Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Precis så. Tesla har ju fått skapa en standard i frånvaro av andra spelare i många år. Dom valde DC-laddning på vänster sida bak. Därför är laddarna anpassade efter denna placering. Att man sedan i nästan hela världen parkerar och kör på höger sida av vägen gör ju att man gärna har en port på den sidan också.
För att slippa oreda borde alla bara anpassa sig efter detta, Tesla och alla andra.

Anledning att Tesla valt vänster sida är nog för att det är högertrafik i USA.

Hade det varit vänstertrafik i USA så hade Tesla troligen standardiserat med laddintag på höger sida.

Skrivet av Snudge_B:

Sen kan jag nog se en poäng för tillverkarna att lägga det fram eller bak istället på nån av sidorna just för att inte behöva anpassa för höger- resp. vänstertrafik. Vet inte hur det görs med bensintanken, men både den och ladduttaget verkar ju krångligare att anpassa för marknaderna än ratten.

Har aldrig sett intag bak (som i mitten bak), men om man endast måste ha ett enda intag (och inte vill bekosta två som Audi) som skall klara att ladda från alla sidor så är nog mitten fram rätt placering.

Skrivet av Fetskaft:

Jag förstår inte hur man kan tycka vänster sida är rätt för kontakten.

I länder med högertrafik så sitter föraren normalt på vänster sida. Det är den främsta anledningen.

Skrivet av Fetskaft:

Vänster bak måste vara det dummaste och mest ogenomtänkta placering av alla.

Nej, där tycker jag du har väldigt fel. Finns goda argument för både vänster och höger bak, samt fram mitt på nosen.

Det allra mest korkade är dock bilar som har laddintaget mitt på sidan. Oavsett om på vänster eller höger sida så är det oftast precis framför dörrarna. Då blir det svårt att få laddkabel att räcka till eller dra snyggt när man snabbladdar. Är oftast de bilister som skapar mest oreda genom att parkera fel.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Aldrig hamnat i en parkering där jag inte kommit in i.

Testa parkeringen vid Liljeholmsgallerian i Stockholm. Inparkeringsgaranti där.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd

MG har sin laddport i fronten under loggan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Anledning att Tesla valt vänster sida är nog för att det är högertrafik i USA.

Hade det varit vänstertrafik i USA så hade Tesla troligen standardiserat med laddintag på höger sida.

Har aldrig sett intag bak (som i mitten bak), men om man endast måste ha ett enda intag (och inte vill bekosta två som Audi) som skall klara att ladda från alla sidor så är nog mitten fram rätt placering.

I länder med högertrafik så sitter föraren normalt på vänster sida. Det är den främsta anledningen.

Nej, där tycker jag du har väldigt fel. Finns goda argument för både vänster och höger bak, samt fram mitt på nosen.

Det allra mest korkade är dock bilar som har laddintaget mitt på sidan. Oavsett om på vänster eller höger sida så är det oftast precis framför dörrarna. Då blir det svårt att få laddkabel att räcka till eller dra snyggt när man snabbladdar. Är oftast de bilister som skapar mest oreda genom att parkera fel.

Fast vilken sida man sitter och kör på är ju irrelevant när bilen står på laddning!? Man kör ju inte och laddar samtidigt. Och det är väl inte så att någon sitter med laddkabeln i knät så man stiger ur bilen med kabeln redo att sätta den i laddaren? Antingen ligger den i frunken eller skuffen och när man går dit och hämtar den så måste man ändå gå tillbaka till kontakten. Bor man i hus med egen tomt och parkering så kan man ju så klart anpassa station så det fungerar hur som helst. Bor man i lägenhetskvarter så är det antingen parkering längs vägen med stolpe på höger sida eller parkeringsytor där man kör in mot stolpen och har bilar bredvid sig. I båda de lägena är uttag bak bara till besvär. Dels för att det blir ännu mindre plats mellan bilarna för att kontakter sticker ut överallt. Blir inte direkt lättare för de med barnstolar och småbarn som redan nu har det jobbigt på smala parkeringar. Ta in och ut grejer ur bilen medans den står på laddning blir mer besvärligt då det ligger en sladd i vägen bredvid bilen. Visst går det att backa in men då kan man ha bakdelen rakt in i ett buskage vilket omöjliggör åtkomst till skuffen.

Nej! Även om det kan passa bra bak vid vissa laddstationer och för en del med egen tomt så kan jag inte komma på en enda fördel om man bor i lägenhet. Där passar det bäst i fronten eller framför höger framdörr, i värsta fall framför vänster (är iaf bättre än bak).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Citerar mitt eget inlägg.

Blev en beställning på nya Niro EV. Leverans i augusti enligt handlaren.

Skrivet av Morrreee:

Beställde en jag med, med Advance paket. Jag fick september/oktober. Fick behålla nuvarande ceed ifall lev tid skulle bli försenad.

Vad har ni fått för priser?
Leasing eller köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte själv vad som är rätt och fel (förutom mitt på sidan av bilen, som verkar mest korkat), men det kanske är främst Renault som haft intaget i "nosen" som gör att jag trott att detta var mer eller mindre fransk standard.

Är detta mer eller mindre standard med vänster bak för alla bilar från Peugeot/PSA, eller är det enbart 208?

Alla peugeot har den på vänster sida

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fast vilken sida man sitter och kör på är ju irrelevant när bilen står på laddning!? Man kör ju inte och laddar samtidigt.

Orsaken är att man kliver ut på vänstersidan vid högertrafik.

Nej, man kör inte och laddar samtidigt. Hur skulle det vara ett argument för något förstår jag inte?

Talar det för högersidan tycker du?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Fler borde göra som Audi i kommande E-tron A6*. Placering bak, på båda sidor med AC-laddning. DC-laddning på vänster sida.

*Personlig åsikt.

Så är det på e-tron 50/55 idag, fast uttagen sitter fram. AC-uttaget på höger sida är dock tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nej! Även om det kan passa bra bak vid vissa laddstationer och för en del med egen tomt så kan jag inte komma på en enda fördel om man bor i lägenhet. Där passar det bäst i fronten eller framför höger framdörr, i värsta fall framför vänster (är iaf bättre än bak).

Jag kan som sagt köpa argument för mitt på nosen (täcker alla fall), vänstersidan bak (garage, etc.) och högersidan (laddar vid fickparkering längs gata med ladduttag).

Men hur man kan argumentera för intaget mitt på bilen vid framdörren, oavsett vänster eller höger sida, förstår jag verkligen inte?

Det är ju absolut sämsta placeringen av alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Så är det på e-tron 50/55 idag, fast uttagen sitter fram. AC-uttaget på höger sida är dock tillval.

Just ja, det är ett tillval redan idag. Typiskt Audi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Leasing eller köp?

Leasing 36mån/6000mil.
Metallic färg, service, försäkring. 4800kr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Funderar på att leasa den nya, tänkte du leasa eller köpa? Fått pris på leasing för 3650:- Grundpaketet. Tycket det som ingick i det var tillräckligt för mig iaf.

Nån som fått billigare pris?

Skrivet av Snudge_B:

Skrev lite tidigare i tråden att jag precis skrev på för Nya Kia Niro EV osedd i veckan som gick. 3 års privatlease med Advance Plus paket för 4450:-/ mån. Kör en 2020 Kia Niro PHEV nu (sedan Augusti 2019) och är hur nöjd som helst med den bilen. Tror och hoppas att jag blir nöjd trots att jag inte ens sett den mer än på youtube och bild.

Skrivet av MacAllan:

Leasing eller köp?

Se ovanför

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Orsaken är att man kliver ut på vänstersidan vid högertrafik.

Nej, man kör inte och laddar samtidigt. Hur skulle det vara ett argument för något förstår jag inte?

Talar det för högersidan tycker du?

Det spelar väl heller ingen roll vilken sida man stiger ut på? Om du inte har kabeln i knät och absolut måste gå så lite som möjligt? Kabeln ligger väl ändå i frunken eller skuffen och det är lika långt dit från både höger och vänster sida. Det talar för högersidan för att man vid högertrafik parkerar på höger sida av vägen och därför naturligt borde ha uttag på höger sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det spelar väl heller ingen roll vilken sida man stiger ut på? Om du inte har kabeln i knät och absolut måste gå så lite som möjligt? Kabeln ligger väl ändå i frunken eller skuffen och det är lika långt dit från både höger och vänster sida. Det talar för högersidan för att man vid högertrafik parkerar på höger sida av vägen och därför naturligt borde ha uttag på höger sida.

Fast de flesta laddar mest hemma och då har de ingen kabel att ta fram utan den sitter förmodligen fast i laddaren, då är det mycket smidigare att ha det på samma sida som förarsidan både för att det är på den man stiger ut men också för att man kan parkera nära en annan bil eller vägg eller liknande på andra sidan så trånga garage/carports fungerar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Leasing 36mån/6000mil.

Vilket paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast de flesta laddar mest hemma och då har de ingen kabel att ta fram utan den sitter förmodligen fast i laddaren, då är det mycket smidigare att ha det på samma sida som förarsidan både för att det är på den man stiger ut men också för att man kan parkera nära en annan bil eller vägg eller liknande på andra sidan så trånga garage/carports fungerar också.

Om man har kabeln fast i laddaren så måste man ju gå fram till den och hämta sladden och det är väl inte ofta laddaren sitter precis utanför bilen på vänster sida? Om laddaren t ex sitter rakt framför bilen så hämtar du kabeln där och det är smidigare med kontakten någonstans fram på bilen. Parkera nära en annan bil på andra sidan låter inget vidare. Speciellt om den personen också har laddare inkopplad bak på vänster sida. Blir trångt. 🙂 Som sagts tidigare spelar det mindre roll för de som har egna garage, carports eller tomter. De kan sätta upp sina laddare var de vill.

Jaja, smaken verkar verkligen vara som baken när det kommer till placering av uttag. Man får ta det som passar en bäst. På vår parkering sitter stolpar med dubbla uttag mellan varannan bil så hälften har stolpen på vänster sida och hälften på höger. Gemensamt är iaf att stolpen är framför bilen så uttag bak på bilen är sämsta möjliga. Så här ser de flesta parkeringsytor ut vid lägenheter så vitt jag noterat. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du har en poäng där. Men då kan man ju fråga sig varför de flesta ICE bilar har tanklocket på höger sida där bak

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Du har en poäng där. Men då kan man ju fråga sig varför de flesta ICE bilar har tanklocket på höger sida där bak

"När tillverkaren i huvudsak vänder sig till, eller befinner sig på marknader med högertrafik vill man ha tanklocket på höger sida, troligen beroende på att vid ”soppatorsk” är det säkrare om man står på insidan av bilen med reservdunken i stället för ut mot trafiken."

Lite som samma argument som att ladda längs gator på högersidan.

Kanske var vanligare förr i tiden när bilar och tankmätare var mer otillförlitliga. Själv har har jag inte fått besinstopp längs en vägg sedan jag hade en gammal skrotig Ascona på 80/90-talet (vars bensinmätare var trasig).

Så skulle misstänka att det i praktiken inte har något större värde för dagens bilister, men att det hängt kvar hos många biltillverkare av gammal vana.

Men alla bilar har inte tanklocket på höger sida. Även varit med om de bilar som haft på vänster sida när jag hyrt bilar. Har man en bil man inte kört innan så kan man kika på bensinmätaren. Ofta står en symbol med en pil vid bensinmätaren som pekar åt den sida som tanklocket på bilen sitter.

Det är även ofta så att sitter bensinmätaren till höger i instrumentklustret så är tanklocket på höger sida, och omvänt om bränslemätaren sitter på vänstersidan så sitter tanklocket på vänster sida i bilen.

En annan orsak som jag hört är att förr i tiden när bilar hade endast ett avgasrör så satt det oftast på vänstersidan (för att gående och cyklande vid sidan av vägen inte skall få lika mycket avgaser på sig), och att det då var mer ont om plats på bilarna att dra rören/tanken under bilen.

En annan orsak jag hör är att det är säkrare att då inte spilla bensin på ett varm avgasrör, men den känner jag mig personligen lite tveksam till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

För att om man står vid vägkanten och behöver fylla på soppa från en reservdunk så vill man stå så långt från körbanan som möjligt?

Permalänk
Medlem

Kul kuriosa, men fanns förr i tiden bilar som hade tanklock på bägge sidor bilen. Ett av de exemplen var gamla tiders Jaguar.

Lite som dåtidens motsvarigheten till dagens elbilar från Audi som har laddintag på bägge sidor (som nämndes tidigare i tråden).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Jag förstår inte hur man kan tycka vänster sida är rätt för kontakten. Har man parkering längs gatan så står man ju på höger sida, förutom i något enstaka land med vänstertrafik, och får stå med luckan öppen ut i gatan och sladden runt hela fronten fram till stolpen. Borde vara naturligt att sätt kontakten fram på höger sida när det är högertrafik. Vänster bak måste vara det dummaste och mest ogenomtänkta placering av alla. Och nej, det är inte bara att ställa sig åt andra hållet då det faktiskt är olagligt att ställa sig mot körriktning. 🙂

Håller med och är helt emot Björn Nyland som fanboyar Tesla över det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Håller med och är helt emot Björn Nyland som fanboyar Tesla över det.

Har man sett hans garage så förstår man att det inte har något som helst med Tesla i sig att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har man sett hans garage så förstår man att det inte har något som helst med Tesla i sig att göra.

Nej nej nej.

Han säger det varje gång han är vid en laddare när han är ute och kör.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej nej nej.

Han säger det varje gång han är vid en laddare när han är ute och kör.

Som sagt troligen främst pga. att han bor i ett radhus med tillhörande garagelänga som har relativt trånga garageplatser.

(Sedan är det väl mer en bonus vid snabbladdning, då han kör och laddar elbilar extremt mycket och dagligen, att han hela tiden slipper springa runt bilen när han stannar och snabbladdar elbilar, att ha intaget på förarsidan - han är väl antagligen lite "yrkesskadad" också då det är ett heltidsjobb för honom att köra och testa elbilar.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som sagt troligen främst pga. att han bor i ett radhus med tillhörande garagelänga som har relativt trånga garageplatser.

(Sedan är det väl mer en bonus vid snabbladdning, då han kör och laddar elbilar extremt mycket och dagligen, att han hela tiden slipper springa runt bilen när han stannar och snabbladdar elbilar, att ha bilar med intaget på förarsidan - han är väl antagligen lite "yrkesskadad" också då det är ett heltidsjobb för honom att köra och testa elbilar.)

Laddporten på höger sida är ju korrekt sida när vi i Europa har högertrafik.
Man parkerar längst med höger sida så där blir det korrekt att ha porten på den sidan.
Det sista du skrev i parentes är ju rätt löjligt. Inget illa mot dig som skrev det men ett par steg extra runt bilen för att sätta in kabeln.
Kom igen snacka i-landsproblem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Laddporten på höger sida är ju korrekt sida när vi i Europa har högertrafik.
Man parkerar längst med höger sida så där blir det korrekt att ha porten på den sidan.

Jo, det har jag ju själv varit allra först i tråden att kommentera (dessutom flera gånger) att det då är en fördel med intaget på högersidan. Jag är alltså inte oening där. Ingen idé att tjata med mig om något som jag själv håller med om.

Sedan med handen på hjärtat, hur många gånger har du själv laddat vid en fickparkering med laddstolpar?

Det finns säkert de som gjort det (undantag finns alltid), men majoriteten av alla elbilsparkeringar i städer är enligt min egna erfarenhet vinkelräta eller 45 grader sneda mot gatkanten.

Själv har jag haft elbil i flera år, och inne på min andra nu, och aldrig någonsin laddat en endaste gång vid en fickparkering längs med en gata.

Skrivet av Dizzö:

Det sista du skrev i parentes är ju rätt löjligt. Inget illa mot dig som skrev det men ett par steg extra runt bilen för att sätta in kabeln.
Kom igen snacka i-landsproblem.

Jag gissar bara hur Björn Nyland tänker. Är ju helt säkert ett i-landsproblem håller jag med om. Men gör man något flera gånger om dagen, varenda dag (i stort sätt), året om, så kanske det är sådant som man lägger märke till och reagerar på.

Men som sagt; det kommer vad jag gissar mest troligen från hans garage som är väldigt trångt och litet. Då är det rent objektivt givet en stor fördel att ha intaget på vänster sida av bilen.

Känns som att det börjar bli lite rundgång i argumentationen nu, så tror jag själv håller där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Leasing 36mån/6000mil.

Mycket bra pris tycker jag det verkar vara för så mycket som 6000 mil/året!

Planerar du att köra så mycket och långa sträckor med bilen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vilket paket?

Advance

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mycket bra pris tycker jag det verkar vara för så mycket som 6000 mil/året!

Planerar du att köra så mycket och långa sträckor med bilen?

Oj då! 6000mil på 36månader är det såklart. Så 2000mil om året borde varit tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Leasing eller köp?

3950kr, med vinterhjul, 4500mil, service och skatt.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.