HDTVTest inspekterar pixelstrukturen på Alienwares QD-OLED

Permalänk
Medlem

Med det vi nu vet kan vi väl ändå enas om att problemet helt klart finns där och att de initiala posterna i stil med "när jag testade idag så var problemet borta" förmodligen var mer önsketänkande än något annat. Sen är det väl upp till var och en att avgöra hur stort detta problem är, vilket förmodligen är en kombination av vad man ska använda skärmen till och hur kräsen man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag skulle säga att de flesta skärmar har det i någon mån, hur tydligt det är beror på upplösning, sub-pixelstruktur och annat. Jag har ju inte denna skärmen att kolla på men jag har ett antal skärmar med olika typer av paneler och kollar jag noga på dem med lupp så har alla brister på olika sätt.

Till exempel har jag en surfplatta med LCD som är skarp i över- och underkant men något fuzzy i lodräta linjer, med en röd halo åt vänster och en blå åt höger. Samma tendens finns på min telefon med pentile "Diamond" AMOLED men inte lika tydligt, säkert för att den har högre upplösning, men det är också en bättre skärm på många sätt. På min TV, "QLED", så är pixlarna mycket tydligare förstås då de är mycket större men där är denna effekt inte så tydlig även om den finns, men det kräver typ en lupp även där trots att pixlarna är många gånger större än de andra skärmarna jag kollar på. Kollar jag på min skrivbordsskärm som är IPS så är effekten tydligare i över och underkant, men inte på sidorna.

Allt detta gäller helt raka linjer förstås, diagonala linjer ser ju mycket värre ut på alla skärmar.

Ja ok, men i fallet Vincent från HDTV-test tog upp så var det ju står skillnad på QD-OLED och en "bra" LCD i den aspekten.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja ok, men i fallet Vincent från HDTV-test tog upp så var det ju står skillnad på QD-OLED och en "bra" LCD i den aspekten.

Han och många andra recensenter poängterar ju dock att det inte är störande på avsett avstånd till bildskärmen. En annan femma om man dyker in och letar fel på nära håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Han och många andra recensenter poängterar ju dock att det inte är störande på avsett avstånd till bildskärmen. En annan femma om man dyker in och letar fel på nära håll.

Vem är han du syftar på för Vincent säger att han inte kan rekommendera skärmen för arbete/produktivitet om textkvalité är viktigt, men om det primärt är en skärm för underhållning och man skriver något mail då och då så är det helt ok? Min 240 hz TN skärm fungerar också att skriva mail på, men aldrig att jag skulle komma på tanken att ha den som jobbskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vem är han du syftar på för Vincent säger att han inte kan rekommendera skärmen för arbete/produktivitet om textkvalité är viktigt, men om det primärt är en skärm för underhållning och man skriver något mail då och då så är det helt ok? Min 240 hz TN skärm fungerar också att skriva mail på, men aldrig att jag skulle komma på tanken att ha den som jobbskärm

Han säger ordagrant: ”I cannot recommend […] as a pure work or productivity monitor if absolute text clarity is important to you.” följt av ”Personally, it did not bother me at all from a normal sitting distance”.

Det är att extrapolera lite väl att säga att den inte går att jobba på utifrån det, jag har själv jobbat på den under förra veckan. Skulle säga att den är ganska jämförbar med min förra 1440p IPS på det avstånd jag sitter. Min arbetsskärm på jobbet är en 27” 1440p IPS, den har inte heller ”absolute text clarity” men jag har inga problem att jobba med den ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Han säger ordagrant: ”I cannot recommend […] as a pure work or productivity monitor if absolute text clarity is important to you.” följt av ”Personally, it did not bother me at all from a normal sitting distance”.

Det är att extrapolera lite väl att säga att den inte går att jobba på utifrån det, jag har själv jobbat på den under förra veckan. Skulle säga att den är ganska jämförbar med min förra 1440p IPS på det avstånd jag sitter. Min arbetsskärm på jobbet är en 27” 1440p IPS, den har inte heller ”absolute text clarity” men jag har inga problem att jobba med den ändå.

Vem har sagt att det inte skulle fungera att jobba på/med denna skärm? Har väldigt svårt att tro att så skulle vara fallet, däremot skulle jag själv inte göra det om jag hade något bättre alternativ, på samma sätt som jag inte skulle göra det på min TN skärm. Har själv kört med en LG OLED som jobbskärm trots att den inte heller är någon höjdare på att rendera text.

Permalänk
Avstängd

Hur i hela friden kan detta vara den bästa spelskärmen på marknaden? Varje skärm som stödjer 4k måste ju vara bättre. Detta är ju en lowend skärm. 1440p kan aldrig vara bättre än 2160p. Vincent Theo måste fått bra betalt av Dell eller blivit hotad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vem har sagt att det inte skulle fungera att jobba på/med denna skärm? Har väldigt svårt att tro att så skulle vara fallet, däremot skulle jag själv inte göra det om jag hade något bättre alternativ, på samma sätt som jag inte skulle göra det på min TN skärm. Har själv kört med en LG OLED som jobbskärm trots att den inte heller är någon höjdare på att rendera text.

Om du går tillbaka så ser du att i mitt ursprungliga inlägg som du ifrågasatte så skrev jag att han sa att det inte störde honom på normala avstånd, sen citerade jag videon där han säger det. Ditt inlägg kan lätt tolkas som att den är skräp för arbete om du har högre krav än att dra iväg några mail, jag menar att det är en överdrift bara för att den inte har ”absolute text clarity”. Tror inte jag har så mycket mer att säga om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du går tillbaka så ser du att i mitt ursprungliga inlägg som du ifrågasatte så skrev jag att han sa att det inte störde honom på normala avstånd, sen citerade jag videon där han säger det. Ditt inlägg kan lätt tolkas som att den är skräp för arbete om du har högre krav än att dra iväg några mail, jag menar att det är en överdrift bara för att den inte har ”absolute text clarity”. Tror inte jag har så mycket mer att säga om saken.

Det blir nog enklare att föra en vettig diskussion om man utgår ifrån vad folk faktiskt skriver i stället för att göra egna tolkningar av det. Hur som helst, videon finns tillgänglig för alla så en diskussion om vad som sägs och inte sägs i den blir rätt meningslös. Sen är det väl som alltid upp till var och en att avgöra om fördelarna överväger nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Hur i hela friden kan detta vara den bästa spelskärmen på marknaden? Varje skärm som stödjer 4k måste ju vara bättre. Detta är ju en lowend skärm. 1440p kan aldrig vara bättre än 2160p. Vincent Theo måste fått bra betalt av Dell eller blivit hotad.

Sorry, men detta var bland det dummaste jag läst på länge. För rätt köpare är detta förmodligen den bästa skärmen på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det blir nog enklare att föra en vettig diskussion om man utgår ifrån vad folk faktiskt skriver i stället för att göra egna tolkningar av det. Hur som helst, videon finns tillgänglig för alla så en diskussion om vad som sägs och inte sägs i den blir rätt meningslös. Sen är det väl som alltid upp till var och en att avgöra om fördelarna överväger nackdelarna.

Men jösses… nu får du det att låta som jag tog det från luften, du skrev faktiskt ”om det primärt är en skärm för underhållning och man skriver något mail då och då så är det helt ok? Min 240 hz TN skärm fungerar också att skriva mail på, men aldrig att jag skulle komma på tanken att ha den som jobbskärm”. Du ignorerade också svaret på din ursprungliga fråga som handlade om Vincents upplevelse av att använda skärmen.

Vill du att folk ska förstå dig bättre får du anstränga dig att skriva bättre för nu verkar det bara som bråk för bråkandets skull eller att det är viktigare att ha rätt än att diskussionen ska leda någonstans.

Det är inte svårare än så här:

- Vincent med flera säger att dom inte störs av texten på normala avstånd
- Min upplevelse, som faktiskt har använt skärmen och inte tittar på mikroskopbilder på YouTube, är att på en armlängds avstånd upplevs den ungefär som en typisk 1440p IPS kontorsskärm
- Har du högre krav på textskärpa än normen (de flesta har inte 4K-skärmar eller mer på sina jobb) så vill du ha en annan skärm än den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Hur i hela friden kan detta vara den bästa spelskärmen på marknaden? Varje skärm som stödjer 4k måste ju vara bättre. Detta är ju en lowend skärm. 1440p kan aldrig vara bättre än 2160p. Vincent Theo måste fått bra betalt av Dell eller blivit hotad.

Eller så är det bara du som inte riktigt hajjar.
Av de 3 så är det nog det mest troliga alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Men jösses… nu får du det att låta som jag tog det från luften, du skrev faktiskt ”om det primärt är en skärm för underhållning och man skriver något mail då och då så är det helt ok? Min 240 hz TN skärm fungerar också att skriva mail på, men aldrig att jag skulle komma på tanken att ha den som jobbskärm”. Du ignorerade också svaret på din ursprungliga fråga som handlade om Vincents upplevelse av att använda skärmen.

Vill du att folk ska förstå dig bättre får du anstränga dig att skriva bättre för nu verkar det bara som bråk för bråkandets skull eller att det är viktigare att ha rätt än att diskussionen ska leda någonstans.

Det är inte svårare än så här:

- Vincent med flera säger att dom inte störs av texten på normala avstånd
- Min upplevelse, som faktiskt har använt skärmen och inte tittar på mikroskopbilder på YouTube, är att på en armlängds avstånd upplevs den ungefär som en typisk 1440p IPS kontorsskärm
- Har du högre krav på textskärpa än normen (de flesta har inte 4K-skärmar eller mer på sina jobb) så vill du ha en annan skärm än den här.

Jag tror att de flesta här är kapabla att förstå det jag skriver utan behov av kreativa tolkningar. Detsamma gäller även Vincents video. Beklagar att det tycks stressa dig att jag inte vill ha denna skärm, det viktiga är väl att du själv är nöjd med den vilket du verkar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Hur i hela friden kan detta vara den bästa spelskärmen på marknaden? Varje skärm som stödjer 4k måste ju vara bättre. Detta är ju en lowend skärm. 1440p kan aldrig vara bättre än 2160p. Vincent Theo måste fått bra betalt av Dell eller blivit hotad.

Gr8 b8 m8

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag tror att de flesta här är kapabla att förstå det jag skriver utan behov av kreativa tolkningar. Detsamma gäller även Vincents video. Beklagar att det tycks stressa dig att jag inte vill ha denna skärm, det viktiga är väl att du själv är nöjd med den vilket du verkar vara.

Det rör mig inte i ryggen om du vill ha skärmen eller ej, jag har själv vacklat och vet ungefär vad jag gillar och inte med den. Vad jag inte gillar är den påhittade polemiken där man heller inte kan försvara vad man skrev utan att gräva sig djupare i gropen som du placerat mig.

Mitt inlägg:

Citat:

Han och många andra recensenter poängterar ju dock att det inte är störande på avsett avstånd till bildskärmen. En annan femma om man dyker in och letar fel på nära håll.

Ditt inlägg, du påstår att du har sett videon men verkar ändå inte känna igen vad jag hänvisade till:

Citat:

Vem är han du syftar på för Vincent säger att han inte kan rekommendera skärmen för arbete/produktivitet om textkvalité är viktigt

Mitt svar:

Citat:

Han säger ordagrant: ”I cannot recommend […] as a pure work or productivity monitor if absolute text clarity is important to you.” följt av ”Personally, it did not bother me at all from a normal sitting distance”

Ledordet här är ”absolute text clarity”. Bara för att man inte har ”absolute text clarity” så är den inte begränsad till ”ett mail då och då”, precis som 99% av alla kontorsskärmar på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

jag har själv vacklat och vet ungefär vad jag gillar och inte med den.

Vad är det då som du gillar och inte gillar med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är det då som du gillar och inte gillar med den?

Spontant:

Ogillar:

- Jag hade önskat att den inte hade fläktar och att fläktarna den har hade en bättre fläktkurva. Oftast hörs dom inte, men när dom väl kickar in så har den en fläktkurva där den varvar upp och ner slumpmässigt så att det låter flåsigt, detta hade dom kunnat lösa genom att låta den lägga sig på ett jämnt varvtal en stund.

- Stjärnan är HDR1000-läget, men det är inte ”set and forget” då vissa spel uppvisar ganska stark ABL.

- Vissa videos har uppvisat konstiga kompressionsmönster som jag inte kan se på min mobil eller kan minnas att jag sett på min förra skärm.

- Svärtan (och speciellt färgernas jämnhet) är förvisso mycket bättre än grådassigheten och BLB:n på IPS-skärmar som det har dreglats över genom åren men för att det ska bli kolsvart ska det vara mörkt i rummet.

- Den är ”glossy” vilket reflekterar rätt mycket ljus för mig som har ett ljust rum med fönster bakom.

- Stativet är massivt och fötterna tar upp onödigt mycket plats.

- Jag har ett grafikkort med HDMI 2.1, så jag hade föredragit om den hade stöd för HDMI 2.1-specifikationen.

- Det hade varit praktiskt med USB-C PD.

- Högre upplösning hade såklart vara trevligt, både för att skala upp i Windows och att rendera i en lägre upplösning i spel.

- Välvd är jag lite kluven till, det kanske är befogat men hade förmodligen sett bättre ut utan.

- Pixel shift, för att motverka inbränning, gör att man i vissa lägen får vänta med att bryta strömmen. Och även om den har bra garantier mot inbränning så känns det som att man vill babysitta den lite och köra med mörkt tema, dölja startmeny etc. vilket man aldrig hade tänkt på på en vanlig skärm.

Gillar:

- Riktigt bra bild i spel, speciellt spel med stöd för HDR. Både färgåtergivning, svärta och minimala eftersläp.

- Ingen BLB.

- Ultrawide har jag inte använt tidigare, men det känns instängt utan nu.

- Inga märkbara färgskiftningar i olika vinklar.

- G-Sync verkar funka bra.

- Jag fick den för 10892kr vilket är konkurrenskraftigt för andra ultrawideskärmar i ”toppskiktet”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Spontant:

Ogillar:

- Jag hade önskat att den inte hade fläktar och att fläktarna den har hade en bättre fläktkurva. Oftast hörs dom inte, men när dom väl kickar in så har den en fläktkurva där den varvar upp och ner slumpmässigt så att det låter flåsigt, detta hade dom kunnat lösa genom att låta den lägga sig på ett jämnt varvtal en stund.

- Stjärnan är HDR1000-läget, men det är inte ”set and forget” då vissa spel uppvisar ganska stark ABL.

- Vissa videos har uppvisat konstiga kompressionsmönster som jag inte kan se på min mobil eller kan minnas att jag sett på min förra skärm.

- Svärtan (och speciellt färgernas jämnhet) är förvisso mycket bättre än grådassigheten och BLB:n på IPS-skärmar som det har dreglats över genom åren men för att det ska bli kolsvart ska det vara mörkt i rummet.

- Den är ”glossy” vilket reflekterar rätt mycket ljus för mig som har ett ljust rum med fönster bakom.

- Stativet är massivt och fötterna tar upp onödigt mycket plats.

- Jag har ett grafikkort med HDMI 2.1, så jag hade föredragit om den hade stöd för HDMI 2.1-specifikationen.

- Det hade varit praktiskt med USB-C PD.

- Högre upplösning hade såklart vara trevligt, både för att skala upp i Windows och att rendera i en lägre upplösning i spel.

- Välvd är jag lite kluven till, det kanske är befogat men hade förmodligen sett bättre ut utan.

- Pixel shift, för att motverka inbränning, gör att man i vissa lägen får vänta med att bryta strömmen. Och även om den har bra garantier mot inbränning så känns det som att man vill babysitta den lite och köra med mörkt tema, dölja startmeny etc. vilket man aldrig hade tänkt på på en vanlig skärm.

Gillar:

- Riktigt bra bild i spel, speciellt spel med stöd för HDR. Både färgåtergivning, svärta och minimala eftersläp.

- Ingen BLB.

- Ultrawide har jag inte använt tidigare, men det känns instängt utan nu.

- Inga märkbara färgskiftningar i olika vinklar.

- G-Sync verkar funka bra.

- Jag fick den för 10892kr vilket är konkurrenskraftigt för andra ultrawideskärmar i ”toppskiktet”.

Tack för en bra sammanfattning. För 10k låter det som ett kanonköp med tanke på vad man får betala för, i mina ögon, klart sämre LCD skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Han och många andra recensenter poängterar ju dock att det inte är störande på avsett avstånd till bildskärmen. En annan femma om man dyker in och letar fel på nära håll.

Han säger dock tydligt att han inte kan rekommendera skärmen för vanligt eller kreativt arbete (i brist på bättre ord).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Han säger dock tydligt att han inte kan rekommendera skärmen för vanligt eller kreativt arbete (i brist på bättre ord).

Det har redan behandlats i tråden, men han säger det du säger med tillägget ”if absolute text clarity is important to you” vilket är en avgörande detalj. Han skulle inte rekommendera en 27” 1440p IPS under dom premisserna heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Eller så är det bara du som inte riktigt hajjar.
Av de 3 så är det nog det mest troliga alternativet.

Din kommentar innehåller ingen motivering eller några argument. Här får ni lite sådana:

Skärmen säljs till ett budgetpris på 15000kr som klingar väl med människor som inte har råd med ordentliga grafikkort.

Asus PG32UGX och LG C2 42” är överlägsna denna. Men de bör sällskapas av ett rtx 3090-ti eller ett rtx 3090.

Någon här som har en av dessa skärmar och som funderar på att köpa denna? 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Sorry, men detta var bland det dummaste jag läst på länge. För rätt köpare är detta förmodligen den bästa skärmen på marknaden.

För rätt köpare, ja, men Vincent yrar ju om att detta är den bästa spelskärmen för alla. Även sweclockers har ju varit ute och cyklat med sina rubriker. Man kan ju tro att detta är den bästa spelskärmen överhuvud taget och det är som att säga att Toyota Prius är den bästa bilen som finns på marknaden. Den bilen är inte bäst för alla konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

För rätt köpare, ja, men Vincent yrar ju om att detta är den bästa spelskärmen för alla. Även sweclockers har ju varit ute och cyklat med sina rubriker. Man kan ju tro att detta är den bästa spelskärmen överhuvud taget och det är som att säga att Toyota Prius är den bästa bilen som finns på marknaden. Den bilen är inte bäst för alla konsumenter.

Vilken annan spelskärm har bättre bild? Du kan få 4K-upplösning, men då får du också beroende på paneltyp pissgul BLB, grå svärta, ghosting, blooming, medioker HDR etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Din kommentar innehåller ingen motivering eller några argument.

Givetvis inte. De vore helt överflödigt eftersom Vincents recension väldigt tydligt listar de skäl som gör att han tycker som han tycker.

Men allt detta försvann nog nånstans i "inte hajjar"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Vilken annan spelskärm har bättre bild? Du kan få 4K-upplösning, men då får du också beroende på paneltyp pissgul BLB, grå svärta, ghosting, blooming, medioker HDR etc.

Asus PG32UGX och LG C2 42” har bättre bild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Givetvis inte. De vore helt överflödigt eftersom Vincents recension väldigt tydligt listar de skäl som gör att han tycker som han tycker.

Men allt detta försvann nog nånstans i "inte hajjar"...

Och jag listade mina skäl till att jag tycker som jag tycker i tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Asus PG32UGX och LG C2 42” har bättre bild.

Jag tvivlar på att du har testat dessa då C2 42” knappt går att få tag på, men Vincent har. Inte heller jag har testat dom, men jag vet att det har förekommit klagomål på blooming på iPad Pro som har 2500 zoner på 12,9” och PG32UX har 1152 zoner på 32”. Det tog heller inte så lång tid att hitta andra svagheter:

Citat:

But all of this has been let down by poor motion clarity and response time performance. This panel is simply a generation behind the latest IPS displays in overall speed, leading to some motion artifacts that today's fastest panels don't have. The performance we are getting is similar to what was around back in 2018 when the first wave of G-Sync Ultimate displays hit the market, but it's now 2021 and we've moved on to better and faster panels

https://www.techspot.com/review/2288-asus-rog-swift-pg32uqx/

Tänkte inte svara först för att det kändes som en så uppenbar trollning, men att han skulle vara köpt och skärmen vara dålig för att den inte har 4K-upplösning är en smula bisarrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Vilken annan spelskärm har bättre bild? Du kan få 4K-upplösning, men då får du också beroende på paneltyp pissgul BLB, grå svärta, ghosting, blooming, medioker HDR etc.

Medioker hdr får du på denna. 400 nits är inte hdr och 1000 nits på denna är bara i 1%-fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Medioker hdr får du på denna. 400 nits är inte hdr och 1000 nits på denna är bara i 1%-fönstret.

Det är skillnad på 400 nits med låg kontrast och 400 nits med oändlig kontrast och om den hade blåst på 1000 nits över hela skärmen hade du inte kunnat kolla på den, det är just för highlights som det har någon praktisk nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Asus PG32UGX och LG C2 42” har bättre bild.

Vincent räknar nog inte in C2 i kategorin "monitor", även om den kan användas som det.

Skrivet av anna_jo86:

Och jag listade mina skäl till att jag tycker som jag tycker i tidigare inlägg.

Ja, fast jag inte ens frågade efter dem.

Skrivet av anna_jo86:

Medioker hdr får du på denna.

Tvärtom så anses den i tester ha bland den bästa eller absolut bästa, HDR prestandan av alla monitorer. Anledningen till det är att det finns fler aspekter runt HDR än absolut ljusstyrka.

Sen kan du ju inbilla dig att du kan övertyga folk om nått annat men tyvärr så lyser din brist på förståelse i det här ämnet redan igenom så det ska rätt mkt till innan du lurar nån. Men visst, försöka kan man alltid.