Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

3950kr, med vinterhjul, 4500mil, service och skatt.

Wow det är ju galet bra pris med vinterhjul inkluderat!

Vilken säljare är det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vad är det billigaste man kan komma undan om man vill privatleasa en elbil just nu?

Såg att Nissan Leaf ligger riktigt bra till, finns det några flera alternativ i prisklassen 2-3000?

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

Vad är det billigaste man kan komma undan om man vill privatleasa en elbil just nu?

Såg att Nissan Leaf ligger riktigt bra till, finns det några flera alternativ i prisklassen 2-3000?

Jag har beställt en Hyundai Kona Electric med 39kwh batteri.
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/hyundai/k...

Grundpriset är 2995kr och mitt slutpris blev 3870, med 4500mil, service, försäkring och vinterdäck.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

3950kr, med vinterhjul, 4500mil, service och skatt.

Men shit, menar du verkligen nya Kia Niro EV 2023? Låter ju galet bra. Trodde den låg på 3600-nånting i grundutförande.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Du har en poäng där. Men då kan man ju fråga sig varför de flesta ICE bilar har tanklocket på höger sida där bak

1. Fram försvinner eftersom motorn är där.
2. När du skall tanka kommer du nära pumpen utan problem med att öppna förardörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

MG har sin laddport i fronten under loggan..

Fast inte på Marvel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Fast inte på Marvel

Ja den är höger bak. Kommer det innebära problem om man använder Teslas snabbladdare (när de öppnar för alla elbilar i Sverige)?

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja den är höger bak. Kommer det innebära problem om man använder Teslas snabbladdare (när de öppnar för alla elbilar i Sverige)?

Svar ja om du menar passagerarsidan (vissa utgår från fronten andra från baken när de säger sidan), iaf utan att blockera laddare för Teslor eller bilar med laddporten på förarsidan bak. Frågan blir hur Tesla tänker lösa det långsiktigt så att det fungerar att ladda olika bilar där laddporten sitter på olika ställen, rätt ineffektivt utnyttjande om laddare blir blockerade.

Ser vi på vad som händer nu är frågan om de faktiskt kommer öppna speciellt mycket i Sverige i närtid, de verkar mest fokusera på länder där det antingen finns stor utbyggnad av andra nätverk eller inte speciellt mycket elbilar per capita.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fruttyh:

Fiat 500 är billig som fan, och helt ok så länge man inte bryr sig om baksäte eller bagage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Svar ja om du menar passagerarsidan (vissa utgår från fronten andra från baken när de säger sidan), iaf utan att blockera laddare för Teslor eller bilar med laddporten på förarsidan bak. Frågan blir hur Tesla tänker lösa det långsiktigt så att det fungerar att ladda olika bilar där laddporten sitter på olika ställen, rätt ineffektivt utnyttjande om laddare blir blockerade.

Ser vi på vad som händer nu är frågan om de faktiskt kommer öppna speciellt mycket i Sverige i närtid, de verkar mest fokusera på länder där det antingen finns stor utbyggnad av andra nätverk eller inte speciellt mycket elbilar per capita.

Ja precis, på passagerarsidan där bak, exakt där tanklock på bilar brukar sitta. Allt skulle egentligen kunna lösas med längre kablar, fast egentligen kanske det inte är Teslas problem vart andra elbilar har sina laddkontakter, så de lär aldrig förlänga kablarna bara för den sakens skull.

Jag har tittat runt lite på Chargefinder, eller rättare sagt studerat Stockholmsområdet ganska så mycket på sistone, och kommit fram till att jag (som bor i Södertälje) trots allt inte skulle ha så mycket nytta av att använda Teslas laddnätverk. Såvida inte priset skulle va billigare än alla andra snabbladdare. Det finns ändå bra många laddstationer i mitt område, och så länge jag håller mig inom Stockholms Län så finns det ingen större anledning att köra Teslas nätverk. Ska man till västkusten eller på fjällresa eller liknande så tror jag säkert att Teslas nätverk kan hjälpa, men hur ofta gör man dessa roadtrips egentligen? Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Wow det är ju galet bra pris med vinterhjul inkluderat!

Vilken säljare är det?

Jaa det är bra pris! Har varit kund länge och är en bekant till mig som är försäljningschef. Ska kolla med han om han vill bli nämnd på forum! Innan jag gör bort mig.

Skrivet av SweViver:

Men shit, menar du verkligen nya Kia Niro EV 2023? Låter ju galet bra. Trodde den låg på 3600-nånting i grundutförande.

Yes! Vit solid färg, så inget extra på så sätt! Ingen aning hur mycket den ligger på, han skulle fixa någon specialare åt mig. Enda jag vet

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag har beställt en Hyundai Kona Electric med 39kwh batteri.
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/hyundai/k...

Grundpriset är 2995kr och mitt slutpris blev 3870, med 4500mil, service, försäkring och vinterdäck.

Det lät helt ok!
Tyckte det var riktigt bra på Leaf'en eftersom vinterhjul och 1500 mil ingick.

Vi står i valet och kvalet att ersätta våran Up! då den är lite för liten med två bilbarnstolar samt att totalkostnaden konstigt nog blir i princip samma.

Skrivet av snajk:

Fiat 500 är billig som fan, och helt ok så länge man inte bryr sig om baksäte eller bagage.

Ska ha två bilbarnstolar bak så det sprack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja precis, på passagerarsidan där bak, exakt där tanklock på bilar brukar sitta. Allt skulle egentligen kunna lösas med längre kablar, fast egentligen kanske det inte är Teslas problem vart andra elbilar har sina laddkontakter, så de lär aldrig förlänga kablarna bara för den sakens skull.

Jag har tittat runt lite på Chargefinder, eller rättare sagt studerat Stockholmsområdet ganska så mycket på sistone, och kommit fram till att jag (som bor i Södertälje) trots allt inte skulle ha så mycket nytta av att använda Teslas laddnätverk. Såvida inte priset skulle va billigare än alla andra snabbladdare. Det finns ändå bra många laddstationer i mitt område, och så länge jag håller mig inom Stockholms Län så finns det ingen större anledning att köra Teslas nätverk. Ska man till västkusten eller på fjällresa eller liknande så tror jag säkert att Teslas nätverk kan hjälpa, men hur ofta gör man dessa roadtrips egentligen? Rätta mig gärna om jag har fel

Snabbladdare är ju till för just långresor så det är så de prissätts, något som de flesta inte använder i vardagen. Däremot är det viktigt att det finns mycket laddare just för att göra det möjligt att åka till platser längre bort men också göra det utan allt för mycket strul. Vill man t.ex. åka Stockholm - Vemdalen och inte förlita sig på ensamma laddare som kan vara trasiga utan satsar på stationer med minst 2 laddare vid varje så verkar laddtiden för många av icke-Teslorna vara runt 3 ggr så hög som för Teslorna. Det beror garanterat till stor del på att det är extremt dåligt med stationer med fler än en laddare mellan Hudiksvall och Vemdalen.

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

Det lät helt ok!
Tyckte det var riktigt bra på Leaf'en eftersom vinterhjul och 1500 mil ingick.

Vi står i valet och kvalet att ersätta våran Up! då den är lite för liten med två bilbarnstolar samt att totalkostnaden konstigt nog blir i princip samma.

Ska ha två bilbarnstolar bak så det sprack!

Absolut, det låter också som en bra deal! Trodde att Nissan leaf var mindre men det är ju mer eller mindre samma storlek som den hyundai jag beställt, lite längre till och med!

Vi ska också ha två barnbilstolar bak, dock så kommer vi köra en framåtvänd, till platsen bakom föraren, till största tjejen (5år).

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul kuriosa, men fanns förr i tiden bilar som hade tanklock på bägge sidor bilen. Ett av de exemplen var gamla tiders Jaguar.

Lite som dåtidens motsvarigheten till dagens elbilar från Audi som har laddintag på bägge sidor (som nämndes tidigare i tråden).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Jaguar_XJ12.jpg

Den korrekta kuriosan är att Jaggan har två separata bränsletankar, med varsitt tanklock, där bränsle tas från en tank i taget enligt val med brytare på instrumentpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Snabbladdare är ju till för just långresor så det är så de prissätts, något som de flesta inte använder i vardagen. Däremot är det viktigt att det finns mycket laddare just för att göra det möjligt att åka till platser längre bort men också göra det utan allt för mycket strul. Vill man t.ex. åka Stockholm - Vemdalen och inte förlita sig på ensamma laddare som kan vara trasiga utan satsar på stationer med minst 2 laddare vid varje så verkar laddtiden för många av icke-Teslorna vara runt 3 ggr så hög som för Teslorna. Det beror garanterat till stor del på att det är extremt dåligt med stationer med fler än en laddare mellan Hudiksvall och Vemdalen.

Ja det är visserligen sant, ju fler desto bättre. Hörde att det var rejäla köer på stationerna runt sportlovsveckorna.
Jag kommer iofsig använda snabbladdning till vardags, iallafall tills vår BRF bygger ut stolparna som de planerat. Främst Ionity med abonnemang då det blir billigast och ligger inte långt hemifrån. Får hoppas att utbyggnaden av de 2 extra Ionity laddare per station (6 totalt) sker i år redan även i Södertälje.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sagt och gjort. Det blev en avbeställning på Ioniq 5 och en röd Mustang Mach-E LR AWD är beställd, ska komma mitten på juni

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Sagt och gjort. Det blev en avbeställning på Ioniq 5 och en röd Mustang Mach-E LR AWD är beställd, ska komma mitten på juni

Haha jag kände på mig det efter att ha tittat på alla dina Mach-E videon Du verkar väldigt nöjd med den, kul!

Vad blir månadskostnaden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Haha jag kände på mig det efter att ha tittat på alla dina Mach-E videon Du verkar väldigt nöjd med den, kul!

Vad blir månadskostnaden?

Ja, jag tycker det var en himla kul bil som balanserade bra mellan körglädje och komfort i mitt tycke 8039kr/mån blir det, lite mer än vad Ioniqen skulle kostat, men kände att det var värt det. Då ingår försäkring och service i det. Vinterdäck får jag fixa själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den korrekta kuriosan är att Jaggan har två separata bränsletankar, med varsitt tanklock, där bränsle tas från en tank i taget enligt val med brytare på instrumentpanelen.

Underbara bilar, både farfar, farbror och farsan hade varsin XJ6 serie 1 på 80/90-talet...

...vilket ingen kommer säga om någon av bilarna som nämns i denna tråd om 40 år (*duckar*)

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Nissan Ariya ser ut att bli trevlig. Om jag förstått det rätt så bygger den på samma plattform som nya Renault Mégane.

Bild lånad från internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, jag tycker det var en himla kul bil som balanserade bra mellan körglädje och komfort i mitt tycke 8039kr/mån blir det, lite mer än vad Ioniqen skulle kostat, men kände att det var värt det. Då ingår försäkring och service i det. Vinterdäck får jag fixa själv.

Ja såklart, grattis! Hade jag inte nyligen blivit farsa så hade jag också unnat mig lite extra och gått för en fetare bil såsom Mach-E eller Tesla.

Den hamnar på strax under 700K antar jag? Så du får räkna in bonusen tänkte jag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetskaft:

Nissan Ariya ser ut att bli trevlig. Om jag förstått det rätt så bygger den på samma plattform som nya Renault Mégane.

Bild lånad från internet.
https://pro.bbcdn.io/f6/f6d3f9ef-c867-4585-b5b8-bd43cce91bc5?rule=news-large

Jo, synd att fronten är så ful bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Grattis Chippen, bra val. Då är vi två Mach E ägare (minst) på forumet. 9300 betalar jag för min per mån med vdäck service försäkring och 4500mil över 36 mån. 190 mil körda fram till i morse och sommardäcken åker på under fredagen.

GT perf med soltak ska jag väl tillägga att det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja såklart, grattis! Hade jag inte nyligen blivit farsa så hade jag också unnat mig lite extra och gått för en fetare bil såsom Mach-E eller Tesla.

Den hamnar på strax under 700K antar jag? Så du får räkna in bonusen tänkte jag.

Nä, den ligger på runt 750 därimkring, därför var det viktigt för mig att den kunde levereras innan 1/7 vilket inte skulle vara några problem då bilen redan är byggd och på väg Så bilen kommer vara berättigad för bonus

Skrivet av Daniel75:

Grattis Chippen, bra val. Då är vi två Mach E ägare (minst) på forumet. 9300 betalar jag för min per mån med vdäck service försäkring och 4500mil över 36 mån. 190 mil körda fram till i morse och sommardäcken åker på under fredagen.

GT perf med soltak ska jag väl tillägga att det är.

Dom hade en orange GT i hallen men jag kunde inte, även om jag ville Har 6000 mil i mitt pris, då gick det ju upp lite. Tog också Teknikpaket plus så att jag får glastaket, gör så sjukt mycket i baksätet. Dom hade en utan i hallen och det blev bra mörkt där. Men ville verkligen ha stora batteriet, dels för räckvidden, dels för laddhastigheten, så nu är jag glad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår, om jag kör mer än 4500 så pröjsar jag extramilskostnaden bara, så resonerade jag.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Nä, den ligger på runt 750 därimkring, därför var det viktigt för mig att den kunde levereras innan 1/7 vilket inte skulle vara några problem då bilen redan är byggd och på väg Så bilen kommer vara berättigad för bonus

Dom hade en orange GT i hallen men jag kunde inte, även om jag ville Har 6000 mil i mitt pris, då gick det ju upp lite. Tog också Teknikpaket plus så att jag får glastaket, gör så sjukt mycket i baksätet. Dom hade en utan i hallen och det blev bra mörkt där. Men ville verkligen ha stora batteriet, dels för räckvidden, dels för laddhastigheten, så nu är jag glad

Apropå bonus, om man har fått sin bil levererad innan ändringen i bonusregler, får man den bonus som gällde innan ändingen då (betalas ut 6 mån efter ansökan om jag fattat det rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Apropå bonus, om man har fått sin bil levererad innan ändringen i bonusregler, får man den bonus som gällde innan ändingen då (betalas ut 6 mån efter ansökan om jag fattat det rätt)

Transportstyrelsen går på när bilen registreras. Därför kan jag köpa en bil för 750 nu och få den i juni (vilket också är då den registreras) och då vara berättigad för bonus. Om den registreras i juli är den inte berättigad för bonus. När bonusen kommer är inte relevant alltså, utan när registreringen av bilen är gjord hos Transportstyrelsen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Transportstyrelsen går på när bilen registreras. Därför kan jag köpa en bil för 750 nu och få den i juni (vilket också är då den registreras) och då vara berättigad för bonus. Om den registreras i juli är den inte berättigad för bonus. När bonusen kommer är inte relevant alltså, utan när registreringen av bilen är gjord hos Transportstyrelsen

Lär komma ut en hel bunte mach e nu. En hel del hyrbilsbolag fick hyra massa förmånligt i 6 månader som nu ska säljas begaganade. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Om den registreras i juli är den inte berättigad för bonus. När bonusen kommer är inte relevant alltså, utan när registreringen av bilen är gjord hos Transportstyrelsen

Nu har jag nog missat något. Varför skulle den ej vara berättigad för bonus efter juli? Är det efter det bilar över 700 000 ej får någon?