Youtube kör alltid 720p default, why?

Permalänk
Medlem

Youtube kör alltid 720p default, why?

Den senaste tiden har YouTube alltid börjat alla videos på 720p, vilket är något nytt för mig. Så vart det inte innan.

Någon som vet hur man gör så att den försöker spela på högsta möjliga som default. Jag har trixat med alla inställningar i YouTube och kollat google men inget har funkat för mig. Jag har 1 Gbit/s fiber så det är nog inte det som orsakar detta oerhörda problem

Detta är en sten i skon för mig

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Inte vad jag märkt i alla fall, för mig startar de alltid i 1440p alternativt 1080p om de inte finns i högre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte vad jag märkt i alla fall, för mig startar de alltid i 1440p alternativt 1080p om de inte finns i högre.

Fan va irriterande det är. Om du går inte på inställningar via Youtube och kollar uppspelning och prestanda, vilken av dessa är i klickad?

Automatisk rekommendation
Använd AV1 för SD
Använd alltid AV1

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Har inte hittat någon annan lösning än tredjepartstillägg eller userscript tyvärr. Gissar på att det sker selektivt för att spara bandbredd.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Fan va irriterande det är. Om du går inte på inställningar via Youtube och kollar uppspelning och prestanda, vilken av dessa är i klickad?

Automatisk rekommendation
Använd AV1 för SD
Använd alltid AV1

Den står på automatisk.

Vilken webbläsare använder du?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För mig 480p medans det förut var 720...

Men så sitter jag med 2mb just nu så.

Men kunde iaf se 720 utan problem förut, men numer så äre 480 default. Måste ändra manuellt.
Tror de har ändrat i hur auto-funktionen fungerar.

Permalänk
Sötast

Kanske är någon cookie som fått spel?

För min del räcker det att välja en bitrate och sedan starta om webbläsaren. Sedan får jag alltid den jag valt senast.

Kan vara värt att testa rensa alla cookies, ställa in bitrate och sedan starta om webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har inte hittat någon annan lösning än tredjepartstillägg eller userscript tyvärr. Gissar på att det sker selektivt för att spara bandbredd.

jag läste någonstans att dem gjort så för att spara på sitt egna "krut" men att man kunde välja manuellt att ha högre resolution igen

Skrivet av Alphahanne:

Den står på automatisk.

Vilken webbläsare använder du?

Ok, tack. Chrome

Skrivet av SleeZy:

För mig 480p medans det förut var 720...

Men så sitter jag med 2mb just nu så.

Men kunde iaf se 720 utan problem förut, men numer så äre 480 default. Måste ändra manuellt.
Tror de har ändrat i hur auto-funktionen fungerar.
Men jag har ju 1 gbit. 720p är rätt outhärdligt på en 27'' 1440p skärm

Skrivet av Allexz:

Kanske är någon cookie som fått spel?

För min del räcker det att välja en bitrate och sedan starta om webbläsaren. Sedan får jag alltid den jag valt senast.

Kan vara värt att testa rensa alla cookies, ställa in bitrate och sedan starta om webbläsaren.

Gjorde det, vill helt inte göra igen då alla ens inloggningar och vissa inställningar försvinner. Inget har hjälpt

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Hedersmedlem

För mig så envisas Youtube med att alltid hoppa in i Auto, löst det med att använda Enhancer for YouTube.
Den har många andra funktioner också, som jag personligen gärna hade skippat helt och bara fixat kvalitetsinställningen, men det fungerar.

Chrome
https://chrome.google.com/webstore/detail/enhancer-for-youtub...

Firefox
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/enhancer-for-y...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För mig så envisas Youtube med att alltid hoppa in i Auto, löst det med att använda Enhancer for YouTube.
Den har många andra funktioner också, som jag personligen gärna hade skippat helt och bara fixat kvalitetsinställningen, men det fungerar.

Chrome

Firefox

Tack! Fruktansvärt att man ska behöva använda externa saker för att köra vanliga inställningar

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken upplösning Chromecast kör på Youtube? Har 4 av de vanligaste och en ultra modell.

Är det 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Den senaste tiden har YouTube alltid börjat alla videos på 720p, vilket är något nytt för mig. Så vart det inte innan.

Någon som vet hur man gör så att den försöker spela på högsta möjliga som default. Jag har trixat med alla inställningar i YouTube och kollat google men inget har funkat för mig. Jag har 1 Gbit/s fiber så det är nog inte det som orsakar detta oerhörda problem

Detta är en sten i skon för mig

Är nyfiken, kollade du i fullscreen eller med stadardrutan man får ifrån början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Chrome

Firefox

Får inte den att funka? Tips?

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Är nyfiken, kollade du i fullscreen eller med stadardrutan man får ifrån början?

Det spelar ingen roll, den är alltid så när en ny video laddas.

EDIT: Starta om datorn, tog en öl, det funka.

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fjalls:

Får inte den att funka? Tips?

Hmm nä inget generellt sådär, kontrollera att den är enabled, starta om webbläsaren och kontrollera inställningarna för kvalitet i pluginet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Hmm nä inget generellt sådär, kontrollera att den är enabled, starta om webbläsaren och kontrollera inställningarna för kvalitet i pluginet.

https://i.imgur.com/GNtwxQM.png

Funkar fortfarande inte. Ska pilla med den och se om något händer.

Tack!

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars testa youtube-local. Jag har satt att standardupplösningen ska vara på 1080p och alla videos som har 1080p, har då visats i den upplösningen. Videos som har till exempel 720p som högsta upplösning, visas såklart i 720p.

När jag använde youtube.com sist för kanske 3 år sedan, så hade jag samma problem som dig, @Fjalls. Är så glad över att jag slipper skiten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av downup:

Någon som vet vilken upplösning Chromecast kör på Youtube? Har 4 av de vanligaste och en ultra modell.

Är det 1080p?

Ultra är 4k (om det går) de går ju i "auto" så om det inte är nått problem med bandbredden ska de välja högsta stödda upplösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att det har löst sig. Ingen aning vad jag gjorde men klicka i och klicka av allt möjligt, starta om datorn och det funkade. Det är så jag löser 90% av mina problem

Visa signatur

Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W