AMD Ryzen "Raphael" med Zen 4 kan få strömtörstigt flaggskepp

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen "Raphael" med Zen 4 kan få strömtörstigt flaggskepp

Enligt Twitter-profilen greymon55 är ett TDP-värde om 170 watt att vänta för flaggskeppet i nästa generation Ryzen-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min 12900KF drog 340w i 4.9ghz med AVX. 5.2 utan ligger den på runt 260.

Jag tipsade om redaktionen om testet LTT gjorde gällande belastning. Bevisade bara min tes. Prime 95 är det som gäller vid max förbrukning.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Det viktiga är inte hur mycket effekt den drar utan effektiv den är En 286:a drar knappt någonting men är värdelös.

Permalänk
Medlem

Har jag kanske missförstått att det finns nackdelar med ökad strömförbrukning?
Jag har fått för mig att ju högre strömförbrukning desto kortare livslängd
Men detta kanske inte spelar någon roll; att sänka livslängden från 10 år till fem år gör inte så mycket då man byter var tredje år så att säga

Permalänk
Medlem

Ja med rätt inställningar på PBO och sådant ser man ju rätt snabbt att AMD tyvärr lämnat en del prestanda på bordet på grund av sin snåla strömbudget i stock. Så det blir kul att se vad Zen4 går för med mer utrymme att sträcks på benen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har jag kanske missförstått att det finns nackdelar med ökad strömförbrukning?
Jag har fått för mig att ju högre strömförbrukning desto kortare livslängd
Men detta kanske inte spelar någon roll; att sänka livslängden från 10 år till fem år gör inte så mycket då man byter var tredje år så att säga

Den främsta nackdelen med ökad strömförbrukning enligt mig är att man behöver avleda mer värme. Mer värme = mer högljudd dator i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att det tävlades mer i prestanda per W än toppprestanda, men men

En arm processor på ett vanligt moderkort med pci express x16 port någon?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag önskar att det tävlades mer i prestanda per W än toppprestanda, men men

En arm processor på ett vanligt moderkort med pci express x16 port någon?

Varför? Finns inget stöd för det utanför Linux.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har jag kanske missförstått att det finns nackdelar med ökad strömförbrukning?
Jag har fått för mig att ju högre strömförbrukning desto kortare livslängd
Men detta kanske inte spelar någon roll; att sänka livslängden från 10 år till fem år gör inte så mycket då man byter var tredje år så att säga

Man och man... Vem är man?
Min processor är 11 år och jag kan ännu inte motivera ett byte. Jag vill nog ha cpu:uer även i framtiden som kan tigga och gå år efter år.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Undrar om det beror på, some det ryktas, att alla Ryzen-CPUer kommer ha iGPU?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hölmiz:

Jag önskar att det tävlades mer i prestanda per W än toppprestanda, men men

En arm processor på ett vanligt moderkort med pci express x16 port någon?

Rpi CM4 på ett passande "moderkort" så har du det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Varför? Finns inget stöd för det utanför Linux.

Windows för ARM finns! Är det bra? Nej. OS X! FreeBSD! Hur många moderna OS har Inte stöd för ARM uton Windows 10/11? Men jag använder linux (Pop os).

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rpi CM4 på ett passande "moderkort" så har du det.

Nja 1 st pci express lane gen 2 är för lite. Vill ha 16 st lanes pci express lanes gen 3 eller senare så den kan hantera ett modernt grafikkort.

stavningsfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Man får se. One size fits all fungerar enbart bra på t-shirts, skor och Appleprodukter.
Typ övriga produkter så finns olika behov och om det finns produkter som täcker in de flesta så är det bra.

Om processorn som har 4 gånger så mycket kärnor som en klar majoritet av alla datanördar för några år sedan inte ens kunde fantisera laster på skrivbordet drar mycket ström. Så är det inte ett så stort problem för dem. Men det är bra att det även inom 16 core finns variation. Jag personligen kan offra den allra sista nästa försumbara prestandatoppen för marginellt bättre prestanda. Men skulle vilja ha detta inställt från gränssnittet.

Säg att man sätter sin dator i ett arbete som tar 96h att utföra. Om man då kan öka prestandan så det endast tar 80h, men man samtidigt får höra en jetplansmotor i lägenheten och temperaturen stiger emot en bastu. Så hade jag hellre många gånger valt det liter mer långsammare cpun. Men ibland är det kris och det är bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag önskar att det tävlades mer i prestanda per W än toppprestanda, men men

En arm processor på ett vanligt moderkort med pci express x16 port någon?

EATX kanske inte så vanligt men

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Den främsta nackdelen med ökad strömförbrukning enligt mig är att man behöver avleda mer värme. Mer värme = mer högljudd dator i de flesta fallen.

Fast det gäller oftast inte. Högljudd dator i 2 sekunder eller 4 sekunder, det beror på effektiviteten. En dator som drar 300 watt vid maxeffekt kan vara tystare än en som drar 200 watt vid maxeffekt.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Fast det gäller oftast inte. Högljudd dator i 2 sekunder eller 4 sekunder, det beror på effektiviteten. En dator som drar 300 watt vid maxeffekt kan vara tystare än en som drar 200 watt vid maxeffekt.

Precis, och en dator som drar 200w kan vara långt mycket tystare än en som drar 300w..

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Perfekt kombo med nvidias rtx 4000-värsting då

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra med utrymme för modeller som drar iväg energimässigt, de lär ju inte sluta släppa 65w modeller bara för att de fläskar på rejält med toppmodellen.
Med FX modellerna hade de ju 65w-220w modeller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Sötast
Skrivet av FattarNiInte:

Fast det gäller oftast inte. Högljudd dator i 2 sekunder eller 4 sekunder, det beror på effektiviteten. En dator som drar 300 watt vid maxeffekt kan vara tystare än en som drar 200 watt vid maxeffekt.

Skrivet av SwedenVirre:

Precis, och en dator som drar 200w kan vara långt mycket tystare än en som drar 300w..

Whut?

Om cpun drar 200W så behöver man avleda 200W värme.
Om cpun drar 300W så behöver man avleda 300W värme.

Sedan är ju diverse kylare olika effektiva men det ni citerat säger:

Skrivet av Haglund:

Den främsta nackdelen med ökad strömförbrukning enligt mig är att man behöver avleda mer värme. Mer värme = mer högljudd dator i de flesta fallen.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Whut?

Om cpun drar 200W så behöver man avleda 200W värme.
Om cpun drar 300W så behöver man avleda 300W värme.

Sedan är ju diverse kylare olika effektiva men det ni citerat säger:

Jag försökte vara rolig men det verkar som det gick fram

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Man och man... Vem är man?
Min processor är 11 år och jag kan ännu inte motivera ett byte. Jag vill nog ha cpu:uer även i framtiden som kan tigga och gå år efter år.

Har fortfarande en Q9450 som varit clockad sen dag 1. Tror jag köpte den 2008. Jay2Cent försökte nyligen döda en gammal 9900K genom att mata den med 2 volt. Den överlevde.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Här på stockclockers är det nog inte möjligt att ta död på en cpu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Här på stockclockers är det nog inte möjligt att ta död på en cpu.

Beror på vad man menar med död. Många anser att en produkt som har använt utanför specifikationen ska slängas i en container där det står riskavfall på. Så att ingen råkar använda produkterna i tron att de är riskfria att använda.
Och nej den stora risken är inte att ens lilla budget desktop för kanske 100 000kr kan gå sönder, utan kostnaden för den data man har generat med felaktigheter och vad det får för konsekvenser.

Nå vissa typer av rykten ger jag inte så mycket för. Att AMD nästa 16 core kommer bli strömtörstig var det väl knappast någon som inte trodde. Hur strömtörstig den blir får vi se. Där det som jag tidigare nämnde finns olika användingsområden och hoppas att AMD kommande cpu både presterar bra men man kan strypa dem för att få ner strömförbrukningen. (ofta enkelt direkt i windows)

Jag själv funderar på att köpa en ny ATV (fyrhjuling). Och t.om i denna har man nu olika lägen, man vill inte alltid ha sportläget med alla denna egenskaper när man gör viss arbete kanske 10h en dag.
Men ibland vill man leka med den.. Och exakt samma sak är det med en dator, absolut ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

TDP och TDP, säger inte allt för mycket, är senare verkliga förbrukningen som blir intressant, vilket på sätt och vis automatiskt blir högre desto bättre kylning idag med alla turbo funktioner hit och dit
Har man sämre kylare kan det dock bli hopp i frekvensen cpun kan hålla vilket såklart inte är kul vid spelande

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Whut?

Om cpun drar 200W så behöver man avleda 200W värme.
Om cpun drar 300W så behöver man avleda 300W värme.

Sedan är ju diverse kylare olika effektiva men det ni citerat säger:

Alltså om 300 watts processorn ligger på 30% användning så ger den inte 300 watt värme liksom.

Permalänk
Sötast
Skrivet av FattarNiInte:

Alltså om 300 watts processorn ligger på 30% användning så ger den inte 300 watt värme liksom.

Skrivet av FattarNiInte:

Fast det gäller oftast inte. Högljudd dator i 2 sekunder eller 4 sekunder, det beror på effektiviteten. En dator som drar 300 watt vid maxeffekt kan vara tystare än en som drar 200 watt vid maxeffekt.

Menar du att man skall börja räkna hur effektiv varje processor är vid en viss last över en viss tid?

Låter som att både recensenter samt läsare kommer gråta när man ska först testa för, och sedan läsa grafer procent för procent

För att vara rättvis så har du en poäng när det kommer till laptops för att maximera mättid på batteri. Men det finns nog ingen som skulle göra det på en desktopprocessor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Här på stockclockers är det nog inte möjligt att ta död på en cpu.

Ena CCD gick nyligen sönder på min 5900X, men jag tror att det har varit fel på den från början och nu tippade den över. För SÅ extremt har jag inte kört(som mest 200W).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Menar du att man skall börja räkna hur effektiv varje processor är vid en viss last över en viss tid?

Låter som att både recensenter samt läsare kommer gråta när man ska först testa för, och sedan läsa grafer procent för procent

För att vara rättvis så har du en poäng när det kommer till laptops för att maximera mättid på batteri. Men det finns nog ingen som skulle göra det på en desktopprocessor.

Det är faktiskt möjligt att en CPU med många kärnor och hög max-förbukning kan gå ganska beskedligt och effektivt iomed att den kan sprida lasten till många kärnor, som därmed inte behöver gå på max. Så vad en CPU har för max strömförbrukning säger egentligen ingenting om hur mycket den drar vid en speciell last. En 300W CPU kan mycket väl dra mindre ström än en CPU som maxar 200W men har färre antal kärnor.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Menar du att man skall börja räkna hur effektiv varje processor är vid en viss last över en viss tid?

Låter som att både recensenter samt läsare kommer gråta när man ska först testa för, och sedan läsa grafer procent för procent

För att vara rättvis så har du en poäng när det kommer till laptops för att maximera mättid på batteri. Men det finns nog ingen som skulle göra det på en desktopprocessor.

Good catch Den vissa tiden blir dock kortare med snabbare processor.