Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Imponerande, ser ut att ha fin cling och bara pyttelite haze.

Tack, jo den blev riktigt bra
Jag skyller på bryggverket. Körde 83 % Barke pilsnermalt 8,3 % carahell 8,3 % Munich Light.
Tettnanger som humle. Ibu på 26 och OG på 1,056. FG på 1.012. Jästen var imperial yeast global (samma som W34-70)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är garanterat inte mögel. Mögel är ju som bekant också jäst. Nej är det riktigt surt är det definitivt en bakterie som härskar. Tyvärr så finns det mycket mjölksyrebakterier på oss, i oss och runt oss. Jag hade avvaktat, låtit den jäsa klart i typ 3 dagar till. Smakar det fortfarande surt hade inte jag paketerat den utan vaskat den. Nästa gång har du en flaska handsprit nära och är löjligt noga med att hålla allt så sterilt det är möjligt, inklusive dig själv. Jag menar inte att du ska sprita av utrustning. Handspriten är till dig. Utrustning behandlar du med Star San eller liknande. Lycka till!

Edit sluta flytta det till sekundärjäsning, kör det i samma. Du kommer bara få än mer oxiderad öl!

Använder chempro oxi på allt material då jag fick det rekommenderat av lokala hembryggningsbutiken, har dock aldrig tänkt på att sprita händerna o.s.v. så det kan mycket väl ha gått fel där... Fast å andra sidan så var det samma butik som rekommenderade mig att köra sekundärjäsning, så kanske måste kolla runt efter flera källor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Använder chempro oxi på allt material då jag fick det rekommenderat av lokala hembryggningsbutiken, har dock aldrig tänkt på att sprita händerna o.s.v. så det kan mycket väl ha gått fel där... Fast å andra sidan så var det samma butik som rekommenderade mig att köra sekundärjäsning, så kanske måste kolla runt efter flera källor

Sekundärjäsning har inget syfte för en hembryggare om du frågar mig. Du vill ändå inte ligga och lagra ölen på jästkakan i månader. I ett bryggeri som gör lager kan det vara fiffigt för att frigöra jästen för nästa batch. Hembryggare kan istället köpa ett jäskärl som tillåter dumpning av jäst undertill. Men syret kommer förbli din värsta fiende efter avslutat kok. Du behöver heller inte syresätta vörten mer än när du häller ner vörten i jäskärlet. Jästen kommer även använda "kettle trub" för att föröka sig samt det syre som tillsätts när du häller. Så lite bös från grytan gör att jästen mår bra från start samt att du får en klarare öl.

Chemipro oxi ska vara bra vad jag hört. Har använt det själv någon gång. Men det är enklare att du köper star san och blandar till i en sprayflaska. Då kan du enkelt spraya på all utrustning.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

(nästan)Tre fat Doppelbock fyllda och inskjutsade i kylrummet att mogna nån månad.

Jäsdumpning inget för känsliga

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Skulle brygga idag. Började att krossa malten med min nya kvarn. Det gick sådär, blev som mjöl i början trots att jag ställt in den. Men när jag väl började mäska så startade the mother of all fuckups! Först fick jag ingen cirkulation genom maltbädden. Sedan satte pumpfan igen pga för fin malning. Det slutade med att jag vaskade hela skiten rätt ner i avloppet. Det måste ju vara det bästa av alla världar. Du får städa och plaska vatten men slipper få någon öl för besväret! Helvete vad less jag är just nu! Ska göra ett nytt försök på söndag.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Går i tankar kring att investera i fat istället för att hälla upp på flaska, men så många frågor runt omkring...

Vad behövs egentligen? Fat, co2, slangar och kopplingar räcker till att börja med? Hur får jag ölen kall? (Tror inte ett 20l fat får plats i kylen) Behöver jag jäsa under tryck när det ska över till faten? (Använder plasthinkar idag)

Vore tacksam om någon tog sig tid att svara, har kollat mycket på Youtube men hittar mest svar på andra frågor =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Går i tankar kring att investera i fat istället för att hälla upp på flaska, men så många frågor runt omkring...

Vad behövs egentligen? Fat, co2, slangar och kopplingar räcker till att börja med? Hur får jag ölen kall? (Tror inte ett 20l fat får plats i kylen) Behöver jag jäsa under tryck när det ska över till faten? (Använder plasthinkar idag)

Vore tacksam om någon tog sig tid att svara, har kollat mycket på Youtube men hittar mest svar på andra frågor =/

Jag ska svara ikväll efter middag. Förbered dig på en massiv utläggning 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag ska svara ikväll efter middag. Förbered dig på en massiv utläggning 🙂

Jag gissar att det blev en öl eller två istället?

Permalänk
Medlem

Jag började med 9L fat som har en höjd på 38cm (7cm högre än en 1,5L PET), för att få plats med det så fick jag ta bort ett hyllplan i kylen. I dag kör jag tryck jäsning med FermZilla som ställs rätt in i kylen den bygger 55cm med tappkran på och jag har 61cm höjd för smidig i och urtagning av FermZilla.

Jag vänder på stål hållaren så stora ringen är uppåt så den inte bygger så mycket på höjden

För att fylla på med önskad kolsyrehalt samt serveringstryck behöver du en sådan här

Vill man inte ta bort något hyllplan så går även 9L FATet att rulla in då diametern är 21cm, så en fri höjd på ca 22cm så går det fint. Då tar man av locket och kör hävert från sin plast hink till FATet och seden på med locket och trycksätt med CO2

fatanlaggning-startkit-9L med alla slangar OBS Co2 sodastream tub ingår ej

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Jag gissar att det blev en öl eller två istället?

2 L senare var det tyvärr bortglömt!
Men jag ska förklara lite enkelt vad du kan tänkas behöva!
Som tidigare talare redan nämnt så finns det färdiga fatölskit för ungefär 2000 kr för allt du behöver. Jag valde dock en regulator med två tryckklockor för att se när gasen i flaskan är slut. Visst, det går väldigt fort från lite gas kvar till noll gas men jag gillar att ha koll. Flaskor byter man sedan på byggmax för 29 kr flaslan.

Dessutom kommer du behöva en kyl av något slag. Vissa använder frysbox som de bygger om till kyl. Själv köpte jag en kombinerad kyl frys av enklare märke för att kunna förvara min humle i frysen. Jag kör ju som bekant en fermzilla med tryckkit. Däremot så använder jag den endast för jäsning, inte för att servera från. Den största skillnaden utöver att behöva peta med flaskor är hur länge ölen håller sig. Det är enligt mig rätt stor skillnad på att kunna flytta sin öl syrefritt än att stå och hälla med full exponering för syre. Detta märks framförallt i humlestinna öl.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

I lördags gjorde jag ett nytt försök. Började med att fylla upp bryggverket med kallvatten, salter och fosforsyra

Därefter ökade jag gapet i min kvarn till 1,14 mm (mätte med ett plektrum ) Krossningen ser nu bra mycket bättre ut

Mäskningen startades på 52 °C i 15 min för att genomföra en proteinrast. Därefter ökades den till 65, 72 och slutligen 78 °C för mash out. Sedan lakning med 78 °C vatten.

Rullande kok

Efter avslutat kokschema med 100 g humle nedkastat så genomförde jag en 15 min whirlpool med ytterligare 25 g saaz när jag hade kylt ner vörten till strax under 80 °C.

Väldigt mycket humle i grytan nu!

Resultatet av att inte använda ett filter resulterade slutligen i igensatt pump. Men jag fick leva med det och snurra med sleven istället. 125 g humle utan filter är ju lite i det brutalaste laget. Jag har ett rostfritt stort humlefilter som jag kommer använda i framtiden för de tidigare givorna. Nackdelen var att jag inte kunde använda pumpen för att pumpa ut till jäskärlet. Det finns dock en kran i botten av bryggverket jag använde istället utan anmärkning.

Just nu står den och jäser med jästsorten Diamond lager från lallemand. En jäst som jäser rent, speciellt under tryck.

Det jag läst mig till är att man ska jäsa under 1 bar ö för att reducera oönskade smakbidrag från jästen, återstår att se om detta stämmer

Det jag skapade var en Tjeckisk premium pilsner på 5,1 % 35 IBU.
Maltsorterna var 83 % pilsner, 11 % munich, 5 % vienna, 1 % caraamber. Humlen: 100 g saaz och 25 g mittelfreuh.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nu har jag kallkraschat min pilsner. Skippade dock gelatin den här gången då det är ett meck att få upp locket till jäskärlet.

FG landade på 1.011 vilket är exakt som planerat. 1.049-1.011 ger 5,1 %. Smakade lite på den och det än otroligt lovande. Brödig, ren och utan tillstymmelse till bismaker från jäsningen, sedan bra tryck i Saaz-humlen. Jag jäste i 19 °C under 1 bar ö. Efter en vecka ställde jag den varmare, i ca 22 °C. Där fick den stå i 5 dagar. Sedan kallkrasch i ca 1 °C i 2 dygn. Totalt fick jag ut 19 L. Borde räcka för en helg iaf...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Bryggde en NEIPA med mycket humle för någon vecka sedan.
Receptet bestod av:
76 % pilsnermalt
3 % caramel amber
13,5 % havregryn
1,5 % carahell
6 % munich

25 g simcoe 10 min kok
14 g mosaic 10 min kok

20g mosaic whirlpool 15 min i ca 80 °C
20 g simcoe whirlpool 15 min i ca 80 °C

25 g mosaic och 25 g simcoe torrhumling efter dag 4 i 3 dygn. Jäste första dagarna trycklöst därefter 0,5 bar ö för att inte få något inläckage av syre. Jäste i ca 20 °C.

Hur blev det? Tja havregrynen satte igen maltbädden deluxe pga att jag inte slängde i några kilo risskal. Men det gick ändå, fick dock lägre verkningsgrad än planerat. (61 % mot 72 % som jag brukar få)
Det behöver dock inte ha varit en dålig grej, för ölen blev nu 5,6 % vilket eg är mer lagom för en sommaröl. FG landade i slutändan på 1.015, OG på 1.057.

Smaken var som tropisk fruktjuice med viss beska (IBU på 50 ungefär) direkt från jäskärlet.

Ska bli spännande att smaka den när den är kolsyrad och kall. Får bli till helgen.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Bryggandet har legat nere ett tag för mej, först 2 influensaveckor och sen ryggskott på det satte stopp på det roliga. Nu känns det som ryggen kunde orka, få se vad jag hittar på i helgen!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Bryggandet har legat nere ett tag för mej, först 2 influensaveckor och sen ryggskott på det satte stopp på det roliga. Nu känns det som ryggen kunde orka, få se vad jag hittar på i helgen!

Ja ibland sätter kroppen stopp. Jag har själv insett att jag måste ha en talja när jag hissar upp maltkorgen ur bryggverket. Det blir ingen vidare arbetsställning för det. När jag tidigare körde BIAB hade jag alltid talja vilket sparar ryggen rätt bra.

Men nu till planering! Vad ska du brygga härnäst? Själv är jag lite lockad att göra en kristallklar (nåja) Amerikansk west coast IPA, tänk Lagunitas eller dylikt. Alternativt en Amerikansk lager på kanske 4,5 % med en andel majs. Har aldrig gjort den stilen tidigare.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja ibland sätter kroppen stopp. Jag har själv insett att jag måste ha en talja när jag hissar upp maltkorgen ur bryggverket. Det blir ingen vidare arbetsställning för det. När jag tidigare körde BIAB hade jag alltid talja vilket sparar ryggen rätt bra.

Men nu till planering! Vad ska du brygga härnäst? Själv är jag lite lockad att göra en kristallklar (nåja) Amerikansk west coast IPA, tänk Lagunitas eller dylikt. Alternativt en Amerikansk lager på kanske 4,5 % med en andel majs. Har aldrig gjort den stilen tidigare.

Jo, lyfthjälp är nästan ett måste, antingen en till gubbe eller sen talja. Jag använde talja ett par gånger innan jag konstruerade min travers. Första gången försökte jag lyfta maltkorgen för hand med en kompis men redan med 14kg malt i var den för tung för att gå att lyfta snyggt.

Funderat på en skruvad American Wheat-version med ovanligt lite vete, jäst med Kveik(nåja Mangrove Jack's M12, isolerad stam men går bra), med Perle och Columbus.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jo, lyfthjälp är nästan ett måste, antingen en till gubbe eller sen talja. Jag använde talja ett par gånger innan jag konstruerade min travers. Första gången försökte jag lyfta maltkorgen för hand med en kompis men redan med 14kg malt i var den för tung för att gå att lyfta snyggt.

Funderat på en skruvad American Wheat-version med ovanligt lite vete, jäst med Kveik(nåja Mangrove Jack's M12, isolerad stam men går bra), med Perle och Columbus.

Sierra Nevada släpper en sån men med tillsats av citrusfrukt på fredag. Verkar vara en mycket fin sommaröl.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Min NEIPA med simcoe och mosaic. Otroligt humlig med bombastiska mängder tropisk frukt. Mycket nöjd!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Idag börjar min semester och då har man ju lite tid för sina hobbies. Idag brygger jag en Helles. Tänkte länge på om jag skulle göra en amerikansk lager men nej. Det fick bli en klassisk tysk Helles på ca 5 %. Ibu på 20.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Idag börjar min semester och då har man ju lite tid för sina hobbies. Idag brygger jag en Helles. Tänkte länge på om jag skulle göra en amerikansk lager men nej. Det fick bli en klassisk tysk Helles på ca 5 %. Ibu på 20.

Gott. Helles är kärlek.

Mina vänner bryggde en lätt sommar-vete med weihenstephaner-jäst jag fick prova förra helgen. Tokgott. På lördag blire en pale ale från samma gubbar förutom veteölen. Sen tror jag nog fler tar med alster.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Gott. Helles är kärlek.

Mina vänner bryggde en lätt sommar-vete med weihenstephaner-jäst jag fick prova förra helgen. Tokgott. På lördag blire en pale ale från samma gubbar förutom veteölen. Sen tror jag nog fler tar med alster.

Det är just den jästen jag använder till de flesta av mina lager, W34/70. Mycket stabil jäst!

Edit.
Insåg att jag kanske missförstod. Menade du veteölsjästen eller weihenstephaners lagerjäst?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Det är just den jästen jag använder till de flesta av mina lager, W34/70. Mycket stabil jäst!

Edit.
Insåg att jag kanske missförstod. Menade du veteölsjästen eller weihenstephaners lagerjäst?

Veteölsjästen.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Idag börjar min semester och då har man ju lite tid för sina hobbies. Idag brygger jag en Helles. Tänkte länge på om jag skulle göra en amerikansk lager men nej. Det fick bli en klassisk tysk Helles på ca 5 %. Ibu på 20.

Vad hamnar priset på när man brygger själv? Frågan kanske är lite luddig men tänker om det är prisvärt att brygga eller om man endast gör det för att man tycker det är kul?

Ser väldigt spännande ut och jag hade absolut kunna testa men känns inte som jag har utrymme för det i en lägenhet.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Vad hamnar priset på när man brygger själv? Frågan kanske är lite luddig men tänker om det är prisvärt att brygga eller om man endast gör det för att man tycker det är kul?

Ser väldigt spännande ut och jag hade absolut kunna testa men känns inte som jag har utrymme för det i en lägenhet.

En säck malt på 25 kg kostar ca 300 kr. Du behöver runt 4 kg till 19L 5 % öl. Sedan tillkommer humle som kostar 50-100 kr för 100g. En lager förbrukar kanske inte så mycket, säg en halv påse. Sedan jästen, 59 kr för en påse. Därefter tillkommer utrustning för 10 000 kr 😅. Men visst, du kan brygga med billig utrustning för några hundralappar. Så säg 150 kr för 20 L ljus lager, plus utrustningen.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tyvärr så missade jag mitt mål på OG igår. Jag har fortfarande inte fått till kvarnen riktigt vilket drar ner effektiviteten något. Jag jäser ju alltid min lager under tryck numera men enligt brulosophy.com så verkar det inte påverka stabila lagerstammar nämnvärt. Men det håller iaf syret ute från jäskärlet.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hunnit med 3st dubbel ip:or innan semestern. Nu ska bryggningen få vila lite till efter semestern. Så har börjat spåna på vad man ska starta upp med efter semestern för att inte behöva "vänta så länge". Någon som testat göra en 4 dagars ipa med kveik jäst?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Hunnit med 3st dubbel ip:or innan semestern. Nu ska bryggningen få vila lite till efter semestern. Så har börjat spåna på vad man ska starta upp med efter semestern för att inte behöva "vänta så länge". Någon som testat göra en 4 dagars ipa med kveik jäst?

Jag gör en smash ipa med lallemand voss kveik, pale ale malt och citra som jag själv tycker blir väldigt god, har också fått positiva kommentarer på den från vänner och bekanta som smakat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Hunnit med 3st dubbel ip:or innan semestern. Nu ska bryggningen få vila lite till efter semestern. Så har börjat spåna på vad man ska starta upp med efter semestern för att inte behöva "vänta så länge". Någon som testat göra en 4 dagars ipa med kveik jäst?

Jag är inte jätteförtjust i kveik. Lite för nära suröl för min smak. Har testat många olika jästsorter men har faktiskt fått bäst resultat med s-04 och us-05. Lite tråkiga men det blir jävligt bra om man har rätt humle. Har precis kommit över en påse idaho 7. Tror det kan bli rätt spännande!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Hunnit med 3st dubbel ip:or innan semestern. Nu ska bryggningen få vila lite till efter semestern. Så har börjat spåna på vad man ska starta upp med efter semestern för att inte behöva "vänta så länge". Någon som testat göra en 4 dagars ipa med kveik jäst?

Ingen IPA men en nerbantad och upphumlad imitation av norsk ljus gårdsöl på 4,5% som blev färdig på några dagar och var fullkomligt acceptabel törstsläckare. Hade i lite alrökt malt och hade enris i bryggvattnet i 35 minuter, 60° C och tog ur före jag mäskade in. Jäste med Mangrove Jack's M12, 0,5 bar på spundingventilen i rumstemp, ställde upp trycket till 1 bar och kolsyrade några dagar på kylt fat. Annars bara pilsnermalt och saaz som både bitter- och aromhumle, var väl en 30 IBU så lite bett.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Sådär, nu var jag äntligen igång igen och det med besked, 2 bryggdagar efter varandra. Veteölet jag nämnde tidigare, igår, och en pale ale med massa Citra, Centennial och Columbus, även den med MJ's M12 Voss Kveik bryggdes idag. Veteölet har redan saktat in i vattenlåsaktivitet, bubblade friskt imorse men nu bara då och då. Märkte att pale alen redan började bubbla medan jag tvättade golvet som sista åtgärd före läggdags just, kanske 5 timmar efter att jag haft i jästen!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3