deras jättefina grafikkort för 20.000 kr/st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Minns att jag köpte mitt GTX 770 för 3699 kr sommaren 2013 i samband med att Inet monterade en dator åt mig. Det var inte heller det billigaste GTX 770 utan det fanns säkerligen för nedåt 3000. Idag kostar det billigaste 3070 nästan 150 % mer än jag betalade för GTX 770. Rätt galet hur mycket priserna ökat.

Jag betalade ~2449 kr för mitt GTX 770 Triforce troligtvis precis i början av 2014 om jag minns rätt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag upplever visserligen att en okej/hyfsat bra spel PC alltid har kostat minst 10 000kr.
Men säg att man vill köpa en dator för 10 000 - 15 000kr.
Blir ju klart svårare om bara grafikkortet kostar uppåt de nivåerna.

Ja, målet har väl alltid varit 10, men det jag menar är att det har gått att hitta något nytt för 5.000 som faktiskt fungerar.
Detta finns knappast längre, då är det begagnat som gäller och även där har det skett enorma prispåslag...

Visa signatur

Krusidullen är stulen